کد خبر : 612193 تاریخ : ۱۴۰۳/۱/۲۸ - 03:30
ستاره صبح گزارش می‌دهد تخلیه هیجان از بازار گروه اقتصاد: تنش میان ایران و اسراییل بازار را دچار التهاب کرد. از یک‌سو بورس ریزش و احتمال رشد قیمت نفت وجود دارد و از سوی دیگر بهای طلا در جهان افزایش یافت.

ستاره صبح آنلاین- روز گذشته بازار از شرایط التهاب، هیجان و انتظارات تورمی عقب‌نشینی کرد. در این ارتباط وحید شقاقی شهری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی معتقد است: «پس‌لرزه حمله ایران به اسرائیل و ممانعت آمریکا از حمله اسرائیل به ایران، در حال تخلیه در بازارهاست. اکنون زمان آن رسیده که اقتصاد در مسیر درست قرار گیرد.» گزارش پیش رو به این موضوع پرداخته است.

ریزش قیمت ارز
نرخ دلار در روز یکشنبه و دوشنبه ۶ هزار تومان کاهش داشت؛ در بازار سکه و طلا هم شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم به طوری که قیمت سکه ۲ میلیون تومان افت را نسبت به‌روز یکشنبه تجربه کرد.
بازار تحت تأثیر التهابات و پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در سوریه با روند صعودی قیمت‌ها در روز یکشنبه شروع کرد؛ به طوری که نرخ دلار در کانال ۶۹ هزار تومان و محدود ۷۰ هزار تومان اعلام‌شده بود، اما این نرخ‌ها کاهش یافت. قیمت دلار دیروز در کانال ۶۴ و ۶۵ هزار تومان معامله ‌شد که کاهش ۶۰۰۰ تومانی را از روز یکشنبه نشان می‌دهد.

روند کاهشی طلا
دیروز قیمت سکه امامی به ۴۳،۷۰۰،۰۰۰ (چهل‌وسه میلیون و هفت‌صد هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۲.۹۸ درصدی داشته است. قیمت دلار بازار آزاد نیز در کانال ۶۶ هزارتومانی در نوسان است.
هر اونس طلا، دیروز به ۲،۳۵۸ (دو هزار و سیصد و پنجاه‌وهشت) دلار رسید که نسبت به روز یکشنبه، افزایش ۰.۶۳ درصدی داشته است.
قیمت طلا در ایران پایین آمد و هر گرم طلا ۱۸ عیار، دیروز به ۳،۶۸۲،۱۰۰ (سه میلیون و شش‌صد و هشتادودو هزار و یک‌صد) تومان رسید که نسبت به روز یکشنبه، کاهش ۲.۷ درصدی داشته است.
نیم‌سکه، دیروز به ۲۶،۱۰۰،۰۰۰ (بیست‌وشش میلیون و یک‌صد هزار) تومان رسید که نسبت به روز یکشنبه، کاهش ۲.۶۹ درصدی داشته است.
همچنین ربع‌سکه با کاهش ۴.۳۴ درصدی ۱۶،۱۰۰،۰۰۰ (شانزده میلیون و یک‌صد هزار) تومان و سکه گرمی ۷،۳۰۰،۰۰۰ (هفت میلیون و سیصد هزار) تومان قیمت خورد.

قیمت‌ها در سرازیری
نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به رام شدن طلا در بازار همپای سکه، از کاهش قیمت‌ها در بازار داخل نسبت به روز شنبه خبر داد و تأکید کرد و گفت: التهابی در بازار نیست و به‌نوعی می‌توان گفت بازار رکود هم دارد و تقاضایی برای خرید سکه و مصنوعات طلا نیست.
وی با اشاره به کاهش قیمت‌ها در بازار گفت: قیمت‌ها نسبت به اوج خود فاصله گرفته و با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی در روز جاری و کاهش نرخ ارز در داخل، منجر به ریزش قیمت‌ها در بازار انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا شده است. وی با تأکید بر اینکه ثبات قیمت اونس جهانی طلا (با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی) و عدم‌تغییر قیمت آن نسبت به روز شنبه که همچنان ۲۳۴۳ دلار است و کاهش نرخ ارز در داخل سبب شد که قیمت‌ها در بازار سکه و طلا کاهشی شود.

تلاطم بازار جهانی
وحید شقاقی شهری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو باخبر آنلاین درباره تأثیر تنش در بازار گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که جو روانی باعث شد قیمت دلار در بازار تا 70 هزار تومان نیز افزایش یابد اما از ساعات اولیه روز دوشنبه اثرات هیجانی در بازار تخلیه‌شده است. کلاً این‌گونه مسائل اثرات ماندگار و پایدار ایجاد نمی‌کنند و ذات هیجانات پدیده موقتی است. اثرات این اتفاق در بازار جهان نیز در حال تخلیه شدن است. به زودی قیمت طلا و نفت و رمز ارزها به شرایط عادی و بلندمدت خود بازخواهند گشت. انتظار می‌رود قیمت دلار با وقفه کوتاه به روند بلندمدت خود برگشت کند.

طلا به کدام سو می‌رود؟
شقاقی درباره وضعیت بازار طلا گفت: بهای طلا دست‌خوش کاهش در بازار جهان نمی‌شود. انس جهانی طی ماه‌های اخیر روند صعودی گرفته است به طوری که سد مقاومت دو هزار دلار شکسته شد و بهای هر اونس طلا تا ۲۳۵۰ دلار افزایش یافت. ازاین‌رو شواهد جهانی حکایت از این دارد که قیمت انس جهانی همچنان با شیب ملایم افزایش یابد.

نوسان قیمت نفت
شقاقی درباره بازار نفت گفت: قیمت کوتاه مدت نفت به دلیل بهبود رشد جهانی و افزایش تقاضای کامودیتی‌ها که حکایت از تقویت تولید جهانی دارد، برآورد بنده این است قیمت نفت در کوتاه مدت بین ۸۰ تا ۸۵ دلار در نوسان باشد و چندان افق کاهشی برای قیمت نفت وجود ندارد.

راهکار
شقاقی درباره آینده قیمت دلار گفت: سیاست دولت باید بر مهار تورم استوار شود. در این راستا مهار تورم ریالی و پیشگیری از جهش ارزی باید در دستور کار قرار گیرد. آنچه قیمت دلار را در داخل کشور تعیین می‌کند بحث سیاست‌های کنترل تورم، مهار نا ترازی‌ اقتصاد کلان، کاهش کسری‌های تجاری غیرنفتی و حساب سرمایه است. دولت باید بر بهبود عوامل پایدار تکیه کند و هرچقدر سیاست‌ها و اصلاحات اتخاذ شود در کنترل قیمت دلار اثرگذار خواهد بود. تعلل دولت در اتخاذ اصلاحات اقتصادی می‌تواند به افزایش روند تدریجی قیمت دلار منجر شود. چنانچه روند اصلاحات اقتصادی امیدبخش باشد، می‌تواند از بار انتظارات تورمی بکاهد، لذا دولت باید جسارت و برنامه اصلاحات اقتصادی را در جهت مهار نا ترازی‌های اقتصاد کلان و تقویت حکمرانی ریال داشته باشد و این پیام را به جامعه صادر کند که اجازه تشدید کسری‌ها و نا ترازی‌ها را نخواهد داد.