انتخاب تاریخ:   /  /   
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
کاهش 10 هزار تومانی نرخ ارز از پیامدهای زودهنگام پیروزی بایدن است
رویدادهای قبل و بعد از برجام نشان داد برخی به دنبال فشار بر مردم هستند
روایت سردار رشید از انقلاب، تعامل ایران و آمریکا و قرار گرفتن ایران ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد
خسارت تبدیل شهرها به قبرستان سنگ‌ها!
قالیباف: آدرس مشکلات اقتصادی پاستور، بهارستان و میرداماد است نه میشیگان و آریزونا
تفاوت استراتژی دموکرات‌ها درباره ایران نسبت به جمهوری‌خواهان
مردم از شعارهای رئیس مجلس و نمایندگان چیزی گیرشان نمی‌آید
آیا نظامیان شانس رئیس‌جمهور شدن دارند؟
پیامدهای ناگوار نتیجه انتخابات آمریکا برای مردم ایران
وضعیت کرونا وحشتناک شده است
منافع ملی قربانی رفتارهای جناحی
خطر ظهور پوپولیسم!
دولت به تنهایی نمی‌تواند مشکلات و بحران‌ها را حل کند
شوک بر بازارهای نفت در صورت پیروزی بایدن
ماجرای فهرست 20 نفره برای ریاست‌جمهوری 1400 چیست؟
بحران کرونا درسی برای زلزله احتمالی تهران
درگذشت قاضی حداد براثر کرونا
هشدار ایران به ترامپ
71 شهر کشور در محاصره کرونا
اقتصاد مسئله اول کشور است
پیامدهای انتخاب بایدن برای دنیا و ایران
واکنش مقامات و اصولگرایان به انتخاب بایدن
مجلس احساسی، ناپخته و سلیقه‌ای عمل می‌کند
سیاست رئیس‌جمهور بعدی آمریکا درباره ایران چیست؟
جو بايدن و امکان مذاکره با ايران
مشکلات اقتصادی را متخصصان می‌توانند حل کنند، نه نظامیان
آقای روحانی؛ اشتباه چهار سال پیش در ارتباط با انتخابات آمریکا را تکرار نکنید
اجلاس آنلاین سازمان همکاری شانگهای به ریاست روسیه
از بین رفتن برجام با رفتار یک بام و دو هوای اصولگرایان
خوش‌بینی و موانع روابط آمریکا و ایران در دوره ریاست جمهوری بایدن
پشت پرده تأخیر در نتایج انتخابات ایالات‌متحده
انتخابات1400 را از قهر مردم نجات دهید
نقش ناکارآمدی سیاست فشار حداکثری ترامپ درباره ایران
اصلاح‌طلبان از تردید تا حضور در انتخابات 1400
پیروزی بایدن؛ تقویت اصلاح‌طلبان و بهبود اقتصادی
دلایل روند کاهشی قیمت ارز، طلا و دیگر کالاها پس از انتخاب بایدن
من در منزل صادق لاریجانی در آمل بازداشت شدم
فرصت‌ها را مردم سوزانده‌اند یا مسئولان؟
طعنه رئیس‌جمهور به مخالفان دولت
تمرکز بر رفع تحریم‌ها به‌جای نزاع‌های سیاسی
آیا جو بایدن سیاست ایالات‌متحده در خاورمیانه را تغییر خواهد داد؟
ضرورت نگاه مثبت به آمدن بایدن به جای ترامپ
تعامل با دنیا و تصویب لوایح FATF به رفع مشکلات کمک می‌کند
کدام کلید می‌تواند قفل بحران کرونا را باز کند؟
روحانی دیکتاتور است!
راهکار قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، تن دادن به نظرات متخصصان است
هشدارهای تکان‌دهنده رئیس سازمان نظام پزشکی درباره فاجعه کرونا در کشور
داوود فیرحی و مسئله دولت در ایران
بدون تعطیلی شهرها، نمی‌توان موج هجومی کرونا را کنترل کرد
نقش کارتل‌های اقتصادی و شیوع کرونا بر نتیجه انتخابات آمریکا؛ برنده ترامپ یا بایدن؟
بیشتر
کد خبر: 82011 | تاریخ : ۱۳۹۹/۲/۱۹ - 23:38

