انتخاب تاریخ:   /  /   
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
اراده حاکمیتی مسئولان و عزم ملی می‌تواند باعث عبور از بیماری کرونا شود
علت افزایش قیمت ارز، بانک مرکزی است چون نشانه‌ای از کنترل بازاروجود ندارد
دلایل نوسان قیمت و تورم در بازارها
ریشه فساد در کشور عمـیق شـده اسـت
اینک آقای مورسو؛ بی‌تقصیرِ باتقصیر
محاکمه طبری، محاکمه یک فرد نیست؛ بلکه تقابل دو نگاه است
روزگار سخت آقای «نجیب»
راهکارهای کاهش فقر برای حمایت از فرودستان
فراتر از یک اتفاق ساده
مجلسي كه قرار بود مسايل اقتصادي مردم را حل كند، به تغيير نام اماکن و فيلترينگ شبكه‌هاي اجتماعي مشغول شده است
استعفای محمدرضا عارف از ریاست شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان
واکنش‌ها به نامه آیت‌الله سید محمد موسوی‌خوئینی به رهبر انقلاب
خسارت ۱۰۰ میلیارد دلاری به اقتصاد ایران در شرایط تحریم‌ها
خط‌ونشان برای روحانی در میانه کرونا و تحریم‌ها
جنگ، واقعه‌ای جبران‌ناپذیر
پیامد برخورد با فعالان مدنی و سازمان‌های مردم‌نهاد مستقل
عرصه برای یوز ایرانی تنگ‌تر شده و می‌شود
کارنامه یک‌ماهه اصولگراترین مجلس پس از انقلاب
تکرار «نوستالژی» تظلم خواهی و تقابل حقوقی به شیوه محمد مصدق پس از 69 سال در شورای امنیت
فیلم‌سازی استاندارد یا فیلم‌سازی مستقل؟
مجلس یازدهم، مجلس استصوابی است
هم‌خانگی و پشت‌بام‌خوابی!
رسانه به‌مثابه غول چراغ جادو
ظریف در شورای امنیت، آمریکا را کیش‌ومات کرد
تأثیر ساختارهای نامناسب و تحریم‌ها بر نوسان بازارها
چالش‌ها و الزامات صنعت و معدن در ایران
پس‌لرزه‌های رفتار تازه‌واردها به مجلس علیه وزیر خارجه
قربانی خیال
مشکلات و راهبردهای صنعت خودروسازی در ایران
تحلیل جامعه‌شناختی از پروند‌ه اکبر طبری
نمایندگان طوری به ظریف حمله کردند که گویی وزیر خارجه دشمن است!
حاشیـه‌ها و پرسـش‌ها
نمایندگان به دولت برنامه و ابزار بدهند
بیشتر
کد خبر: 82241 | تاریخ : ۱۳۹۹/۴/۸ - 00:31
خط‌ونشان برای روحانی در میانه کرونا و تحریم‌ها
روسای کمیسیون‌های دوازده‌گانه مجلس به رئیس‌جمهور نامه نوشتند

خط‌ونشان برای روحانی در میانه کرونا و تحریم‌ها

اشاره: روسای کمیسیون‌های دوازده‌گانه مجلس روز جمعه ششم تیرماه در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری ضمن بیان برخی از مشکلات اقتصادی موجود در جامعه، انتظارات حداکثری خود را هم از قوه مجریه در سال پایانی فعالیت آن مطرح کردند. در این نامه گرچه به انواع ناملایمات و تغییرات مکرر اقتصادی اشاره شده است، اما راهکار ملموسی برای کاستن از حجم این ناملایمات مطرح نیست. در بررسی این نامه می‌توان گفت در بند اول روسای کمیسیون‌ها متذکر شده‌اند که برحسب وظیفه قانونی خود این نامه را به رشته تحریر درآورده‌اند، در بند دوم و سوم مشکلات موجود در کشور را خبررسانی کرده و دربندهای آخر قوه مجریه را دعوت به تغییر روش کرده‌اند. توصیه‌ای که با توجه به اقدامات و دستاوردهای دولت تدبیر و امید دستکم در پنج سال نخست فعالیت آن و نیز با توجه به اینکه مبنای توصیه‌ها به شعار بیشتر آغشته است تا دیدن واقعیات، در تأثیر چنین اقداماتی بر بهتر شدن شرایط کشور تردیدهایی ایجاد می‌شود. اظهارات روسای کمیسیون‌های مجلس درباره عملکرد دولت طی یک ماه روی کار آمدن مجلس یازدهم را شاید بتوان در جمله‌ای خلاصه کرد که نوشته‌اند: «روند هفت‌ساله مدیریت خود را تغییر دهید.» البته این روسای کمیسیون‌ها نگفته اند که چرا همفکران آن ها لوایح چهارگانه را که تبادل پول میان ایران و بانک‌های دنیا را مختل کرده تصویب نکردند. اینکه این ها چرا در سال پایانی، خواستار تغییر روند دولت می‌شوند و دولت روحانی باید به کدام مسیر توصیه‌شده و آزمون پس داده باید بازگردد، پرسش‌هایی است که این نمایندگان به آن پاسخ نداده‌اند. گزارش پیش رو براساس آمارها و واقعیت ها به این موضوع می‌پردازد و پرسش های نمایندگان اصولگراترین مجلس را پاسخ می دهد.

ستاره صبح-

اگر اقدامات و تصمیمات و در کل کارنامه هفت‌ساله دولت تدبیر و امید را به دو بازه زمانی ۹۲ تا ۹۷ و ۹۷ تا ۹۹ تقسیم کنیم، شاید پرسش بعدی از نمایندگان نویسنده نامه این باشد که به‌طور دقیق دولت از کدام‌یک از این روندها باید بازگردد؟ اگر منظور بازه زمانی دوره نخست و روزهای پیش و پس از اجرای برجام موردنظر است که تصمیم برای انعقاد این قرارداد گرچه پیشنهاد دولت بود اما پس از قبول و حمایت همه تصمیم گیران نظام به نتیجه رسید و رئیس همین مجلس تازه یعنی «محمدباقر قالیباف» درباره آن گفته بود: «برجام به‌طورکلی و بدون شک، موفقیت بزرگی است. بنده هم به سهم خودم هر جا که فرصتی شد و دستی بر قلم بردم سعی کردم تا از دستگاه دیپلماسی قدرشناسی کنم.»

موفقیت برجام
با انعقاد این توافق هم حجم عظیمی از سرمایه‌های خارجی، شرکت‌ها و هلدینگ های بزرگ در صنایع، نفت، پتروشیمی وارد ایران شدند و بسیاری از منابع بلوکه‌شده جمهوری اسلامی ایران آزاد شد. گواه این موضوع هم تیترهای رسانه‌های مخالف دولت پس از خروج این شرکت‌ها و سرمایه‌ها بود که اردیبهشت ۹۷ و هم‌زمان با خروج آمریکا از برجام، روزانه از خروج سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاران خبر می‌دادند که رئیس‌جمهوری دریکی از سخنرانی‌های خود به آن اشاره کرد و گفت حتماً ورودی بوده است که اکنون از خروج سخن گفته می‌شود. تولید ناخالص داخلی پس از اجرای برجام و در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به‌ترتیب ۱۲.۵ درصد و ۳.۷ درصد شد، بر اساس اعلام صندوق بین‌المللی پول «خیز رشد اقتصادی» پس از عملیاتی شدن برجام کلید ‌خورد و در سال ۹۵ به ۴ تا ۵/ ۵ درصد رسید، بر اساس آمارهای همین نهاد بین‌المللی در سال ۲۰۱۶، رشد اقتصادی ایران به ۱۲.۵ درصد  و صادرات نفت ایران نیز در این سال به ۲ و ۱۵۰ هزار میلیون بشکه در روز رسید. گرچه در همان زمان هم عده‌ای دلواپس این توافق بودند، اما حتی رسانه‌های مخالف هم نمی‌توانستند بهبود شرایط را انکار کنند. پس اگر منظور نمایندگان مجلس از تغییر روند مربوط به رویه بازه نخست باشد، بازگشت از آن چندان معقول نخواهد بود.

نکات فراموش‌شده
اما اگر پیشنهاد بازگشت از رویه اداره کشور از سال ۹۷ تاکنون، موردنظر نمایندگان باشد گرچه با توجه به ‌دشواری‌های کشور به نسبت ملموس‌تر است اما بازهم نکاتی فراموش‌شده در خود دارد: ترامپ رئیس‌جمهور نامتعارف آمریکا اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد و نه‌تنها تحریم‌های هسته‌ای را علیه دولت و ملت ایران اعمال کرد بلکه با تهدید و ارعاب مانع از همکاری سایر کشورها و شرکت‌ها با ایران شد. آمریکای ترامپ تحت عنوان سیاست فشار حداکثری کارزار گسترده‌ای علیه ایران به راه انداخت به‌طوری‌که تمام سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های خود در سراسر جهان را مأمور کرد راه‌های تنفس اقتصاد ایران را مسدود کنند. ایران هم بعد از یک سال سیاست صبر راهبردی و بعدازاینکه دید از بابت برجام منافعی متوجه ایران نمی‌شود در سالروز خروج آمریکا از این توافق یعنی اردیبهشت ۹۸ کاهش تعهدات هسته‌ای خود را آغاز کرد و طی  پنج مرحله بخش اعظم محدودیت‌های هسته‌ای را کنار گذاشت. از این بابت انتظار می‌رود منتقدان دولت که اکنون برخی از آنان در جایگاه نمایندگی و روسای کمیسیون‌ها قرارگرفته‌اند، از این اقدام دولت حمایت کنند.

لزوم درک شرایط
درهرصورت ایران در مقابل سیاست فشار حداکثری راهکار مقاومت حداکثری را انتخاب کرده است و این امر نیازمند درک شرایط از سوی همه ارکان قدرت است. تلاش برای قطع صادرات نفت و فراورده‌های نفتی ایران،تحریم شبکه حمل‌ونقل و کشتیرانی،قطع دسترسی ایران به شبکه سوییفت و دسترسی ایران به دلار و ده‌ها تحریم ریزودرشت دیگر اکنون بر گرده اقتصاد کشور و طبقات عمدتاً محروم سنگینی می‌کند. خوب است نویسندگان نامه به‌صراحت بگویند که دولت در مسیر مقاومت حداکثری در مقابل تحریم‌های ظالمانه چه اقدامی باید بکند. آیا انتظار دارند دولت و رئیس‌جمهوری از مسیر راهبرد مقاومت حداکثری که انتخاب کرده، برگردد.

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.