کد خبر : 602044 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۲۷ - 03:07
نعمت ایزدی، دیپلمات پیشین تهدید گروه هفت را جدی بگیرید اخباری مبنی بر ارسال تسلیحات از ایران به روسیه منتشر می شود و این سوال را در افکار عمومی ایجاد می کند که آیا ارتش روسیه در سطح و جایگاهی قرار دارد که به کمک نظامی ایران نیازمند است؟!

در پاسخ به این سؤال هم باید گفت بله و هم نه! از این جهت بله، چون تسلیحاتی که ایران می‌سازد با ساختار نظامی روسیه و به طور کلی ساختار نظامی شرق سازگار است. از سویی مسئله قیمت نیز مطرح است. با توجه به شرایط اقتصادی روسیه این احتمال وجود دارد که قیمت تمام شده در ایران پایین‌تر از نرخ ساخت تسلیحات نظامی در روسیه باشد.

از سویی باید این احتمال را در نظر بگیریم که روس‌ها می‌خواهند در جنگ اوکراین پای ایران را به عنوان یک شریک به مناقشه باز کنند. روسیه می‌خواهد در جنگ اوکراین متحدینی داشته باشد. شاید چنین تحلیلی در مقامات ایران وجود نداشته باشد و دیدی تجاری داشته باشند، ولی برنامه ریزی روسیه در خرید تسلیحات نظامی از ایران به این ایده روس نزدیک است. از این منظر ایران باید هشیار باشد تا از طریق عملکرد روسیه گرفتار نشود.

اما از نظر فنی و با در نظر گرفتن توانایی های صنعتی، نظامی و دفاعی روسیه باید با اطمینان گفت که در روسیه نیازی به خرید تسلیحات ایران وجود ندارد. روس‌ها می‌توانند تمام اقلام نظامی را تولید و تأمین کنند. پس با توجه به این موضوع باید بر بعد سیاسی این همکاری تجاری توجه بیشتری داشت.

به نظر نگارنده روس‌ها می‌خواهند جنگ اوکراین را دوگانه و بین دو کشور تعریف نکنند و ابعاد خطر را گسترش دهند و برای منطقه اخطار بفرستند. روسیه از قبل بلاروس را با خود همراه کرده بود و ایران را در کنار خود تعریف کرده تا تبعات این جنگ را تقسیم و سرشکن کند. از این رو ابعاد سیاسی همکاری های نظامی با ایران برای روس‌ها اهمیت بیشتری دارد.

فروش موشک های بالستیک ایران به روسیه ادعای غربی‌ها است. در مورد پهپاد های ایران هم ابتدا یک ادعا مطرح شد ولی ادعا مورد تأیید قرار گرفت و ایران اعلام کرد فروش پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین نبود. ایران به طور رسمی اعلام کرد این تجارت پیش از جنگ انجام شده و حتی مصادف با آغاز جنگ نبوده است.

روابط روسیه و ایران در حوزه نظامی و تسلیحاتی، روابطی پیشرفته است. این موضوع از دید غربی‌ها پنهان نیست. وقتی دقت اخبار را مد نظر قرار می‌دهیم می‌توان از صحت خبر صحبت کرد به ویژه که تا این لحظه هیچ کدام از مقامات رسمی به طور مشخص در این رابطه حرفی نزده است. وقتی خبری تکذیب نمی‌شود، همین عدم تکذیب دلیلی بر تأیید آن قلمداد می‌شود.

تبعات همکاری با روس‌ها برای ایران، کمابیش رخ نشان داده همین که گروه هفت تهدید می‌کند و می‌خواهد اقداماتی تحریمی داشته باشد، یکی از تبعات بزرگ این ماجرا است. اقتصاد ایران ظرفیتی دارد و اگر بیش از این تحت تأثیر تحریم‌ها قرار بگیرد از نظر اجتماعی به خطر می‌افتد. باید تمهیداتی اندیشیده شود. آیا ایران می‌تواند با تحریم های وعده داده شده مقابله کند؟ بهتر این است که با اقدام مقابله شود. زیرا تهدیداتی در این سطح قطعا بی اثر و یا کم اثر نخواهد بود.