انتخاب تاریخ:   /  /   
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
راهبردهای مقابله با تحریم‌ها
سخنان بی‌پرده شهردار تهران درباره مشکلات پایتخت در روزهای کرونایی
ایران خواهان عراقِ عزتمند و مستقل است
آقای روحانی آیا حفظ جان مردم مهم است یا برگزاری کنکور و مراسم عزاداری؟
چین ایران را شریک راهبردی نمی‌داند
توافق پیشنهادی چین و ایران خبر بد برای اسرائیل
آیا گشایش درراه است؟
نادیده گرفتن افکار عمومی در سیاست چرخش بیشتر به شرق، چرا؟
کوه دماوند و جنگل‌های هیرکانی جزء «انفال» است و قابل‌وقف یا واگذاری نیست
هاشمی رفسنجانی نتوانست دانشگاه آزاد را وقف کند، جنگل‌های هیرکانی چطور وقف شدند؟
صنایع فولاد و پتروشیمی، خط مقدم جنگ اقتصادی
حیف‌ومیل ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو
سیاست واشنگتن تهدید است
ورود قضایی به تخلفات لواسانات
تداوم صادرات نفت از ایران به چین
نظر آیت‌الله صانعی درباره نذر و عزاداری محرم
تورم، اغنیا و فقرا را نگران و امنیت ملی و سرمایه اجتماعی را به‌خطر می‌اندازد
دست بالای چین در تجارت با ایران به دلیل عدم تصویب لوایح FATF
سرعت انتشار کرونا در اجتماعات بالا است
امنیت ملی و سرمایه اجتماعی
الیوت آبرامز افراطی که جایگزین برایان هوک شد، کیست؟
تأثیر سیاست از «درون» و «برون» بر اقتصاد و زندگی مردم
پیش نویس قطعنامه آمریکا، توافق هسته‌ای را به خطر می‌اندازد
جایگزین تفاهم نامه ایران و چین چیست؟
عدم برگزاری مراسم حج در مکه و برگزاری محرم در ایران
اختلاف‌نظر کارشناسی درباره گشایش اقتصادی وجود دارد
خشونت و نابرابری ساختاری در آمریکا
فتوای مهم آیت‌الله سیستانی درباره کرونا
واکنش‌ها به سخنان رئیس بنیاد مستضعفان
اسرائیل با سلاح جدید خود بیروت را ویران کرد
حق اعتراض، «خودی» و «غیرخودی» ندارد
تهدید هواپیمای مسافربری ماهان
آقای فتاح اول شفافیت، بعد بازپس‌گیری اموال بنیاد که در دست افراد حقیقی یا حقوقی هستند
خریداران دوره جدید املاک طاغوطیان چه کسانی هستند؟
چرا سه محکوم اعتراضات آبان98 نباید اعدام شوند؟
نامگذاری یک خیابان به نام «مهندس مهدی بازرگـان» در تهـران
تاثیر تنفس عمیق بر درمان بیماران مبتلابه کروناویروس
واکنش ترکان و مطهری به سخنان امام‌جمعه پردیسان قم
گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور
اهداف سفر نخست‌وزیر جدید عراق به ایران
اهداف سفر الکاظمی به تهران، ریاض و واشنگتن چیست؟
واکنش ها به # اعدام_ نکنید
بین اعتراض و اغتشاش تفاوت وجود دارد، صدای اعتراض باید شنیده شود
دلایل پیدا و پنهان سفر ظریف به بغداد، سفر الکاظمی به ریاض، تهران و واشنگتن
قانون باید به نفع فقرا و غیر قدرتمندان تفسیر شود
برای دفع فساد و ایجاد امنیت به‌جای حدود می‌توان از مجازات جایگزین تعزیری استفاده کرد
پشت صحنه روند شتابان افزایش نرخ ارز در بازارهای ایران چیست؟
اگر شیوع کرونا افزایش یابد، زیرساخت‌های درمانی پاسخگو نخواهد بود
اختصاص کارت خـرید به سه دهک‌ پائین جامعه
تلاش‌های ایالات‌متحده و اسرائیل علیه ایران
بیشتر
کد خبر: 82420 | تاریخ : ۱۳۹۹/۵/۷ - 00:34
تفسیر روز

چین ایران را شریک راهبردی نمی‌داند

اشاره: «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک ایران و چین» یک توافقنامه راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین است که مطابق آن بناست چینی‌ها در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیز زیرساخت حمل‌ونقل ایران سرمایه‌گذاری در طول 25 سال انجام دهند. در این زمینه پرسش‌ها و ابهاماتی درباره جزئیات این توافق‌نامه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح‌شده و می‌شود.

