کد خبر : 601786 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۱۲ - 02:35
ستاره صبح آنلاین گزارش می دهد: قتل عام گرسنگان در غزه گروه بین الملل: نظامیان اسرائیلی روز پنجشنبه به سمت جمعیتی از فلسطینی‌های گرسنه در غزه که برای دریافت کمک‌های غذایی در خیابانی تجمع کرده بودند حمله کرد و 112 نفر را کشت.این اقدام باعث واکنش گسترده و تند جهانی نسبت به اسرائیل شد. بنا بر اعلام تشکیلات بهداشتی حماس، تیراندازی نیروهای اسرائیلی به سمت جمعیت بزرگی از مردم گرسنه، ۱۱۲ کشته برجای گذاشته است. رسانه‌ها تعداد زخمی‌های این حادثه را بین ۲۸۰ تا ۷۶۰ نفر برآورد کردند.در ادامه واکنش دولت ها و نهادهای بین المللی نسبت به این جنایت را می خوانید:

واکنش تند کلمبیا
در پی به شهادت رسیدن بیش از یکصد و ده نفر در غزه حین دریافت کمک‌های غذایی، گوستاوو پترو رئیس‌جمهور کلمبیا خرید تسلیحات از اسرائیل را به حال تعلیق درآورد. این کار، نامش نسل کشی است و هولوکاست را در یاد‌ها زنده می‌کند؛ هر چند که قدرت‌های جهانی دوست ندارند آن را (نسل کشی اسرائیل) بپذیرند. به همین خاطر، کلمبیا خرید تسلیحات از اسرائیل را به طور کامل به حال تعلیق درآورد.

حمله تند رئیس‌جمهور فرانسه به اسرائیل
فرانسه اقدام اسرائیل به کشتار مردم غزه حین دریافت کمک‌های غذایی را محکوم کرد.خبرگزاری فرانسه گزارش داد وزارت امور خارجه فرانسه تیراندازی اسرائیلی‌ها به افرادی را که در غزه برای دریافت کمک‌های غذایی تجمع کرده بودند، اقدامی توجیه ناپذیر ارزیابی و آن را به شدت محکوم کرد. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور نیز در پستی در شبکه اجتماعی ایکس «شدیدترین محکومیت» خود را از این تیراندازی‌ها ابراز کرد و خواستار حقیقت، عدالت و احترام به قوانین بین‌المللی شد.

اسپانیا:غیر قابل پذیرش است
خبرگزاری فرانسه گزارش داد خوزه مانوئل آلبارس وزیر امور خارجه اسپانیا روز پنجشنبه حوادثی را که به کشته شدن بیش از یکصد نفر در غزه حین دریافت کمک‌های غذایی منجر شد، «غیرقابل پذیرش» ارزیابی کرد.

اعراب:این اقدام وحشیانه است
رئیس اتحادیه عرب نیز گفت که این اقدام «وحشیانه» نشان‌دهنده «اهانت کامل به جان انسان‌ها» است.کشورهایی همچون عربستان سعودی،‌امارات عربی متحد و کویت نیز حمله به غیرنظامیان در شمال غزه را محکوم کردند

چین:شوکه شدیم و محکوم می‌کنیم
مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «چین از این حادثه شوکه شده و آن را به شدت محکوم می‌کند. ما تأسف خود را برای قربانیان و همدردی خود را برای مجروحان ابراز می‌کنیم.»

برزیل: بشریت در حق غیرنظامیان غزه کوتاهی کرده است
دولت برزیل اعلام کرد که کشته شدن بیش از 110 نفر در جست‌وجوی کمک های بشردوستانه در غزه نشان می‌دهد که اقدام نظامی اسرائیل در غزه «محدودیت اخلاقی یا قانونی» ندارد. برزیل بار دیگر خواستار آتش‌بس فوری در درگیری‌ها در غزه شد.وزارت خارجه برزیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که «بشریت در حق غیرنظامیان غزه کوتاهی کردند. زمان آن رسیده که جلوی کشتارهای بیشتر گرفته شود.»

قتل عام دیگر اسرائیل
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از اعلام خبر کشته شدن بیش از ۱۱۰ نفر در غزه این اقدام را «قتل عامی جدید» و «کاملاً غیرقابل قبول» خواند و آن را محکوم کرد. جوزپ بورل در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «من از دریافت گزارش‌ها درباره کشتار جدید غیرنظامیان در غزه که ناامیدانه به دنبال دریافت کمک‌های بشردوستانه بودند، وحشت‌زده شدم. این مرگ‌ها کاملا غیرقابل قبولند.»

اتحادیه اروپا:شوکه شدیم
اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در این رابطه گفت که او «عمیقاً از تصاویر غزه ناراحت است» و افزود که «باید تمام تلاش ممکن برای بررسی آنچه رخ داده را انجام داد.»شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز در شبکه اجتماعی ایکس در پستی نوشت: «از کشتار غیرنظامیان بیگناه در غزه در حالی که ناامیدانه منتظر کمک‌های بشردوستانه بودند، شوکه شده و جا خورده است.»وی گفت: «باید بلافاصله تحقیقات مستقل آغاز شود و مسئولین پاسخ‌گو باشند.»

روایت خبرگزاری رویترز
خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از مقامات اسرائیل ادعا کرده که این حادثه «در دو مرحله و به فاصله چندصد متری از یکدیگر» روی داده است. در اولین حادثه، ده‌ها نفر که می‌خواستند از کامیون‌ها کمک بگیرند، زیر دست و پا ماندند و کشته یا مجروح شدند. سپس حادثه دوم روی داده است، یعنی زمانی که گروهی از این جمعیت به نیروهای اسرائیلی حاضر در محل نزدیک شدند و چون این سربازان احساس خطر کرده بودند، به سمت آنها تیراندازی کردند که در جریان این حادثه «تعدادی» کشته شدند.این مقام آمار تلفات ارائه شده از سوی حماس را رد کرد اما خودش نیز آمار دقیقی اعلام نکرد.

واکنش گوترش
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که این حادثه «نیازمند انجام تحقیقات مستقل و موثر» است.گوترش گفت که از شنیدن این خبر که جنگ حماس و اسرائیل بیش از ۳۰ هزار کشته برجای گذاشته «شوکه» شده است.او با اشاره به اینکه تشدید شکاف‌های ژئوپلیتیکی «حق وتو را به ابزاری برای فلج کردن اقدامات شورای امنیت تبدیل کرده است» افزود: «کاملاً متقاعد شده‌ام که ما به یک آتش‌بس بشردوستانه همچنین آزادی بی‌قید و شرط و فوری گروگان‌ها نیاز داریم و باید یک شورای امنیتی داشته باشیم که بتواند به این اهداف دست یابد.»