کد خبر : 601963 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ - 04:07
روایت دو پژوهشگر از مناقشه حجاب سید محمد علی ابطحی: دو قطبی سازی بر سر حجاب به دین و حاکمیت آسیب می زند/ سید محمد علی ایازی: روش های مقابله با بی حجابی نتیجه نداده است ستاره صبح، فائزه صدر: دو قطبی سازی در جامعه به وضعیتی خطرناک نزدیک شده؛ فاصله طبقاتی به شکل گسلی عمیق بین دو گروه دارا و ندار نمایان است، در حوزه آموزش، بهداشت و درمان و خدمات ضروری، فاصله معناداری در جامعه ایجاد شده است در سالی که گذشت میان طرفداران حجاب اجباری و معتقدان به اختیاری بودن آن فاصله افتاد و شاهد وقوع تنش در جامعه بودیم. از حمله با سطل ماست به مادر و دختر نوجوانش تا زنی که اخیرا به فیلمبرداری یک روحانی از حجابش معترض شده است، این موارد جلوه هایی از دو قطبی حجاب و بی حجابی است. ستاره صبح در این رابطه با سید محمد علی ابطحی، معاون و مشاور رییس جمهور دولت اصلاحات به گفت و گو نشسته که در ادامه می خوانید:

سید محمد علی ابطحی، معاون و مشاور رئیس‌جمهور دولت اصلاحات در گفت‌وگو با ستاره صبح:
دو قطبی سازی بر سر حجاب به دین و حاکمیت آسیب می‌زند

شاهد برجسته شدن دوقطبی حجاب و بی حجابی در جامعه هستیم در آخرین مورد درگیری زنی با روحانی که از وی فیلم گرفته خبر ساز شده است؟ به نظر شما تبعات این دو قطبی چیست و چگونه می‌توان این وضعیت را در جامعه اصلاح کرد؟
ماجرای اخیر در درمانگاهی در قم آن طور که در فیلم منتشر شده دیده می‌شود، حاکی از اعتراض زن جوانی به فیلم‌برداری یک روحانی از او است. خانم بچه را بغل کرده و روسری از سرش افتاده است.
در دوره اخیر اولین مشکلی که انتشار چنین محتواهایی در فضای مجازی ایجاد می‌کند، آسیبی است که به جایگاه روحانیت و به ساحت اعتقادی مردم وارد می‌شود.
وقتی این محتوا منشر می‌شود و مردم فیلم را می‌بینند، طبیعی است که کسی نمی‌تواند بپذیرد چرا یک روحانی باید از زنی جوان فیلم برداری کند؟! زنی که در یک محیط درمانی نشسته، در اتاق انتظار است و بچه در آغوش دارد، طبیعتا برای اعتراض و هنجار شکنی نیامده است.
این زن یک زمان عادی از زندگی روزمره خود را می‌گذراند و به مرکز درمانی نرفته بود که هنجار شکنی کند. اگر این خانم در خیابان یا در پارک بود می‌شد چیزی گفت، ولی در یک مرکز درمانی افراد گرفتاری دارند یا بیمار هستند یا همراه مریض آمده‌اند.
صدمه و آسیب ایجاد دو قطبی بر سر حجاب، متوجه دین و حاکمیت می‌شود. چون بخشی از جامعه می‌تواند اعلام کنند که با نظام میانه‌ای ندارند. یعنی به راحتی بهانه مخالفت با خود را در اختیار نیمی از جامعه ایران داده ایم.
از طرفی دو قطبی حجاب و بی حجابی منجر به وقوع درگیری در جامعه شده است. باید بپذیریم که بخشی از این درگیری‌ها شخصی یا از روی ریاکاری است و حجاب به بهانه‌ای برای ایجاد تنش تبدیل شده است. حتی اگر درگیری‌ها از روی اعتقاد باشد باز هم افراط در دادن اختیارات به گروهی، برای اعمال نظر و تحمیل باور های خود به سایر افراد جامعه، درست نیست.
باید توجه داشت که چنین برخورد و درگیری بین مردم در سطح جامعه می‌تواند به اتفاقاتی تلخ و خطرناک ختم شود. بعید نیست که این برخورد‌ها با موضوع حجاب شروع شود، ولی در ادامه به درگیری بین گروه های اجتماعی منتهی می‌شود.
حاکمیت باید به خاطر احترام دین خدا و برقراری نظم و امنیت جامعه از شدت گرفتن دو قطبی جلوگیری کند. اگر دخالت حکومتی در امر حجاب به حداقل برسد وضعیت حجاب بهتر از امروز خواهد شد، چون بخشی از بی حجابی و بد حجابی در روزگار ما کنشی سیاسی در برابر حاکمیت است.

