کد خبر : 591288 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۱/۸ - 03:09
روایت یک اندیشمند علوم سیاسی از شیوه حکمرانی امنیت ملی با تولید ثروت/ کشوری که ثروت تولید نکند نمی‌تواند استقلال سیاسی داشته باشد گروه اجتماعی: محمود سریع القلم، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در یادداشتی به نکات مهم «مجمع جهانی اقتصاد» که هر سال در داووس سوئیس برگزار می شود نوشت:در اجلاس 5 روزه داوس ۲۰۲۴، حدود2000 ملاقات میان دولت‌ها و شرکت‌های جهان، جهت بهره‌برداری از فرصت سیاست‌گذاری و کار مشترک انجام گرفت. نخست‌وزیر ویتنام گفت: در ویتنام ضرب‌المثلی می‌گوید: «اگر می‌خواهی تند بروی، تنها برو ولی اگر می‌خواهی به افق‌های دوردست برسی باهم و با دیگران حرکت کن. رشد و توسعه امری جمعی است و بدون تعامل و یادگیری با همسایه و غیر همسایه، سعادت ملت‌ها به دست نمی‌آید.» در ادامه گزیده مقاله وی به نقل از جماران را می‌خوانید:

مقدمه
مجمع جهانی اقتصاد، اجلاس سالانۀ خود را برای پنجاه و چهارمین بار در شهر داوُس سوئیس طی روزهای ۱۵ تا ۱۹ ژانویه (۲۵ - ۲۹ دی‌ماه) برگزار کرد. در این اجلاس، ۲۸۱۲ شرکت‌کننده، ۸۹۹ سخنران، ۱۴۴۸ سازمان و بنگاه، ۳۵۰ مقام دولتی از ۱۲۵ کشور شرکت کردند و ۴۵۰ جلسه/میزگرد برگزار شد. حدود ۷۵۰ نفر از شرکت‌کنندگان از آمریکا بودند. کشورهای بعدی از نظر تعداد بالای شرکت‌کننده عبارت بودند از: انگلستان، سوئیس، هند، عربستان، امارات، چین، آلمان و هلند. هند و عربستان هم حضوری پررنگ داشتند. اما یک نفر از روسیه دعوت نشده بود و فضای جلسات ضد روس بود. وقتی سخنرانی زِلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین پایان یافت، حضار بالغ بر ۲۰۰۰ نفر برای ۶ دقیقه به‌طور ایستاده برای او که سخنان تندی علیه روسیه و رئیس‌جمهور آن ایراد کرد، دست زده و تشویق کردند. در میان رهبران جهان سخنان عمومی و خصوصی نخست‌وزیر ویتنام بسیاری را تحت تأثیر قرارداد. او گفت که کشورش تاریخ سختی را با آمریکا و چین تجربه کرده ولی در دهۀ ۱۹۹۰ هیئت حاکمِ آن کشور وضعیت زندگی، منافع ملی و ثروتمند شدن ویتنام را بر تسویه حساب تاریخی با قدرت‌های بزرگ ترجیح داد. ویتنام امروز باقدرتی توافق نظامی ندارد. به واسطه سیاست‌های حمایت از بخش خصوصی و مشوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی، یکی از Hub های فناوری و تولید در آسیا شده و عموم بنگاه‌های IT در این کشور حضور فعال دارند. نزدیک به ۸۰ درصد مباحثِ میزگردها و کارگاه‌های داوس ۲۰۲۴ حول محور IT و هوش مصنوعی بودند. یکی از شگفتی‌های داوس این است که پنج رییس بانک مرکزی در میزگردی شرکت می‌کنند و طی فقط ۴۵ دقیقه، پیچیده‌ترین، دقیق‌ترین، عمیق‌ترین، دوراندیشانه ‌ترین واژگان، جمله بندی‌ها، فرمول بندی ها و تحلیل‌های خود را در حداقل زمان، بیان می‌کنند. باهم دیالوگ دارند. به هم گوش می‌کنند. از یکدیگر می‌آموزند. برهم اثر می‌گذارند. از هم اثر می‌پذیرند. آن‌ها تمرکز ذهن دارند و به چهل سال آینده می‌اندیشند.فضای تئوریک این مباحث تحت تأثیر یک تحقیق مجمع جهانی اقتصاد پیرامون مخاطرات اقتصاد جهانی دو سال و 10 سال آینده بود.