ستاره صبح-با وجود آنکه تلاش مداوم برای تنظیم و گسترش روابط مبتنی‌بر امنیت ملی و منافع ملی ایران، با همه کشورها و به‌ویژه کشورهای قدرتمند و مؤثر جهان، وظیفه ذاتی و ضروری وزارت امور خارجه است، اما انتشار «ویرایش نهایی برنامه همکاری‌های جامع (25ساله) ایران و چین» ازسوی واحدی به‌نام «دبیرخانه سازوکار مشارکت جامع راهبردی ایران و چین وزارت امور خارجه» در فضای مجازی، واکنش‌های تندی درپی داشته است. شوق و هیجان و تمجید کاسبان تحریم و ماجراجویان دیپلماسی‌ستیز که برخی کرامات معنوی هم برای این سند قائل شدند، سوءظن و تردید نسبت به ماهیت این سند همکاری را دوچندان کرد. برخی توضیحات وزارت امور خارجه همچون تمجید از چین به خاطر خرید نفت ایران در دوران تحریم نیز، تردید‌ها را تشدید کرد. طبعا باید مراقب بود که به بیماری دیپلماسی‌ستیزی و دیپلماسی‌هراسی دامن زده نشود، اما باید به این ابهامات و تردید‌ها نیز پرداخت.  مبارزه با برجام و پایکوبی برای زمین‌گیرشدن برجام ازسوی ترامپ و پایکوبی برای رفتن ایران به فهرست سیاه FATF از نماد‌های متأخر این دیپلماسی‌ستیزی است. آنان در تصوری ماجراجویانه از دیپلماسی، این نوع سیاست خارجی را ارزشی و به ظاهر در تعارض با دیپلماسی حرفه‌‌ای می‌دانند. در شرایط کنونی سیاست خارجی منطقه‌‌ای ایران گرفتار چنین روایتی از دیپلماسی است. آنان برای روابط با جمهوری خلق چین در این روایت مخدوش از سیاست خارجی ارزشی، جایگاه ویژه‌‌ای قائل هستند. باوجود مناقشات جدیدی که چین با آمریکا دارد و به‌رغم برخی رفتار مستقل‌تر جدید سیاسی چین مانند وتوی قطع‌نامه‌های مورد نظر آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل علیه سوریه و باوجود موضع متعادل چین در حمایت از برجام که البته بیشتر به هویت برجام و موضع مشترک چین با پنج عضو دیگر برجام مربوط می‌شود. در این سند روابط ایران و چین راهبردی تعریف شده است. پیش از این نیز رئیس‌جمهور چین به راهبردی‌بودن روابط دو کشور اشاره کرده است. به دلیل آنکه در چین برخلاف ایران، مقامات کم و دقیق درباره مسائل خارجی سخن می‌گویند، این موضع به معنای تغییر بیان دولت چین درباره تعریف روابطش با ایران است. در 25 سال گذشته دولت چین بارها در مذاکرات اعلام کرده که از نظر جمهوری خلق چین روابط ایران و چین راهبردی نیست و چین انتظار دارد که این عنوان برای توصیف روابط از سوی طرف ایرانی نیز به‌کار نرود. وقتی من در دوره مسئولیتم نسبت به این پافشاری چینی‌ها، حساسیت نشان دادم و معترضانه از همتای خود پرسیدم که دولت چین چه تعریفی از روابط دو کشور دارد؟ اظهار کرد: ما روابط چین با ایران را در حد روابط با همسایگان تعریف می‌کنیم که البته روابط با همسایگان برای چین اهمیت زیادی دارد. اولین همکاری مهم تجاری ایران و چین پس از انقلاب اسلامی، مربوط به فروش سلاح و به‌ویژه موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد چینی به ایران در دوران جنگ با رژیم صدام است. در شرایطی که هیچ کشوری به ایران سلاح نمی‌فروخت و شوروی و در درجه بعد فرانسه، نیاز تسلیحاتی رژیم صدام را بسیار سخاوتمندانه تأمین می‌کردند، سلاح‌های چینی و سلاح‌های کره شمالی که با اجازه چین به ایران فروخته می‌شد، برای ایران ارزشمند بود. البته بعدها مشخص شد که در این دوره چین چهار برابر ایران به رژیم صدام سلاح فروخته است. 23 سال پیش دولت چین توقف همکاری خود با پروژه هسته‌‌ای ایران در اصفهان را به قیمت رفع تحریم‌های آمریکا علیه چین، به معامله گذاشت و توانست با خروج یکجانبه از قرارداد ساخت کارخانه هسته‌‌ای UCF اصفهان، راه را برای رفع تحریم‌هایی در کنگره آمریکا هموار کند. در 25 سال گذشته چین در برابر مناقشات ایران و آمریکا به لحاظ سیاسی منفعل عمل کرده و هرگز حاضر به دادن امتیازی به ایران در مقابل آمریکا نشده است. رأی چین در شورای امنیت سازمان ملل درباره مسائل مربوط به ایران منطبق با رأی آمریکا بوده است. در ربع قرن گذشته نه تنها چین موضوعی را به نفع ایران وتو نکرده است، بلکه حتی حاضر به دادن رأی ممتنع هم نشده است. با اینکه ایران از اولین کشورهای داوطلب پیوستن به پیمان امنیتی شانگهای متشکل از کشورهای آسیای میانه و چین و روسیه بوده است. بنابراین برخلاف تصور دولت پنهان، حتی اگر این سند امضا شود، قرار نیست دولت چین به‌خاطر ایران مقابل تحریمهای آمریکا بایستد. امضای این سند به‌منزله عزم دولت چین برای دورزدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیست. (خلاصه‌ای از گفت‌وگو با روزنامه شرق، برگرفته از شبکه‌های اجتماعی)

 

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.