خطیب جمعه مشهد در آخرین اظهارات خود اعلام کرده که لایحه حجاب و عفاف به جایی نمی‌رسد از مردم خواسته است تا خود برای دفاع از ارزش‌ها وارد میدان شوند. آیا می‌توان ادبیاتی که پشت برخی از تریبون های رسمی تولید می‌شود را مروج هرج‌ومرج در سطح جامعه دانست یا خیر؟
این گفته‌ها بیشتر مصرف رسانه‌ای دارد. به عقیده من کسانی که با این ادبیات صحبت می‌کنند در جامعه مخاطب چندانی ندارند. چه کسی برای پیدا کردن راهکار زندگی نظرات آقای علم الهدی را دنبال می‌کند؟! تأثیر این حرف‌ها گسترش افراطی گری است. اگر این تریبون‌ها مخاطب جدی داشتند وضعیت جامعه نگران کننده تر بود. وانگهی گسترش افراطی گری به طور مستقیم به جامعه و حاکمیت آسیب می‌زند. اوج این اظهار نظر های افراطی همان نظرات طالبان و القاعده و... است. ادبیات این آقایان به حکومت های اسلامی ختم می‌شود نه جمهوری اسلامی. جامعه ایران از چنین اندیشه‌ای استقبال نکرده و نمی‌کند. نظام و حتی رهبری اجازه نخواهند داد که این افراطیون بی ترمز در جامعه محور تصمیم گیری های سیاسی باشند.

بخشی از این افراد رادیکال در مجلس دوازدهم جزو انتخاب های اول رأی دهندگان تهرانی هستند. آیا باید در چهار سال آینده منتظر تدوین و تصویب قوانینی باشیم که دست تندرو‌ها را در برخورد با مردم باز می‌گذارد؟!
من به این مسئله معتقد نیستم. این افراد رادیکال نمی‌توانند تندروی هایشان را در مجلس و در مقامی حقوقی ادامه بدهند. این اظهارات تند برای جلب نظر طیفی از رأی دهندگان بوده و هست. این گروه مخاطبی با سلیقه‌ای خاص دارد و برای گرفتن رأی این افراد آتش نطق‌ها را تند می‌کردند. ولی وقتی پشت میز حقوقی مجلس بنشینند باید در چهارچوب منطقی و در قالب رفتار مدیریت شده کار کنند. شخصیت های تندرو وقتی وارد مجلس می‌شوند دستشان مثل ایام تبلیغات انتخاباتی باز نیست که هر چیزی بگویند و هر ادعایی بکنند. پشت میز های حاکمیتی باید تابعی از رهبری، قانون، منافع و نیاز های کشور باشند. به ویژه این افراد باید با رأی حداقلی که دارند، ارتباطی با خواسته های عموم مردم جامعه پیدا کنند. تندرو‌ها با روحیه رادیکال نمی‌توانند کشور را اداره کنند.

سید محمد علی ایازی:
روش های مقابله با بی حجابی نتیجه نداده است

گروه اجتماعی: شیوه برخورد با بدحجابی و بی‌حجابی سال‌هاست که جریان دارد. روش امر به معروف و نهی از منکر گشت ارشاد، پلیس و دیگر روش‌ها باعث شده دوقطبی در جامعه شکل گیرد. افرادی که به حجاب اعتقاددارند و با روش‌ها و رفتارهای خشونت‌آمیز و تهدید و ورود به حریم خصوصی افراد مخالف هستند. در همین حال در روزهای پایانی سال لایحه جنجالی حجاب پس از سه بار رفت‌وآمد بین مجلس و شورای نگهبان دیروز تأیید شد و باید اجرا شود. به گفته بانکی پور، نماینده اصفهان از طراحان این لایحه فرد بی‌حجاب سه میلیون تومان جریمه خواهد شد و مبلغ جریمه از حساب بانکی او کسر می‌شود که نقص حقوق شهروندی است. در ادامه نظر آیت‌الله ایازی درباره مواجهه با موضوع حجاب و دوقطبی سازی در جامعه را می‌خوانید.