مخاطرات دو سال آینده:
1) اطلاعات نادرست در فضای مجازی، 2) رخدادهای شدید آب و هوایی، ۳) دوقطبی‌های اجتماعی، 4) ناامنی سایبری، ۵) نزاع‌های مسلحانه بین دولت‌ها، 6) فقدان فرصت‌های اقتصادی، ۷) تورم، ۸) مهاجرت غیر داوطلبانه، ۹) نزول اقتصادی، ۱۰) آلودگی هوا

اهمیت هوش مصنوعی در اقتصاد
به تعبیر یک وزیر هوش مصنوعی، کشورهایی که مجهز به هوش مصنوعی نیستند، در میان ملل «تمام‌شده» تلقی خواهند شد. جوامعی که در هوش مصنوعی آموزش نمی‌بینند، در عمل توانایی ایجاد اشتغال را از دست می‌دهند. هوش مصنوعی به بهره‌وری، نوآوری، افزایش تولید، کسب سهم بازار بالاتر و رشد اقتصادی می‌انجامد. با توجه به گرم شدن درجه هوا در منطقۀعربی خلیج‌فارس طی دو دهۀ آینده، این دولت‌ها با ایجاد رقابت میان شرکت‌ها به ارائه روش‌های مقابله با گرما از طریق هوش مصنوعی مبادرت ورزیده‌اند. اگر هوش مصنوعی در یک کشور رایج نشود، عملاً حکمرانی سنتی بوده و از تحولات بین‌المللی عقب می‌ماند. امارات، هم مقامات را در هوش مصنوعی آموزش داده و هم از کلاس پنجم دبستان بچه‌های مدارس را با این فناوری‌ها آشنا می‌کند. چین حدود ۴۰۰ هزار شرکت خصوصی در فناوری‌های جدید دارد. این مقیاس از رشد بخش خصوصی در چین، یک طبقه متوسط حدود ۴۰۰ میلیون نفری ایجاد کرده که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ به ۸۰۰ میلیون نفربرید که ثروت قابل‌توجهی مستقل از دولت و حاکمیت چین خواهند داشت. چین برای تسهیل این نظام نوآوری و فعالیت، ۶۰۰ کنوانسیون بین‌المللی را قبول کرده تا خود را بخشی از جامعه جهانی معرفی کند و از این طریق توانسته ۹ درصد از سرمایه‌گذاری خارجی را در جهان جذب کند. سهم چین در تولید جهانی حدود ۳۰ درصد است که طی ۱۴ سال گذشته به‌طور مرتب رتبه اول را کسب کرده و در حال حاضر نرخ رشد ۵.۲ درصد را تجربه می‌کند.

انرژی پاک
استفاده از انرژی پاک و کارآمدی در استفاده از آن در غرب و چین از موضوع کلان حکمرانی نوین است. ۱۰ سال پیش از هر ۲۵ خودرو یک خودرو الکتریکی بود، ‌اکنون یک خودرو از هر ۵ خودرو برقی شده است. چینی‌ها ۸۰ درصد باتری‌های خودروهای الکتریکی در جهان را می‌سازند که از حدود ۲۰ سال پیش سرمایه‌گذاری بر روی آن را آغاز کرده‌اند. ساخت نیروگاه هسته‌ای در جهان به‌طور تصاعدی برای انرژی پاک و جلوگیری از افزایش گاز دی‌اکسید کربن آغازشده است. ۷۰ درصد برق فرانسه از نیروگاه‌های هسته‌ای است و از تابستان امسال ساخت ۸ نیروگاه هسته‌ای جدید آغاز خواهد شد. ۸۵ درصد صنعت برق کانادا از انرژی‌های پاک تولید می‌شود. آلمان در سال ۲۰۲۳ توانست 20 درصد در ساختار انرژی خود، کربن زدایی کند. بیش‌ترین سرمایه‌گذاری و منبع سودآوری در هوش مصنوعی در بخش بهداشت و درمان خواهد بود. به‌طورکلی، هر ۱۰۰ دلار سرمایه‌گذاری در ساختار عمرانی یک کشور ۳۶۰ دلار بهره‌وری تولید می‌شود.

