انتخاب تاریخ:   /  /   
اپلیکیشن بخار
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
چه کسی ویروس کرونا را ساخته است؟ آمریکا، اسرائیل یا خود چین؟
شورای امنیت تحریم‌های آمریکا علیه ایران را لغو کند
آغاز شبه قرنطینه در کشور
دیپلماسی کرونایی با هدف کاهش تنش میان ایران و آمریکا
تازه‌ترین اخبار از مقامات درگذشته و مبتلابه ویروس کرونا
چرا ویروس کرونا در ایران شیوع بی‌رویه پیدا کرد؟
آقای ظریف به خاطر جان مردم در دو سو مذاکره کنید
متن نامه وزیر بهداشت به رهبـر انقـلاب و پاسخ ایشان
آزادراه همت به جاده چالوس رسید
حمله پنتاگون به پایگاه‌های حشدالشعبی در عراق
ایران درگیر تحریم‌ها، کروناویروس و سقوط قیمت نفت
جنگ نفتی عربستان و روسیه بر سر قیمت نفت
تأثیر بیماری کرونا بر اقتصاد ایران
قطع زنجیره کرونا با انجام ضدعفونی
نیروهای مسلح در میدان مبارزه با ویروس کرونا
مقابله با کرونا مستلزم اقدامات هماهنگ و مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی است
اعطای مرخصی به ۸۳ هزار زندانی در کشور
ضرورت لغو تحریم‌های ایران برای کمک به مهار کروناویروس
چرا شهر قم را قرنطینه نکردید؟
ویروس همه‌گیر کرونا و ناسیونالیست
استفاده از هوش مصنوعی برای مبارزه با ویروس کرونا در چین
فشار چندگانه کرونا ویروس بر بازار نفت
دو هفته در خانه بمانید
بگذارید متخصصان حرف اول و آخر را در مقابله با کرونا بزنند
فتوای آیت‌الله صانعی در خصوص گرفتن روزه درشرایط شیوع کرونا
چرا وضعیت ابرقدرتی ایالات‌متحده به مخاطره افتاده است؟
آخرین دستورات رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت در مقابله با کرونا
تداوم سردرگمی در مبارزه با ویروس کرونا
نتیجه سیاست «شل کن سفت کن» در مبارزه با کرونا
ما در ساختار مدیریتی مشکلات ساختاری داریم
بی‌سابقه بودن از دست رفتن مشاغل از زمان رکود بزرگ
بیشتر
کد خبر: 71729 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱۲/۹ - 23:20
هزینه قرار گرفتن در فهرست سیاه
کارشناسان عواقب عدم تصویب FATF درمجمع تشخیص مصلحت را بررسی کردند

هزینه قرار گرفتن در فهرست سیاه

اشاره: ایران در دوره‌ای که اصولگراها مجلس و دولت را در اختیار داشتند در فهرست سیاه کارگروه اقدام ویژه مالی قرار داشت. قرار گرفتن در این فهرست باعث می‌شود که مشکلات بانکی درزمینه تبادل پول و اقدامات مالی مختل یا به‌کندی صورت گیرد. دولت یازدهم با درک ضرر و زیان‌های قرارگیری ایران در فهرست سیاه توانست ایران را از فهرست سیاه به خاکستری درآورد. تلاشی که در سال 1395 نتیجه داد و ایران از فهرست سیاه خارج شد و امکان تبادل پول میان ایران و دنیا برقرار شد. کارگروه ویژه مالی از ایران خواست تا چهار لایحه FATF که لوایح در 188 کشور دنیا ازجمله چین و روسیه که متحد ایران هستند به عضویت آن درآمده‌اند را تائید کند. از این 4 لایحه دو لایحه تصویب شد، اما لایحه پالرمو (کنوانسیون مبارزه با جرائم مالی) و لایحه CFT (مبارزه با تأمین مالی تروریسم) با مخالفت شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت. کارگروه اقدام ویژه مالی 4 نوبت و هر بار 4 ماه به ایران مهلت داد تا این لوایح را تصویب کند که آخرین آن 26 بهمن بود. رئیس‌جمهور و معاون حقوقی دراین‌ارتباط اعلام کردند که FATF از حیطه کاری دولت خارج‌شده و دولت نمی‌تواند کاری در این رابطه انجام دهد. این در حالی است که ایران بار دیگر به فهرست سیاه FATF بازگشته است. گفتنی است لایحه پالرمو روز بیست خرداد 1397 با 136 رأی موافق در برابر 89 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع به تصویب مجلس رسید. همچنین لایحه CFT با 143 رأی موافق، 120 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع در روز 15 مهر 97 از تصویب نمایندگان گذشت. هرچند لوایح پالرمو و ... با موانعی روبرو شده اند اما دولت همچنان به دنبال تصویب لوایح است و روز چهارشنبه گذشته لوایحی صادر کرد و از مجمع تشخیص مصلحت خواست تا ایران از لیست سیاه خارج شود. گزارش پیشرو به این موضوع بپردازد.