آیت‌الله ایازی: محکوم کردن فرد به خواندن کتاب
آیت‌الله ایازی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به جماران گفت: یک خواننده‌ای محکوم می‌شود و جریمه او را خواندن کتاب خوب و عالمانه استدلالی از استاد مطهری را قرار می‌دهند! این کار غلطی است. کتاب برای خواندن است و باید دو عنصر خواستن و انتخاب کردن در میان باشد نه اجبار شخصِ احیاناً مجرم تا چنین کاری انجام دهد.
وی با اشاره به حادثه درمانگاه‌ قم گفت: نکته اساسی برای کسانی که دغدغه حجاب دارند این است که شیوه‌هایی که انجام داده‌اند، نتیجه معکوس دارد و حتی برای کسانی که به حجاب رغبت داشته باشند ایجاد تنفر می‌کند؛ چه برسد به کسانی که با فلسفه حجاب آشنایی ندارند. لذا این روش‌ها منجر به حجاب نمی‌شود مگر اینکه بنای کسانی که داعیه حجاب رادارند، خراب کردن دین باشد و می‌خواهند حجاب، موجب تنفر مردم در جامعه شود. من خبر ندارم که آن‌ها چنین انگیزه‌ای در پشت پرده کارشان دارند ولی روش های مقابله با بی حجابی باعث ترویج حجاب نمی‌شود. الزام کردن‌ها و دخالت‌ها موجب تنفیر و نفرت‌ نسبت به اسلام می‌شود که بارها از سوی علمای بزرگ، محققین و اساتید تبعات منفی آن بیان‌شده است. موضع ما درباره این روش‌ها مخالف است؛ چه نسبت به چیزی که به عنوان لایحه حجاب در مجلس تصویب‌شده و کم و کیف آن روشن نیست که چه کاری می‌خواهند انجام دهند.

دخالت در حریم خصوصی افراد ممنوع است
ایازی گفت: عکس گرفتن، حریم شخصی افراد است. این دخالت در حریم خصوصی دیگران است که ممنوع است. چنین کاری توسط یک فرد ناآگاه به مسائل دین، ولو اینکه لباس روحانی بر تن داشته باشد، یک امر ناپسند و محکوم است.زیرا هیچ عالمی تأیید نمی‌کند که برای مقابله بابی‌حجابی، از حوزه خصوصی افراد عکس گرفته شود و این کار درست نیست.
عکس‌العمل‌هایی که صورت می‌گیرد، ناشی از رفتارهای اشتباه است. گاهی یک رفتار غلط باعث می‌شود که افراد واکنش نشان بدهند و همین واکنش نشان ها، اتفاقاتی ایجاد می‌کند که ملاحظه می‌کنید؛ من به جامعه ایران عرض می‌کنم که عالمان اصیل از این نوع رفتارها و برخوردها بری هستند و این کارها را درست نمی‌دانند.

مخالفت با شیوه غلط امر به معروف
ایازی گفت: عالمان زیادی، شیوه برخوردهایی که به نام دین اتفاق می‌افتد را محکوم می‌کنند. من هم به سهم خودم این کار را یک کار ناشایست و مضر به دین و آینده دین‌داری می‌دانم. لذا این شیوه غلط است. از آن‌طرف اگر رفتارها و عکس‌العمل‌هایی در جامعه ایجاد شود، واکنش به رفتار کسانی است که زمینه‌های چنین فضایی را ایجاد کردند، یعنی آن‌ها مسئول‌اند چون مردم را حساس کرده‌اند. نکته اساسی به تعبیر مرحوم شهید مطهری در کتاب امر به معروف و نهی این است که امر به معروف و نهی از منکر منطق دارد و غایت‌اند است. یعنی انسان کاری را که می‌خواهد انجام دهد فکر کند که نتیجه مثبت دارد یا نه؟ اگر نتیجه مثبت نداشته باشد، معنا ندارد که چنین کاری انجام گیرد.