کد خبر : 591212 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۱/۳ - 12:28
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان: نمک‌های رنگی و دریا سرطان زاست معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: آنچه که به عنوان نمکهای رنگی( صورتی آبی )، نمک دریا و نمک سنگ در بازار عرضه می شود، دارای فلزات سنگین و غیربهداشتی است که باعث آسیب شدید به کلیه و کبد شده و سرطان زاست.

دکتر فرزام بیدارپور روز سه شنبه در نشست با خبرنگاران کردستان در سنندج به ناسالم بودن نمکهای رنگی و دریایی و سنگی اشاره و اظهار کرد: تبلیغات دلالان در فضای مجازی باعث استقبال مردم از این نوع نمک شده در حالیکه نمک بهداشتی، نمکهای تصفیه شده یددار است.

وی به پویش ملی سلامت که از اول تا ۱۵ بهمن در هفته اول با شعار«انتخاب همه نمک کم، اما تصفیه شده و یددار» و هفته دوم با شعار «از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی» اشاره داشت و افزود: مصرف نمک در استان ۱۰.۴۳ گرم است در حالیکه مصرف استاندار سه تا پنج باید باشد و نمک از ریزفاکتورهایی است که در افزایش فشار خون نقش دارد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: بیش از ۷۴۰ هزار کردستانی در پویش ملی سلامت از لحاظ ابتلا به فشارخون و دیابت غربالگری شدند که ۶۱ درصد جمعیت هدف بالای ۱۸ سال را شامل می شود.

وی یادآور شد: پویش ملی سلامت که با هدف شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون بالا، از ۲۰ آبان در استان و همزمان با سراسر کشور آغاز شده است، تا ۳۰ دی ماه ادامه داشت.

بیدارپور افزود: افزایش آگاهی مردم در خصوص بیماری های دیابت و فشار خون بالا و همچنین شناسایی افرادی که از بیماری خود اطلاع ندارند، از جمله اهداف مهم این برنامه بود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: غربالگری گروه سنی ۱۸ سال و بالاتر از طریق فراخوان توسط تیم های ثابت(تمام مراکز ارائه خدمات سلامت، پایگاه های بهداشتی، خانه های بهداشت و بیمارستان‌ها) و تیم های سیار (ادارات، کارخانجات، مساجد) اجرا شد.

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۳۰۰ بیمار فشار خون بالا در این طرح شناسایی شد، به وجود ۶۲ هزار نفر دارای سابقه فشار خون بالا در استان اشاره کرد و گفت: ۱۵۸ هزار نفر نیز به نوعی مستعد بیماری فشار خون بالا نیز شناسایی شد که نشان می دهد ۲۱ درصد افراد غربالگری شده دارای فشارخون بالا هستند.

دکتر بیدارپور از انجام ۲۳۵ هزار آزمایش دیابت در طول اجرای این پویش خبر داد و افزود: پنج هزار و ۴۶ بیمار مبتلا به دیابت بالا و حدود ۲۴ هزار نفر مستعد ابتلا به دیابت در این پویش شناسایی شدند و ۲۵ هزار نفر هم از قبل سابقه این بیماری را داشتند.

وی به کاهش سن ابتلا به بیماری فشار خون بالا و دیابت در استان با بررسی نتایج این پویش اشاره کرد و گفت: در فشار خون بالا ۹ سال و در دیابت هم پنج سال، سن ابتلا کاهش یافته است و زنگ خطری برای شهروندان کردستانی است که بالاترین میزان مصرف نمک در کشور را دارند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به استفاده کم شهروندان کردستانی از لبنیات هم اشاره داشت و گفت: الگوی نامطلوبی در این زمینه در استان وجود دارد که میزان نامطلوبی آن در کشور ۲۳ درصد و در کردستان ۲۵.۷ درصد است.