انتخاب تاریخ:   /  /   
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
تفاوت معنادار سخنرانی رؤسای‌جمهور ایران و چین در سازمان ملل
فراخوان انتخاباتی آیت‌الله موسوی‌خوئینی‌ها
ضرورت رفتار هوشمندانه در برابر اقدامات احتمالی ترامپ علیه ایران برای انتخاب دوباره
زندگی با تحریم سخت است و ملت ایران شایسته تحریم نیست
اعتراض احمد توکلی به تحویل دناپلاس لوکس و خانه به نمایندگان مجلس
ضرورت تغییر و به‌روزرسانی استراتژی ایران از «تنش» به «تعامل با نظام بین‌الملل»
نگرانی از بالا گرفتن تنش میان تهران و واشنگتن
توافق هسته‌ای با ایران فاجعه‌بار بود
قبول قطعنامه 598 از سوی امام مدبرانه بود
۶ شاخص برای انتخاب وزیر صنعت، معدن و تجارت
ناگفته‌ها از شخصیت و ویژگی‌های آیت‌الله صانعی به روایت حجت‌الاسلام حسن صفری
درِ تحریم‌ها همچنان بر پاشنه یک‌جانبه‌گرایی ایالات‌متحده می‌چرخد
آیا مخالفت سه کشور اروپایی با آمریکا بر سر فعال کردن مکانیسم ماشه، پیروزی برای ایران است؟
واکنش به تهدیدها و اقدامات آمریکا
مخالفت انگلیس، فرانسه و آلمان با فعال شدن مکانیزم ماشه
شکل‌گیری فساد در دولت‌های دفاع مقدس، سازندگی، اصلاحات، احمدی‌نژاد و روحانی
لوایح FATF همچنان در کما!
ضرورت دوری سازمان‌های بین‌المللی از مسائل سیاسی
تأثیر رابطه امارات و اسرائیل بر ژئوپلتیک منطقه و منافع ملی ایران
کناره‌گیری داوطلبانه «شینزوآبه» از قدرت با کارنامه‌ درخشان
دلایل و پیامدهای کاهش نرخ زاد و ولد در کشور
آموزش عادلانه برای همه
صادرات بنزین ایران افزایش‌یافته است
کشور در میانه بحران‌ها؛ چه باید کرد؟
دیدار اعضای گروه 1+4 به‌رغم فشارهای آمریکا
تلاش نخست‌وزیر عراق برای ایجاد توازن در روابط با ایران، ایالات‌متحده و کشورهای عربی
سخنی با علیرضا پناهیان
آقای روحانی به فکر جان مردم باشید و سنجیده سخن بگویید
تجمع اخیر مسافران وضعیت را وخیم کرد
معنای معامله امارات و اسرائیل برای خاورمیانه چیست؟
ایران اجازه بازرسی یکی از دو محل توافق شده را داده است
نقش ایالات‌متحده در نزدیکی ایران به چین
ناگفته‌های محمد هاشمی از نگرش هاشمی رفسنجانی به مردم
دشمن می‌خواست به بهانه کرونا کشور را تعطیل کنیم
حمایت رئیس‌جمهور فرانسه از حاکمیت عراق
۱۷ شهریور؛ فریاد آزادی‌خواهی و مبارزه با استبداد
شناسایی عوامل خرابکاری در سایت نطنز
اعتیاد سازمان سیا به ادامه جنگ در افغانستان
مزیت‌های شکسته‌شدن انحصار وکالت در پرونده‌های مفاسد اقتصادی و دادگاه‌های انقلاب
هند جاده جدید ابریشم خود را از درون منفجر می‌کند
آیت‌الله العظمی یوسف صانعی به ملکوت اعلا پیوست
یک‌تیر و دونشان آمریکا در نشست صلح افغانستان
کارنامه مجلس یازدهم پس از صد روز؛ آیا سناریوی 84 در 1400 تکرار خواهد شد؟
طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری محدودکننده جمهوریت است
برجام توسط ستون پنجم داخلی طراحی شد!
تأثیر حملات 11 سپتامبر بر حس امنیت در آمریکا‌
ضرورت تغییر نگاه به چالش بی‌اعتمادی، مسائل منطقه‌ای و فرهنگ و تکنولوژی
تاثیر اتفاقات جدید خاورمیانه بر سیاست‌های ایران و ایالات متحده
مانورهای نظامی سالانه ایران در تنگه هرمز
دلایل لغو سفر وزیر امور خارجه به اروپا
نظرات آیت‌الله صانعی در بحث مرجعیت، قضاوت، شهادت، دیه زنان راه گشای امروز است
فایده مشارکت راهبردی ایران و چین برای جمهوری اسلامی
افکارعمومی درانتظار احکام‌عادلانه پرونده‌هایی که ازکوچه یک‌طرفه طبری عبورکرده‌اند
آیت‌الله‌صانعی فقیه متفاوت و تابوشکن
تضاد رو به رشد اسرائیل و ترکیه در خاورمیانه
قتل میترا استاد عمدی بوده است
سرمایه‌گذاری و فعالیت در کشور با مقررات پیچیده‌ای روبه‌رو است
چند نکته درباره حکم نوید افکاری
هزینه اقدامات نسنجیده و هیجانی آگاهانه یا ناآگاهانه برای کشور و مردم
واکنش به تهدیدها و اقدامات آمریکا
سخنان بی‌پرده مهدی نصیری درباره حجاب اجباری
آیا مخالفت سه کشور اروپایی با آمریکا بر سر فعال کردن مکانیسم ماشه، پیروزی برای ایران است؟
چرا فقر در حال گسترش است؟
اعتراض احمد توکلی به تحویل دناپلاس لوکس و خانه به نمایندگان مجلس
۶ شاخص برای انتخاب وزیر صنعت، معدن و تجارت
بیشتر
کد خبر: 82066 | تاریخ : ۱۳۹۹/۲/۳۰ - 00:24
10 توصیه مهم رهبر انقلاب به دانشجویان و جوانان
گزارش

