کد خبر : 591178 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۱/۲ - 02:43
ستاره صبح آنلاین گزارش می‌دهد اما و اگرها درباره اتاق ایران گروه اقتصاد: دهمین دوره انتخابات رئیس اتاق ایران دیروز در محل اتاق ایران برگزار شد. صمد حسن‌زاده با ۲۰۸ رأی به عنوان رئیس جدید این اتاق انتخاب شد. در این انتخابات ۴۱۲ نفر از اعضای اتاق بازرگانی حضور داشتند و رأی دادند. پیش از این حسین سلاح ورزی با کسب 265 رأی از ۴۲۲ رأی اعضای اتاق، رئیس اتاق بازرگانی شده بود.

صمد حسن‌زاده در انتخابات قبلی با ۱۶۲ رأی به عنوان نایب‌رئیس اتاق ایران انتخاب‌شده بود. سلاح ورزی به مدت ۷ ماه سکان‌داری پارلمان بخش خصوصی بود، انتخابات اتاق بازرگانی از سوی دولت باطل و وی برکنار شد. میزان مشارکت در انتخابات روز گذشته نشان می‌دهد که تعداد شرکت‌کنندگان برای انتخابات رئیس اتاق نسبت به انتخابات دوره قبل کاهش‌یافته و صمد حسن‌زاده 57 رأی کمتر از سلاح ورزی کسب کرده است. همچنین 10 عضو اتاق کمتر از دوره قبل در انتخابات شرکت کرده‌اند. نکته مهم انتخابات دیروز این بود که سلاح ورزی گفت که «من مسلمان شیعه ایرانی هستم. مقید به قانون اساسی هستم و محکومیت کیفری ندارم به همین دلیل کتاب 180 صفحه‌ای درباره دخالت در اتاق بازرگانی را به عنوان جعبه سیاه اتاق بازرگانی منتشر می‌کنم.» در ادامه جزییات بیشتر را می‌خوانید.

 

حضور نمایندگان دولت پس از 7 ماه
حسین سلاح ورزی، رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران در هشتمین نشست هیئت نمایندگان اتاق ایران در دوره دهم که با دستور کار «انتخاب رئیس اتاق ایران» روز گذشته برگزار شد، گفت: پس از هفت ماه نمایندگان دولتی هم در نشست‌های اتاق ایران حضور پیداکرده‌اند. هرچند طبق قانون اتاق هر عضوی که بیش از سه جلسه غیبت داشته باشد مستعفی محسوب می‌شود اما در مورد اعضای دولتی این امر استثنا می‌شود. در هفت ماه گذشته در تعامل دولت و بخش خصوصی مقطعی تاریخی را در تاریخ ۱۴۰ ساله اتاق پشت سر گذاشتیم. اعلام کردم که چیزی باعث کناره‌گیری من نمی‌شود، مگر خواست هیئت‌مدیره. اما بعد از ملاقات هیئت‌رئیسه با رئیس شورای عالی نظارت عنوان شد که رئیس‌جمهور درخواست برگزاری انتخابات را داشته‌اند.

 

جعبه سیاه اتاق بازرگانی
سلاح ورزی گفت: آنچه در دو و نیم سال گذشته بر اتاق رفته در کتابی ۱۸۰ صفحه‌ای و مستندی سه‌ساعته تشریح خواهد شد. این کتاب و فیلم مستند سندی ارزشمند است که چرایی اتفاقات دو و نیم سال گذشته را روایت می‌کند و به عبارت دیگر جعبه سیاه اتاق بازرگانی در دو ‌و نیم سال گذشته به‌حساب می‌آید. در این مقطع فعالیت اتاق بازرگانی و هیئت‌رئیسه با یکدیگر هماهنگ بودند. هیئت‌رئیسه در این مدت تلاش کرد تا از کیان بخش خصوصی حمایت کند.

 

التزام به قانون اساسی
رئیس سابق اتاق ایران گفت: من مسلمان شیعه ایرانی هستم و در تمام عمر تلاش بر رعایت مقررات شرعی داشته‌ام و هیچ‌گاه توهین به خود را روا نمی‌دانم به ویژه اگر از مقامات کشور باشد. همچنین مقید به قانون اساسی هستم و هیچ‌گاه ارتباطی با گروه‌های خارجی و دشمنان ملت نداشته‌ام و تا زمانی که با محکومیت کیفری روبه‌رو نشده باشم همچنان به عنوان عضو هیئت نمایندگان برای تقویت بخش خصوصی تلاش خواهم کرد و در کنار رئیس آینده حضور خواهم داشت.