کد خبر : 601955 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - 12:19
گزارش گاردین از تاثیرات خطرناک غذای فرآوری‌شده بر سلامت انسان روزنامه گاردین در گزارشی نوشته که یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف غذاهای فوق فرآوری‌شده با بروز سی‌ودو بیماری خطرناک در انسان ارتباط مستقیم دارد. در این مطالعه که یکی از بزرگ‌ترین بررسی‌‌های جهان درباره غذاهای فرآوری‌شده بوده، به این موضوع اشاره شده که مصرف غذای فوق فرآوری‌شده می‌تواند باعث بروز ۳۲ بیماری مختلف- از جمله بیماری قلبی، سرطان، دیابت نوع ۲، سلامت روان و مرگ زودرس- باشد.

بر اساس نتایج بزرگ‌ترین بررسی جهان در نوع خود، غذای فوق فرآوری‌شده مستقیماً با ۳۲ بیماری مختلف از جمله خطر بیشتر بیماری قلبی، سرطان، دیابت نوع ۲، سلامت روان نامطلوب و مرگ زودرس مرتبط است. در این تحقیق بر این موضوع تأکید شده که بروز برخی از بیماری‌ها با افزایش مصرف غذاهای فوق فرآوری‌شده مانند غلات، نوشیدنی‌های گازدار، غذاهای آماده و فست‌فود ارتباط دارد و به عبارت بهتر رژیم‌های غذایی سرشار از غذاهای فوق فرآوری‌شده، می‌توانند بسیار خطرناک باشند.

در حال حاضر در کشورهایی مانند بریتانیا و ایالات متحده آمریکا بیش از نیمی از رژیم غذایی مردم شامل غذاهای فوق فرآوری‌شده است. برای برخی به ویژه افراد جوان‌تر یا فقیرتر جامعه سهم رژیم غذایی فوق فرآوری‌شده بیش از ۸۰٪ از کل تغذیه را شامل می‌شود.

این یافته‌های جدید که در نشریه BMJ منتشر شده؛ نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی سرشار از غذاهای فوق فرآوری‌شده ممکن است از بسیاری از جهات برای سلامتی مضر باشند. به گفته محققان، نتایج این بررسی که روی تقریباً 10 میلیون نفر انجام گرفته، بر نیاز به اقداماتی برای هدف‌گیری و کاهش قرار گرفتن در معرض غذاهای فوق فرآوری‌شده تاکید می‌کند.

در نشریه اینترنتی BMJ در این زمینه به این نتیجه تأکید شده که «به طور کلی ارتباط مستقیمی بین قرار گرفتن در معرض غذاهای فوق فرآوری‌شده و 32 پارامتر سلامتی- شامل مرگ و میر زودهنگام، سرطان، پیامدهای سلامت روانی، تنفسی، قلبی عروقی، گوارشی و متابولیک-، یافت شده است».

شفقنا