کد خبر : 612168 تاریخ : ۱۴۰۳/۱/۲۷ - 01:07
ستاره صبح گزارش می دهد: میدان، دیپلماسی را جا گذاشت گروه بین الملل: ایران در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری در دمشق بامداد یکشنبه بخش هایی از مناطق جنوبی اسرائیل را هدف موشک و پهپادهای شاهد قرار داد.جزئیات بیشتر را در ادامه می خوانید:

پهپادهای عملیات وعده صادق
این اولین مأموریت پهپادهای انتحاری شاهد نیست و قبلاً نیز سپاه برای انهدام مقر گروه های مخالف در اقلیم شمال عراق از این پهپاد استفاده کرده‌ بود.اما برای اولین مرتبه است که ایران از پهپادهای انتحاری خود در تعداد بالا و برد بالای 1000 کیلومتری استفاده کرده است.نخستین بار در رزمایش پیامبر اعظم15 نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تصاویری از انهدام اهداف مختلف توسط پهپادهای شاهد131 و شاهد 136 به نمایش در آمد.این پهپادها در جریان رزمایش پیامبر اعظم(ص) 17 نیز نقش پررنگی در تمرین حمله به شبیه‌ساز نیروگاه اتمی دیمونا داشتند و در این تمرین، دقت بالای خود را به نمایش گذاشتند.قبل از نمایش این دو پهپاد در رزمایش سپاه، نیروهای مبارز یمنی عملیاتی را علیه تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان انجام داده بودند که در جریان این حملات از پهپادهای «وعید» که بسیار شبیه به پهپادهای ایرانی بود استفاده کردند؛ موضوعی که موجب شد پهپاد وعید به «قاتل آرامکو» مشهور شود.شاهد131 و شاهد136 پهپادهای انتحاری ایرانی با بدنه دلتا (مثلثی‌شکل) هستند و از موتورهای پیستونی به‌عنوان پیشران بهره می‌برند. هرچند این دو پهپاد بسیار شبیه هم هستند اما شاهد131 ابعادی کوچکتر از شاهد136 دارد و به همین دلیل برخی مشخصات عملکردی و ظاهری آن با شاهد 136 متفاوت است.

نشست فوق‌العاده شورای امنیت
نمایندگی مالت که ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را در ماه جاری میلادی برعهده دارد، از تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت درباره حمله تنبیهی ایران علیه اسرائیل خبر داد.پیش‌تر گیلاد اردان، نماینده دائم اسرائیل در سازمان ملل گفته بود که درخواست برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت درباره حمله ایران را مطرح کرده است.وی در شبکه اجتماعی «ایکس» پیامی را درباره این درخواست منتشر کرد که نامه ارسالی به وَنسا فریزر، سفیر و نماینده دائم مالت نیز به آن ضمیمه شده است.

واکنش حماس
حماس با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که عملیات نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی حق طبیعی و پاسخی درخور به جنایت بمباران کنسولگری ایران در دمشق بود.در این بیانیه بر حق طبیعی ملت‌ها و کشورهای منطقه در دفاع از خود در برابر حملات صهیونیست‌ها تأکید شده است.حماس در بیانیه خود از امت اسلامی و کشورهای عربی و آزادگان جهان و نیروهای مقاومت خواست که به حمایت خود از «طوفان الاقصی» ادامه دهند.

واکنش مکرون
امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه حمله ایران علیه اسرائیل را بی سابقه خواند.به گزارش «اسپوتنیک» مکرون ضمن آنکه این حمله را محکوم کرد گفت حمله ایران علیه اسرائیل تهدیدی برای بی ثباتی منطقه به شمار می‌آید.وی در ادامه ضمن ابراز هم‌دردی با اسرائیلی ها، بر پایبندی فرانسه نسبت به امنیت اسرائیل و شرکای خود و ثبات منطقه‌ای تاکید کرد.

