انتخاب تاریخ:   /  /   
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
بیشتر
کد خبر: 82549 | تاریخ : ۱۳۹۹/۶/۲ - 00:20

ستاره صبح-آزمون‌های سراسری در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا طی هفته‌های گذشته باوجود نگرانی‌ها درخصوص بیماری کرونا برگزار شد؛ اما نکته‌ای که در آمار شرکت‌کنندگان کنکورهای امسال خودنمایی می‌کرد، کاهش قابل‌توجه تعداد متقاضیان ثبت‌نام و همچنین غیبت داوطلبان در جلسات کنکور بود. در این خصوص نگارنده ذکر نکاتی را ضروری می‌داند. نخست آن‌که موضوع کاهش جمعیت را باید بررسی کرد؛ یعنی لازم است نسبت شرکت‌کنندگان در آزمون‌های سراسری به جمعیت داوطلبان بررسی شود تا مشخص شود درصد متقاضیان شرکت در این آزمون‌ها نسبت به سال‌های قبل چه تغییری کرده است. نکته دومی که لازم است به آن اشاره شود این است که مدرک‌گرایی، نه‌فقط در ایران، بلکه در سراسر جهان به‌تدریج اعتبار خود را ازدست‌داده است. زمانی مدرک ارتباط مستقیمی با شغل داشت؛ اما اکنون این‌گونه نیست و مهارت حرف اول را در اشتغال می‌زند. نویسنده که به بیش از 25 کشور جهان سفرکرده، در بررسی‌ها و مشاهدات خود به این نتیجه رسیده که به‌جز مشاغلی که متقاضیان قطعاً باید مدارج تخصصی را طی کرده باشند (مانند پزشکی، امور فنی و مهندسی و...)، در سایر شغل‌ها مدرک چندان ارتباطی ندارد و توانمندی‌های شخصی افراد در جذب یک شغل دارای اهمیت و اعتبار است.سومین نکته نیز این است که کشور در برهه‌ای با تعداد جمعیت زیادی از دانش‌آموختگان دانشگاهی مواجه شد. علت این امر نیز تأسیس دانشگاه‌های غیردولتی (اعم از دانشگاه آزاد اسلامی و بعدها دانشگاه‌های غیرانتفاعی، پیام نور، علمی کاربردی و...) بود که در کنار دانشگاه‌های سراسری قرار گرفتند و هم‌اندازه یا حتی بعضاً بیش از آن تعداد، دانشجو پذیرفتند. در این دانشگاه‌ها سطح علمی چندان ملاک نبود و هرکسی با هر سطحی می‌توانست وارد دانشگاه شود و در رشته‌ای تحصیل کند، بدون آن‌که از زمینه و پشتوانه علمی کسب مدرک در آن رشته برخوردار باشد. بالا رفتن تعداد دانش‌آموختگان دانشگاهی، موجب شد تعداد بیکاران دارای مدرک که متقاضی اشتغال بودند بالا برود. بنابراین جوانان ایرانی در طول این سال‌ها متوجه شدند که بین مدرک و ثروت ارتباطی وجود ندارد؛ همان موضوعی که در گذشته اغلب دانش آموزان در کلاس‌های مدرسه درباره آن انشا نوشته‌اند که «علم بهتر است یا ثروت»! درواقع به‌مرور تفاوت علم‌گرایی و ثروت گرایی در جامعه رایج شد و افراد دریافتند که اگر کسی به دنبال علم برود، الزاماً به جایگاه ویژه شغلی نمی‌رسد. مطالعات نشان می‌دهد که اغلب پژوهشگرانی که دارای ابتکارات و اختراعات ویژه علمی در جهان هستند، در دوران تحصیل و پس از آن با فقر مواجه بوده‌اند. این امر نشان می‌دهد که باید سطح توقعات درباره کسب مدرک دانشگاهی را پایین آورد. البته عوامل دیگری نیز در کاهش تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها نیز می‌توان برشمرد که در این نوشتار نمی‌گنجد و در مجال آتی به آن پرداخته خواهد شد.

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.