انتخاب تاریخ:   /  /   
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
فراخوان انتخاباتی آیت‌الله موسوی‌خوئینی‌ها
فرصت کوتاه خدمت برای وزیر صمت
ایجاد ناامنی در مبارزه با بی‌حجابی عاقلانه و شرعی نیست
شجریان و آزادی انتقاد
آیت‌الله‌صانعی صف‌شکن بود
ایران نباید در تله جنگ قره‌باغ بیفتد
انفجار بمب کرونا در کشور
نظارت بر انتخابات پارلمانی در عراق چگونه خواهد بود؟
واکنش‌ها به وزیر پیشنهادی صمت
پیداوپنهان سفر ظریف و همتی به چین و عراق برای بازگرداندن پول‌های بلوکه‌شده
چرا آواز و آوازه شجریان ماندگار و درگذر زمان جلوه‌اش بیشتر خواهد شد؟
فرصت‌ انتخابات، بهترین زمان برای تغییر
طوفان ناتمام در غرب آسیا
درس‌هایی از یک‌میلیون مرگ ناشی از کووید-19
نقش ایالات‌متحده در منازعه قفقاز
عدم تصویب لوایح FATF در تحریم‌‌ ۱۸ بانک ایران به ترامپ کمک کرد
اصلاح‌طلبان باید به دنبال انتخابات منصفانه باشند
ناگفته های جنگ تحمیلی به روایت فرمانده کل سپاه
اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در میانه شیوع کووید-19
توصیه‌های مهم فرمانده کل قوا به مسئولان درباره عبور از مشکلات کشور
خیز اصولگرایان و نظامیان برای انتخابات 1400
تأثیر انتخابات آمریکا و ابتلای ترامپ به کرونا بر بازارهای ایران
دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم
مزیت‌ها و معایب تشکیل دادگاه جرایم سیاسی پس از تاخیر 41ساله
نگاه جنسیتی بر حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری حاکم است
انتقام اردوغان از سوریه در قفقاز
محکومیت 15 دانه درشت مفسد اقتصادی
تفاوت معنادار سخنرانی رؤسای‌جمهور ایران و چین در سازمان ملل
فشار پمپئو رهبران عراق را در مخمصه قرار داده است
عـزل رئیس‌جمهور ...!
توهین ذوالنوری به رئیس‌جمهور، بدتر از آتش زدن برجام در مجلس دهم است!
چرا امریکا می‌خواهد سفارتش در بغداد را تعطیل کند؟
هزینه عدم تصمیم‌گیری به‌موقع و عجله تندروها برای تصاحب پاستور!
تداوم حمله نمایندگان اصولگرا به رئیس‌جمهور
جایگاه والای آیت‌الله سیستانی، کیهان را وادار به عذرخواهی کرد
دفاع سیـد حسـن خمینی از جانشـین فرمانده جنگ و نخست‌وزیردوران دفاع مقدس
بمب زمانی ژئوپلیتیک در اروپا
مردم جنگ می‌خواهند یا صلح؟
تهدید بازارهای نفت متأثر از درگیری‌های ارمنستان و آذربایجان
علت و ریشه افت قیمت ‌ در بازار ارز، طلا و بورس
حضور هدفمند اصلاح‌طلبان در 1400
نکات تازه درباره بزرگ‌ترین انتخابات دهه‌های اخیر آمریکا
اوضاع کرونا غیرقابل‌کنترل شده؛ دو هفته کشور را تعطیل کنید
پشت‌صحنه انصراف نمایندگان اصولگرا از استیضاح رئیس‌جمهور چیست؟
برخی به خاطر منافع اقتصادی خود، مخالف تصویب FATF هستند
آیا ایالات‌متحده به شبه‌نظامیان در عراق حمله خواهد کرد؟
اگر بایدن رئیس‌جمهور امریکا شود فرصت برای نجات برجام نخواهد داشت
از پول‌شویی و اخذ تسهیلات بانکی غیرقانونی تا دستبرد به صندوق ذخیره فرهنگیان
هشدار دکتر مصطفی معین از سوءاستفاده انتخاباتی از بحران کرونا
بیشتر
کد خبر: 82761 | تاریخ : ۱۳۹۹/۷/۱۴ - 00:24
یادداشت

