انتخاب تاریخ:   /  /   
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
اعتراض احمد توکلی به تحویل دناپلاس لوکس و خانه به نمایندگان مجلس
فراخوان انتخاباتی آیت‌الله موسوی‌خوئینی‌ها
۶ شاخص برای انتخاب وزیر صنعت، معدن و تجارت
ایجاد ناامنی در مبارزه با بی‌حجابی عاقلانه و شرعی نیست
فرصت کوتاه خدمت برای وزیر صمت
شجریان و آزادی انتقاد
ضرورت تغییر و به‌روزرسانی استراتژی ایران از «تنش» به «تعامل با نظام بین‌الملل»
ضرورت رفتار هوشمندانه در برابر اقدامات احتمالی ترامپ علیه ایران برای انتخاب دوباره
زندگی با تحریم سخت است و ملت ایران شایسته تحریم نیست
ایران نباید در تله جنگ قره‌باغ بیفتد
قبول قطعنامه 598 از سوی امام مدبرانه بود
توافق هسته‌ای با ایران فاجعه‌بار بود
نظارت بر انتخابات پارلمانی در عراق چگونه خواهد بود؟
واکنش‌ها به وزیر پیشنهادی صمت
چرا آواز و آوازه شجریان ماندگار و درگذر زمان جلوه‌اش بیشتر خواهد شد؟
فرصت‌ انتخابات، بهترین زمان برای تغییر
نقش ایالات‌متحده در منازعه قفقاز
درس‌هایی از یک‌میلیون مرگ ناشی از کووید-19
اصلاح‌طلبان باید به دنبال انتخابات منصفانه باشند
پیداوپنهان سفر ظریف و همتی به چین و عراق برای بازگرداندن پول‌های بلوکه‌شده
ناگفته های جنگ تحمیلی به روایت فرمانده کل سپاه
عدم تصویب لوایح FATF در تحریم‌‌ ۱۸ بانک ایران به ترامپ کمک کرد
اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در میانه شیوع کووید-19
طوفان ناتمام در غرب آسیا
خیز اصولگرایان و نظامیان برای انتخابات 1400
تأثیر انتخابات آمریکا و ابتلای ترامپ به کرونا بر بازارهای ایران
دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم
مزیت‌ها و معایب تشکیل دادگاه جرایم سیاسی پس از تاخیر 41ساله
نگاه جنسیتی بر حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری حاکم است
تفاوت معنادار سخنرانی رؤسای‌جمهور ایران و چین در سازمان ملل
فشار پمپئو رهبران عراق را در مخمصه قرار داده است
محکومیت 15 دانه درشت مفسد اقتصادی
توصیه‌های مهم فرمانده کل قوا به مسئولان درباره عبور از مشکلات کشور
نگرانی از بالا گرفتن تنش میان تهران و واشنگتن
آیت‌الله‌صانعی صف‌شکن بود
انتقام اردوغان از سوریه در قفقاز
جایگاه والای آیت‌الله سیستانی، کیهان را وادار به عذرخواهی کرد
دفاع سیـد حسـن خمینی از جانشـین فرمانده جنگ و نخست‌وزیردوران دفاع مقدس
عـزل رئیس‌جمهور ...!
چرا امریکا می‌خواهد سفارتش در بغداد را تعطیل کند؟
تهدید بازارهای نفت متأثر از درگیری‌های ارمنستان و آذربایجان
هزینه عدم تصمیم‌گیری به‌موقع و عجله تندروها برای تصاحب پاستور!
توهین ذوالنوری به رئیس‌جمهور، بدتر از آتش زدن برجام در مجلس دهم است!
حضور هدفمند اصلاح‌طلبان در 1400
علت و ریشه افت قیمت ‌ در بازار ارز، طلا و بورس
برخی به خاطر منافع اقتصادی خود، مخالف تصویب FATF هستند
آیا ایالات‌متحده به شبه‌نظامیان در عراق حمله خواهد کرد؟
از پول‌شویی و اخذ تسهیلات بانکی غیرقانونی تا دستبرد به صندوق ذخیره فرهنگیان
تداوم حمله نمایندگان اصولگرا به رئیس‌جمهور
بمب زمانی ژئوپلیتیک در اروپا
بیشتر
کد خبر: 82632 | تاریخ : ۱۳۹۹/۶/۱۸ - 23:41

