کد خبر : 602061 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - 03:52
خطر مرگ در کمین مسافران نوروزی گروه اجتماعی: حوادث رانندگی در زمان تعطیلات و در سفرهای نوروزی باعث می‌شود که جان هم‌وطنان گرفته شود. علت برابری تعداد تصادفات رانندگی در ایران با اتحادیه اروپا این است که خودروها کیفیت لازم و استاندارد را ندارند و به تجهیزات ایمن نیز مجهز نیستند. از سوی دیگر تولید خودروهای ناایمن و بدون کیفیت همچنان وجود دارد. همچنین خودروهای ناامن پراید و پژو بیشترین تلفات رانندگی را داشته‌اند. موضوع دیگر اینکه جاده‌ها نیز ایمنی لازم را ندارند و این موضوع نیز منجر به خسارات مالی و جانی به افراد می‌شود. متأسفانه هرسال تراژدی مرگ در جاده‌های کشور تکرار می‌شود و کام مردم در این ایام تلخ می‌شود. مسافران باید بدانند که مرگ در تصادفات در کمین آن‌هاست و همه جوانب و قوانین رانندگی را رعایت کنند .

رئیس پلیس‌راه کشور بابیان اینکه ۲۲ درصد کشته‌شدگان ما در تصادفات بین ۲۰ تا ۳۰ سال دارند، گفت: همچنین بیش از ۶۵ درصد کشته‌ها از کسانی هستند که بین ۲۰ تا ۶۰ سال دارند و در سنین کار هستند که کشته شدن آن‌ها صدمات جبران‌ناپذیری دارد.
سردار حسن مؤمنی بابیان اینکه در سه روز گذشته ۱۱۰ نفر جان خود را از دست دادند، گفت: با توجه به ارتباطات با سازمان راهداری، تعاملات خوبی داریم و تمرکزمان را بر ۳۰ کیلومتری شهرها افزایش دادیم. زیرا تراکم جمعیت در این مناطق بیشتر است و احتمال رانندگی باحالت خواب‌آلودگی برای رسیدن به مقصد هم بیشتر است.
وی با اشاره به اقدامات سلبی از سوی پلیس‌راه اظهار کرد: باید با رانندگان خاطی برخورد شود. البته بیش از ۹۰ درصد رانندگان قانون‌مند هستند و تخلف حادثه‌ساز انجام نمی‌دهند، اما برخی هستند که می‌خواهند تخلف خود را تحمیل کنند که باید با آن‌ها برخورد شود؛ زیرا حتی یک اشتباه هم می‌تواند به آخرین اشتباه تبدیل شود. به همین دلیل در نوروز ۱۴۰۳ باکسانی که تخلف حادثه‌ساز دارند، برخورد خواهیم کرد.
وی افزود: نرخ جرائم رانندگی بازدارنده نیست، کسی که تخلف می‌کند، باید تاوان سنگینی دهد چون جان خودش و دیگران را به خطر می‌اندازد. درخواست ما این است که این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد، زیرا جریمه سبد خانوار نیست که اگر افزایش پیدا کند، در معیشت مردم اثر بگذارد، بلکه تصادفات را کاهش می‌دهد.

خطر بارش در جاده‌های ۵ استان
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس‌راه فراجا هشدار داد شرایط جوی برای سفر مناسب نیست. وی با اشاره به هشدارهای هواشناسی در زمینه بارش باران به مردم توصیه کرد با توجه به وضعیت بارش‌ها از ۲۸ اسفندماه تا یکم فروردین‌ماه، به سفر نروند.
سرهنگ احمد شیرانی درباره هشدار نارنجی و قرمز هواشناسی گفت: بر اساس هشدارهای سطح نارنجی و قرمز سازمان هواشناسی، مبنی بر بارش شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، به نظر می‌رسد برای دوشنبه ۲۸ اسفند تا روز چهارشنبه اول فروردین در تمامی استان‌های کشور شرایط مناسبی برای سفرهای جاده‌ای وجود نداشته باشد.
وی با اشاره به ۵ استانی که بیشترین بارندگی رادارند؛ افزود: شدیدترین بارندگی‌ها در روز سه‌شنبه این هفته استان‌های چهارمحال و بختیاری، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان پیش‌بینی‌شده که مشکلاتی را در وضعیت تردد و ترافیک معابر شهری و بین‌شهری ایجاد می‌کنند. با توجه به هم‌زمان شدن سفرهای پایان سال و وضعیت جوی، مطمئناً شرایط مناسب و ایده آلی برای سفر در جاده‌های کشور نداشته باشیم. وی افزود: همچنین در برخی از استان‌های شرقی کشور احتمال کاهش میدان دید در رانندگی به علت باد شدید و گردوغبار وجود دارد بنابراین در این جاده‌ها رانندگی با چراغ روشن و کاهش سرعت بسیار حائز اهمیت است.
شیرانی بابیان اینکه طرح نوروزی پلیس در جاده‌های کشور به‌خصوص محورهای کوهستانی و برف‌گیر باقوت در حال اجراست، گفت: در شرایط زمستانی لازم است رانندگان نیز نکاتی را مدنظر قرار دهند، همراه داشتن زنجیر چرخ از سوی رانندگانی که قصد عبور از محورهای برف‌گیر رادارند، الزامی است و در صورت تشدید بارش برف، مأموران پلیس‌راه حتماً از ادامه مسیر خودروهای فاقد زنجیر چرخ جلوگیری خواهند کرد.