کد خبر : 601856 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۱۶ - 04:20
اما و اگرهای حراج سکه! گروه اقتصاد: حراج سکه توسط مرکز مبادله برگزار شد، قرار بود در صورت برنده نشدن افراد در حراج، پولشان در کیف پول قرار گیرد، اما این امر به دلیل مشکل فنی با تأخیر یک‌روزه انجام شد. در این حراج، ربع‌سکه سال ۱۳۸۶ عرضه شد که متقاضیان با قیمت پیشنهادی خود اقدام به واریز وجه و شارژ کیف پول خود می‌کردند. در واکنش به حراج سکه، تحلیلگران و اقتصاددان عنوان کردند که سکه‌های فروخته‌شده در مرکز مبادله ارز و طلا با قیمت دلار 90 هزار تومان بوده این در حالی است که وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی گفته‌اند قیمت 60 هزار تومان دلار را در بازار آزاد قبول ندارند. در ادامه نظر دو اقتصاددان را دراین‌باره می‌خوانید.

قیمت دلار، سکه و طلا
دیروز قیمت طلا ۱۸ عیار افزایش یافت و هر گرم به ۳،۰۹۱،۰۰۰ (سه میلیون و نود و یک هزار) تومان رسید که افزایش ۰.۳۷ درصدی داشته است. قیمت دلار غیررسمی در کانال ۶۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
هر اونس طلا هم به ۲،۰۱۶ (دو هزار و شانزده) دلار رسید که کاهش ۴.۲۷ درصدی داشته، اما قیمت طلا در ایران افزایشی بود. قیمت سکه امامی به ۳۶،۱۰۰،۰۰۰ (سی‌وشش میلیون و یک‌صد هزار) تومان رسید که نسبت به‌روز دوشنبه، افزایش ۱.۸ درصدی داشته است.
نیم‌سکه، هم به ۲۰،۰۰۰،۰۰۰ (بیست میلیون) تومان رسید که نسبت به‌روز دوشنبه، افزایش ۱.۲۵ درصدی داشته است. همچنین ربع‌سکه با افزایش ۲.۳۲ درصدی نسبت به‌روز دوشنبه، ۱۲،۹۰۰،۰۰۰ (دوازده میلیون و نه‌صد هزار) تومان معامله شد.

روایت وزیر اقتصاد
احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته بود: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم و هدف دولت همان روش‌های توافقی است.
محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز گفته بود: نرخ ارز بازار آزاد را قبول نداریم. این نرخ صرفاً بر اساس انتظارات تورمی ناشی از اخبار منفی شکل می‌گیرد و با واقعیات اقتصاد همخوانی ندارد.
در مقابل کارشناسان اقتصادی افزایش قیمت دلار را ناشی از افزایش تقاضا و سیاست‌ خارجی و داخلی می‌دانند.

چقدر سکه فروخته شد؟
بر اساس نتایج نخستین حراج سکه طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، از تعداد ۱۲ هزار و ۸۷۷ قطعه ربع‌سکه ثبت سفارش شده در سامانه، با توجه به کف قیمت تعیین‌شده توسط عرضه‌کننده، یک‌هزار و ۱۱۸ قطعه سکه با میانگین قیمت ۱۱ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان به برندگان تخصیص داده شد.

فروش سکه با دلار ۹۳ هزار تومانی
سیامک قاسمی، اقتصاددان در فضای مجازی نوشت: «بانک مرکزی شمش طلا را به قیمت دلار بازار آزاد از مردم می‌خرد و سکه طلا را ضرب کرده و به قیمت دلار ۹۳ هزار تومان به مردم می‌فروشد و مالیات هم می‌گیرند.»
وحید شقاقی شهری، اقتصاددان نیز می‌گوید: بانک مرکزی که می‌گوید بازار آزاد ارز را قبول ندارد چطور سکه را با دلار ۹۳ هزار تومان حراج کرده است؟ قیمت نهایی ربع‌سکه در حراج حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که در فرمول محاسبه نرخ سکه، با این قیمت به دلار ۹۳ هزار تومان می‌رسیم. اما اگر نرخ دلار را همین نرخ ۶۰ هزار تومان بازار آزاد حراج می‌کردند در حراج قیمت سکه به ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسید بانک مرکزی که می‌گوید نرخ دلار در بازار آزاد تلگرامی است و دلار ۴۲ هزار و ۸۰۰ تومان مرکز مبادله نرخ مرجع بوده، اما حراج را با دلار ۹۳ هزارتومانی انجام داد. با این نرخ ۹۳ هزار تومان دلار از حراج‌های بعدی استقبال نخواهد شد. هرچند در حراج اول استقبال بالا بود، اما مردم به تدریج آگاه می‌شوند و این عدد برای مردم و خریدار جذاب نخواهد بود.

تبعات گواهی سپرده ۳۰ درصدی
وحید شقاقی شهری درباره اقدامات دولت برای جمع‌آوری نقدینگی ازجمله گواهی سپرده ۳۰ درصدی، حراج شمش و سکه درحالی‌که هم‌زمان شاهد افزایش نرخ دلار در بازار آزاد هستیم، گفت: استفاده از ابزار ۳۰ درصدی یک شکست بانک مرکزی است چراکه هزینه‌ گواهی ۳۰ درصدی به مراتب بیشتر از فایده آن است. گواهی سپرده اولاً اینکه عمدتاً تبدیل سپرده‌های ۲۰ و ۲۳ درصدی به ۳۰ درصدی بود یعنی یک جابه‌جایی درون بانکی رخ داد که نا ترازی بانک‌ها را افزایش می‌دهد و در سررسید بانک‌ها باید به جای ۲۳ درصد سود ۳۰ درصد پرداخت کنند؛ بنابراین در سررسید سالانه حجم نقدینگی افزایش پیدا می‌کند و تبعات دیگری هم دارد. هدف از گواهی سپرده ۳۰ درصدی این بود که نرخ دلار را از ۵۹ هزار تومان کاهش دهد، اما تنها یک هفته در بازار ارز اثر گذاشت و بعدازآن دوباره شاهد افزایش نرخ دلار بودیم به طوری که اکنون نرخ دلار در آستانه ۶۰ هزار تومان است؛ بنابراین گواهی سپرده یک مُسکن یک‌ماهه هم برای بازار ارز نبود.