حمایت روسیه
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که حمله ایران به رژیم صهیونیستی در چارچوب حق دفاع از خود به موجب ماده 51 منشور سازمان ملل در پاسخ به حملات به اهداف ایران در منطقه از جمله حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق که روسیه پیشتر آن را محکوم کرده، صورت گرفته است. به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه، نگرانی شدید این کشور نسبت به تشدید تنش خطرناک دیگر در منطقه را ابراز داشت و خواستار خویشتن داری از سوی همه طرف‌ها شد.روسیه اعلام کرد که بارها هشدار داده است که ناکامی در حل بحران‌ها در خاورمیانه و در رأس آن درگیری فلسطین و اسرائیل، منجر به افزایش تنش خواهد شد.

توصیه می‌کنم به حملات ایران پاسخ داده نشود
رئیس پیشین موساد توصیه کرد که به حملات ایران پاسخ داده نشود.وی گفت:‌«توصیه نمی‌کنم که به حمله ایران پاسخ داده شود. نباید ائتلافی را که با ما در مقابله با ایران شکل گرفت، هدر دهیم».این در حالی است که ایران هشدار داده است هر نوع اقدام اشتباه دیگر اسرائیل و متحدان آن با پاسخ سخت مواجه خواهد شد.

باید فورا به ایران پاسخ سخت دهیم
وزیر امنیت داخلی اسرائیل خواستار حمله فوری به ایران شد.«ایتمار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی اسرائیل با انتشار پیامی در حساب کاربری ایکس خواستار یک ضربه کوبنده فوری به ایران شد.«یائیر لاپید»، رهبر اپوزیسیون اسرائیل در شبکه ایکس نوشت:‌ «امروز صبح از دوستان خود در سراسر جهان به رهبری آمریکا و جو بایدن، رئیس‌جمهور تقدیر می‌کنیم که در کنار ما ایستادند و به حفاظت از اسرائیلی‌ها کمک کردند».وی طی اظهاراتی گزاف مدعی شد: «جهان زمانی قدرتمندتر می‌شود که در برابر تهدید تروریسم، افراط‌گرایی و نظام متعصب ایران متحد باشیم».«یوآو گالانت»، وزیر جنگ اسرائیل نیز مدعی شد: «‌با ایالات متحده و شرکای دیگر توانستیم از اسرائیل دفاع کنیم، با توجه به اینکه کارزار هنوز تمام نشده است، ما باید آماده باشیم».

رهگیری حمله ایران یک میلیارد دلار هزینه در پی داشت
رسانه های اسرائیلی گزارش دادند که رهگیری حمله ایران نزدیک به یک میلیارد دلار به اسرائیل هزینه تحمیل کرده است.شبکه ۱۲ اسرائیل گزارش داد که همه هواپیماهای جنگی اسرائیل در جریان حمله ایران از ترس بمباران به آسمان برخاسته بودند.رسانه های عبری همچنین به نقل از منابعی در وزارت جنگ اسرائیل مدعی شدند که نیروهای آمریکایی و انگلیسی بیش از ۱۰۰ پهپاد ایرانی را در خارج از سرزمین‌های اشغالی رهگیری کردند.

واکنش ناتو
«فرح دخل الله»، سخنگوی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در واکنشی غیر موجه به حمله تنبیهی ایران علیه اسرائیل گفت که حملات موشکی و پهپادی ایران در پاسخ به حمله به کنسولگری خود در دمشق را محکوم می‌کنیم.وی در این اظهارات نادرست افزود: «تشدید تنش ایران در طول شب را محکوم و به خویشتن داری دعوت می‌کنیم».این مقام ناتو گفت:‌«اوضاع را از نزدیک دنبال می‌کنیم. درگیری در خاور میانه نباید از کنترل خارج نشود».

طالبان: حمله ایران اقدام دفاعی مشروع بود
وزارت خارجه طالبان در اطلاعیه‌ای تاکید کرد که اسرائیل خلاف تمام موازین دیپلماتیک کنسولگری ایران در دمشق را هدف قرار داد که در پاسخ به آن، ایران نیز اقدامات دفاعی مشروعی را انجام داد. وزارت ‌خارجه حکومت سرپرست افغانستان در اطلاعیه‌ای در واکنش ایران به جنایت‌های اسرائیل اعلام کرد: «اسرائیل در ادامه جنایاتش، در تاریخ اول آوریل سال جاری بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، پایتخت سوریه را خلاف تمامی موازین دیپلماتیک و قوانین بین‌المللی هدف قرار داد که در پاسخ به آن، جمهوری اسلامی ایران اقدامات دفاعی مشروعی انجام داد».