10 توصیه مهم رهبر انقلاب به دانشجویان و جوانان

اشاره: رهبر معظم انقلاب روز یکشنبه به صورت ویدئو کنفرانس با دانشجویان گفت و شنود داشتند. خبر این دیدار حدود ساعت 22 شب یکشنبه بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت. روزنامه ستاره صبح به دلیل اینکه ماه رمضان زودتر صفحات خود را به چاپخانه ارسال می کند، نتوانست روز گذشته توصیه های مهم ایشان را به جوانان و دانشجویان منتشر کند. در ادامه گزیده‌ای از 10 توصیه مهم رهبر انقلاب را می خوانید.

ستاره صبح-

 توصیه راهبردی رهبر انقلاب به دانشجویان
دویست ‌و چهل ‌و هشتمین  دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی با دانشجویان، شب یکشنبه با ظاهری متفاوت تر از نشست های قبل برگزار شد. مخاطب اصلی دیدارهای دانشجویی رهبر انقلاب، دانشجویان و اعضای تشکل‌های فعال دانشجویی بودند. 
    
1) خودسازی فردی و اجتماعی
 توصیه‌ی اوّل من به شما جوانهای عزیز، چه دانشجو و چه بقیّه‌ی جوانهایی که از آنها اسم آوردم، مسئله‌ی خودسازی است؛ خودسازی خیلی مهم است؛ هم در ابعاد فردی، هم در ابعاد جمعی. هم شخص خود شما باید خودسازی کنید، هم جمعتان باید به عنوان یک جمع خودسازی کند؛ خودسازی خیلی مهم است.
 
2) تقویت مبانی معرفتی و پرهیز از انفعال و انحراف
توصیه‌ی دوّم تقویت مبانی معرفتی است؛ این خیلی مهم است. الحمدلله در شماها خوش‌فکر خیلی زیاد است و در زمینه‌های مختلف فکر می‌کنید، کار می‌کنید، منتها محیط‌های جوان از جمله دانشگاه از قدیم آماج آسیب‌هایی بوده، از جمله دو آسیب بزرگ متوجّه محیط‌های جوان بوده که این دو آسیب یکی انفعال است، یکی انحراف است. انفعال یعنی احساس دست‌بسته بودن، بی‌فایده بودن، ناامیدی در مقابل حوادث سخت، که این با آن توصیه‌ی قبلی برطرف میشود؛ یعنی معنویّت که تقویت شد، انفعال مطلقاً به وجود نخواهد آمد. انحراف   انحراف فکری، انحراف در مبانی معرفتی   با این توصیه برطرف می‌شود. ببینید ما در اوایل انقلاب جوان‌هایی را داشتیم که این‌ها مردمان مسلمانی بودند و برای اسلام وارد میدان شده بودند امّا چون مبانی معرفتی‌شان ضعیف بود، پایه‌های معرفتی‌شان محکم نبود   حالا به هر دلیلی محکم نبود   این‌ها جذب گروه‌های التقاطی شدند و از یک جوان مؤمن سالمِ اسلام‌طلب و مؤمن تبدیل شدند به کسانی که بر روی هم‌میهن خودشان اسلحه کشیدند.

3)  آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری
توصیه‌ی سوّم این است که این پرچم آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری را زمین نگذارید؛ همه‌ی این بحث‌ها و صحبتی که در این مدّت یک ساعت و نیم شما دوستان در اینجا [بیان] کردید، مطالبه‌گری بود دیگر؛ مخاطب مطالبه‌گری هم گاهی خود این حقیر بودم، گاهی دستگاه دفتر ما بود، گاهی مجموعه‌های دیگر بودند؛ این بسیار چیز باارزشی است؛ این مطالبه‌گری را از دست ندهید، این آرمان‌خواهی را از دست [ندهید]. 
 
