کد خبر : 602056 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - 03:45
کام ملت را تلخ نکنید سال 1402 با تلخی و شیرینی‌هایی که داشت رو به پایان است. مردم در تدارک نوروز و آغاز سال نو هستند. مشاهدات میدانی و محفلی نشان می‌دهد مردم به دلیل گرانی حال و هوای نوروز سال های دور و نزدیک گذشته را ندارند. فکر و ذکرشان بیشتر در این است که چگونه از پس تداوم گرانی در سال پیش رو برآیند.

بالا و پایین رفتن قیمت‌ها اثر مستقیمی بر زندگی، فضای کسب‌وکار و سفره مردم دارد. بر اساس نظر کارشناسان و مسئولان به دلیل گرانی مصرف گوشت قرمز، گوشت سفید و خوراکی‌ها در بین اقشار فرودست جامعه کاهش معناداری پیداکرده است. تداوم این روند می‌تواند سلامت افراد را به خطر اندازد که جبران آن غیرممکن خواهد بود. برای برون رفت از مشکلات کارهایی می‌توان انجام داد.

1-کاهش حجم دولت و وصول مالیات از نهادهایی که زیر کنترل دولت نیستند، مثل آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، بنیاد 15 خرداد، ستاد اجرایی فرمان امام و...

2-انحلال بنگاه‌های زیان ده که از دولت کمک می‌گیرند، مثل: ایران‌خودرو و سایپا که بدهی انباشته آن‌ها به مرز 200 هزار میلیارد تومان رسیده است. پرسش این است وقتی بنگاهی زیان‌ده است و برای ماندن دست در جیب خزانه می‌کند چرا باید بماند؟

3-به دلیل تداوم کسری بودجه در سال آینده پیش‌بینی می‌شود تورم در خوش‌بینانه‌ترین حالت مشابه امسال در مرز 40 درصد باشد که باز هم شرایط زندگی را سخت خواهد کرد.

4- از سال 1397 که مذاکره با آمریکا به بن‌بست رسید و تحریم‌ها بیشتر شد، هرسال حدود 40 درصد تورم به جامعه تزریق‌شده و در طول شش سال حدود 250 درصد تورم در کشور وجود داشته است. تورم مثل موریانه ستون ساختمان چوبی را می‌خورد و بنا را ویران می‌کند. اثر تورم بر زندگی مردم مثل موریانه است.

5-اتفاقاتی مثل اختلاس ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری توسط یک شرکت به نام چای «دبش» امسال اتفاق افتاد که کام مردم را تلخ کرد و تاکنون عوامل این شرکت مجازات نشده‌اند. مهم‌تر اینکه کاظم صدیقی در پوشش حوزه علمیه چند هزار متر زمین را به نام خود ثبت کرده است. اتفاق دیگر اینکه روسیه و چین که به ظاهر متحد ایران هستند به تمامیت ارزی کشور ما خیانت کرده‌اند و دستگاه دیپلماسی هم از کنار آن عبور کرد. مردم نگرانند که نکند در آینده باز هم چنین اتفاقاتی رخ دهد و کامشان در سال آینده تلخ‌تر از امسال شود.

6-محاکمه دو فرزند معاون اول قوه قضائیه و استعفای پدر، این دو اتفاق، مهم و فرصتی است که رخ داده و می‌تواند سرآغاز مجازات همه کسانی باشد که از موقعیت‌ها سوء استفاده کرده و دست در جیب مردم نموده‌اند.

7- متأسفانه در دولت و مجلس به جای حضور افراد تکنوکرات و فن‌سالار افراد مدعی انقلابی بودن و شعاری هستند که به دلیل کم‌تجربگی قادر نیستند مشکلات را حل‌وفصل کنند. وقت آن رسیده است که حاکمیت به سراغ تکنوکرات‌ها برود.

8-کشور همچنان به دلیل ناترازی در تولید و مصرف انرژی و مازوت سوزی دچار مشکل زیست‌محیطی و کمبود انرژی شده است. تخریب طبیعت ادامه دارد که برای زیست ایرانی‌ها نگران‌کننده است و زندگی در برخی کلان‌شهرها مثل جهنم شده است.

9-بازار به انتخاب تندروها در مجلس دوازدهم واکنش منفی نشان داد. علت این است که بازار می‌پندارد که این گروه باعث تنش با تداوم تحریم‌ها و افزایش آن ‌شود. به همین دلیل است که قیمت دلار،‌ سکه و دیگر کالاها افزایش یافته است. این جماعت لازم است به خاطر مردم از سیاست تهاجمی دست کشیده و به سیاست تعاملی روی آورند.

10-به عقیده کارشناسان و نگارنده تا زمانی که ایران روابطش را با غرب به‌ویژه آمریکا عادی نکند مشکلات اقتصادی و سیاسی به طور اساسی حل نخواهد شد. علت این است که آمریکا بر نظام بین‌الملل به لحاظ مالی و سیاسی تأثیر و سیطره دارد و با بهره‌گیری از ابزار تحریم می‌تواند کشورهایی مثل ایران، روسیه، کره شمالی، کوبا، سوریه و ... را زیر تیغ تحریم قرار دهد و این کشورها را از دادوستد و تجارت در نظام بین‌الملل محروم کند. وقتی چنین پدیده‌ای در کشور وجود داشته باشد نمی‌توان انتظار بهبود اقتصادی، مهار تورم و افزایش تولید را داشت.

شرایط به‌گونه‌ای شده که مردم از حاکمیت 1-نان به مفهوم اقتصاد 2-آب به معنای موتور حرکت صنعت، کشاورزی، دامداری و ... 3-هوا می‌خواهند. اگر هوای سالم وجود نداشته باشد مردم سلامتشان به خطر می‌افتد و حتی جانشان را هم از دست می‌دهند. متأسفانه این اپیدمی سال‌هاست که سایه بر سر کشور انداخته است. آیا وقت آن نرسیده است با یک چرخش 180 درجه‌ای در روابط خارجی و داخلی شرایط را به سمت آنچه مطالبه اکثریت است تغییر دهیم؟