کد خبر : 612020 تاریخ : ۱۴۰۳/۱/۲۰ - 03:38
حسن بهشتی پور در گفت‌وگو با ستاره صبح: خطای محاسباتی در ارتباط با اسرائیل پیامدش غیر قابل پیش بینی است گروه سیاسی: روز گذشته حزب الله لبنان یک هواپیمای بدون سرنشین متعلق به اسرائیل را هدف قرار داد.اسراییل نیز در واکنش به این اقدام بخش هایی از خاک لبنان را بمب باران کرد.این در حالی است که رسانه ها در حال گمانه زنی برای واکنش ایران نسبت به حادثه تروریستی دمشق هستند.یاییر لاپید که مهمترین اپوزسیون دولت نتانیاهو شناخته می‌شود در سفر به واشنگتن با اعضای کنگره دیدار کرد.این اولین بار است که اپوزسیون اسرائیل به آمریکا سفر می کند.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفت و گویی با حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل انجام داده که در ادامه می خوانید.

به نظر شما اهداف اسرائیل از حمله به کنسولگری ایران چه بود؟
مهم ترین پرسش افکار عمومی این است که چرا اسرائیل توانست چنین ضربه‌ای را وارد کند و ایران در پاسخ این اقدام آیا باید به صبر استراتژیک ادامه دهد یا آنکه ضربه پشیمان کننده وارد سازد در این صورت آیا این به معنای شروع جنگ جدیدی در منطقه خواهد بود یا خیر.پاسخ به این پرسش قابل تأمل است زیرا تصمیم اشتباه یا خطای محاسباتی می‌تواند تبعات زیادی برای کشور و منطقه به همراه داشته باشد.
هدف اسرائیل کشاندن ایران به میدان جنگ مستقیم با امریکا است. در ذیل این هدف کلی، اسرائیل میدان عمل خود را در سوریه به گونه‌ای تعریف کرده است که با بهره گیری از عواملی که در سوریه دارد، مستشاران نظامی ایرانی را شناسایی و ترور می‌کند. بنابراین به دور از اینکه ایران چه اقدام متقابلی انجام دهد اسرائیل همچنان در صحنه سوریه و بعد در لبنان دنبال ایجاد فرصت برای وارد آوردن ضربات بعدی است. این روند تا ایجاد جنگ مستقیم و یا خروج کامل ایران از سوریه ادامه خواهد داشت. البته جریان سازمان دهی برای وارد آوردن ضربات در داخل ایران توسط نیروهای نیابتی هم به موازات ان به احتمال زیاد در دستور کار قرار دارد.

ایران چگونه باید به اقدام تروریستی اسرائیل پاسخ دهد؟
برخی افراد فکر می‌کنند عرصه تصمیم گیری در زمان مدیریت بحران، مثل میدان بازی فوتبال است. یعنی وقتی دشمن برای شما یک زمین بازی تعریف کرد و در آن زمین بازی به شما ضربه مهمی(گل) زد انتظار دارند همه امکانات را بسیج کرده و بلافاصله ضربه متقابل(گل) وارد دروازه حریف کنید . در حالی که ایران به خوبی می‌داند که اگر می‌خواهد موفق شود باید زمین بازی را در جای دیگری تعریف کند و در زمان و مکانی که برای اسرائیل اصلا قابل پیش بینی نباشد، ضربه متقابل و متناسب را وارد کند. اقدامی که حتما موثر، همگن و بازدارنده باشد تا از تکرار آن در آینده جلوگیری کند.

نظر شما در ارتباط با سفر لاپید به آمریکا چیست؟واشنگتن چه برنامه‌ای برای اسرائیل دارد؟
در روزهای اخیر تظاهرات گسترده‌ای برای برکناری نتانیاهو در اسرائیل برگزار شد.لاپید هم جزو جدی ترین مهخالفان نتانیاهو است.
سیاست خارجی آمریکا به نوعی است که با دولت های رسمی کشورها در ارتباط باشد اما اپوزسیون آن دولت‌ها را هم مورد توجه قرار می‌دهد.در ارتباط با اسرائیل هم این قاعده بازی در حال انجام است.زیرا اگر اپوزیسیون به قدرت برسد آمریکا می‌خواهد با آن دولت هم در ارتباط باشد.
بنابراین سفر یاییر لاپید به واشگتن به معنای این نیست که آمریکا نتانیاهو را کنار می‌زند بلکه فشاری از سوی آمریکا به دولت جنگ نتانیاهو است.این موضوع نشان میدهد اگر آتش بس اعلام شود اسرائیلی‌ها نتانیاهو را برکنار می‌کنند.مانند جنگ 33 روزه که پس از آتش بس «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر وقت اسرائیل برکنار شد.زیرا در آن زمان اسرائیل شکست خورده بود.

مذاکرات برای آتش بس 6 هفته‌ای قرا است برگزارشود،نظر شما در ارتباط با این دور مذاکرات ،تش بس چیست؟
آتش بس در شرایط فعلی مورد نظر نتانیاهو نیست اما هم فشار داخلی و هم تحولات منطقه نشان میدهد احتمالا اتش بس برقرار خواهد شد اما بازهم به این بستگی دارد که ایران عملیاتی علیه اسرائیل انجام میدهد یا خیر زیرا اقدام ایران اگر موفق باشد در داخل اسرائیل موقعیت نتانیاهو را تثبیت می‌کند زیرا او با ایران هراسی توانسته موقعیت خود را بهتر کند.موضوع پیچیده است و نمی‌توان آن را به راحتی تحلیل کرد اما شانس آتش بس از هر زمان دیگر بیشتر است و این اتفاق امکان دارد اواخر هفته جاری رخ دهد.