ستاره صبح-

اعمال خودتحریمی
تأخیرها و تعطیل‌ها برای پیوستن به کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) نهایتاً ایران را به همان نقطه پیشین، یعنی لیست سیاه بازگرداند و بیم‌ها وامی‌ده‌ای فعالان اقتصادی را نقش بر آب کرد. «حالا چه می‌شود» سؤالی است که بعد از بازگشت ایران به این لیست برای بسیاری از فعالان اقتصادی به وجود آورده است.
حسین کنعانی مقدم، دبیر کل حزب سبز ایران و فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه FATF و اثرات احتمالی آن، گفت: تا آنجا که مطلع هستم نه مجلس، نه مجمع تشخیص مصلحت نظام و نه مسئولان قوا مخالفتی با بحث FATF نداشتند، اما در این خصوص ملاحظاتی داشتند که آن را هم بیان کردند. با رفتن به لیست سیاه چیزی به تحریم‌ها اضافه نمی‌شود بلکه حتی برای دور زدن تحریم‌ها دست ما بازتر خواهد بود. مسئله‌ای که باید موردتوجه قرار گیرد آن است که تا زمانی که ما تحریم هستیم قبول این قوانین خودزنی است، به این دلیل که تا وقتی تحریم هستیم نمی‌توانیم منابع درآمدی حاصل از صادرات را به کشور برگردانیم و اگر این قوانین را بپذیریم راه دور زدن تحریم‌ها را به روی خودمان بسته‌ایم و یک نوع خودتحریمی را اعمال خواهیم کرد، لذا انتظار داریم جامعه جهانی این مسئله را بپذیرد. پیش از این‌که اسم ایران در لیست سیاه قرار گیرد، هیچ‌گونه مبادله‌ای نداشتیم و حتی غذا و دارو را هم تحریم کرده بودند که این یعنی با رفتن به لیست سیاه چیزی به تحریم‌ها اضافه نمی‌شود، بلکه حتی برای دور زدن تحریم‌ها دست ما بازتر خواهد بود و از این نظر رفتن به لیست سیاه با قبل از آن تفاوتی ندارد.
دبیر کمیته سیاسی جبهه ایستادگی با تأکید بر اینکه قرارگرفته در لیست سیاه‌دست  ما را بازخواهد کرد، تصریح کرد: قرار گرفتن در لیست سیاه حتی در برخی موارد دست ما را برای دور زدن باز می‌کند و البته تا زمانی که تحریم‌ها وجود دارد پذیرفتن FATF خودتحریمی است.
وی در خصوص راهکارهای پیشرو در خصوص این مسئله، گفت: راهکار این است که در خصوص مسئله برداشته شدن تحریم‌ها یک مذاکره جدی میان ایران و ۵+۱ آغاز شود، همچنین کشورهای اروپایی کانال اینستکس را برای مبادلات مالی باز کنند تا بتوانیم در این خصوص گامی مثبت برداریم.
کنعانی مقدم در خصوص محدودیت‌های موجود در خصوص تبادل‌های مالی در شرایط فعلی، اظهار داشت: بازار مالی اکنون نیز بسته است و در حال تهاتر هستیم یعنی به‌جای پول، طلا و کالا مبادله می‌کنیم که البته مشکلی هم ندارد.