بایدن: ما به اسرائیل کمک کردیم
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار بیانیه‌ای، حملات ایران به اسرائیل را محکوم و بر حمایت قاطع و کامل از تل‌آویو تاکید کرد.وی اعلام کرد که رهبران گروه هفت را برای واکنش دیپلماتیک مشترک به ایران گردهم خواهد آورد.بایدن خاطرنشان کرد: هفته گذشته تعدادی از عناصر نظامی آمریکایی برای کمک به اسرائیل به منطقه اعزام شدند؛ ما به اسرائیل کمک کردیم تقریبا پهپادها و موشک‌هایی که از ایران شلیک شده بودند، رهگیری و خنثی شدند.بایدن با اشاره به تماس تلفنی خود با نتانیاهو ابراز داشت که واشنگتن بار دیگر بر تعهد آهنین خود برای امنیت اسرائیل تاکید می‌کند.

واکنش زلنسکی
ولودیمیر زلنسکی، در اظهاراتی کینه‌توزانه گفت: «ما در اوکراین به خوبی می‌دانیم که حملات مشابه روسیه که از همان پهپادهای شاهد و موشک‌های روسی و همان تاکتیک‌های حملات هوایی دسته‌جمعی استفاده می‌کند، چگونه است». زلنسکی با بیان اینکه هر تلاشی باید برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها در خاورمیانه انجام شود، در سخنانی بی‌اساس و بدون اشاره به اقدامات متجاوزانه اسرائیل مدعی شد: اقدامات ایران کل منطقه و جهان را تهدید می‌کند، همانطور که اقدامات روسیه تهدیدی برای درگیری بزرگتر است و همکاری آشکار بین دو کشور باید با واکنش قاطع و متحد جهان مواجه شود. رئیس‌جمهور اوکراین گفت: مهم است که کنگره ایالات متحده تصمیمات لازم را برای تقویت متحدان آمریکا در این زمان حساس اتخاذ کند.

هلند:جلوگیری از تشدید تنش در منطقه مهم است
نخست‌وزیر هلند حمله مشروع ایران به اسرائیل را محکوم کرد. «مارک روته»، نخست‌وزیر هلند، طی اظهاراتی بی‌اساس مدعی شد: «ما حملات بی پروا و خطرناک ایران به اسرائیل را به شدت محکوم می‌کنیم.»وی همچنین مدعی شد که امنیت اسرائیل نباید در معرض خطرات بیشتر قرار گیرد.وی افزود که جلوگیری از تشدید تنش در منطقه بسیار مهم است.

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
مهدی محمدی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار با اشاره به موضوع مبارزه با قاچاقچیان سازمان یافته کالا و ارز به عنوان یکی از اولویت‌های مهم دادستانی شهرستان شهریار اظهار کرد: در جهت حمایت از تولید و معیشت شهروندان طی شش ماه گذشته این دادستانی اقدام به کشف انواع کالا‌های قاچاق و احتکار شده کرده است.وی افزود: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوارکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخانه، ۹۸ هزار قلم انواع لوازم یدکی در مجموع به ارزش ۹۰۵ میلیارد ریال کشف شد.دادستان شهریار در پایان تصریح کرد: ۸۹ نفر از قاچاقچیان که در زمینه قاچاق کالا که در سطح شهرستان شهریار اقدام به فعالیت مجرمانه می‌کردند، شناسایی و تحویل مرجع قانونی شدند.

هند:خواستار تنش‌زدایی فوری هستیم
هند ‌«نگرانی جدی» خود را از تشدید خصومت‌ها بین اسرائیل و ایران ابراز کرد و خواستار «کاهش تنش فوری» شد. وزارت ‌خارجه هند اعلام کرد: «ما به شدت نگران تشدید خصومت‌ها بین اسرائیل و ایران هستیم که صلح و امنیت در منطقه را تهدید می‌کند.»در این بیانیه آمده است: «ما خواستار تنش زدایی فوری، اعمال خویشتن‌داری، عقب‌نشینی از خشونت و بازگشت به مسیر دیپلماسی هستیم.»