انتخاب تاریخ:   /  /   
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
کاهش 10 هزار تومانی نرخ ارز از پیامدهای زودهنگام پیروزی بایدن است
رویدادهای قبل و بعد از برجام نشان داد برخی به دنبال فشار بر مردم هستند
روایت سردار رشید از انقلاب، تعامل ایران و آمریکا و قرار گرفتن ایران ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد
خسارت تبدیل شهرها به قبرستان سنگ‌ها!
قالیباف: آدرس مشکلات اقتصادی پاستور، بهارستان و میرداماد است نه میشیگان و آریزونا
تفاوت استراتژی دموکرات‌ها درباره ایران نسبت به جمهوری‌خواهان
مردم از شعارهای رئیس مجلس و نمایندگان چیزی گیرشان نمی‌آید
آیا نظامیان شانس رئیس‌جمهور شدن دارند؟
پیامدهای ناگوار نتیجه انتخابات آمریکا برای مردم ایران
وضعیت کرونا وحشتناک شده است
منافع ملی قربانی رفتارهای جناحی
خطر ظهور پوپولیسم!
دولت به تنهایی نمی‌تواند مشکلات و بحران‌ها را حل کند
شوک بر بازارهای نفت در صورت پیروزی بایدن
ماجرای فهرست 20 نفره برای ریاست‌جمهوری 1400 چیست؟
بحران کرونا درسی برای زلزله احتمالی تهران
درگذشت قاضی حداد براثر کرونا
هشدار ایران به ترامپ
71 شهر کشور در محاصره کرونا
اقتصاد مسئله اول کشور است
پیامدهای انتخاب بایدن برای دنیا و ایران
واکنش مقامات و اصولگرایان به انتخاب بایدن
مجلس احساسی، ناپخته و سلیقه‌ای عمل می‌کند
سیاست رئیس‌جمهور بعدی آمریکا درباره ایران چیست؟
جو بايدن و امکان مذاکره با ايران
مشکلات اقتصادی را متخصصان می‌توانند حل کنند، نه نظامیان
آقای روحانی؛ اشتباه چهار سال پیش در ارتباط با انتخابات آمریکا را تکرار نکنید
اجلاس آنلاین سازمان همکاری شانگهای به ریاست روسیه
از بین رفتن برجام با رفتار یک بام و دو هوای اصولگرایان
خوش‌بینی و موانع روابط آمریکا و ایران در دوره ریاست جمهوری بایدن
پشت پرده تأخیر در نتایج انتخابات ایالات‌متحده
انتخابات1400 را از قهر مردم نجات دهید
نقش ناکارآمدی سیاست فشار حداکثری ترامپ درباره ایران
اصلاح‌طلبان از تردید تا حضور در انتخابات 1400
پیروزی بایدن؛ تقویت اصلاح‌طلبان و بهبود اقتصادی
دلایل روند کاهشی قیمت ارز، طلا و دیگر کالاها پس از انتخاب بایدن
من در منزل صادق لاریجانی در آمل بازداشت شدم
فرصت‌ها را مردم سوزانده‌اند یا مسئولان؟
طعنه رئیس‌جمهور به مخالفان دولت
تمرکز بر رفع تحریم‌ها به‌جای نزاع‌های سیاسی
آیا جو بایدن سیاست ایالات‌متحده در خاورمیانه را تغییر خواهد داد؟
ضرورت نگاه مثبت به آمدن بایدن به جای ترامپ
تعامل با دنیا و تصویب لوایح FATF به رفع مشکلات کمک می‌کند
کدام کلید می‌تواند قفل بحران کرونا را باز کند؟
روحانی دیکتاتور است!
راهکار قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، تن دادن به نظرات متخصصان است
هشدارهای تکان‌دهنده رئیس سازمان نظام پزشکی درباره فاجعه کرونا در کشور
داوود فیرحی و مسئله دولت در ایران
بدون تعطیلی شهرها، نمی‌توان موج هجومی کرونا را کنترل کرد
نقش کارتل‌های اقتصادی و شیوع کرونا بر نتیجه انتخابات آمریکا؛ برنده ترامپ یا بایدن؟
بیشتر
کد خبر: 82036 | تاریخ : ۱۳۹۹/۲/۲۴ - 01:17
تأثیر سیاسـت بر اقتصاد
ستاره صبح بررسی می‌کند

