انتخاب تاریخ:   /  /   
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
بودجه 1400 رد شد
ابعاد قانونی توهین به رئیس‌جمهور
ویژگی‌های حکمرانی خوب
ضرورت بازسازی و احیای زندان‌های تخریب شده قزل حصاز و قصر
پیامد رفتارهای خودسرانه
زندان‌های تخریب شده قزل حصار و قصر را احیا کنید
استقبال اصلاح‌طلبان؛ مخالفت اصولگرایان
جزئیات دیدار دوساعته سردار سلیمانی با پوتین
نادران: مدرک مهرداد بذرپاش جعلی است!
ناکارآمدی و انتخابات 1400
توافق دولت با آژانس هوشمندانه‌ بود
غریب آبادی: نصب سانتریفیوژهای جدید در نطنز و فردو
اهداف پیدا و پنهان اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری
نمایندگان مجلس یازدهم؛ با مردم یا بر مردم؟
اصلاح بودجه با حاشیه‌سازی و شعار امکان‌پذیر نیست
چرا سفر قالیباف به روسیه جنجالی شد؟
آیا سفر رئیس مجلس به مسکو منافعی برای کشور دارد یا خیر؟
کاخ سفید تمرکز خود را از خاورمیانه به چین منتقل می‌کند
فرصت دیپلماسی برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا
پوتین زیرفشار فزاینده جامعه‌‌مدنی روسیه و غرب
نمایندگان کارت زرد گرفتند
سیاست موازنه بایدن در قبال اسرائیل، عربستان و ایران
رفتار شتاب‌زده مجلس، احیای برجام را پیچیده کرده است
خطر موج چهارم کرونا در کمین ایرانیان
میانجیگری رئیس‌جمهور فرانسه بین ایران وآمریکا
واکنش‌ها به کاندیداتوری نظامیان
چرا ایالات‌متحده اسرائیل را به سنتکام اضافه كرد؟
احتمال احیای تنش در منطقه بر سر فعالیت هسته‌ای ایران
هزینه‌ی نپیوستن به FATF و عدم احیای برجام، برای اقشار محروم جامعه
آیا بایدن بر سر توافق هسته‌ای ایران اقدام به خودکشی دیپلماتیک می‌کند؟
تازه ترین گمانه زنی ها درباره امکان بازگشت برجام
کمک به سرمایه گذاری؛ توسعه و اشتغال
مجلس نباید بحران سومی بر دو بحران تحریم و کرونا بیفزاید
خواست هر نسل با انتخابات رقابتی محقق می‌شود
برداشتن تحریم‌ها
واکنش به توهین به رئیس جمهور و بیانیه پایانی راهپیمایی 22 بهمن
امکان توافق بین ایران و آمریکا از بین نرفته است
سرنوشت لایحه نظارت بر انتخابات چه شد؟
بی‌سامانی سیاسی باید درمان شود
پیام بازدید وزیر دفاع اسرائیل از ستاد فرماندهی فعالیت‌های فرا سرزمینی چیست؟
مصوبه حذف انتشار آگهی‌های دولتی در روزنامه‌ها خلاف قانون و باید جلوی آن گرفته شود
سیدحسن خمینی: متحجرین دزدانه بر سر خوان انقلاب نشسته‌اند
حاشیه‌های سفر قالیباف به روسیه و شعار ناشیانه «مرگ بر روحانی»
ظریف علاقه‌مند به بازگشت آمریکا به برجام
رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در اقیانوس هند
شوک به جامعه مطبوعات!
روز داغ تهران
مزیت های خط لوله دوستی ایران ، عراق و سوریه
زمان‌بندی برای اجرای مصوبه مجلس، جعل قانون نیست!
غیرقابل اجرا بودن سیاست آمریکا در مورد ایران و روسیه
بیشتر
کد خبر: 83183 | تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۲۲ - 00:10
اقتصاد ایران از دو ویروس «کرونا» و «تحریم» رنج می‌برد
دکتر هادی حق‌شناس، اقتصاددان در گفت‌وگو با ستاره صبح:

اقتصاد ایران از دو ویروس «کرونا» و «تحریم» رنج می‌برد

اشاره: سید علی کرمانی- 24 خرداد سال 92 حسن روحانی با شعار دولت «تدبیر و امید» توانست با حدود 24 میلیون رأی به عنوان یازدهمین رئیس‌جمهور ایران انتخاب شود. دولت یازدهم در شرایطی از مرداد ماه سال 92 کار خود را آغاز کرد که در سال 91 دولت اصولگرای محمود احمدی‌نژاد رشد اقتصادی منفی 6.8 درصدی را تجربه کرده بود. در چنین شرایطی دولت حسن روحانی توانست این رشد منفی را در سال 95 به رشد مثبت 12.5 درصدی تبدیل کند و آماری قابل توجه در حوزه اقتصادی از خود برجای بگذارد. رشد اقتصاد در سال 96 نیز روند مثبت خود را ادامه داد و رشد 3.7 درصدی را تجربه کرد. با این حال با خروج دولت آمریکا از برجام در تاریخ 18 اردیبهشت 97، کشور با تکانه اقتصادی تحریم نفتی و غیرنفتی مواجه شد و در سال‌های 97، 98 و 99 اقتصاد تحت تأثیر شدیدترین تحریم‌های تاریخ جمهوری اسلامی نزول بی‌سابقه‌ای را تجریه کرد. علاوه بر تحریم‌ها، شیوع بیماری کرونا نیز بر رکود اقتصادی کشور افزود. حال به نظر می‌رسد با ساخته شدن واکسن کرونا و تغییر دولت تندروی دونالد ترامپ در آمریکا، امیدها به بازگشت رشد اقتصادی به جهان و ایران زنده شده است. از این‌رو بودجه سال 1400 آنچنان که برخی مدعی می‌شوند، چندان هم خوش‌بینانه و غیرواقعی بسته نشده است. هادی حق‌شناس، نماینده پیشین مجلس معتقد است با حذف دو تکانه تحریم و کرونا دولت به خوبی تشخیص داده که سال آینده فرصتی مناسب برای جبران فروش نفت و تحقق بودجه‌های عمرانی و رفاهی است. در این راستا ستاره صبح گفت‌وگویی با این اقتصاددان انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

ستاره صبح-

نگاه واقع‌بینانه دولت 
به بودجه سال آینده
هادی حق‌شناس، اقتصاددان در پاسخ به اینکه چرا عده‌ای بودجه سال آینده را خوش‌بینانه می‌دانند و به آن نقد وارد می‌کنند، گفت: «پیش از آنکه وارد اصل موضوع شویم، می‌بایست به دو نکته توجه داشت. نکته اول این است که بودجه یعنی سند دخل‌وخرج آینده. درواقع بودجه ماهیت پیش‌بینی دارد و کسی نمی‌تواند بگوید تمامی ارقام بودجه تحقق پیدا خواهد کرد یا خیر. در سنوات گذشته هم چنین بوده است». وی در ادامه افزود: «نکته دوم این است که اگر فرض بر این باشد که درآمدها تحقق پیدا نکنند، دولت با ابزار تخصیص می‌تواند مانع برخی هزینه‌ها شود». حق‌شناس با اشاره به اینکه اقتصاد ایران در سه سال گذشته با دو تکانه تحریم و کرونا مواجه بوده، اظهار داشت: «دو تکانه تحریم و کرونا اثر منفی بر روی کسب‌وکار و درآمدهای دولت داشته‌اند. در مورد کرونا، ساخت واکسن این بیماری این امید را ایجاد کرده که تا سال آینده در ایران هم این بیماری ریشه‌کن و اثر منفی آن از بودجه حذف شود».

ابزار دولت و مجلس برای تحقق بودجه
استاندار گلستان با بیان اینکه دولت براساس قانون اساسی متولی تهیه و تضمین بودجه است و به این جمع‌بندی رسیده که می‌تواند سال آینده به درآمدهایی که پیش‌بینی کرده دست یابد، گفت: «اگر فرض کنیم بودجه محقق نشود، دولت و مجلس می‌توانند لایحه متمم ارائه دهند و به عبارت دیگر در این زمینه جای نگرانی وجود ندارد. اینگونه نیست که بر فرض اینکه لایحه بودجه به مجلس رسید و تبدیل به قانون شد، می‌بایست حتماً در ماه اول یا سه ماهه اول سال آینده تحقق پیدا کند، بلکه بودجه در کل سال می‌بایست تحقق یابد». وی در ادامه افزود: «در حال حاضر باتوجه به ساخت واکسن کرونا می‌توانیم اطمینان یابیم که سال آینده اقتصاد ایران با تکانه کرونا روبرو نخواهد بود و در بخش تحریم نیز ممکن است باتوجه به وعده انتخاباتی جو بایدن، آمریکایی‌ها به برجام بازگردند و به دنبال آن اقتصاد ایران در صادرات و واردات به ویژه در حوزه نفتی به گذشته بازگردد».