ایجاد ناامنی در مبارزه با بی‌حجابی عاقلانه و شرعی نیست

اشاره: امام‌جمعه اصفهان و بجنورد روز جمعه گفتند: «باید فضای جامعه را برای بی‌حجاب‌ها ناامن کرد.» البته امام‌جمعه بجنورد گفته که سخنان او تحریف‌شده است. این گفته‌ها واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. چند تن از دخترانی که سال‌های گذشته بر روی صورت آن‌ها اسید ریخته شده بود و سلامتی و زیبایی خود را تا آخر عمر ازدست‌داده‌اند به این سخن واکنش نشان دادند. گفتنی است که فرد اسیدپاش به زنان اصفهانی تاکنون دستگیر نشده است. دراین‌ارتباط هادی سروش، استاد حوزه یادداشتی را در جماران منتشر کرده که با استناد به آیات قرآن و صحبت‌های علما سخن امام‌جمعه اصفهان را نادرست دانسته است. در ادامه گزیده‌ای از یادداشت وی را می‌خوانید.

ستاره صبح-

من دو سؤال از گویندگان محترم این مطلب دارم. سؤال اول بنده این است که ناامنی که می‌فرمایید به چه معنایی است؟ سؤال دوم این است که ناامنی که برای بی‌حجاب‌ها توصیه می‌کنید، مستند به چه دلیلی است؟ پاسخ به این دو سؤال مسئله را روشن خواهد کرد. اگر پاسخ کافی و وافی به این دو سؤال ارائه نشود، ما در مخاطرات احتمالی جدی قرار خواهیم گرفت. اما در رابطه با سؤال اول که مقصودتان از ناامنی چیست؟
ناامنی چیست؟
سه ناامنی در ذهن بنده شکل‌گرفته که می‌توانم عرض کنم: ناامنی فیزیکی، ناامنی قضایی و ناامنی اخلاقی. اگر مقصود «ناامنی اخلاقی» است، یعنی اگر کسی رفتار غیراخلاقی داشت ما هم با او رفتار غیراخلاقی داشته باشیم؟ این را می‌دانیم که از دیدگاه شرع و عقل؛ هیچ‌گونه اجازه‌ای به ما داده نشده که در مقابل بی‌اخلاقی‌ها، ما هم بی‌اخلاقی کنیم. قرآن، روایات معصومین (ع) و حکم عقل مبنی بر این است که؛ با بداخلاقی‌ها، رفتار اخلاقی داشته باشیم تا آن شخص را به اخلاق وادار کنیم. درنتیجه اگر مقصود از ناامنی، ناامنی اخلاقی است، به علت عدم دلیل شرعی یا عقلی، مردود است. اما اگر مقصود از ناامنی، «ناامنی قضایی» برای افراد هنجارشکن باشد، خیلی مسئله روشنی است. برای اینکه هرگونه ایجاد ناامنی قضایی برای مجرمان قطعی، به عُهده قانون و اقدامات حکومتی است. طبیعتاً درجایی که قانون و اقدامات منطبق بر قانون وجود داشته باشد هیچ‌گونه اعتراضی بر کسی نیست. اما مستحضرید که اقدامات یا ناامنی‌های قضایی باید متکی به‌حکم حاکم شرع و قاضی باشد و هر فردی در جامعه نمی‌تواند به‌صورت خودمختار رفتار کند و بگوید من می‌خواهم حدی جاری کنم و یا می‌خواهم تعزیر کنم. این‌ها در فقه ما مردود شمرده‌شده است. مهم در معنای ناامنی، معنای سوم آن است که مقصود «ناامنی فیزیکی» برای بی‌حجاب‌ها باشد. ناامنی فیزیکی، یعنی؛ رفتاری که از ایجاد مزاحمت در انظار عمومی شروع می‌شود تا ضرب و شتم و سرانجام‌ شاید به «اسیدپاشی» منتهی شود! آیا ما در کل فقه، یک دلیل داریم که چنین ناامنی فیزیکی را برای عموم شهروندان به شکل خودسرانه و یا حتی دستوری، اجازه دهد؟ قطعاً بدانید که یک دلیل هم نداریم. اجازه بدهید چند آیه از قرآن کریم را اشاره‌کنم که خداوند متعال چقدر نسبت به کسانی که از حدود و مبانی تعریف‌شده تعدی می‌کنند، دارای شدت عمل می‌باشد. آیه نخست از سوره مبارکه بقره آیه ۲۲۹ است؛ این آیه کسانی را که از حدود الهی تعدی می‌کنند، به‌عنوان «ظالم» معرفی کرده است.
در آیه اول سوره طلاق هم مسئله «ظلم» مطرح است: «ترک حُدُودُ اللَّهِ وَ مَنْ یَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ». این هم از کسانی شکایت می‌کند که از حدود الهی تعدی کنند و می‌فرماید به خودشان ظلم کرده‌اند.
آیه سوم در این رابطه؛ آیه ۱۴ سوره مبارکه نساء است که سخن خود و جاودانگی درجانم است، که خود سخت‌ترین مجازات اُخروی افرادی است که بدون استناد به دلیل معتبر شرعی اقدام می‌کنند و یا مجازاتی را از حد شرعی آن می‌گذرانند؛ فرمود: «وَ مَنْ یَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَتَعَدَّ حُدُودَهُ یُدْخِلْهُ ناراً خالِداً فِیها». خلاصه تعدی کنندگان به حدود الهی؛ چه اخلاقی باشد و چه قضایی و چه فیزیکی و خودسرانه، دارای عاقبت پرخطری است که عذاب طولانی و یا غیر منقطعِ الهی می‌باشد. از انبوه روایاتی که در این باب داریم من یک روایت را اشاره‌کنم؛ امام صادق (ع) فرمودند: «خداوند متعال هیچ حلال و حرامی را قرار نداده مگر اینکه حدود آن را مانند حدود و ابعاد خانه شخصی، کاملاً مشخص کرده است». (کافی ۵۹/۱) اینکه امام صادق (ع)؛ «حدود الهی» را به مرز و حدود خانه شخصی تشبیه نمودند که کمترین تجاوز از حدود معین یک مِلک، باعث ورود در مِلک و یا راه عمومی می‌شود، دارای اهمیت و ظرافت گویا و مهمی است. نتیجه می‌گیریم؛ کوچک‌ترین و کمترین تجاوز از حدود الهی، بیرون از دین بوده و خودخواهی خود آن فرد متعدی بازمی‌گردد.