تأثیر سیاسـت بر اقتصاد

اشاره: بسیاری از اقتصادانان برجسته کشور بر این عقیده‌اند که اقتصاد در ایران در گرو سیاست است و دخالت سیاست در اقتصاد در دهه‌های گذشته و ایجاد تنش های داخلی و خارجی باعث شده تا رشد اقتصادی کند و یا در سال هایی مثل 90،91،92،97 و98 منفی شود. وقتی رشد اقتصادی منفی می شود در واقع اقتصاد کشور کوچک و سفره‌های مردم را نیز کوچک می‌کند و رفاه ،درآمد سرانه و قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا می‌کند. روابط خارجی هر چند در دولت اول روحانی مثبت و سازنده بود که منجر به لغو تحریم ها شد و زمینه را برای رشد اقتصادی در سال های 93،94،95 و 96 فراهم کرد. اما خروج امریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها بر اقتصاد ایران تاثیر و بازارها را دچار نوسان کرد. البته بسیاری از اقتصادانان و مدیران باتجربه سو مدیریت را نیز در این فرایند موثر می دانند. در این ارتباط مرکز پژوهش‌های مجلس که بازوی کارشناسی قوه مقننه است و کارشناسان زیادی در حوزه سیاست، فرهنگ، اقتصاد، روابط خارجی و ... دارد، روز گذشته سرپرست این پژوهشگاه گزارشی را در مجلس قرائت کرد و با توجه به نامگذاری سال 99 از سوی رهبری به‌عنوان سال «جهش تولید» 8 راهکار برای دستیابی به این شعار را پیشنهاد کرد. در این گزارش آمده است: سردرگمی در سیاست خارجی نتیجه عدم اجماع نسبی در مسیر توسعه داخلی کشور است . پزسش این است که آیا وقت ان نرسیده است که دست‌اندرکاران به این توصیه مهم مرکز پژوهشگاه که کارشناسی است ، نه سیاسی و جناحی توجه کنند و رابطه ایران با غرب را بهبود ببخشند؟گزیده‍ای از این گزارش در ادامه می خوانید.

ستاره صبح-

آیا شعار تولید در کشور 
عملیاتی شده یا خیر؟
محمدقاسمی سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام جهش تولید توسط رهبر معظم انقلاب گفت: بعدازاین نام‌گذاری دکتر لاریجانی رئیس مجلس مأموریتی را به مرکز پژوهش‌ها و گروه ویژه حمایت از تولید و نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 دادند تا ما به‌صورت ماهانه گزارشی را درباره شعار جهش تولید تهیه و به مجلس ارائه کنیم.قاسمی بابیان اینکه در این راستا سه اقدام اساسی انجام شد، اظهار کرد: سازمان برنامه‌وبودجه کارگروه ویژه‌ای برای بررسی شعار جهش تولید تشکیل داد که در آن مجموعه‌ای از برنامه‌های ارائه‌شده دستگاه‌ها بررسی، اولویت‌بندی و تدوین شد بنابراین اولویت سازمان برنامه‌وبودجه بر اولویت‌بندی دستگاه‌های اجرایی در جهت عملیاتی ساختن جهش تولید بود. گروه حمایت از تولید ملی و نظارت بر حسن اجرای اصل 44 قانون هم در این راستا جلساتی را تشکیل و حجم عظیمی از اسناد دستگاه‌ها را در این رابطه بررسی و پیشنهاد‌هایی را تهیه و قرار است هفته آینده آقای فولادگر این گزارش را در مجلس ارائه کند. در طول 2 دهه گذشته شعارهای مبتنی بر حمایت از تولید در کشور ارائه شد اما متأسفانه جای یک بررسی و تهیه گزارشی در این میان خالی بود که روشن شود هدف از تخصیص بودجه سالانه و برنامه‌های پنج‌ساله برای عملیاتی ساختن این شعارها چه شده است؟ آیا این شعار عملیاتی شده یا خیر. حجم عظیمی از زیرساخت‌ها در کشور فراهم‌شده اما تحولی در ساختار و سازمان تولیدی و صنعتی کشور طی این مدت انجام‌نشده است.او با اشاره به اینکه اهم دستاوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس در سؤالی مبنی بر اینکه الزامات و روش مطلوب حمایت از تولید توسط قوای سه‌گانه چیست، پاسخ‌داده‌شده است، گفت: ما دانش اقتصاد و سیاست‌گذاری را مشخص کرده تا بتوانیم به یک سیاست خاص برسیم.وی ادامه داد: در این راستا تجربه کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی، آمریکا، برزیل و ... را بررسی و گزارش آن را منتشر کرده‌ایم. درباره نقض حقوق مالکیت با مجموعه‌ای از فعالان اقتصادی کارهای مفیدی انجام داده و محیط کسب‌وکار را توسط اتاق بازرگانی پایش کرده و همچنین موضوع امنیت سرمایه‌داری را به‌صورت هر 3 ماه یک‌بار پایش و نتیجه آن را مورداستفاده قرارداده‌ایم.

