کد خبر : 602019 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۲۶ - 11:22
اولین خشت برج نتانیاهو فروریخت چاک شومر خواستار رهبری جدید در اسرائیل شد و نتانیاهو را مانعی برای صلح خواند.

دموکرات ارشد سنا، بالاترین مقام منتخب یهودی در ایالات متحده، از صحن سنا برای محکوم کردن نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو و برگزاری انتخابات برای جایگزینی او سخنرانی کرد.
سخنرانی سناتور چاک شومر آخرین بازتاب نارضایتی فزاینده در میان دموکرات‌ها، به‌ویژه مترقی‌ها، از رفتار اسرائیل در جنگ و تلفات آن بر غیرنظامیان فلسطینی بود .
سناتور چاک شومر، دموکرات نیویورک و رهبر اکثریت، روز پنج‌شنبه در سخنرانی خود در مجلس سنا از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به‌عنوان مانع اصلی صلح در خاورمیانه انتقاد کرد و بعد از 5 ماه در جنگ خواستار رهبری جدید در اسرائیل شد.
بسیاری از قانونگذاران دموکرات رهبری آقای نتانیاهو و ائتلاف حکومتی دست راستی او را محکوم کرده‌اند، و رئیس‌جمهور بایدن حتی از حمله ارتش اسرائیل به غزه انتقاد کرده و آن را "بیش از حد" خوانده است. اما سخنرانی آقای شومر با تندترین انتقادات تاکنون از سوی یک مقام ارشد منتخب آمریکایی همراه بود – که عملاً از اسرائیلی‌ها خواسته بود که آقای نتانیاهو را جایگزین کنند.
آقای شومر، بالاترین مقام منتخب یهودی در ایالات متحده، گفت: "قلبا معتقدم که بالاترین اولویت امنیت اسرائیل است." با این حال، من همچنین معتقدم که نخست‌وزیر نتانیاهو با ارجح شمردن بقای سیاسی خود بر منافع اسرائیل، راه خود را گم کرده است."
آقای شومر افزود: «او بیش از حد مایل به تحمل تلفات غیرنظامیان در غزه بوده است که حمایت از اسرائیل را در سراسر جهان به پایین‌ترین حد تاریخی می‌رساند. اسرائیل نمی‌تواند دوام بیاورد اگر مورد نفرت عمومی قرار گبرد.»
سناتور چاک شومر، رهبر اکثریت، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را مانع بزرگی برای صلح در خاورمیانه خواند. امروز برمی خیزم تا در مورد آنچه که فکر می‌کنم می‌تواند و باید راهی برای تضمین صلح متقابل و رفاه پایدار برای اسرائیلی‌ها و فلسطینیان باشد، صحبت کنم. نتانیاهو خود را در ائتلاف با راست افراطی مانند وزیر اسموتریچ و بن گویر قرار داده است . و در نتیجه، او بیش از حد مایل به تحمل تلفات غیرنظامیان در غزه بوده است که حمایت از اسرائیل را در سراسر جهان به پایین ترین سطح تاریخی می‌رساند. به عنوان حامی مادام العمر اسرائیل، این برای من روشن شده است که اسرائیل نمی‌تواند دوام بیاورد اگر منفور گردد. ائتلاف نتانیاهو پس از 15 مهر ( 7 اکتبر) دیگر با نیازهای اسرائیل جور در نمی‌آید. از آن زمان جهان به شدت تغییر کرده است و مردم اسرائیل در حال حاضر توسط یک دیدگاه حکومتی که در گذشته گیر کرده است، خفه شده‌اند. این سخنرانی آخرین بازتاب نارضایتی فزاینده در میان دموکرات‌ها، به‌ویژه مترقی‌ها، از رفتار اسرائیل در جنگ و تلفات آن بر غیرنظامیان فلسطینی بود که یک معضل استراتژیک و سیاسی برای آقای بایدن ایجاد کرده است. آقای شومر گفت که تنها راه حل مناقشه چند دهه، راه حل دو کشوری است: «یک کشور غیرنظامی فلسطینی که در کنار اسرائیل در معیارهای مساوی صلح، امنیت، رفاه و عزت زندگی کند». او گفت که آقای نتانیاهو که ایده تشکیل کشور فلسطین را رد کرده است، آینده اسرائیل را به خطر می‌اندازد. در این برهه حساس، من معتقدم که انتخابات جدید تنها راهی است که می‌تواند به یک فرایند تصمیم‌گیری سالم و باز در مورد آینده اسرائیل اجازه دهد، در زمانی که بسیاری از اسرائیلی‌ها اعتماد خود را به چشم‌انداز و جهت‌گیری خود از دست داده‌اند. آقای شومر گفت که او معتقد است که اکثریت مردم اسرائیل نیاز به تغییر را درک خواهند کرد. جمهوری خواهان سعی کرده‌اند از این پویایی برای برتری انتخاباتی خود استفاده کنند و در حالی که دموکرات‌ها نتانیاهو را رد می‌کنند، برخلاف آنها نتانیاهو را نزدیک تر در آغوش می‌گیرند. و در روز پنجشنبه، مجموعه جمهوری خواهان از آقای شومر به خاطر اظهاراتش انتقاد کردند.

تارنمای نیویورک تایمز
برگردان و کوتاه سازی علی اصغر شهدی
Asghar.shahdi@gmail.com