کد خبر : 591432 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۱/۱۶ - 01:20
نکاتی درباره ورزش فرزندانمان/وحید صدر- کارشناس ورزشی ورزش منظم می تواند به استحکام استخوان‌ها، کنترل وزن و تناسب اندام فرزندانمان کمک کند.

ورزش کردن در کنار یک رژیم غذایی و تغذیه سالم با انواع املاح و ویتامین‌های مفید برای بدن بسیار مفیدتر از بازی‌های کامپیوتری و فضای مجازی است که باعث آسیب در جسم و روح آنان می شود. ورزش در پر کردن اوقات فراغت بسیار موثر است و می تواند از کم تحرکی، مشکل در دستگاه گوارش، انحنای ستون فقرات (گوژپشتی)، بدخلقی، افسردگی در سنین بلوغ و ... جلوگیری کند و به جهت دادن به ترشح هورمون تستوسترون و کنترل هورمون کورتیزول که تأثیر مثبتی در  استرس و اضطراب دارد کمک کند.

 با انجام ورزش منظم همراه با تقویت عضلات اسکلتی، سیستم ایمنی و دفاعی بدن و پیشرفت در یادگیری توانایی های فردی ورزشی در فرزاندمان موجب تقویت اعصاب و تناسب عضلات بدن در فعالیت ورزشی می‌شویم و شاهد ترشح سروتونین و اندورفین و نشاط در رفتار آنها خواهیم بود.

ورزش کردن باعث ایجاد اعتمادبه‌نفس می شود و کمک بسیاری در ایجاد ارتباطات مثبت اجتماعی می گذارد. ورزش خطر روی آوردن نوجوانان به مصرف دخانیات، مشروبات الکلی و دیگر آسیب های اجتماعی را به شدت کاهش می دهد.

با انجام ورزش‌های گروهی از طریق مربیان با تجربه می توان استعداد کودکانمان را کشف و شکوفا کرد تا بتوانند در رشته‌های ورزشی که توانمندی بیشتری دارند دیده شوند، البته والدین باید در نظر داشته باشند که نباید فرزند خود را دچار ورزش زدگی و خستگی مفرط کنند چون منجر به کناره گیری آنان از ورزش می‌شود.

تمرینات هوازی و مقاومتی باعث تقویت سیستم قلبی- عروقی و افزایش اکسیژن‌رسانی به دیگر اعضای بدن شده و همین‌طور موجب تنظیم انسولین با کاهش مصرف قندهای ساده و پیشگیری و درمان دیابت نوع ۲ می‌شود. ازآنجایی‌که صفحات رشد در سنین زیر ۱۸ سال باز است، رشته‌هایی همچون دوچرخه‌سواری، شنا، دومیدانی و ژیمناستیک پیشنهاد می‌شود. اکثر کودکان و نوجوان‌ها به دنبال پیشرفت ورزشی در ظاهر می‌باشند مانند بازوها عضلات شش تکه شکم، غافل از آنکه در بخش آناتومی و فیزیولوژیک بدن بازده قابل‌دیدن نیست. آنچه مورد اهمیت است این است که فرزندان آینده روشن و به دور از تمایلات انحرافی اجتماعی باشد.