ضرورت مراقبت در عدم سوء استفاده‌ی دشمن از مطالبه‌گری شما
 دو نکته را در زمینه‌ی مطالبه‌گری من یادداشت کرده بودم که بگویم که به نظرم خوب است که توجّه بشود. نکته‌ی اوّل این است که مطالبه طبعاً با نوعی اعتراض همراه است. خب، بله مطالبه به معنای این است که یک نقصی وجود دارد و ما می‌خواهیم رفع آن نقص را مطالبه کنیم  طبعاً مطالبه این است  بنابراین با اعتراض همراه است؛ نگذارید این مطالبه‌ی شما و اعتراض شما اعتراض به نظام اسلامی تلقّی بشود؛ این مهم است. نکته‌ی دوّم اینکه پرچم مطالبه‌گری را اگر شما در دست داشته باشید، خوب است؛ [امّا] اگر شما این پرچم را زمین گذاشتید، کسانی ممکن است این پرچم را بردارند که هدفشان رفع مشکلات مردم نیست؛ [بلکه] هدفشان معارضه و مبارزه‌ی با اسلام و با جمهوری اسلامی و با نظام اسلامی است؛ این را نگذارید؛ یعنی این باید اتّفاق نیفتد. 
تشکل‌های دانشجویی , دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها , پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری ,

4) انتقاد در کنار پیشنهاد و پرهیز از پرخاشگری
نکته‌ی چهارم، [اینکه] مطالبه‌گری فقط انتقاد نیست، مطالبه‌گری فقط اعتراض نیست، اگر چه در آن، اعتراض هم وجود دارد. انتقاد در کنار پیشنهاد؛ امروز البتّه پیشنهادهایی شد، خوب هم هست، بعضی از این پیشنهادها، پیشنهادهای قابل قبولی است، بعضی هم قابل بررسی است، لکن مجموعه‌ی جوانی که این سخن را میشنوند و در این عرصه‌ها فعّال هستند توجّه کنند اینکه ما صرفاً انتقاد کنیم، صرفاً اعتراض کنیم، این کار را پیش نمی‌برد، این مطلقاً فایده‌ی جدّی و ماندگاری ندارد.

5) اهمّیّت گفتمان‌سازی
 نکته‌ پنجم گفتمان‌سازی است که من در اوّل صحبت اشاره کردم؛ یکی از برکات این جلسه‌ای که امروز ما با شما داریم و جلساتی که با جوان‌ها داریم و داشتیم   لااقل سالی یک بار در این اواخر و قبل‌ها بیشتر  گفتمان‌سازی بود؛ یعنی همین که شما یک مطلبی را می‌گویید، پخش می‌شود، مجموعه‌ی جوانی و غیر جوانی آن را می‌شنوند، بتدریج ذهنیّت درست میکند. این ذهنیّت‌ها همان گفتمان است؛ یعنی یک به اصطلاح جهت‌گیریِ فکری مشخّصی در جامعه به وجود می‌آورد که این چیز باارزشی است. خواهش من این است که جریانهای دانشجویی به گفتمان‌سازی اهمّیّت بدهند. 

6) گسترش جبهه‌ی انقلاب و پرهیز از طرد افراد معتقد
جبهه‌ی انقلاب را گسترش بدهید، یارگیری کنید؛ حذف نکنید؛ صِرف اختلاف سلیقه و اختلاف نظر درباره‌ی فلان مسئله موجب طرد نشود. بعضی هستند که به اسلام و انقلاب و نظام اسلامی و به خیلی از خصوصیّاتی که شما به آن اهمّیّت می‌دهید معتقدند، در فلان مسئله‌ی خاص با شما موافق نیستند؛ این نباید موجب بشود که شما او را طرد کنید، از دایره‌ی انقلابی‌گری خارج بدانید. هر چه می‌توانید جبهه‌ی انقلاب را گسترش بدهید، جذب کنید؛ البتّه منظورم جذب منافق نیست، جذب آدم بی‌اعتقاد نیست؛ جذب آدم معتقدی است که با شما اختلاف سلیقه دارد.

