کد خبر : 601726 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۸ - 01:00
فهرست بیماری‌های رایج در آقایان مردها به دلیل داشتن جثه بزرگ‌تر و بدنی عضلانی‌تر نسبت به زنان، جنس قوی‌تر به شمار می‌روند. اما در حوزه سلامت و بیماری‌ها ماجرا کمی متفاوت است.مردها بیشتر احتمال دارد که در سنین پایین‌تر نسبت به زن‌ها دچار بیماری‌های مزمن شوند و علت آن نیز متفاوت‌بودن سبک زندگی و فاکتورهای بیولوژیکی و اجتماعی می‌باشد، مثلاً سیگار و الکل و مواد مخدر، استرس، هورمون‌ها، متابولیسم، ژنتیک، نداشتن تحرک بدنی، رژیم غذایی ناسالم و اهمیت‌ندادن به چکاپ‌های منظم.

بیماری قلبی
ریسک فاکتورهای مربوط به بیماری‌های قلبی بسته به سطح کلسترول خون، رژیم غذایی، فعالیت بدنی و سیگارکشیدن یا نکشیدن متفاوت است. مطالعه‌ای توسط انجمن قلب آمریکا نشان می‌دهد ۵۱.۲ درصد از مردان ۲۰ سال به بالا دچار نوعی بیماری قلبی هستند. چکاپ‌های روتین می‌توانند به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک کنند.

دیابت
در سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ گزارش شد که بیش از ۱۳.۷ میلیون مرد به دیابت دچار هستند. دیابت یک بیماری جدی است که اگر تحت مداوا قرار نگیرد می‌تواند مشکلات بینایی، آسیب کلیوی، آسیب عصبی، سکته مغزی و بیماری قلبی ایجاد کند.

سکته مغزی
از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶، بالای ۳ میلیون مورد از سکته مغزی در میان مردان در ایالات متحده آمریکا گزارش شد. سکته مغزی ناشی از یک لخته خون است که راه رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به مغز را مسدود می‌کند. سکته مغزی باعث آسیب مغزی شده و ممکن است منجر به محدودیت در حرکات فیزیکی، ازدست‌دادن حافظه و مشکل در تکلم شود.

بیماری کبدی
در سال ۲۰۱۸ تقریباً ۴ میلیون و پانصد هزار نفر در ایالات متحده دچار نوعی بیماری کبدی بودند. اگر بیماری کبدی داشته باشید بدنتان به‌سختی می‌تواند غذا را هضم کرده و مواد مغذی آن را جذب نموده و از مواد اضافی و سموم خلاص شود.

بیماری مزمن انسدادی ریه
بیماری مزمن انسدادی ریه عبارتی پزشکی است که برای برونشیت مزمن و امفیزما به کار می‌رود. علائم برونشیت مزمن شامل تنگی نفس، سرفه، افزایش موکوس و مدام صاف‌کردن گلو می‌شود. علائم امفیزما نیز شامل تنگی نفس و کاهش تدریجی ظرفیت فرد برای فعالیت بدنی می‌شود.

سرطان
اصلی‌ترین علت‌های مرگ مرتبط با سرطان، سرطان پروستات، سرطان ریه و سرطان کولورکتال می‌باشد. هر سرطانی ریسک فاکتورهای خودش را دارد؛ اما برخی از ریسک فاکتورهای مشترک در انواع سرطان‌ها شامل مصرف الکل و تنباکو، زیاد در معرض نور خورشید قرارگرفتن، التهاب مزمن، چاقی و سابقه سرطان در خانواده می‌شود.

آنفلوانزا و پنومونی
مردها در مقایسه با زن‌ها ۲۰ درصد بیشتر احتمال دارد دچار علائم و عوارض شدیدتری از آنفلوانزا و پنومونی شوند. افرادی که به دلیل عوارضی مثل دیابت و بیماری قلبی ضعف سیستم ایمنی دارند، بیشتر در معرض این بیماری‌های عفونی هستند. پزشکان واکسیناسیون را برای ایمن ماندن در برابر آنفلوانزا و پنومونی توصیه می‌کنند.

HIV و ایدز
آمار بیماری‌های منتقله از راه جنسی در میان مردان بیشتر از زنان است. متأسفانه یک‌هفتم مردانی که HIV دارند نمی‌دانند که این مشکل را دارند. مصرف دارو، اجتناب از شرکای جنسی متعدد و رعایت بهداشت جنسی با استفاده از محافظ می‌توانند به پیشگیری از ابتلا به این عفونت کمک کنند.

آسیب‌های ناخواسته
آسیب‌های تصادفی مثل آسیب‌های مغزی، سومین علت مرگ در ایالات متحده است. ازآنجایی‌که این آسیب‌های مغزی ناشی از تصادفات و حوادث طبیعی‌اند، مثل تصادف اتومبیل، پرت‌شدن، آتش‌سوزی و زمین‌لرزه، بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که همیشه نکات ایمنی را رعایت نموده و هشیار باشید.

افسردگی
مردها معمولاً کمتر در مورد درگیری‌های ذهنی خود حرف می‌زنند که دلایل گوناگونی دارد، از جمله ترس. هر ساله ۶ میلیون مرد دچار افسردگی و عوارض روحی مرتبط با آن می‌شوند. مراجعه به روانپزشک، ورزش منظم و نوشتن، از روش‌های ثابت شده مؤثر برای کاهش علائم افسردگی و اضطراب‌اند.

سرطان پوست
تفاوت بسیار چشمگیری در استفاده از ضدآفتاب میان مردان و زنان وجود دارد که در هر گروه سنی دیده می‌شود. مردها خیلی کمتر از زن‌ها از محصولات مراقبتی پوست استفاده می‌کنند و اهمیت چندانی به محافظت از پوست خود در برابر پرتوهای خورشید نمی‌دهند؛ بنابراین عجیب نیست که آمار سرطان پوست در میان مردان بسیار بیشتر بوده و بعد از تشخیص با نتایج بدتری نیز روبه‌رو می‌شوند.

سرطان پروستات
پروستات غده کوچکی در سیستم تناسلی مردانه است، اما می‌تواند تبدیل به یک مشکل جدی شود. به طور متوسط یک‌هشتم مردان دچار سرطان پروستات می‌شوند که یک بیماری با روند آهسته بوده و معمولاً در سال‌های بعد خود را نشان می‌دهد.