کد خبر : 612119 تاریخ : ۱۴۰۳/۱/۲۵ - 02:19
سید جلال ساداتیان در گفت‌وگو با ستاره صبح: برنامه حمله به اسرائیل پیچیده است به نظر بنده ایران برنامه دیگری را در نظر دارد. البته کسانی هستند که فکر می‌کنند ایران باید جواب مستقیم بدهد و اسرائیل هم ایران را تحریک می‌کند که جواب دهد، اما باید مراقب بود که ایران در زمین اسرائیل بازی نکند.

گروه بین‌الملل: حمله اسرائیل روز 13 فروردین به کنسولگری ایران در دمشق باعث افزایش سطح تنش و درگیری در منطقه شد. پس از این حمله و هشدارهای ایران به اسرائیل، امریکا در منطقه فعال شده و از سویی به ایران هشدار می‌دهد و از سوی دیگر درهای کاخ سفید را به روی اپوزسیون نتانیاهو باز می‌کند. روسیه نیز از طرفین خواسته تا خویشتن داری کند. در ارتبط با این موضوع ستاره صبح گفت‌وگویی را با سید جلال ساداتیان سفیر پیشین ایران در انگلیس انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

نظر شما درباره آماده باش اسرائیل و آمریکا در خاورمیانه چیست؟
حمله اسرائیل به کنسولگری ایران مانند حمله آمریکا به شهید سلیمانی بود که منجر به شهادت او و سپس حمله ایران به پایگاه عین الاسد در عراق شد. در حمله اخیر هم ایران اعلام کرده پاسخ اسرائیل را خواهد داد و او را پشیمان خواهد کرد. پس از حمله اسرائیل آمریکا پیام‌هایی به ایران مخابره کرده که ما اطلاعی از حمله اسرائیل به کنسولگری دمشق نداشته‌ایم یعنی ما موافق این حمله نبودیم و شواهد هم امر نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به طرق مختلفی به اسرائیل تذکر دادند که از خط‌قرمزها رد نشود و ایجاد مشکل نکند.
در نتیجه به نظر می‌آید ایران احتیاط و مراقبت کرده تا با مواضع آمریکا درگیر نشود. آمریکایی‌ها هم تلاش‌شان بر این بوده که ایران را درگیر نکنند.
آمریکایی‌ها می‌دانند که اسرائیل به دنبال توسعه درگیری‌ها و گسترش آن از طریق کشاندن پای ایران به جنگ مستقیم است. در این راستا گفت‌وگوهایی بایدن با نتانیاهو انجام داده که چالشی هم بوده است. به نظر می‌رسد که آمریکا از اسرائیل خواسته است تا دامنه درگیری در منطقه را گسترش ندهد.
اما نتانیاهو می‌خواهد جنگ به نحوی که ایران و آمریکا روبه‌روی یکدیگر قرار بگیرند، پیش برود. یعنی نیروهای غزه که در رفح جمع شدند را بمباران کند و از طرف دیگر به دنبال کشاندن پای ایران به درگیری‌هایی است که اکنون در منطقه وجود دارد.
کاری که در حمله به کنسولگری ایران انجام شده از روی عمد صورت گرفته است، آمریکایی‌ها هم در صدور قطع‌نامه شورای امنیت رأی ممتنع دادند برخی گفتند این اقدام به این دلیل بوده که آتش‌بس در این منطقه انجام شود اما اسرائیل زیربار آن نمی‌رود. یعنی اسرائیل نه تنها زیربار آتش‌بس نمی‌رود، بلکه به دنبال این است که دامنه این درگیری‌ها را گسترش دهد.
به نظر شما ایران به طور مستقیم به اسرائیل واکنش نشان خواهد داد یا از طریق گروه‌های مقاومت در منطقه اقدام خواهد کرد؟
به نظر بنده ایران برنامه دیگری را در نظر دارد. البته کسانی هستند که فکر می‌کنند ایران باید جواب مستقیم بدهد و اسرائیل هم ایران را تحریک می‌کند که جواب دهد اما باید مراقب بود که ایران در زمین اسرائیل بازی نکند.
اسرائیل می‌خواهد ایران را تحریک کند سایر کشورهای منطقه هم می‌دانند که این رژیم دنبال تحریک است تا مسئله ایجاد کند و ایران را وارد این فضا کند. اما تا به حال کسانی که تصمیم‌گیرنده هستند با درایت عمل کرده و حواس‌شان به این موضوع بوده است.

تحلیل شما درباره صبر استراتژیک ایران چیست؟
نیروهای نیابتی تا کنون هم به وظایف خود عمل کردند. به طور مثال در مقاطعی حوثی‌ها، حشدالشعبی و دیگران هرکدام به یک نوعی وظایف و کارهای خودشان را انجام دادند، اما اکنون موضوع بازدارندگی از خاک ایران است نه توقف حملات اسرائیل به غزه. یعنی وقتی به کنسولگری ایران حمله شد و چند نفر از فرماندهان ایران به شهادت رسیدند، این نشان می‌دهد که انتظار می‌رود که ایران واکنش نشان دهد.
به نظر می‌رسد که اگر ایران وارد درگیری مستقیم شود، غیر از زمین بازی اسرائیل، باعث خوشحالی روسیه هم می‌شود که در اینجا جریان جدیدی درست می‌شود تا او فضای بیشتری برای کنشگری در اوکراین داشته باشد.
چینی‌ها هم بدشان نمی‌آید که درگیری ایجاد شود. زیرا آنها آمریکا را در این مسئله درگیر می‌کنند، حتی اروپایی‌ها بدشان نمی‌آید درگیری گسترده شود که عاملی برای خالی شدن زیرپای آمریکا باشد.
این نکات مسائلی هستند که اکنون وجود دارد و آمریکا نیز بدان اشراف دارد. واشنگتن هم به دنبال این است تا نگذارد چنین اتفاقی بیفتد. ولی شاید روسیه بیشترین تحریک را ایجاد می‌کند. پرسش این است که چرا وقتی ایران در سوریه مورد حمله اسرائیل قرار گرفت روسیه کاری انجام نداد و پدافندهایش را در آنجا روشن نکرد؟ به نظر می‌رسد روسیه به صورت غیر علنی به دنبال افزایش تنش در منطقه از طریق درگیری ایران با اسرائیل است.