ستاره صبح-

سید محمد غرضی، نماینده پیشین مجلس گفت: مجلس یازدهم با حداقل آرا و مشارکت شکل‌گرفته و از نظر من پشتوانه قوی مردمی ندارد و بیشتر از حمایت‌های حزبی و گروهی برخوردار است، بنابراین چشمم آب نمی‌خورد که این مجلس موفق باشد.عضو کابینه دولت سازندگی با بیان اینکه اعتقادی به کار حزبی ندارد، میان مجلس مردمی با حزبی تفاوت قائل شد و گفت: زمانی شهید بهشتی اصرار کرد عضو حزب جمهوری اسلامی شوم، گفتم «از حزب جز موریانه بالا نمی‌رود»، بعد شاهد بودیم این حزب پایه‌گذار چپ و راستی شد که چهل سال کشور را گرفتار کرد.سید محمد غرضی روز جمعه در پاسخ به اینکه به کدام طیف از منتخبان مجلس یازدهم از نظر فکری نزدیک است به جماران گفت: با همه آن‌ها از نظر فکری، نسلی، راه و روش فاصله دارم، مثلاً با مصطفی میرسلیم که به تشکیلات و تحزب اعتقاد دارد فاصله فکری دارم. من انسانی عادی هستم و به عضویت احزاب و گروه‌های سیاسی اعتقادی ندارم.

مجالس اول و دوم مردم نقش بیشتری داشتند
غرضی در ادامه سخنان خود گریزی به تاریخ پارلمانی در ایران زد و گفت: دو مجلس اول مشروطه قابل دفاع هستند ولی مجالس بعدازآن کارآمد نبودند چون احزاب و گروه‌ها نقش‌آفرینی کردند، به‌جای اینکه رأی مردم را در مصوبات دخالت دهند از تصمیمات احزاب بالاسری خود پیروی می‌کردند به همین دلیل مشروطه گرفتار مجالس ناکارآمد شد.نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس اول و دوم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم به دلیل اینکه مردم نقش مستقیم در انتخاب نمایندگان داشتند خیلی خوب بود اما از مجلس سوم به بعد که گروه‌ها و احزاب میدان‌دار شدند، هر دوره دست چپ یا راست بود. مجلس هم به‌جای اینکه نیاز کشور، جامعه و انقلاب را دنبال کنند نیاز دولت‌ها را در دستور کار قرار دادند و ابزاری در اختیار آن‌ها شدند.وی گفت: ما سه قوه مستقل در قانون اساسی تعریف کردیم که در مشروطه به این شکل نبود. حضرت امام (ره) فرمودند که «مجلس در رأس امور است»، ولی بیشتر مجالس ما در رأس امور قرار نگرفتند و انعکاس‌دهنده نیازهای مردم نبودند.

مجلس یازدهم پشتوانه قوی مردمی ندارد
غرضی افزود: مجلس یازدهم با حداقل آرا و مشارکت شکل‌گرفته و از نظر من پشتوانه قوی مردمی ندارد و بیشتر از حمایت‌های حزبی و گروهی برخوردار است، بنابراین چشمم آب نمی‌خورد که این مجلس موفق باشد.وی خاطرنشان کرد: امیدی به مجلس ندارم بلکه امید من به قاعده جامعه و مردم انقلابی و تحمل آن‌ها است. خواسته‌های مردم با این مجالس و دولت‌ها محقق نمی‌شود اگرچه این اختلاف‌نظر وجود دارد که آیا اراده مردم از طریق انتخابات حاکم می‌شود یا خیر!

