کد خبر : 612155 تاریخ : ۱۴۰۳/۱/۲۶ - 10:16
ستاره صبح گزارش می‌دهد سایه دلار بر بازار گروه اقتصاد: قیمت دلار در ماه اول سال دچار نوسان شد و به کانال 60 هزار تومان رسید.

پس از حمله اسرائیل در روز 13 فرودین به کنسولگری ایران در دمشق، قیمت دلار به 64 هزار تومان رسید. پس از فضاسازی های رسانه‌های خارجی که ادعا کردند ایران قصد حمله به اسرائیل دارد، قیمت دلار روز گذشته رکورد تاریخی زد و به مرز 66 هزار تومان رفت. واقعیت این است که قیمت دلار، تورم و گرانی کالاها متأثر از تنش‌های سیاسی در داخل و خارج از کشور است. تا زمانی که تنش ادامه دارد انتظار دستیابی به ثبات اقتصادی و افزایش قدرت پول ملی وجود ندارد. نکته قابل تأمل اینکه فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید: نرخ دلار بازار آزاد را قبول ندارد، قیمت دلار 28 هزار و 500 و 40 هزار تومان برای کالاهای اساسی است. این حرف درست نیست، زیرا به عقیده کارشناسان قیمت دلار در بازار مشخص می‌شود نه با دستور. در ادامه نظر 5رئیس کل پیشین بانک مرکزی و 5 کارشناس اقتصادی را به نقل از خبر آنلاین می‌خوانید.

صعود قیمت دلار، سکه و طلا
دیروز قیمت طلا و سکه بالا رفت، قیمت دلار مبادله‌ای در بازار داخلی هم ۴۳،۵۶۷ (چهل‌وسه هزار و پانصد و شصت‌وهفت) تومان قیمت خورد. قیمت دلار بازار آزاد در کانال ۶۶ هزار تومان، یورو در کانال ۷۰ هزار و پوند انگلیس در کانال ۸۱ هزار تومان در نوسان بودند.
هر اونس طلا، دیروز به ۲،۳۴۳ (دو هزار و سیصد و چهل‌وسه) دلار رسید که کاهش ۱.۸ درصدی داشت. اما قیمت طلا در ایران افزایش یافت و هر گرم طلا ۱۸ عیار، دیروز به ۳،۷۸۸،۴۰۰ (سه میلیون و هفتصد و هشتادوهشت هزار و چهارصد) تومان رسید که نسبت به‌روز سه‌شنبه افزایش ۴.۳۸ درصدی داشته است. قیمت سکه امامی به ۴۵،۰۰۰،۰۰۰ (چهل‌وپنج میلیون) تومان رسید که نسبت به‌روز سه‌شنبه، افزایش ۳.۷۷ درصدی داشته است. نیم‌سکه به ۲۶،۵۰۰،۰۰۰ (بیست‌وشش میلیون و پانصد هزار) تومان رسید. ربع‌سکه با افزایش ۷.۸۷ درصدی نسبت به‌روز سه‌شنبه قبل، ۱۶،۵۰۰،۰۰۰ (شانزده میلیون و پانصد هزار) تومان معامله شد. همچنین هر سکه گرمی با افزایش ۷.۸۹ درصدی، ۷،۶۰۰،۰۰۰ (هفت میلیون و شش‌صد هزار) تومان معامله شد.

فروش شمش طلا با دلار 63 هزار تومان
عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در دولت روحانی دراین‌باره نوشت: وقتی خود دولت شمش طلا را با قیمت دلار ۶٣،۵٠٠ تومان به فعالین اقتصادی و مردم می‌فروشد، چگونه آن را یک عدد سازی غیررسمی می‌خوانید؟

توزیع رانت دلاری
همتی سیاست دولت را در تأمین ارز واردات به نرخ ۲۸ هزار و پانصدتا چهل هزار تومان موردانتقاد قرارداد و گفت: اینکه می‌فرمایید ۶۹ میلیارد دلار را با نرخ ۲۸،۵۰۰ و زیر چهل هزار تومان تأمین کرده‌اید، نه‌تنها حُسن نیست، بلکه نتیجه‌اش توزیع صدها هزار میلیارد تومان رانت است، بدون کوچک‌ترین تأثیری در نرخ بازار!

ضرورت برکناری رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در واکنش به عملکرد اقتصادی دولت به جماران گفت: رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد اگر توضیح قانع‌کننده‌ای نداشته باشند باید برکنار شوند.
وی درباره اینکه آیا شرایط نظامی در منطقه در بالا رفتن قیمت دلار و وضعیت معیشت تأثیر دارد یا خیر؟ گفت: به نظرم افزایش قیمت دلار ارتباطی به حمله نظامی در منطقه ندارد و به نوع برنامه‌ریزی دولت برمی‌گردد. وقتی یکی از مسئولان دولت می‌گوید، دلار تا ۱۰۰ هزار تومان بالا می‌رود طبیعی است که اگر بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان برود یک هنجار پیش می‌آید، درحالی‌که من فکر می‌کنم ریشه این مباحث به نوع مباحث اقتصادی؛ نقدینگی و ارزش پول ملی برمی‌گردد‌. وی در واکنش به اینکه منتقدان به وضعیت اقتصادی را تروریست اقتصادی می‌نامند، گفت: جابه‌جایی وزیر می‌تواند تأثیرگذار باشد، اگر کسی نمی‌تواند کاری را درست انجام دهد دلیلی برای ماندنش وجود ندارد.

تأثیر قیمت دلار برگرانی
صادق‌الحسینی، کارشناس اقتصادی در صفحه شخصی خود نوشت: متوسط قیمت دلار حبوبات، گوشت و محصولات کشاورزی ۷۳ هزار تومان، لوازم الکترونیکی ۶۳ هزار تومان و متوسط کالاهای وارداتی ۶۸ هزار تومان است. بانیان وضع موجود (دلارزدایان) ۶۶ میلیارد دلار با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ۴۰ هزار تومان داده‌اند، ولی متوسط دلار حبوبات، گوشت و محصولات کشاورزی ۷۳ هزار تومان، لوازم الکترونیکی ۶۳ هزار تومان و متوسط کالاهای وارداتی ۶۸ هزار تومان است.

اثر دلار بر قیمت خودرو
احتشام‌زاد، عضو انجمن واردات خودرو در خصوص قیمت دلار واردات خودرو گفت: اگر یک خودروی تعرفه به‌طور متوسط ۹۰ درصدی را در نظر بگیرید، دلار ۵۰ هزارتومانی عملاً در قیمت نهایی حدود ۱۲۰ هزار تومان می‌شود. در شرایطی که کمبود کالا وجود دارد، این ۱۲۵ هزار تومان، براساس پارامترهای رسمی، قیمت رسمی‌ است که وجود دارد؛ بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده. حالا این خودرو به بازار می‌آید، به واسطه کمبود کالا که هنوز عرضه و تقاضا با یکدیگر برابر نیستند، قیمت دیگری پیدا می‌کند.

اثر دلار بر طلا
سال گذشته بانک مرکزی برای بازگرداندن آرامش در بازار سکه اقدام به حراج سکه کرد. وحید شقاقی شهری، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی دراین‌باره گفت: بانک مرکزی می‌گوید بازار آزاد ارز را قبول ندارد و به رسمیت نمی‌شناسد چطور سکه را با دلار ۹۳ هزار تومان حراج کرد؟ قیمت نهایی ربع‌سکه در حراج حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. اگر سکه را با نرخ ۶۰ هزار تومان بازار آزاد حراج می‌کردند در حراج قیمت سکه به ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسید.