انتخاب تاریخ:   /  /   
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
کوچک شدن کیک اقتصاد
پیامدهای شعار «مرگ بر روحانی»
بودجه 1400 در محاق
پیامد رفتارهای خودسرانه
خطر موج چهارم کرونا برای مردم
پیامد و هزینه خروج از پروتکل الحاقی
چشم‌انداز مثبت بازارها
تأثیر استیضاح ترامپ بر آینده جمهوری خواهان
آیا کلاف سردرگم FATF بازشدنی است یا خیر؟
استفاده از فرصت دیپلماسی برای بهبود زندگی مردم
ستاره صبح در گفت‌وگو با دکتر علی بیگدلی، تحلیلگر روابط بین‌الملل بررسی کرد
آیا رئیس‌جمهور دادگاهی می‌شود؟
عده‌ای در داخل‌و‌خارج مایل به خروج ایران از برجام‌ هستند
دیپلماسی نتیجه می‌دهد« نَه» توپ‌وتشر
توافق ایران و آژانس هوشمندانه بود
«قورباغه»؛ فیلم‌نامه‌ای ضعیف با اجرایی جذاب
دیپلماسی جایگزین ندارد
ایران بهتر است از مذاکره با 1+4 استقبال کند
هزینه‌ مالی نپذیرفتن لوایح FATF
خطر درگیـری در منطقه
نپیوستن به FATF؛ گشایش یا انسداد اقتصادی و معیشتی؟
«آن شب»؛ شمایلی از ژانر وحشت
کاهش تحریم‌ها و تصویب FATF، قیمت دلار را به زیر 20 هزارتومان می‌رساند
اشتباه راهبردی قالیباف در سفر به مسکو
پیامد رفتارهای خودسرانه
پیام رزمایش دریایی مشترک ایران و روسیه چیست؟
دلیل نفوذ آیت‌الله سیستانی در عراق، مواضع خردمندانه، خیرخواهانه و اصلاح‌طلبانه است
دیپلماسی مانع تصویب قطعنامه شورای حکام علیه ایران شد
اهداف پیداوپنهان سفر امروز مدیرکل آژانس به تهران چیست؟
انتقادهای نمایندگان از رفتار پادگانی رئیس مجلس!
واکنش حدادعادل به شایعه دست‌بوسی فرح پهلوی
عده‌ای خودشان را صاحب‌اختیار و مالک کشور می‌دانند
«دیپلماسی» مانع صدور قطعنامه در شورای حکام
اعلام کاندیداتوری علی مطهری برای انتخابات 1400
ضرر فرودستان؛ سود ثروتمندان
بیشتر
کد خبر: 82543 | تاریخ : ۱۳۹۹/۶/۲ - 00:11
دلایل مخالفت ۱۳ عضو شورای امنیت با فعال شدن مکانیسم ماشه علیه ایران
ستاره صبح در گفت‌وگو با دکتر علی بیگدلی، تحلیلگر روابط بین‌الملل بررسی کرد

دلایل مخالفت ۱۳ عضو شورای امنیت با فعال شدن مکانیسم ماشه علیه ایران

اشاره: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، ادعا کرد ایران توافق‌نامه هسته‌ای را نقض کرده، خواستار فعال‌سازی مکانیسم ماشه مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و فعال شدن تمامی تحریم‌های پیشین علیه تهران شد. هنوز 24 ساعت از ارائه درخواست آمریکا نگذشته بود که خبرگزاری رویترز از مخالفت ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت با طرح امریکا برای کلید زدن اسنپ بک (ماشه) علیه ایران خبر داد. روسیه، چین، آلمان، انگلیس، فرانسه، بلژیک، آفریقای جنوبی، نیجر، تونس، سنت وینسنت و گرنادین، استونی، ویتنام و اندونزی که خود ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، تصریح کردند که آمریکا به دلیل خروج از برجام، حق استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد. در همین راستا وندی شرمن، معاون امور سیاسی وزارت خارجه در دولت باراک اوباما و همچنین مذاکره‌کننده ارشد در توافق هسته‌ای ایران، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت اقدامات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، در فعال کردن مکانیسم ماشه به‌جای منزوی کردن ایران، به انزوای بیشتر آمریکا در کل جهان ختم می‌شود. همچنین لری جانسون، دستیار سابق دبیرکل سازمان ملل در امور حقوقی در گفت‌وگو با مدیر اجرایی اندیشکده انستیتو بین‌المللی مطالعات استراتژیک گفته است: «آمریکا حق استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد.» او در استدلال حقوقی خود در این مورد عنوان کرده که تنها اعضای باقی‌مانده برجام هستند که می‌توانند بگویند آمریکا چنین حقی دارد یا خیر. در همین ارتباط ستاره صبح به سراغ دکتر علی بیگدلی، تحلیلگر روابط بین‌الملل رفت تا نظر او را در خصوص تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه و مخالفت اعضای شورای امنیت با این موضوع جویا شود. مشروح این گفت‌وگو را در پی می‌خوانید.

ستاره صبح-

دکتر علی بیگدلی، تحلیلگر روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با ستاره صبح درخصوص مخالفت 13 عضو شورای امنیت با فعالسازی مکانیسم ماشه توسط آمریکا گفت: «این چندمین بار است که با ناکامی آمریکا در شورای امنیت مواجه می‌شویم و این حادثه لطمه بزرگی به حیثیت ترامپ زد و شانس او را در پیروزی انتخابات پیش رو کاهش داد. از طرفی ناکامی آمریکا نشان از آن دارد که روابط اروپایی‌ها با آمریکا در آستانه انتخابات، وارد یک مرحله جدی شده و به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا چندان علاقه‌ای به پیروزی ترامپ ندارد. نکته حائز اهمیت دیگر این است که اگر آمریکا از سوی اتحادیه اروپا جواب منفی دریافت کند، دست به اقدامات تلافی‌جویانه بزند؛ ازجمله این‌که تعرفه‌های تجاری با اروپا را افزایش دهد تا بر آنان فشار وارد کند.»

ایران و اتحادیه اروپا
بیگدلی در ادامه خاطرنشان کرد: «آنچه اهمیت دارد این است که ایران نباید اتحادیه اروپا را از دست بدهد؛ بنابراین ایران باید از این موقعیت به‌خوبی بهره ببرد و یک استراتژی خردمندانه را در پیش بگیرد تا به اتحادیه اروپا نزدیک‌تر شود. با توجه به این‌که اتحادیه اروپا آخرین قطعنامه را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر نافرمانی ایران از پذیرش بازرسان آژانس و نصب دوربین‌ها در نقاط موردشک آژانس، ارائه کرد، ایران باید شرایط را برای اروپایی‌ها فراهم کند و روی اختلافاتی که اتحادیه اروپا با آمریکا دارد، حساب نکند. فراموش نکنیم که پیروزی اخیر، نتیجه فعالیت مؤثر دیپلماسی ایران نبوده، بلکه بیشتر محل اختلاف اروپا و آمریکا موجب مخالفت 13 عضو شورای امنیت با فعال‌سازی مکانیسم ماشه شده است؛ بنابراین ایران باید روابط خود را با اروپا گسترده‌تر کند تا بعد از گذشت مهلت یک‌ماهه درخواست فعال‌سازی مکانیسم ماشه توسط آمریکا، بتواند به همین نتیجه برسد. به‌هرحال پافشاری ایران بر برخی مواضع احتمالاً می‌تواند کشور را در یک شرایط دشوار قرار دهد. باید مطمئن بود که اگر اتحادیه اروپا جلوی انتظارات آمریکا را گرفت، اما قطعاً روی ایران فشار وارد خواهد کرد. ایران نیز راهی ندارد جز آن‌که در استراتژی‌های خود نرمش نشان دهد. به‌هرحال شانس و اقبال با ایران یار است که در آستانه انتخابات نوامبر آمریکا، ترامپ در چنین تنگنایی قرارگرفته که نیازمند برخورداری از یک برگ برنده در عرصه سیاست خارجی مخصوصاً در ارتباط با ایران است.»

بررسی استدلال حقوقی
لری جانسون، استاد مدرسه حقوق کلمبیا و دستیار سابق دبیرکل سازمان ملل در امور حقوقی، کسی است که قانون را می‌شناسد و به قوانین شورای امنیت آشنایی دارد. وی در مقاله‌ای که تاکنون منتشرنشده است، توضیح می‌دهد که چرا ممکن است تلاش آمریکا برای اسنپ بک تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران با موفقیت همراه نباشد. از تاریخ ۸ مه ۲۰۱۸، ایالات‌متحده طبق اسناد و اظهارات رسمی خود دیگر یکی از شرکت‌کنندگان برجام نیست؛ بنابراین، بر اساس چه مبنایی اکنون ایالات‌متحده ادعا می‌کند که می‌تواند بر اساس قطعنامه‌ای که حق استفاده از اسنپ بک را مجاز می‌داند، اقدام کند؟ شاید استدلال ایالات‌متحده که خود را یکی از شرکت‌کنندگان برجام می‌داند، بر اساس پاراگرافی از قطعنامه ۲۲۳۱ است که مستقل از متن معامله به شمار می‌رود.

تصمیم شورای امنیت
به نظر می‌رسد استدلال این است که چون این قطعنامه در ذیل فصل هفتم شورای امنیت صادرشده و الزام‌آور است، ایالات‌متحده بدون در نظر گرفتن موضع داخلی‌اش که از برجام خارج‌شده، یک شرکت‌کننده به شمار می‌رود، مگر اینکه شورای امنیت تصمیم دیگری بگیرد. اگر این مبنای قانونی ادعای واشنگتن باشد، بسیار ناقص است. اول، پاراگراف موردنظر صرفاً توصیفی و هشداری است. قطعنامه به‌عنوان یک واقعیت تصریح کرده است که مشارکت‌کنندگان در زمان تصویب قطعنامه در سال ۲۰۱۵ چه کسانی بودند. شورا به کسی «وضعیت مشارکت» را تحمیل یا اعلام نکرد. دوم، اسنپ بک تحت بند الزام‌آور قطعنامه فقط توسط دولت شرکت‌کننده در برجام قابل‌پیگیری است. ایالات‌متحده در حال حاضر و با اقدام خودش مبنی بر خروج از برجام، در موقعیت مشابه اعضای شورای امنیت که عضو برجام نیستند، قرار دارد. ایالات‌متحده در جایگاهی نیست که بتواند اسنپ بک را به جریان بیندازد و یا اعلام کند که ایران به تعهداتش در برجام عمل‌نکرده است. سوم، مرجع تصمیم‌گیری در مورد اینکه شرکت‌کنندگان برجام چه کسانی هستند، کیست؟ شورا؟ یک کشور به‌تنهایی؟ البته منطق این است که فقط سایر شرکت‌کنندگان تصمیم می‌گیرند که چه کسانی عضو برجام هستند. این تصمیم به عهده‌ی شورای امنیت یا افراد خارج از برجام نیست.

مراحل بعدی سازوکار
آیا می‌توان ایالات‌متحده را از توسل به اسنپ بک بازداشت؟ اظهارات نگران‌کننده‌ای وجود دارد که می‌گوید پاسخ این سؤال با قاطعیت منفی است، زیرا سازوکار اسنپ بک بیش‌ازحد هوشمندانه است و به‌سختی تدوین‌شده است؛ اما این برداشت کاملاً درست نیست. اول، هیچ‌کس نمی‌تواند هیچ‌یک از اعضای سازمان ملل را از ادعای توسل به اسنپ بک و به گردش درآوردن این مکانیسم بازدارد. این مشابه چیزی است که در سیستم‌های حقوقی رخ می‌دهد. به‌طوری‌که هرکسی می‌تواند درباره هر چیزی ادعا کند، اما موضوع مهم این است که آیا این ادعا موردقبول واقع می‌شود و به آن رسیدگی خواهد شد یا خیر. احتمالاً ایالات‌متحده اعلام خواهد کرد که ایران به تعهداتش در برجام عمل‌نکرده است و به‌این‌ترتیب مهلت ۳۰ روزه را مدنظر قرار خواهد داد که به‌صورت اتوماتیک شروع به کار کند. در این ۳۰ روز، ایالات‌متحده انتظار دارد قطعنامه اسنپ بک به جریان بیفتد و به رأی گذاشته شود. حتی اگر رایزنی‌های غیررسمی دیدگاه‌های واگرایانه‌ای را مطرح و تصریح کنند که ایالات‌متحده تقریباً بدون پشتوانه است، این امکان وجود دارد که واشنگتن پیش‌نویس قطعنامه اسنپ بک را به‌طور رسمی و عمومی به جریان بیندازد. آیا می‌توان اقدام واشنگتن مبنی بر تهیه پیش‌نویس را متوقف کرد؟ بله. نهاد‌های سازمان ملل با شورا‌های شهر، نهاد‌های مقننه ایالتی و پارلمان‌ها تفاوت ندارند. همه آن‌ها طبق آیین‌نامه اداره می‌شوند. دو احتمال وجود دارد که من می‌بینم.

تصویب دستور کار
شورا در ابتدای هر جلسه باید دستور کار را تصویب کند که به‌طور سنتی برای هر جلسه یک موضوع در دستور کار قرار می‌گیرد. تصویب دستور کار مشمول حق وتو نیست. دستور کار مشروط برای تصویب به ۹ رأی موافق نیاز دارد. شورا به‌سادگی می‌تواند دستورالعمل درخواست شده برای آن جلسه را رد کند و بنابراین جلسه به پایان می‌رسد. ۵ شرکت‌کننده برجام در شورا به‌علاوه‌ ۲ عضو اتحادیه اروپا ۷ عضو می‌شوند که می‌توانند آمریکا را از ۹ رأی لازم برای ادامه کار محروم کنند. به تعویق انداختن بحث در مورد موضوع مطروحه به‌طور نامحدود: اقدامات خاص رویه‌ای بر اولویت‌های اصلی و پیش‌نویس قطعنامه‌ها قبل از شورا ارجحیت دارد، ازجمله می‌توان به این حرکت رویه‌ای اشاره کرد: «به تعویق انداختن بحث در مورد موضوع مطروحه به یک روز خاص یا به‌طور نامحدود. شاید برخی کشور‌ها رسیدگی به این موضوع که چه کشورهایی «مشارکت‌کننده در برجام» هستند، را در راستای منافع ملی خود ارزیابی نکنند و این‌طور اظهار کنند که وظیفه دولت‌های درگیر با این موضوع است که چنین مسائلی را حل‌وفصل کنند. تا آن زمان، بهتر است بحث را به تعویق بیندازیم.

بعد چه می‌شود؟
اگر چنین اتفاقی بیفتد، ایالات‌متحده بدون تردید همچنان ادعا می‌کند که اعلان عدم تعهد ایران به توافق به جریان افتاده است و بنابراین اسنپ بک به‌طور خودکار عمل خواهد کرد؛ زیرا هیچ قطعنامه‌ای در مدت ۳۰ روز مانده تا اتمام زمان فسخ تحریم‌ها اتخاذ نشده است. بعد چه می‌شود؟ چه کسی در چنین شرایطی به ایالات‌متحده خواهد پیوست؟ احتمالاً اکثر کشور‌ها از سایر شرکت‌کنندگان در معامله و اتحادیه اروپا پیروی خواهند کرد. آنان معتقدند که هیچ پایه قانونی برای اعمال مجدد تحریم‌ها وجود ندارد و موضع واشنگتن را نادیده خواهند گرفت. از منظر قانونی باید گفت که تلاش ایالات‌متحده برای استفاده از اسنپ بک غیرقابل‌دفاع است. دراین‌باره می‌توان به‌قاعده استاپل استناد کرد که می‌گوید نمی‌تواند رفتار و عمل‌مان با یکدیگر تناقض داشته باشد. در زندگی واقعی به آن «عقل سلیم» می‌گویند.

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.