راه‌های تعدیل بودجه در سال آینده
این اقتصاددان همچنین گفت: «اگر تحریم‌ها باقی بمانند چه می‌شود؟ در این شرایط می‌بایست درآمدهای نفتی را از بودجه حذف کرد، سپس این سؤال پیش می‌آید که کدام هزینه‌ها در چنین شرایطی اجتناب‌ناپذیرند؟ آیا جبران خدمات کارکنان دولت که حدود 25 درصد هزینه‌هاست، قابل حذف است؟ هزینه دوم به رفاه اجتماعی یا انواع یارانه‌ها بازمی‌گردد که حدود 24 درصد را دربرمی‌گیرد و این در شرایطی است که هم دولت و هم مجلس هر دو خواهان ادامه پرداخت یارانه‌ها هستند؛ درنتیجه دولت نمی‌تواند از بخش‌های اجتناب‌ناپذیر بودجه صرفه‌جویی خاصی کند». حق‌شناس در ادامه افزود: «البته در بخش عمرانی و سایر هزینه‌هایی که قابل صرفه‌جویی هستند، می‌توان درآمدهای نفتی سال آینده را با آن‌ها متناسب کرد». مدیرکل اسبق بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه ذکر این آمار و ارقام به این دلیل است که نشان دهیم بودجه سال آینده را چه در شرایط ادامه تحریم‌ها و چه در شرایط لغو تحریم‌ها می‌توان با هزینه‌های کشور تطبیق داد، اظهار داشت: «باید به دو نکته مهم توجه داشت. نخست اینکه بودجه سال آینده افزایش 20 درصدی نسبت به سال جاری نشان می‌دهد و اگر فرض کنیم که تورم سال جاری حدود 30 درصد بوده باشد، باز هم بودجه کل کشور کمتر از نرخ تورم است. نکته دوم اینکه بودجه شرکت‌های دولتی در سال آینده نسبت به سال جاری تنها 9 درصد افزایش یافته است. این نشان می‌دهد دولت اراده کرده تا شرکت‌های دولتی را کوچک‌تر کند». حق‌شناس به رشد 47 درصدی بودجه دولت هم اشاره کرد و گفت: «هزینه‌های جاری دولت رشد حدود 47 درصدی از خود نشان می‌دهد که این موضوع عمدتاً به خاطر تقویت قدرت خرید کارکنان دولت و در کنار آن افزایش یارانه‌هاست».
گره سیاسی مشکلات اقتصاد ایران
هادی حق‌شناس در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در پاسخ به این سؤال که چرا طی سال‌های تحریم سهم بخش خصوصی از اقتصاد افزایش نیافت و وابستگی بودجه به نفت به طور قابل ملاحظه‌ای به نفت کم نشد، گفت: «پاسخ به این سؤال اقتصادی نیاز به یک تحلیل سیاسی دارد. زمانی که ایران در سال‌های 97، 98 و 99 سه سال پیاپی در تحریم قرار دارد و درآمدهای نفتی نه تنها تحقق نمی‌یابد، بلکه مختصر منابعی هم که وجود دارد امکان انتقال‌شان به داخل کشور نیست، چگونه می‌توان از بخش خصوصی و کاهش اتکا به نفت سخن گفت؟». این کارشناس اقتصادی به اشاره به اینکه هیچ کشوری در اطراف ایران، حتی عراق جنگ‌زده هم چنین وضعیتی ندارد، اظهار داشت: «نباید غافل شویم زمانی که بیماری کووید-19 در جهان شیوع پیدا کرد، اقتصاد جهان که قرار بود در سال 2020 رشد 5 درصدی را تجربه کند، به ناگاه با رشد منفی مواجه شد. حال در شرایطی که کرونا اقتصاد جهان را تحت تأثیر قرار داده، چه انتظاری از ایران با شرایط تحریم است؟». وی در ادامه افزود: «اقتصاد ایران هم‌اکنون از دو ویروس کرونا و تحریم رنج می‌برد. همه امروز شاهد هستند که حتی نزدیک‌ترین کشورهای دوست به ایران مانند عراق در پرداخت مطالبات‌شان به کشورمان با مشکل مواجه‌اند. در چنین شرایطی بحث اینکه اتکای بودجه به نفت کم شود یا اینکه چرا بخش خصوصی سهم کمی در اقتصاد ایران دارد، چندان محلی از اعراب ندارد». حق‌شناس در پایان این سؤال را مطرح کرد که منتقدان دولت باید از خود بپرسند چرا کشور در سال‌های 95 و 96 برای نخستین بار نرخ تورم تک رقمی را تجربه کرد، اما در سه سال بعد از آن نرخ تورم دو رقمی شد؟ پاسخ این سؤال قاعدتاً بدون توجه به ریشه‌های سیاسی موضوع، یعنی تحریم‌ها و همچنین فراگیری بیماری کرونا که اقتصاد جهان را هم تحت تأثیر قرار داد، ممکن نیست.

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.