پول‌ها به کجا می‌رود؟
قاسمی تصریح کرد: راهبرد توسعه صنعتی و روش نوین بخش‌های پیشتاز در اقتصادها بررسی‌شده، روش‌های نوین قوانین حمایت از تولید در برنامه‌های پنج‌ساله و بودجه بررسی کرده‌ایم اما آن چیزی که در کشورمان تاکنون مغفول مانده این است که پول‌ها عملاً به سمتی می‌رود که منجر به تولید نمی‌شود.

تجربه کشورهای موفق
وی با اشاره به دلایل اینکه چرا پول‌ها در کشور منجر به تولید نمی‌شود، گفت: در همه کشورهای نامبرده شده در فرآیند صنعتی و علمی شدن تولید، دولت به‌طور حتم نقش داشته است، دیگر آنکه در تمامی این کشورها حمایت‌های مالی، تعرفه‌ای و نظام پایش برای دستیابی به اهداف وجود داشته و راهبرد پیشرفت صنعتی تقویت‌شده است. در همه این کشورها فرهنگ تولید و سرمایه‌گذاری تقویت‌شده و در مقابل برای فعالیت‌هایی که منجر به رانت جویی، به دست آوردن درآمدهایی از راه‌های راحت و بر اساس رابطه، محدودیت‌های فراوانی ایجادشده، سازوکار مالی تولید تدوین‌شده و دولت در چارچوب توسعه صنعت رانت مولد، هدفمند و مقید به زمان داشته است.

ساختار تولیدی کشور کهنه 
و درمانده است
قاسمی تأکید کرد: براین اساس اگر آسیب‌شناسی کنیم خواهیم دید که در حمایت‌های ما عمدتاً چنین معیارهایی رعایت نشده و نتیجه این شده که میلیاردها دلار از منابع بانکی را صرف حمایت کرده اما ساختار و سازمان صنعتی کشور و ساختار تولیدی کشور هنوز کهنه، درمانده و بر اساس روش‌های قدیمی تولید و تأمین مالی و ... انجام می‌شود.
کیفیت محصولات تولیدی 
مناسب نیست
سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار کرد: اکنون شاهدیم که کیفیت محصولات تولیدی در کشور مناسب نبوده و حجم عمده‌ای از ارزش‌افزوده‌ای که تولید می‌شود به رانت ارزان‌قیمت نفت و گازی که به این صنعت تزریق می‌شود، وابسته است. همچنین صدور مجوزهایی که نتیجه آن تنها توزیع رانت است.

آموزه‌های نادرست ذهن 
سیاست‌گذار ایرانی
قاسمی با اشاره به آموزه‌های نادرست ذهن سیاست‌گذار ایرانی، بیان کرد: آن‌ها خیال می‌کنند که تولید یعنی پول پاشی و تزریق پول به صنعت، معدن، کشاورزی و ... که باید این باور حذف شود. دیگر اینکه خیال می‌کنند بازهم باید زیرساخت بسازند و به‌اندازه تمام فعالان اقتصادی معتقدند حجم بسیاری از جاده، نیروگاه، سد و ... باید وجود داشته باشد که نمی‌دانند این‌ها وجود دارد. باور غلط سوم این است که گمان می‌کنند قانون باید تصویب شود، دیگر آنکه خیال می‌کنند اگر با فساد مبارزه شود سرمایه‌ها از کشور فرار می‌کنند. همچنین فکر می‌کنند که می‌توانند یک حدی برای اشباع بازار در نظر گرفته و دیگر بعد از یک حدی ورود به آن بازار ممنوع است و عقل خود را جانشین عقل سرمایه‌گذار می‌کنند.