تبعات برخورد خودسرانه
برخورد مستقیم و خارج از حدود شرعی و قانونی، آن‌هم به شکل خودسرانه هزینه‌های زیادی را ایجاد می‌کند که برخی از آن عبارت است از:
اول؛ اگر راه چنین برخوردهایی باز شود، از کجا معلوم که این برخوردها به برخوردهای شخصی، قبیله‌ای، خانوادگی و حتی جناحی و سیاسی کشیده نشود؟ آن موقع است که کسی نمی‌تواند جلودار رفتارهایی باشد که به نام دین انجام می‌شود.
دوم؛ وقتی برخوردها به اسم و توجیه «ناامن» کردن شکل بگیرد منتهی به جنایت خواهد شد. استاد مطهری بر این باوراست: «برخی به اسم نهی از منکر، جنایت می‌کنند!»
سوم؛ تعدی از حدود الهی؛ ما و جامعه ما را به نقطه‌ای منتهی می‌کند که مصداق بیان امیرالمؤمنین (ع) می‌شود. ایشان درنهج البلاغه نسبت به کسانی که تندروی می‌کنند، فرمودند: «ای‌بسا شمشیر شما در گردن کسانی قرار بگیرد که معصیتی کرده‌اند و یا معصیتی نکرده‌اند.» (خطبه ۱۲۷)
ضروری است که ناامنی‌های قضایی، فیزیکی و اخلاقی که به‌وسیله افراد هنجارشکن ایجاد می‌شود، باید به فراخور جرم و توسط افراد مسئول و به شکل‌هایی که دین و قانون اجازه داده بررسی شود و اِعمال قانون شود؛ وگرنه ممکن است که افراد بی‌گناه آسیب ببینند و یا افراد مجرم مورد ظلم‌های متجاوزانه قرار گیرند! در اینجاست که مقابله با آن عکس‌العمل‌هایی که به بهانه «توقف جرم» صورت گرفته، بسیار مشکل، و نیز برای حکومت پرهزینه خواهد بود.

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.