نقش دولت‌ و حاکمیت در مدیریت
چینی‌ها، هندی‌ها و ویتنامی‌ها معتقدند خارج از قواعد نظام بین‌الملل موجود نمی‌توان ثروت تولید کرد و مشکلات اجتماعی-اقتصادی را حل کرد. راضی نگه‌داشتن شهروندان از طریق شاخص‌های اقتصادی است. شرایط جهانی بهترین فرصت را برای ثروتمند شدن جنوب و درنتیجه حفظ استقلال سیاسی فراهم آورده است. کشوری که ثروت تولید نکند نمی‌تواند استقلال سیاسی داشته باشد. وقتی کشوری در قالب مشارکت‌های اقتصادی و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به صورت دسته‌جمعی تصمیم بگیرد و عمل کند، کمتر اشتباه می‌کند. امنیت ملی از کانال‌های تولید ثروت عبور می‌کند. اشتباه استراتژیک روسیه که به واسطه ناتوانی‌های تئوریک رهبران آن حاصل شد این است که امنیت را می‌خواهد از طریق تسلیحات به دست آورد و نه تولید ثروت و ورود در اقتصاد جهان. روسیه حدود نیم‌قرن از فهم جدید قدرت عقب است.

دلار در 90 درصد تراکنش‌های مالی جهان
 در سال ۲۰۲۳، آمریکا ۲۶ میلیارد دلار سرمایه خارجی برای سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی جذب کرد که این رقم شش برابر تأمین مالی چین در همین عرصه است. اگر توان فناوری آمریکا نبود، نفت و گاز Shale تولید نمی‌شد و آمریکا در کمتر از یک سال نمی‌توانست جایگزین صادرات انرژی روسیه به اروپا شود. دلار در 90 درصد تراکنش‌های جهانی مورداستفاده قرار می‌گیرد.
آمریکا ۵۴ متحد نظامی-امنیتی در جهان دارد. این معنا از قدرت که ریشه در فناوری، آموزش و زنجیرۀ تولید دارد، در میان عموم ملت‌ها به جز کره شمالی، کوبا، بلاروس و روسیه تعمیم پیداکرده است.

 دموکراسی
در سال ۲۰۲۴، حدود سه میلیارد نفر در چهل کشور، مقامات اجرایی خود را انتخاب خواهند کرد. این جمعیت حدود ۶۵ درصد از تولید ناخالص جهان را تولید می‌کنند. در هیچ سالی در تاریخ دموکراسی، که امسال در سال ۲۰۲۴ یک قرنِ شد، تا این حد انتخابات اروپا و آمریکا تعیین‌کننده نخواهد بود. نتیجه انتخابات آمریکا بر وضعیت هر کشوری در جهان اثر خواهد گذاشت. در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین که سرمایه‌داری ناقص و را تجربه کرده‌اند و بخش خصوصی آن‌ها دست در جیب حکومت داشته، نتیجه‌ای جز فساد، ناکارآمدی و اتلاف منابع در پی نداشته است. در جهانی زندگی می‌کنیم که حکومت‌ها اجازه نمی‌دهند ریل رشد اقتصادی با ریل بحران‌های سیاسی-امنیتی تلاقی پیدا کند بلکه با دیپلماسی و حُسن هم‌جواری، خود را از تنش‌ها و بحران‌ها دور نگه می‌دارند.