راهکار
وی بابیان اینکه اگر بخواهیم به سمت وضعیت مطلوب حرکت کنیم باید دو اقدام اساسی انجام شود، تصریح کرد: راهبرد توسعه صنعتی کشور و توسعه تولید باید تهیه شود و دیگر آنکه محیط کسب‌وکار باید بهبود یابد، هر عاملی که منجر به انحراف از این دو حرکت می‌شود یعنی توزیع رانت، پول پاشی و تنفس مصنوعی دادن به تولیدی که اساساً نباید انجام می‌شده است. ما 8 اقدام مهمی را که برای عملیاتی شدن شعار جهش تولید لازم است را تدوین کرده و اگر تمامی موارد بر این 8 محور انجام شود انتظار داریم، ان‌شاءالله این نام‌گذاری به هدف خود در میان‌مدت برسد.

1. ابتدا بحث راهبرد صنعتی کشور و انتخاب پیش آن‌ها است، متأسفانه هنوز اجماع نسبی درباره تأثیر توسعه کشور در بین مسئولان حاصل نشده یعنی نمی‌دانیم که کشور قرار است به کدام سمت حرکت کند، چون این اجماع نسبی درباره مسیر توسعه کشور وجود ندارد در عمل تمام اقدامات پراکنده خواهد بود و نمی‌دانیم چگونه باید از مزیت‌ها استفاده کرده و از چه تولیدی حمایت و چگونه حمایت شود. حتی همین سردرگمی در رابطه با توسعه کشور موجب شده مسیر سیاست خارجی کشور هم روشن نباشد یعنی سردرگمی در سیاست خارجی نتیجه عدم اجماع نسبی در مسیر توسعه داخلی کشور است. اگر قرار است فرصتی که روسیه در اختیار ما برای توسعه ناوگان ریلی قرارداد را در جای خود استفاده نکنیم یا یک شعاری را که نباید در آن لحظه برای حمایت از تولید می‌دادیم و بانام حمایت مانع از توسعه اصلی آن شدیم و همچنین اگر از فرصت‌هایی که چین و اروپا در اختیار ما قرار می‌دهد به‌موقع نتوانسته‌ایم استفاده کنیم تنها نمی‌دانسته‌ایم که در داخل کشور باید کدام مسیر را انتخاب کنیم. مهم‌ترین خاصیت تدوین رویکرد برای استراتژی توسعه صنعتی و حمایت از تولید در داخل کشور این است که بتوانیم یک اجماعی را در کشور میان تمامی دستگاه‌ها ایجاد کنیم که بر اساس قانون ایجاد این اجماع بر عهده دولت است. زمانی که پراکنده‌کاری در کشور وجود دارد عملاً شاهد عدم پیشرفت هستیم.

2. ضرورت شفافیت، رقابت و تسهیل در کسب‌وکارهاست. بر اساس مطالعات در کشورمان عمده کارآفرینان در ایران از طبقه متوسط بر خواسته‌اند و هر اقدامی که منجر به تضییع حقوق طبقه متوسط شود یعنی کارآفرینی در میان آن‌ها نابودشده است بنابراین برای تشویق کارآفرینان نیاز به تقویت طبقه متوسط در جامعه داریم مانند سهولت دریافت مجوزهای کسب‌وکار که درباره آن به‌اندازه کافی قانون وجود دارد اما تنها مباحث مربوط به حوزه قضایی و انتظامی در کشور دارای ضعف است. مباحث مربوط به حوزه انتظامی و قضایی دارای ضعف است. به‌جای اینکه مجلس نگران سدسازی و راه‌سازی باشد باید نگران این مسئله باشد که مردم در مراجعات خود به دادگاه و پاسگاه بتوانند مشکلات خود در حوزه اقتصادی و کارآفرینی را برطرف کنند. امروز هیچ دادگاه تخصصی برای رسیدگی به دعاوی سرمایه‌گذاری و اقتصادی وجود ندارد.

