انتخاب تاریخ:   /  /   
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
نتایج کنکور و نحوه مواجهه والدین
تفاوت سیاست‌های ترامپ و بایدن در قبال ایران
آتش افروخته در بیشه اندیشه‌ها
ریشه مشکلات کشور کجاست؛ تهران یا واشنگتن؟
روایتی غیرکلیشه‌ای از هشت سال دفاع مقدس
دلایل ثبت قیمت تاریخی ارز و طلا
نتیجه و حاشیه‌های مناظره جنجالی 2 کاندیدای ریاست جمهوری امریکا
زنده‌باد خاکستری!
پیامدهای تحریم بانک‌های ایرانی بر بازارها
شجریان، صدای مردم ایران بود
نامیــرا
راهکار کاهش قیمت ارز
شجريان نماد موسيقي فاخر و هنر مستقل
دکتر مجید رضاییان، روزنامه‌نگار و استاد علوم ارتباطات
افزایش قیمت ارز؛ سیاسی یا اقتصادی؟
درس‌هایی که باید از شجریان بیاموزیم
پیوند شعر و موسیقی و یاد حافظ و شجریان
پیامدهای پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران
راهکارهای کنترل بازار ارز و طلا
دلایل افزایش قربانیان کرونا
سکوت و بی‌تفاوتی زیست‌محیطی
سقوط آزاد ارز، طلا و بورس
چه واژه‌هایی برای رأی دهندگان 1400 جاذبه دارد؟
«شناور» شدن واژ‌ه‌های زبان و رابطه آن با دموکراسی
عقب نشینی معنادار از استیضاح رئیس‌جمهور
سرانجام روند ریزش بورس
تعداد و درصد آرای 10 منتخب مرحله دوم مجلس
سکوت عارف شکست
واکنش‌ها به فراخوان انتخابات 1400 آیت‌الله موسوی‌خوئینی‌ها
خردمندی چیست؟
واکنش‌ها به اظهارات امام‌جمعه اصفهان درباره حجاب
فراتر از شهرت و محبوبیت
ضرورت حفظ قیمت ارز در شرایط تحریم‌
نام شجریان با ایران پیوند خورده‌است
کرونا و تأثیر آن بر نهاد خانواده
دلیل نوسان بازارهای اقتصادی ایران و جهان
راز بزرگ شجریان
پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران؛ نشانه کارایی برجام
بیشتر
کد خبر: 82781 | تاریخ : ۱۳۹۹/۷/۱۶ - 00:35

