کد خبر : 612157 تاریخ : ۱۴۰۳/۱/۲۶ - 10:16
علی بیگدلی در گفت‌وگو با ستاره صبح: ژئوپلیتیک منطقه به سود ایران نیست گروه سیاسی:نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در صحن علنی اعلام کرد که انتقام ایران از اسرائیل «دیر یا زود دارد اما سوخت و سوز ندارد ».

این موضع از سوی سایر مقامات نیز اعلام شده است که جمهوری اسلامی انتقام خواهد گرفت اما چگونگی و زمان آن را ایران تعیین خواهد کرد.این در حالی است که رسانه های خارجی خصوصا ایران اینتر نشنال و بی بی سی در خروجی اخبار خود اعلام می‌کنند که ایران ظرف 48 ساعت یا 24 ساعت آینده به اسرائیل حمله می‌کند.به نظر می‌رسد این رسانه‌ها در پی آن هستند تا ایران را تحریک کنند و تنش در خاورمیانه را افزایش دهند و مهم‌تر اینکه بازار را ملتهب کنند.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفت‌وگویی با علی بیگدلی استاد دانشگاه انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

به نظر شما درباره واکنش به اسرائیل رسانه‌های خارجی فضا سازی می‌کنند یا واقعیت چیز دیگری است؟
اقدام رسانه های در بیان حمله قریب الوقوع ایران به اسرائیل جنبه تحریک آمیز دارد.واقعیت اینطور نیست.عقل سلیم حکم می‌کند ایران با خویشتن داری نسبت به اقدام تلافی جویانه علیه اسرائیل عمل کند. شرایط حساس است و در این شرایط لازم است سیاست و عملکرد صحیح اتخاذ شود و عقلانیت سیاسی در تصمیم گیری‌ها لحاظ شود.
حمله مستقیم ایران به اسرائیل شرایط موجود در خاورمیانه را تغییر می‌دهد.در این صورت ایران ناخواسته وارد یک جنگ گسترده می‌شود که بیرون آمدن از آن سخت خواهد بود.این موضوع یک تله از سوی اسرائیل برای ایران است.تل آویو می‌خواهد توجهات خارجی به غزه را کاهش دهد.اسرائیل به دنبال فضای جدیدی می‌گردد تا نارضایتی های داخلی را تنظیم کند.نتانیاهو می‌خواهد به مردمش بگوید که تمام مشکلات اسرائیل مربوط به ایران است و ایران سرمنشاء جنگ در خاورمیانه است.
در برابر این رفتار تحریک امیز از سوی اسرائیل ایران نباید وارد این بازی شود.شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران اجازه نمی‌دهد که کشور وارد یک جنگ گسترده شود.جنگ با اسرائیل با جنگ با عراق متفاوت است.ایران ناچار است به خاطر انتظارات داخلی و منطقه‌ای دست به اقداماتی بزند اما این نباید اقدام مستقیم باشد.به طور مثال اگر یک موشک به تل آویو بخورد جنگ آغاز خواهد شد.
این در حالی است که شرایط ژئوپلیتیک منطقه هم به سود ایران نیست.لازم است به اقداماتی از جمله توقیف کشتی های اسرائیلی ادامه داد تا سطح تنش در منطقه کم شود.واکنش ایران به اسرائیل نباید اقدام مستقیم باشد.
متأسفانه برخی مقامات سطح انتظارات داخلی را نسبت به اقدامات بازدارنده بالا بردند و امروز که نیازمند صبر استراتژیک هستیم در مقابل انتظارات بالای عده‌ای قرار گرفته ایم.
به نظر می‌رسد مقامات نظامی اکنون در حال کاهش سطح توقعات مردم هستند و این اقدام درست است.
ایران نمی‌تواند پا در جنگی بگذارد که آمریکا،انگلیس و فرانسه از اسرائیل حمایت کرده‌اند.استقرار ناو هواپیمابر آمریکا در منطقه حاکی از ان است که ایالات متحده پشتیبان اسرائیل است.
بنده پیشنهاد می‌کنم سیاست انتقام جویانه در سایه نگه داشته شود و دست به اقدامات محدود زده شود تا رضایت داخلی جلب شود.

آمریکا از سویی اعلام کرده که خواهان صلح است اما از سوی دیگر بایدن اعلام کرده ایران به زودی به اسرائیل حمله می‌کند،به نظر شما آمریکا به دنبال تشدید جنگ است یا به دنبال تنش زدایی در منطقه؟
آمریکا بر اساس عقل سلیم سیاسی مایل نیست که در خاورمیانه جنگ اتفاق بیفتند.زیرا جنگ در خاورمیانه مانند جنگ 1973 و 1968 قیمت انرژی را به سرعت بالا خواهد برد و در آستانه انتخابات آمریکا به سود دولت دموکرات نیست زیرا در آمریکا بنزین از آب برای شهروندان مهم‌ تر است. قاعدتا آمریکا به دنبال تحریک نیست.

به نظر شما بایدن خبر داده یا تحلیل کرده است؟
بلینکن با وزرای خارجی ترکیه و برخی دیگر از وزرای خارجه منطقه رایزنی کرده که آنها به ایران فشار بیاورند تا از حمله خود به اسرائیل منصرف شود.بایدن برای اعلام حمایت از اسرائیل گفته که به زودی به اسرائیل حمله می‌شود.بایدن تلاش می‌کند در آستانه انتخابات حمایت یهودیان را جلب کند.
اقدامات برخی سفارت‌ها و شرکت لوفت هانزا از بیم ماجرای هواپیمای اوکراینی است که به اشتباه توسط سپاه ساقط شد.انها واهمه دارند که در بحران تنش های منطقه شهروندانشان آسیب ببینند.به نظر می‌رسد که اعراب بی میل نیستند که ایران وارد جنگ با اسرائیل شود.
*به نظر شما چین و روسیه هم خواهان جنگ ایران با اسرائیل هستند؟
چین اقداماتی در راستای تنش زدایی در حال انجام دادن است.اما روسیه برای انتقام از اروپا و مشغول شدن غرب در منطقه است.شرایط حساس و پیچده شده است کشور نباید خود را آلوده جنگ با اسرائیل کند.