3. محور سوم که باید روی آن سرمایه‌گذاری شود کاهش هزینه فرصت تولید از طریق هزینه‌دار کردن فعالیت‌های نامولد رقیب تولید است. اولین اصلی که در اقتصاد به ما یاد می‌دهند این است که مردم باید عاقلانه رفتار کنند. رفتار عاقلانه به این معناست که مردم ارزیابی می‌کنند سود چه فعالیتی زیاد است و در آن فعالیت سرمایه‌گذاری می‌کنند. در کشور ما بیش از 50 سال است که فعالیت‌های نامولد و رانتی سود بیشتری دارد پس چرا باید سرمایه‌های مردم به سمت تولید روانه شود بنابراین در چنین شرایطی نمی‌توان افراد را متهم کرد چراکه این حاکمیت است که باید در حوزه ارتقاء نظام مالیاتی بتواند چنین فعالیت‌هایی را مهار کند. چرا در کشور ما نباید مالیات بر دارایی وجود داشته باشد، نظام مالیاتی نیازمند اصلاح است و این مسئله یکی از ضرورت‌های امروز برای جهش تولید است.

4. تأمین امنیت سرمایه‌گذاری و کاهش هزینه مبادله: امروز در بحث امنیت سرمایه‌گذاری اصطکاک وجود دارد و ضروری است که در حوزه قضایی آن باید توجه بیشتری صورت گیرد.

5. ارتقاء نظام تأمین مالی تولید: امروز بانک‌ها از روش‌های سنتی برای تأمین مالی حوزه تولید استفاده می‌کنند و از طریق وثیقه گیری و بازگشت وام و تسهیلات به تولیدکننده این حوزه را حمایت می‌کنند درحالی‌که این روش مخرب است. امروز نظام سنجش اعتبار وام‌گیرنده در دنیا جایگزین نظام وثیقه گیری شده است؛ اگر اعتبارسنجی در میان فعالان اقتصادی وجود نداشته باشد نتیجه نهایی تغییری نخواهد داشت.
6. ثبات و پیش‌بینی پذیری سایر بازارها: تا زمانی که ثبات اقتصاد کلان در کشوری وجود نداشته باشد، در این کشور تولید رونق نخواهد گرفت. بخشی از ثبات اقتصاد کلان به استراتژی صنعتی و تولیدی کشور بازمی‌گردد و بخشی دیگر به این برمی‌گردد که یک فعال اقتصادی بتواند 3 تا 6 ماه آینده بازار را پیش‌بینی کند. ثبات سیاست‌گذاری داخلی و ثبات روابط بین‌الملل مهم است. چنانچه این دو وجه وجود نداشته باشد رونق تولید شکل نمی‌گیرد.

7. خرید فناوری و بومی سازی آن: اینکه کشورمان دائم بابت خرید فناوری سرمایه از دست می‌دهد روش نادرستی است چراکه می‌توانستیم بااتصال دانشگاه و تولید موجب رشد فناوری و فنّاوری در کشور شویم تا ارز محدود کشور صرف این مسئله نشود. یادگیری فناوری در کشور بااهمیت است.

8. رسمی شدن کسب‌وکارها: مانند تصویب قانون مالیات بر ارزش‌افزوده را یکی دیگر از موضوعات مهم در حوزه تحقق جهش تولید است که در این حوزه نیز نباید بخش رسمی اقتصاد وادار به فعالیت‌های غیررسمی شود. قاسمی در پایان تأکید کرد: تا زمانی که مجموعه سیاست‌ها سازگار نباشد و همه به دنبال این نباشیم که با کاهش نرخ مالیات و افزایش پایه‌های مالیاتی این حوزه تأمین شود و مالیات بر ارزش‌افزوده کاهش پیدا نکند، بخش غیررسمی را نمی‌توان تبدیل به بخش رسمی اقتصاد کرد. چنانچه 8 محور نام‌برده مبنای سیاست‌گذاری‌ها در اقتصاد کشور قرار گیرد تحقق شعار جهش تولید دور از دسترس نخواهد بود.

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.