کد خبر : 601817 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۱۴ - 03:34
نوشتاری از فائزه صدر، خبرنگار آل هاشم، پدیده انتخابات خبرگان به دنبال انتشار نتایج انتخابات مجلس خبرگان در استان آذربایجان شرقی، تعداد و کیفیت آرای خطیب جمعه تبریز قابل توجه و تامل است.

آیت‌الله سید محمد علی آل هاشم با ۸۵۰ هزار و ۲۸۰ رأی نفر اول فهرست منتخبان آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان بود.

آقایان علی ملکوتی با ۲۵۸ هزار و ۲۵۳رای، محمد تقی پور محمدی با ۲۱۲ هزار و ۴۲ رأی، جواد حاجی زاده با ۱۹۸ هزار و ۶۸۷ رأی و سید باقر سیدی بنابی با ۱۴۱ هزار و ۱۶ رأی دیگر نمایندگان منتخب این استان بودند.

آل هاشم در تبریز محبوب است. همانطور که تعداد رأی های این خطیب جمعه با مجموع آرای پنج نفر بعدی برابری می‌کند، محبوبیت اش نیز به همین میزان چند برابر بیشتر از سایر علمای هم سطح اوست. زیرا رفتار و سلوک او با مردم متواضع و مهربانانه است.

قدم زدن او در بازار تبریز و خرید از دستفروشان و کسبه بازار، دیدار های چهره به چهره با مردم، سوار شدن به تاکسی و مترو، دستور برچیدن میله‌هایی که در نماز جمعه بین مسئولین و مردم فاصله می‌اندازد، تجلیل از نخبگان، گفت‌وگو با خبرنگاران، توجه به محیط زیست و آلودگی هوا، سر زدن به تمام اقشار جامعه، حضور در بازی های فوتبال تیم تراکتور سازی، خواندن شعر لابلای خطبه های نماز جمعه و موضع گیری های به جا در بزنگاه های تاریخی و... آل هاشم را از یک خطیب جمعه در تراز حاکمیت به عالمی مردم دار مبدل کرده که بخشی از مشارکت مردم دلسرد استان در انتخابات روز جمعه مدیون حضور او در این عرصه است.

محبوبیت خطیب جمعه تبریز چنان بود که آرای وی از نفر اول منتخبین مجلس خبرگان تهران نیز پیش افتاد. آیت‌الله محسن قمی درحالی با کسب مجموع ۸۳۶ هزار و ۷۰۶ رأی در تهران پیشتاز است که با مقایسه جمعیت تهران و تبریز و با در نظر گرفتن میزان مشارکت در دو شهر، در می‌یابیم که اقبال مردم تبریز به امام جمعه شهرشان همچنان ویژه و معنادار است.

مقایسه آرا منتخبان نتایج جالبی به دنبال دارد. سید احمد علم‌ الهدی، خطیب جمعه مشهد و پدرزن رئیس‌جمهور با ۷۴۶ هزار و ۶۴۱ رأی از این حوزه وارد مجلس خبرگان شد، درحالیکه میزان مشارکت در مشهد بیش از ۴۰ درصد بود ولی در تبریز این میزان به ۲۸ درصد نمی‌رسد.

این آمار‌ها در تفسیر، بیانگر جایگاه آل هاشم به عنوان پدر معنوی شهروندان استان است. وی نمادی از پشتوانه مردمی روحانیت اصیل شیعه است که با جامعه فاصله و زاویه ندارند یا حداقل سعی می‌کنند از فاصله‌ها بکاهند. شاید آل هاشم جزو معدود خطبای جمعه است که نطق و سخن نسنجیده ندارد، همواره عالمانه حرف زده و برای رسانه های آن سوی مرز محتوایی برای تمسخر و بهانه جویی فراهم نکرده است.

آل هاشم می‌تواند الگویی برای مسئولان باشد و به آنانی که پشت تریبون‌ها قرار می‌گیرند یاد دهد که چگونه می‌‌توان در عین داشتن شخصیت سیاسی و مذهبی برجسته، با مردم بود و محبوب مردم ماند.