7) صراحت و قوّت در مقابل ایجاد کنندگان تردید در مبانی و تزئین کنندگان دشمن
 نکته‌ی بعدی  که نکته‌ی هفتم است  این است که در نقطه‌ی مقابل این حالت طرد و رد، یک حالت دیگری هست که آن هم غلط است: بعضی‌ها هستند همه‌ی سعی‌شان این است که در مبانی انقلاب ایجاد تردید کنند و نشانه‌های پیشرفت کشور را انکار کنند؛ با اینها با قوّت و با صراحت حرف بزنید، یعنی مرزتان را با اینها مشخّص کنید. من هیچ توصیه نمی‌کنم با کسی که مبانی انقلاب را قبول ندارد و ایجاد تردید در این مبانی میکند و دشمن را تزئین میکند و راه غلط را در مقابل پای ما میگذارد، با مماشات رفتار کنیم؛ نخیر، آنجا با صراحت رفتار کنید، با قوّت رفتار کنید. و این [هم] که تردید ایجاد کنند، این ستون فقرات کار فرهنگی دشمن است؛ این، آن لُبّ جنگ نرم دشمن است که ایجاد تردید کنند. اگر کسی هم در مجموعه‌ی کشور، داخل کشور همین کار دشمن را انجام می‌دهد، طبعاً باید در مقابل او ایستاد. بالاخره کسانی به دشمن کمک می‌کنند؛ یعنی تزئین میکنند دشمن را. تشکل‌های دانشجویی , دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران , نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها , پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری ,

8) توجّه به پیشرفت علمی
 نکته‌ی بعدی که نکته‌ی هشتم است، مسئله‌ی پیشرفت علمی است. مسئله‌ی پیشرفت علمی را که بنده سال‌ها است روی آن تکیه می‌کنم، همچنان مورد تکیه است. باز هم عرض میکنم: العِلمُ سُلطان،(2) علم اقتدار است، علم قدرت است و باید دنبال علم بود. محیط‌های دانشگاهی، محیط‌های تحقیقاتی و پژوهشی حتماً بایستی به مسئله‌ی علم توجّه کنند. ضمناً توجّه بکنید، اینکه من تأکید میکنم روی مسئله‌ِی علم، [برای این است که] علم برای پیشرفت کشور است، علم برای گشایش افق آینده است، علم برای همان چیزی است که من سال‌ها پیش گفتم که پنجاه سال بعد باید ما به جایی برسیم که هر کسی خواست از تازه‌های علمی دنیا بهره ببرد، مجبور باشد زبان فارسی یاد بگیرد؛ علم با این نیّت، با این هدف. 

9) اهمّیّت به مسئله‌ی حجاب و حیای اسلامی در محیط دانشگاه
 توصیه‌ی نهم، مسئله‌ی حجاب و حیای اسلامی است در دانشگاه‌ها که من نسبت به این مسئله دغدغه دارم و من خواهش میکنم که هم مسئولان دانشگاه‌ها و رؤسای دانشگاه‌ها، هم مدیران وزارتهای مربوط به دانشگاه‌ها، هم خود دانشجوها   بخصوص دخترخانم‌ها   به مسئله‌ی حجاب، به مسئله‌ی فاصله‌گذاری بین زن و مرد که در اسلام وجود دارد توجّه کنند، به آن اهمّیّت بدهند، موازین شرعی را در دانشگاه رعایت کنند.

10) توجّه و مراقبت به سربازگیری دشمن از جامعه‌ی جوان کشور
 آخرین نکته این است که هم خود جوانان و هم کسانی که با مسائل جوانان و سازمان‌های مرتبط با آنها سر و کار دارند باید بدانند همچنان که ما به مسئله‌ی جوان اهمّیّت می‌دهیم برای آینده‌ی کشور و پیشرفت کشور، دشمن ما هم برای تخریب کشور و برای به زانو در آوردن انقلاب، به مسئله‌ی جوان اهمّیّت می‌دهد، او هم نقش جوان را میداند. همه به این توجّه داشته باشند که آن‌ها هم روی جوان ما کار میکنند، آنها هم سعی می‌کنند که از جوان ما سوء استفاده کنند، آنها هم همه این را دنبال میکنند و برای این برنامه‌ریزی می‌کنند؛ یک جاهایی به عواملی در داخل کشور احتیاج دارند، روی جوان داخل کشور کار می‌کنند؛ یک جاهایی به عنصر تبلیغاتی و تحلیل‌گر و عنصر  سیاسی و مانند این‌ها احتیاج دارند، روی او کار می‌کنند؛ یک جاهایی هم به این احتیاج دارند که یک جوانی را وادار کنند که مثلاً پشت به کشور بکند و برود که دیده‌ایم اتّفاق می‌افتد؛ هنرپیشه، ورزشکار، طلبه‌ی نیمه‌سواد، دانشجو را به یک نحوی با سر و صدا وادار می‌کنند که از کشور خارج بشوند؛ از این قبیل کارها از طرف دشمن روی جوان‌ها دارد انجام میگیرد. همه به این توجّه داشته باشند و مراقب باشند که به سربازگیری دشمن از جامعه‌ی جوان کشور کمک نشود.

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.