ستاره صبح-زمانی بود که دهلی‌نو باافتخار ایجاد جاده جدید ابریشم - از خلیج عمان تا تقاطع آسیای مرکزی و جنوبی  را برای رقابت با پروژه کمربند و جاده چین (BRI) به رخ می‌کشید. حالا به نظر می‌رسد که هندی‌ها از پشت به خود خنجر زده‌اند. تهران و دهلی‌نو در سال 2016 توافق‌نامه‌ای برای ساخت یک خط ریلی 628 کیلومتری از بندر استراتژیک چابهار به زاهدان، بسیار نزدیک به مرز افغانستان، با قطعه حیاتی تا زرنج در افغانستان و فراتر از آن را امضا کردند. در مذاکرات بین دو دولت، شرکت‌های راه‌آهن ایران و هند هم حضور داشتند. مذاکراتی که راه به‌جایی نبرد، چراکه هند پای خود را از قرارداد کنار کشید؛ بنابراین تهران تصمیم گرفت به هر شکل و با تأمین اعتباری نزدیک به 400 میلیون دلار آن را طبق برنامه تا مارس 2022 به پایان برساند. قرار بود این راه‌آهن، کریدور اصلی ارتباط‌دهنده هند در بندر چابهار به افغانستان و آسیای میانه باشد. مرحله بعدی ارتقای زیرساخت‌های ریلی / جاده‌ای از افغانستان به همسایگان آن تاجیکستان و ازبکستان ‌بود. کل این عملیات در یک توافق سه‌جانبه بین هند، ایران و افغانستان ثبت شد. بهانه غیررسمی دهلی‌نو برای ترک قرارداد ترس از ضربه شدید به این پروژه از طریق تحریم‌های ایالات‌متحده ‌بود. دهلی‌نو درواقع از دولت ترامپ برای چابهار و خط ریلی به زاهدان معافیت گرفته بود، ولی مشکل اصلی متقاعد کردن مجموعه‌ای از شرکای سرمایه‌گذار بود که همگی از تحریم‌ها وحشت داشتند. جای تعجب نیست که تهران تصمیم گرفت در ابتدا به‌تنهایی به راه خود ادامه دهد و درحرکت بعدی با تفاهم‌نامه 400 میلیارد دلاری «برنامه 25 ساله جامع همکاری بین خود و چین»، وارد همکاری استراتژیک با این کشور شود. در این حالت، چین می‌رود که کنترل بر دو «مروارید» استراتژیک در دریای عرب / خلیج عمان یعنی گوادر پاکستان و چابهار ایران را کامل کند. تهران تاکنون پیشنهاد بندر چابهار برای اجاره به پکن را رد کرده است؛ اما آنچه وجود دارد، جدا از سرمایه‌گذاری چینی‌ها در یک پالایشگاه نفت در نزدیکی چابهار و حتی در درازمدت در خود بندر، یک ارتباط عملیاتی بین گوادر پاکستان و چابهار در جریان است که با بهره‌برداری چینی‌ها از بندر جاسک در خلیج عمان، 350 کیلومتری غرب چابهار و بسیار نزدیک به تنگه استراتژیک هرمز، تکمیل خواهد شد. بیایید به موارد اساسی نگاه کنیم. آنچه تهران و پکن روی آن کار خواهند کرد، گسترش عظیم کریدور سی پک CPEC از طریق اتصال گوادر به چابهار و بعدازآن از طریق راه‌آهن ایران به آسیای میانه و خزر و همچنین اتصال به ترکیه و مدیترانه شرقی (از طریق عراق و سوریه) است که همگی به اتحادیه اروپا ختم می‌شود. پیشرفت این بازی در حال تغییر در قلب اوراسیا صورت خواهد گرفت. منطقه ای که با اتحاد بین چین، پاکستان، ایران، ترکیه و روسیه از طریق کریدور بین‌المللی ترانزیت شمال و جنوب (INSTC) به ایران وصل خواهد شد. در حال حاضر، علیرغم انعکاس سنگین آن در مناطق مختلف - ارتقای زیرساخت‌های انرژی، نوسازی بنادر و پالایشگاه‌ها، ساخت کریدور، سرمایه‌گذاری در تولید و تأمین ثابت نفت و گاز ایران که برای امنیت ملی چین یک موضوع حیاتی است، ادامه دارد. با توجه به اینکه هر دو بازیگر ایران و چین برای ایالات‌متحده «تهدیدهای بالقوه» محسوب می‌شوند عدم بالا بردن خشم دولت ترامپ به سطوح بالاتر یک اصل به شمار می‌رود. بااین‌وجود، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور روحانی با اطمینان می‌گوید که توافق نهایی بین ایران و چین در ماه مارس 2021 امضا می‌شود.

6 سپتامبر 2020- تارنمای اینفورماشین کلییرینگ هاوس
برگردان و تلخیص اصغر شهدی
Asghar.shahdi@gmail.com

 

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.