انتخاب تاریخ:   /  /   
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
سایه موج دوم کرونا بر سر فقرا و فرودستان جامعه
اگر دولتی در حادثه نطنز دخالت داشته باشد با واکنش جدی ایران مواجه خواهد شد
پیام سخنان رهبری خطاب به نمایندگان تازه‌وارد مجلس یازدهم چیست؟
بدون اقناع افکار عمومی قرارداد همکاری 25 ساله چین و ایران به نتیجه نخواهد رسید
توهین و دشنام به دولتمردان جایز نیست نباید به وزرا توهـین یا تهمت‌ زده شـود برخـی نسبـت‌ها حـرام شـرعی است نمایندگان به مسائل اصلی کشور توجه کنند نمایندگان از اولویت دادن به مسائل فرعی پرهیز کنند
حمله به ظریف در مجلس؛ زنگ خطر برای امنیت و منافع ملی
در دادگاه مدیران سابق بانک مرکزی چه گذشت؟
شکست سیاست نگاه به شرق با قرارداد همکاری 25 ساله با چین جبران نمی شود
تلاش‌های اسرائیل علیه ایران
تهد‌ید‌ علیه کشور را می‌توان با تغییر سیاست‌ها د‌ر د‌اخل و خارج د‌ور کرد‌
هشدارهای حسام الد‌ین آشنا
واریز ۲۳۱ میلیون تومان به‌حساب نمایند‌‌گان!
مخالفان دولت موضع خود را درباره پیامدهای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت مشخص کنند
پس‌لرزه‌های رفتار تازه‌واردها به مجلس علیه وزیر خارجه
استعفای عارف کار درستی بود
قاضی منصوری از دادسرای فرهنگ و رسانه تا سنگ‌فرش‌های بخارست!
پاسخ به منتقدان دولت به روایت آمارها
ادامه اما و اگرها درباره مرگ قاضی منصوری در بخارست
آیا گزارش آژانس علیه ایران، پرونده هسته‌ای را به شورای امنیت خواهد برد یا خیر؟
پرد‌ه برد‌اری از رشوه 200 میلیارد‌ تومانی
عدم همکاری با بازرسان
مبارزه با فساد بدون ملاحظه ادامـه یابد
شفافیت، زمینه‌های فساد را از بین می‌برد
برجـام، قربانـی زیاده‌خواهی دوسویه شد!
چه باید کرد تا پرونده ایران به شورای امنیت نرود؟
مرگ مشکوک غلامرضا منصوری قاضی فراری در بخارست
نتیجه «مذاکره» در روابط خارجی، بهتر از تهدید است
چرا قضاتی مثل منصوری و قاسم‌زاده‌، «قانون‌گریز» و «قانون‌ستیز» شدند؟
دور تازه رویارویی
تأثیر کووید -19 برافزایش خطر جنگ بین کشورها
دستگاه دیپلماسی نباید نسبت به پیشنهاد تازه مذاکره ترامپ بی‌تفاوت باشد
استفاده از ماسک در مناطق قرمز اجباری می شود
یک هفته برای لغو خرید خودرو خارجـی مهلت اصـلاح داریـد
مذاکره با ایران؛ برگ برنده و حلقه نجات ترامپ
تلاش ایران برای گسترش نفوذ در اقیانوس هند
روسای کمیسیون‌های مجلس شمشیر علیه دولت را از رو بسته‌اند
دستورات مهم رئیس جمهور در خصوص کنترل ارز، مسکن و کرونا
راه‌حل عبور از بحران‌ها و تحریم‌ها، سیاسی است یا اقتصادی؟
حرکت پمپئو در سازمان ملل متحد علیه ایران ناکام می‌ماند
ایالات‌متحده و ایران و بازخوانی دو پرونده قتل عام در هوا
مهمانی‌ها، عروسی‌ها و تجمعات منشا گرفتاری ابتلا به کروناست
در جنگ احتمالی سوم لبنان، اسرائیل با موشک‌های مرگبار حزب‌الله روبرو می‌شود