تریبون ندارم
غرضی با تأکید بر تقدم حقوق عامه بر حقوق خاصه در فقه اسلامی، تصریح کرد: همه مجالس و دولت‌ها بر اساس محافظت و مطالبه حقوق خاصه عمل کرده‌اند. دستگاه‌های تقنینی و اجرایی دست‌پرورده احزاب و گروه‌ها هستند و اعتباری در کشور ندارند، درحالی‌که انقلاب هنوز اعتبار دارد.وزیر پیشین نفت ادامه داد: من بلندگو و تریبون ندارم و یک سرباز انقلاب هستم، برای مباحث ذکرشده مصادیق دارم. نماینده‌ای که به دنبال امتیاز اقتصادی است و وضع مالی او نسبت به قبل از دوره نمایندگی چند هزار برابر می‌شود، نه نماینده مردم و نه در مسیر انقلاب است. حقوق‌های نجومی در سطح کشور نیز به همین شکل است.

تخلفات نمایندگان
غرضی در ادامه با طرح پیشنهادی برای انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گفت: باید هر شهر به تعداد نمایندگانی که دارد حوزه‌بندی شود و هر نماینده در بخشی از شهر، خود را در معرض رأی مردم قرار دهد مثلاً تهران برحسب شمار نمایندگانش به ۳۰ قسمت تقسیم کنند و هر رأی‌دهنده فقط به یک داوطلب رأی دهد. با این کار رأی‌دهنده و رأی گیرنده به‌خوبی نسبت به هم شناخت داشته و وکیلی که به مجلس می‌رود نسبت به موکل خود احساس دِین می‌کند.نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نمایندگانی که در این نوع تقسیم‌بندی‌ها انتخاب می‌شوند درواقع نماینده همه مردم محسوب می‌شوند فقط سازوکار انتخاب آن‌ها تغییر می‌کند. در این حالت نقش مستقیم مردم در انتخاب نامزدها اثرگذاری گروه‌ها و دسته‌های سیاسی را کم‌رنگ می‌کند.غرضی ادامه داد: به‌این‌ترتیب مجلسی شکل می‌گیرد که بدون واسطه با مردم در ارتباط است. درحالی‌که نمایندگان مجالسی که از مشروطه تاکنون شکل گرفته است (جز مجالس ابتدای انقلاب اسلامی)، نمایندگان احزاب و دولت‌ها بوده‌اند.وی با اشاره به اینکه هر چه حوزه انتخابیه کوچک‌تر باشد تخلفات نماینده هم کمتر می‌شود، خاطرنشان کرد: به‌این‌ترتیب مردم برای انتخاب وکلای خود به‌نوعی در چارچوب‌های مهندسی‌شده اجتماعی، منظم و سازمان‌یافته اقدام به انتخاب می‌کنند و اگر نماینده‌ای مرتکب تخلف شد، با توجه به شناختی که از وضع مالی او داشته‌اند بار دیگر به او اعتماد نمی‌کنند. با این شیوه مجلسی شکل می‌گیرد که در آن احقاق حقوق ملی بر احقاق حقوق سیاسی و تشکیلاتی تقدم پیدا می‌کند و این نماینده به «موکل مردم» و نه نماینده احزاب، گروه‌های سیاسی و جناح‌ها تبدیل می‌شود.

ریشه و منشأ رانت‌خواری
غرضی ریشه و منشأ رانت‌خواری را سیاسی-اقتصادی ارزیابی کرد و گفت: برای مقابله با انواع رانت‌خواری، در اقتصاد قیمت‌ها باید یک نرخ باشد و در بخش سیاسی حقوق عامه باید بر حقوق خاصه ترجیح پیدا کند، در این حالت است که تولید به نتیجه می‌رسد.
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان هر شهر، وظیفه نمایندگی کشور را هم ایفا می‌کند، یادآور شد: در تقسیم‌بندی که ذکر کردم نیز نمایندگانی که از بخش‌های مختلف شهرها و مناطق انتخاب شده‌اند همان کارکرد ملی را دارند ولی به‌جای لیست به جامعه تکیه دارند.

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.