کد خبر : 601946 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - 03:51
مهدی پازوکی در گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین: سیاست خارجی باید در خدمت اقتصاد و تجارت باشد گروه اقتصادی: مجلس اعلام کرد با توجه به اینکه بخش دوم لایحه بودجه هنوز به مجلس تحویل داده نشده بودجه دو دوازدهم ببندد. سخنگوی دولت در این ارتباط گفت: «طبق قانون موظف بودیم بودجه سال آینده را بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه ببندیم اما متاسفانه این قانون از سوی مجلس به دولت ابلاغ نشد. به محض این‌که متن کلیات بودجه را مجلس به دولت بفرستد ما آمادگی داریم بخش دوم را هم به مجلس تقدیم کنیم.» در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفت و گویی با مهدی پازوکی اقتصاددان انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

بنده با بستن بودجه به صورت دو دوازدهم مخالف هستم. یکی از معضلات اصلی اقتصاد در شرایط فعلی بی ثباتی قیمت‌ها است. مردم در زندگی روزمره خود این موضوع را لمس می‌کنند. حتی اگر طرح دو دوازدهم به مجلس هم نرود همین که خبر آن منتشر می‌شود منجر به بی ثباتی اقتصادی خواهد شد.
مسئولان سازمان برنامه و بودجه پیش از این گفته بودند که لایحه بودجه سال آینده را بر اساس برنامه هفتم توسعه بستیم. اما تعجب برانگیز است که امروز سخنگوی دولت می‌گویند منتظر برنامه هفتم توسعه هستیم تا بخش دوم لایحه بودجه را تقدیم مجلس کنیم.
اکنون بخش درآمدی بودجه توسط مجلس تصویب شده اما بخش مخارجی آن که بخش دوم می‌شود هنوز به مجلس نرفته و تا انتهای سال فقط 9 روز زمان باقی مانده است. طبق قانونی که قبلاً وجود داشت لایحه بودجه باید تا 15 آذر تقدیم مجلس می‌شد.
متأسفانه این رویکرد نسبت به مسائل اشتباه است. هیئتی اداره کردن دولت و مجلس برای کشور خوب نیست و به منافع ملی و منافع مردم آسیب می‌زند. بودجه دو دوازدهم در شرایطی که کشور درگیر جنگ باشد بسته می‌شود.
دولت، قبل از انتخابات گفته بود 7 هزار صفحه برنامه دارد. پرسش این است که
این برنامه کجاست؟ خبر عدم تصویب کامل بودجه باعث افزایش انتظارات تورمی می‌شود.
پرسش این است که سازمان برنامه و بودجه در چند ماه گذشته چه کاری انجام داده است؟ متأسفانه برخی از مدیران دولتی ضعیف عمل می‌کنند.

پیش بینی می‌شود بودجه سال آینده 400 همت کسری دارد این موضوع چه آسیبی به اقتصاد کشور می‌زند؟
بنده امیدوارم دولت در سال آینده دچار کسری بودجه نشود. کسری بودجه یعنی افزایش حجم نقدینگی و بعد افزایش نرخ تورم که باعث کاهش قدرت خرید مردم می‌شود. این موضوع در نهایت یعنی کاهش رفاه جامعه. امیدوارم عدد 400 همت واقعیت پیدا نکند.
مجلس انقلابی با نوآوری در برخی قوانین کشور را دچار مشکل کرده است. وقتی آذر ماه باید کل بودجه ارائه می‌شد و هنوز ارائه نشده پرسش این است که کارکنان سازمان برنامه چرا حقوق می‌گیرند؟. چرا مخارج دولت آماده نیست؟
اگر بخش درآمد را بر اساس برنامه هفتم توسعه بستند چرا بخش هزینه را نتوانستند ببندند؟
اگر سیاست دولت همین رویکردی باشد که در سال 1402 بود در سال آینده مشکلات اقتصادی بیشتر خواهد شد. البته بنده امیدوارم این اتفاق نیفتد اما واقعیت را نمی‌توان پنهان کرد.

به نظر شما آیا مجلس دوازدهم می‌تواند در اقتصاد اقدام مثبتی انجام دهد؟
خیر به نظر می‌رسد مجلس آینده برنامه مدون برای اقتصاد نداشته باشد. نمایندگان مجلس آینده از نمایندگان فعلی تندروتر هستند. لازم است نظام تصمیم گیری کلان اقتصادی درست شود. باید سیاست خارجی در خدمت منافع ملی و اقتصاد باشد.
اقتصاد ایران در گرو سیاست خارجی است بنابراین رویکرد در سیاست خارجی باید تغییر پیدا کند. چرا وضع همسایگان ایران به لحاظ اقتصادی خوب است؟
متأسفانه در برخی حوزه‌های تصمیم گیری دچار بحران عقلانیت شده‌ایم. برخی مدیران میانی برای اینکه مقام خود را حفظ کنند واقعیت را به مقامات ارشد انتقال نمی‌دهند. بازار دچار رکود شده و مردم نمی‌توانند خرید کنند.
بنده پیشنهاد می‌دهم که در سازمان برنامه و بودجه از فرهاد رهبر استفاده شود.