احتمال حذف قاضی منصوری توسط یک باند مخوف در قوه قضائیه
جزییات تازه از سقوط هواپیمای اوکراینی
هزینه نافرمانی در اجرای پروتکل‌های درمانی کرونا، جبران‌ناپذیر است
آیا اعضای دائم شورای امنیت از قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ایران حمایت خواهند کرد یا خیر؟
تهاتر ملک ؛ پرداخت رشوه
نباید به روسیه و چین و نتیجه انتخابات آمریکا دل بست
واکنش‌ها به حادثه سایت اتمی نطنز
ایران هنوز فرصت‌های زیادی برای مذاکره دارد
روحانـی و ظریـف زیر تیـغ مجلـس
پول‌شویی میلیاردی؛ جعل اسناد
پس‌لرزه‌های رفتار تازه‌واردها به مجلس علیه وزیر خارجه
اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 1400 حضور به هم نرسانند، حذف خواهند ‌شد
تهد‌ید‌ علیه کشور را می‌توان با تغییر سیاست‌ها د‌ر د‌اخل و خارج د‌ور کرد‌
استعفای عارف کار درستی بود
هزینه رفتار مخالفان دیپلمات برجسته ایرانی برای حاکمیت
مخالفان دولت موضع خود را درباره پیامدهای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت مشخص کنند
واریز ۲۳۱ میلیون تومان به‌حساب نمایند‌‌گان!
هشدارهای حسام الد‌ین آشنا
شکست سیاست نگاه به شرق با قرارداد همکاری 25 ساله با چین جبران نمی شود
تلاش‌های اسرائیل علیه ایران
حمله به ظریف در مجلس؛ زنگ خطر برای امنیت و منافع ملی
در دادگاه مدیران سابق بانک مرکزی چه گذشت؟
پیام سخنان رهبری خطاب به نمایندگان تازه‌وارد مجلس یازدهم چیست؟
بیشتر
کد خبر: 82009 | تاریخ : ۱۳۹۹/۲/۱۹ - 23:33

ستاره صبح-اصلاح قانون انتخابات، نوشدارو بعد از مرگ سهراب
علی صالح‌آبادی - مدیرمسئول
انتخابات، نقش مردم و صندوق رأی 3 دستاورد مهم نهضت مشروطه، نهضت ملی دوران مصدق و انقلاب اسلامی است. شواهد و قرائن تاریخی نشان می‌دهد که درگذر زمان دولت‌ها در برابر ایفای نقش مردم از طریق صندوق رأی سنگ‌اندازی کرده‌اند تا اهداف پیدا و پنهان خود را عملی و به منصه ظهور برسانند، موضوعی که کنشگران، مصلحان، قانون‌مداران و حقوق‌دانان با آن به مخالفت برخاسته‌اند. ازآنجاکه این نزاع همچنان ادامه دارد و انگار پایانی هم ندارد، نویسنده در این نوشتار به آن می‌پردازد.
1-از مجلس اول تا سوم پس از انقلاب وظیفه شورای نگهبان بر اساس اصل 99 قانون اساسی صرفاً نظارت بر انتخابات بود و نه دخالت در رد صلاحیت کاندیداهای نمایندگی مجلس، اما در جریان برگزاری انتخابات مجلس چهارم، شورای نگهبان با ارائه تفسیری از اصل 99 قانون اساسی نظارت خودش را «استصوابی» و در همه مراحل انتخابات ساری و جاری دانست. این موضوع آغاز مناقشه‌ای شد که حدود سه دهه است که در جریان است.
2-دولت‌ها و گروه‌هایی از نمایندگان مجلس و کنشگران در طول این مدت کوشیده‌اند تا اثبات کنند که شورای نگهبان بر اساس اصل 99 قانون اساسی ناظر بر انتخابات و دولت مجری انتخابات است؛ تلاش‌هایی که به در بسته خورده است.
