ستاره صبح-
بازگشایی سینماهای کشور پس از ۴ ماه تعطیلی به دلیل شیوع گسترده بیماری کرونا، خبر مهم هفته گذشته عرصه فرهنگ و هنر کشور بود. سالنهایی که شاید برای نخستین بار در تاریخشان ۴ ماه تعطیلی مطلق را تجربه کردند حالا و پسازاینکه مشخص شد ویروس کرونا ماندنی است و شاید یکی دو سالی تمام دنیا با آن درگیر باشد، با شرط رعایت پروتکلهای بهداشتی بازگشایی شدند و ۷فیلم را برای نمایش در لیست خود قرار دادند. ۵فیلم از فیلمهایی که در فاصله میان جشنواره فیلم فجر و عید نوروز قرار بود روی پرده سینماها باشند و با شیوع کرونا از ابتدای اسفند اکرانشان ملغی شد و دو فیلم جدید که پیش از به وجود آمدن این شرایط امیدهای فروش در سال۹۹ محسوب میشدند. این دو فیلم بهویژه «شنای پروانه» در جشنواره فیلم فجر خوش درخشیدهاند، «خوب، بد، جلف۲ ارتش سری» هم در سه چهار روز ابتدایی اکران در اسفندماه سال قبل فروش بسیار خوبی داشت که این نشان از ظرفیت بالای این دو فیلم دارد. اما این دو فیلم در سه روز ابتدایی تیرماه به دلیل آنچه عدمحمایت لازم از اکران فیلم در شرایط همهگیری ویروس کرونا و پارهای دیگر از مشکلات و موانع بیان کردند در چرخه اکران قرار نگرفتند و در نهایت با جلسهای که صاحبان فیلم با سازمان سینمایی داشتند، از روز چهارشنبه گذشته در سالنهای سینمای سراسر کشور به نمایش درآمدند.
ورود سمفا، خروج آمارها
با شروع اکران تابستانی سازمان سینمایی از آغاز به کار سامانه یکپارچه فروش بلیت سینماها به نام «سمفا» خبر داد. سامانهای که انحصار بلیتفروشی را از بین میبرد و علاقهمندان به سینما میتوانند از چندین درگاه مختلف برای خرید بلیت سینماهای سراسر کشور استفاده کنند؛ اما ورود سمفا به سیستم اکران سینماهای کشور از ابتدای تیرماه، سامانه سینماشهر را که پیشازاین آمار رسمی فروش سینماهای کل کشور را بهصورت روزانه و به تفکیک فیلم و سینما منتشر میکرد از رده خارج کرد. بهطوریکه این سامانه از ابتدای تیرماه با اختلال مواجه شده و آماری که برای فیلمهای اکران شده نمایش میدهد کمتر از آمار رسمی فروش و آن چیزی است که از فروش سینماها انتظار میرود. به همین دلیل و با توجه به سؤالات بیشمار اهالی رسانه درباره میزان استقبال مخاطبان از فیلمهای روی پرده در شرایط ویژه تابستان ۹۹ سازمان سینمایی تصمیم گرفت تا آماده شدن سایت سمفا برای ارائه آمار فروش، هر روز آمار فروش روز قبل را در سایت سازمان سینمایی برای علاقمندان منتشر کند.
استقبال میلیاردی از فیلمها
در هفته اول اکران تابستان
مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی درباره فروش فیلمهای در حال اکران بعد از بازگشایی سینماها و رونمایی از سایت «سمفا» گفت: رونمایی از سمفا اقدامی جدید است و با توجه به همین تازگی طبیعتاً مشکلات و خطاهایی وجود دارد که بهتدریج مرتفع میشود. در یکهفتهای که این سامانه راه افتاده، گزارشهایی در مورد مشکلات ارائه و رفع شده است. نهایتاً تا روز سهشنبه بخش گزارش دهی و آمار دهی که بسیار هم مفصل است، فعال خواهد شد. این سیستم گزارش دهی که در سمفا تا روز سهشنبه فعال خواهد شد، بسیار کاملتر و متنوعتر از سایتهای قبلی است. به تفکیک فروشنده، گیشه، تخفیفها، سالن خرید و ... اطلاعات بهصورت آنلاین قابل دریافت است که میتواند مورداستفاده قرار گیرد. در حال حاضر ۴ درگاه بلیتفروشی فعال است و تا یکی دو روز آینده به ۵ درگاه خواهد رسید که طبیعتاً رقابتی بین درگاهها به وجود خواهد آورد که مشتری را برای فروش بلیت جذب میکنند. درنهایت این رقابت به سود مشتری خواهد بود.وی با اشاره به آمار فروش فیلمها پس از بازگشایی سینماها گفت: بر اساس گزارشی که تا پایان روز شنبه گرفتم، از یک تیرماه که سینماها با فیلمهایی که اکرانشان در اسفند متوقفشده بود، باز شد و از چهارشنبه که دو فیلم جدید به اکران اضافه شد، یعنی از روز یکشنبه تا شنبه، فروش فیلمها به یک میلیارد تومان رسید. بهصورت دقیق، فروش فیلمها ۹۳۳ میلیون تومان است و تعداد مخاطبان به ۴۸ هزار و ۷۸۶ نفر رسید.
«شنای پروانه»،
اولین فیلم پرفروش سال
مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی افزود: فیلم «شنای پروانه» ۶۳۱ میلیون فروخت و تعداد مخاطب آن ۳۲ هزار و ۳۴۷ نفر است. فیلم «خوب بد جلف ۲، ارتش سری» ۲۶۳ میلیون تومان فروخته و تعداد مخاطب آن ۱۳ هزار و ۶۶۱ نفر است. فروش سایر فیلمهایی که اکرانشان در سینماها ادامه دارد مانند «جهان با من برقص»، «یلدا»، «عطر داغ»، «یادم تو را فراموش»، «۴۷»، «سراسر شب» و مستندهای هنر و تجربه به ۴۰ میلیون تومان رسیده و تعداد مخاطبانشان ۲ هزار و ۷۷۸ نفر است. این در حالی است که در سه روز اول بازگشایی سینماها، بلیت سینماها بهصورت نیمبها عرضه میشد. نجفی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا فیلم جدیدی برای اکران اضافه خواهد شد یا خیر، گفت: فعلاً با همین فیلمها اکران ادامه خواهد یافت. در کارگروه بررسی آسیبهای کرونا در سینما امتیازاتی بهویژه برای فیلمهای جدید در نظر گرفتهشده است که از آن جمله میتوان به در نظر گرفته نشدن کف فروش تا سه هفته اشاره کرد.
موفقیت اکران تابستانی درگرو رعایت ضوابط بهداشتی
سینما یک صنعت است. صنعتی وابسته به اقتصادی مشتری محور؛ بنابراین اگر این صنعت مخاطب نداشته باشد، یعنی مشتری ندارد و این یعنی مشکل بزرگ در چرخه اقتصادیاش. شاید برای همین است که بسیاری از صاحبنظران علاوه بر آگاهی به مخاطرات باز شدن سینماها در شرایط شیوع کرونا، بر این اتفاق اصرار داشتند و مدام از لزوم بازگشایی سالنهای سینما میگفتند. علاوه بر این تقریباً همه موافقان بازگشایی سینماها و علاقهمندان به آن بر رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی هم تأکید دارند. این موضوعی بود که باعث شد تا سازندگان «شنای پروانه» فیلمی که در روز اول اکران با استقبال مخاطب در برخی سینماها به سانس فوقالعاده هم رسیده بود، با انتشار بیانیهای از لزوم حفظ سلامت مخاطبان سینمای ایران با اقداماتی چون ضدعفونی و سالمسازی فضای سالنهای سینما، ارائه ماسک رایگان و یا ارزانقیمت به مخاطبان در ورودی سالنهای سینما و همه اقدامات ضروری برای تأمین این هدف تأکید کنند. به گزارش خبر آنلاین، با رقم حدود یکمیلیاردی فروش سینماهای کشور در یک هفته گذشته شاید بتوان نتیجه گرفت که اگر بخشی از مخاطبان سینما که به دلیل نگرانی از شرایط ویژه این روزها از حضور در سینماها پرهیزکردهاند از رعایت پروتکلهای بهداشتی در سالنهای سینما و همکاری سینماداران و مخاطبان در این زمینه مطمئن باشند، فروش تابستانه و کرونایی سینمای ایران حتماً افزایش خواهد داشت و میتواند هم بخشی از نیاز مخاطب به سرگرمی در این روزها را مرتفع و هم بخشی از خسارت سینمادار و تولیدکننده فیلم در ماههای گذشته را جبران کند.