ستاره صبح-روان‌شناسان خردمندبودن را چگونه تعریف می‌کنند؟ ازنظر آنان شخصیت خردمند چه ویژگی‌های دارد؟ ماریانا پوگوسیان متخصص روان‌شناسی بین‌فرهنگی، خردمندی را چیزی بیش از «دانش و تجربه» می‌داند. در ادامه پاسخ او به این پرسش‌ها را می‌خوانید: به‌تازگی از بچه‌ای 8 ساله و فردی 88 ساله در دونقطۀ متفاوت از جهان پرسیدم: خردمندبودن یعنی چه؟ پاسخ‌های آنان به‌صورت چشمگیری مشابه هم بود: زیاد دانستن. برای بسیاری از ما تصویر یک فرد خردمند آدمی است با موی سپید، یا حکیمی اندرزگو با لبخندی آرام و راه رفتنی باطمأنینه. اما خردمندی بیش از داشتن دانشِ نظری (تئوریک) و چند دهه تجربه است. هم‌چنین، برای خردمندبودن بیش از یک‌راه وجود دارد. برای نمونه، «وینستون چرچیل» برای خرد عمل‌گرایانه‌اش مشهور بود، «مادر ترزا» خردمندیِ نیکخواهانه‌ای داشت، «سقراط» به‌لحاظ فلسفی خردمند بود. اما، باور ما دربارۀ خردمندی از کجا نشأت می‌گیرد و روان‌شناسی دربارۀ خردمندی چه بینشی دارد؟ برای قرن‌ها، تمدّن‌ها ایده‌های‌شان دربارۀ خردمندی را در قالب داستان‌هایی از زندگی‌های اخلاقی یا فضیلت‌مندانه بیان کرده‌اند. این داستان‌ها در سراسر جهان وجود دارد ، سومری‌ها، مصریان باستان، وداهای پرقدمتِ هندی‌ها، متون تائویی و کنفوسیوسی در چین و فلاسفۀ یونان باستان. بر اساس این سنّت‌ها، سقفِ خردمندی بر ستون‌های فراوانی قرارگرفته است ، خیرخواهی و شنونده بودن (کنفوسیوسیسم)؛ خوداندیشی (تائویسم)؛ حرکت زندگی در مسیر طبیعی (لائوتسه)؛ و پرسش‌گری و نقد (سقراط) و فروتنی روشنفکرانه (یعنی فرد محدودیت‌های فکری‌اش را به رسمیت بشناسد) (گروسمان و کونگ). وقتی نوبت به استفاده از خرد برای تصمیم‌سازی بهتر می‌رسد، پژوهشگران در مطالعات‌شان متوجّه اهمیت «چشم‌انداز» می‌شوند. دیدن شرایط از چشم فرد سوم به‌جای نگریستن از منظری فردی و خودمحورانه مهم است؛ چراکه بررسی رویدادها از منظر خودِ ناظر می‌تواند صرفاً متوجّه شرایط محدودی باشد و چنین رویکردی او را انعطاف‌ناپذیرتر، بسته‌تر و تدافعی‌تر می‌سازد. از سوی دیگر، فاصله گرفتن از خود (از طریق نگریستن از منظر شخص سوم) به ما کمک می‌کند رویدادها را در ارتباط با بستر وسیع‌تری ببینیم. به همین علّت است که وقتی از نگاه دیگران می‌نگریم (و نه صرفاً از سوی خودمان)، خردمندی عمیق‌تری نشان می‌دهیم. این‌ها بخشی از یافته‌های «ایگور گروسمان» (پژوهشگر دانشگاه واترلو - کانادا) دربارۀ «خردمندی» است. اکنون، پاسخ گروسمان به پنج پرسش دربارۀ «خردمندی» را می‌خوانیم: 1. چگونه می‌توان به خردمندی رسید؟ اگر خردمندی را «مهارت» درنظر بگیرید، از دو مسیر می‌توان به آن دست‌یافت: تجربه‌های مناسب و آموزش. به این صورت است که می‌توان صاحب فضیلت شد و نیل به خردمندی هم متفاوت از این شیوه نیست. 2. کدام شخصیت‌ها خردمندتر هستند؟ گویا استراتژی‌هایِ شناختی مشخصی برای کسب خردمندی وجود دارد: الف) «آزاداندیشی» و داشتن ذهنی گشوده (نه متعصّب و بسته). ب) فروتنی معرفتی و فکری (به این معنا که فرد به محدودیت‌های دانش خودآگاه است و اذعان دارد. آن‌گاه ملاحظۀ منظرهای متنوع و توان تلفیق برای توجّه به چشم‌اندازهای متفاوت وجود دارد.) این‌ها جنبه‌هایِ شناختیِ خردمندی است. 3. چگونه می‌توان از «تفکّر خردمندانه» برای تصمیم‌سازی بهتر استفاده کرد؟ در این زمینه پژوهش‌ زیادی صورت نگرفته، اما شواهدی در دست است که ویژگی‌هایی مانند روشنفکری، توانایی تغییر چشم‌انداز و فروتنی فکری موجب ظهور تصویر بزرگ‌تری از اوضاع می‌شود. آن‌ها به شما کمک می‌کند تا ویژگی‌های متنی و بافتاری را ببینید و بتوانید تناسبی میان این دو برقرار کنید: «نیازهای شرایط خاص» و «دانشی که برای ادارۀ موقعیتی متفاوت دارید». به دیگر بیان، استراتژی‌های مربوط به خردمندی می‌تواند حساسیت شمارا نسبت به زمینه و بستر افزایش دهد. آن‌ها ممکن است شمارا به‌سوی توازن بیشتر میان منافع شخصی و منافع دیگران راهنمایی کند و بنابراین تحت شرایطی همکاری را بهبود بخشد. 4. «فرهنگ» چگونه بر خردمندی تأثیر می‌گذارد؟ به سه شیوه دراین‌باره می‌توان اندیشید: الف) معنای فضیلت را چه بدانیم؛ چراکه تعریف آن به‌صورت چشمگیری در فرهنگ‌های مختلف، متفاوت است. ب) از میان مسیرهای متنوّع آموزشی، کدام‌یک دنبال می‌شود. برای نمونه، در آمریکای شمالی، بر پیروزی و موفقیت تأکید می‌شود ، حتی در مدارس ابتدایی هم آموزش داده می‌شود. در ژاپن (جایی‌که توانایی تغییر چشم‌انداز مهم دانسته می‌شود)، موفقیت مسأله نیست ، دست‌کم نه به‌شکلی که در آمریکا مطرح است. ج) انواع متفاوتی از تجربه‌ها وجود دارد که مردم در فرهنگ‌های مختلف با آن روبه‌رو می‌شوند. نه‌تنها ممکن است تجربه‌ها ناهمگون باشد، بلکه استراتژی‌های مدیریت این تجربه‌ها هم می‌تواند متفاوت باشد. برای نمونه، شیوۀ مواجهۀ مردم به مشقّت‌ها و منازعات اجتماعی را بررسی کنید. مثلاً، در ژاپن و هنگ‌کنگ، مردم در کار به‌صورت مستقیم دربارۀ اختلافات بحث نمی‌کنند. در عوض، اغلب یک سرپرست یا بخش سومی وجود دارد که وظیفۀ آن حل اختلاف‌هاست، شیوه‌ای که در آمریکا دیده نمی‌شود. چرا در جهان «خردمندبودن» به‌عنوان فضیلتی انسانی و محبوب در نظر گرفته می‌شود؟ این صرفاً یک گمانه‌زنی است، اما اگر موضعی انقلابی داشته باشید، می‌بینید که بقای گونۀ انسان نیازمند توانایی‌های شناختی است که شامل طرح‌ریزی، مشخص‌کردن چشم‌انداز و ایجاد هماهنگی میان اعضای گروه و فعالیت‌های آنان است. بنابراین، جنبه‌های معینی از خردمندی – سنجش، تلفیق منظرهای متفاوت، روشنفکری – برای زنده‌ماندن ضروری است. به این معنا، کسانی که این مهارت‌ها را در جوامعِ ابتداییِ شکارچی و گردآورنده پرورش دادند، احتمالاً کامرواتر بوده و بیشتر زندگی کرده‌اند؛ چراکه تحت چنین شرایط، زمانی‌که شما با شرایط بی‌ثبات و سختی‌ها روبه‌رو می‌شوید، این مهارت‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا تصویر بزرگ‌تری را ببینید و به‌صورت مؤثرتری با سایرین هماهنگ شوید. بنابراین، خردمندی احتمالاً در فرگشتِ کامیابانۀ انسان نقش داشته است. (برگرفته از خبرآنلاین)

 

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.