3-290 عضو مجلس کنونی در سال 94 از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده‌اند، اما در جریان انتخابات مجلس یازدهم، حدود یک‌سوم از آن‌ها از سوی همین شورای نگهبان رد صلاحیت شده اند. این اتفاق نشان می‌دهد که این افراد یا از ابتدا فاقد صلاحیت بوده‌اند و یا نظارت شورای نگهبان ناقص بوده است. شورای نگهبان باید به این مهم پاسخ دهد.
4-مجلس چهارم نظریه استصوابی را به قانون تبدیل کرد. حال مجلس دهم که اعضای آن به‌صورت نسبی اصولگرا هستند بندهایی از این قانون را اصلاح و با رأی بالا تصویب کرد. بر اساس این قانون رد صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس در صورتی قانونی است که یک دادگاه «صالحه» رأی به عدم صلاحیت یک کاندیدا بدهد (این موضوع در ماده 62 مکرر قانون مجازات‌های اسلامی وجود داشت)، نه اینکه چند نفر بنشینند و بگویند فلانی صلاحیت دارد و فلانی صلاحیت ندارد.
شگفت آنکه مجلسی که اکثریت اعضای آن اصولگرا هستند بندهایی از قانون انتخابات را اصلاح کرد که این موضوع خشم تندروها را برانگیخت و روزنامه کیهان در تیتر اول خود در تاریخ (15/02/99) نوشت: «انتقام اخراجی‌های مجلس از مردم با مصوبه بی‌خاصیت». پرسش از کیهان و مخالفان اصلاح قانون انتخابات این است که طرحی که در مجلس چهارم رد صلاحیت‌ها ر ا قانونی کرد با خاصیت بود؟ و حالا که همان مجلس آمده و آن قانون را اصلاح‌کرده، انتقام از مردم و بی‌خاصیت شده است؟
6-اشتباه مجلس دهم این بود که در روزهای آخر عمرش این طرح را تصویب کرد. بهتر بود این مجلس از همان ماه‌های اول شروع به کار در سال 95 اصلاح قانون انتخابات را با این موضوع که مقوله «نظارت»، «اجرا» و «دخالت» به لحاظ حقوقی و عملی سه مقوله جدا از هم هستند را تصویب می‌کرد و شورای نگهبان موظف می‌شد تا مثل مجالس اول تا سوم صرفاً ناظر بر انتخابات باشد. اگر به مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی درباره نظارت مراجعه شود، معلوم می‌شود که تدوین‌کنندگان اصل 99 قانون اساسی هدفشان این بوده که اجرا در دست دولت و نظارت خارج از دولت و در دست شورای نگهبان باشد؛ یعنی نقش نظارتی شورای نگهبان این است که اگر دولت‌ها خواستند در انتخابات دخالت کنند و افراد موردنظر خودشان را به مجلس بفرستند، شورای نگهبان به دفاع از مظلوم برآید و نگذارد دولت‌ها در انتخابات دخالت کنند، به همین دلیل نقش نظارتی به شورای نگهبان سپرده شد تا بر همه‌پرسی، انتخابات ریاست جمهوری و ... نظارت کند. همچنین نگارنده برای کشف حقیقت با مرحوم آیت‌الله منتظری رئیس تدوین قانون اساسی اول (سال 1358) درباره اصل 99 و نقش شورای نگهبان گفتگو کرد. ایشان به‌صراحت گفت: آنچه در تدوین اصل 99 قانون اساسی موردنظر ما بود این بود که شورای نگهبان از طریق نظارت نگذارد دولت در انتخابات دخالت کند و حقوق داوطلبان نمایندگی نیز ضایع نشود. هرچند طرح دوفوریتی نمایندگان درباره اصلاح قانون انتخابات دیرهنگام و نوشدارو بعد از مرگ سهراب است، ولی مشروط شدن رد صلاحیت‌ها به‌حکم دادگاه صالحه یک گام به‌پیش و به نفع داوطلبان نمایندگی مجلس در صورت تأیید شورای نگهبان خواهد بود.

 

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.