تجارت پرهزینه، نتیجه بازگشت 
به لیست سیاه FATF
رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: بازگشت به لیست سیاه FATF هزینه تجارت را بیش‌ازپیش افزایش می‌دهد. حسن فروزان فر در این زمینه به ایرنا گفت: با پیوستن ایران به لیست سیاه FATF اتفاق بزرگ و جدیدی نمی‌افتد، چراکه پیشتر هم در این شرایط قرار داشتیم که زمینه‌های ارتباط بانکی به دلیل تحریم‌های آمریکا و عدم همکاری رسمی بانک‌ها با ما فراهم بود. در همین وضعیت تحریم‌های سخت‌گیرانه، «کونلون» بانک چین و چندجای دیگر هم تعاملات را با ما متوقف کرده بودند. بنابراین آن‌قدر در تنگنا هستیم که عملاً ورود به لیست سیاه FATF تغییرات عمده‌ای در تعاملات با دنیا فراهم نمی‌کند. پیشتر نیز  نه شرکت‌ها آماده بودند به‌صورت مستقیم با ما در تعامل باشند و نه بانک‌های کشورهای مختلف تعاملات رسمی با ما داشتند.

بازگشت به مسیر دشوارتر
فروزان فر بابیان اینکه ورود به این لیست یعنی بازگشت به این مسیر دشوارتر از پیش خواهد بود، افزود: یک‌بار زمان‌بر جام و پس‌ازاینکه در لیست سیاه بودیم تلاش کردیم با ارائه توضیحات و در نظر گرفتن اصلاحات در نظام پولی و بانکی، خودمان را از این ورطه بیرون آوریم اما متأسفانه درنهایت موفق نشدیم و به این لیست بازگشتیم و اکنون خروج مجدد از لیست سیاه‌کاری سخت‌تر از گذشته است.
عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: کشورهایی که در این مذاکرات موفق بودند تائید کرده‌اند که باد از فرصت‌های مناسب برای این گفتگوهای فنی- سیاسی باید استفاده شود، مانند کوبا که از ظرفیت مذاکرات در زمان اوباما با دقت بالا استفاده کرد تا از لیست سیاه خارج شود.فروزان فر مذاکرات پیشرو برای خروج از لیست سیاه را دشوار خواند و گفت: با اتفاقی که رخ داد، تعاملات کامل متوقف است و هیچ رفت‌وآمد رسمی به‌سادگی در تعاملات تجاری نخواهیم داشت و نهایتاً مجبوریم با هزینه‌های بیشتر و صرف زمان بیشتر فعالیت‌های تجاری محدود را انجام دهیم.به گفته وی این هزینه‌ها شامل استفاده از شرکت‌های واسطه غیر ایرانی و جابجا کردن پول می‌شود که درنهایت هزینه‌های مبادلات را بالا می‌برد.
عضو اتاق بازرگانی تهران با اعتقاد به اینکه بازگشت به لیست سیاه روند تجاری کشور را متوقف نمی‌کند، افزود: این لیست توصیه‌ای است به کشورهای دیگر مبنی بر اینکه در مراوداتشان با کشورهای عضو لیست سیاه دقت داشته باشند و از این نظر مسئولیت سنگینی برای تعامل با ایران به دوش کشورها می‌گذارد؛ اما ممنوعیت یا قطعنامه نیست که کشورهای دیگر را از برقراری تعامل با آن کشور منع کند.رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: ورود به لیست سیاه تفاوت عمده‌ای در کوتاه‌مدت ایجاد نمی‌کند و تنها تعاملات را دشوارتر و پرهزینه‌تر می‌کند.

اثرات پیوستن به لیست سیاه 
پس از لغو تحریم‌ها عیان می‌شود
فروزان فر معتقد است اگر روزی شرایط تحریم اصلاح شود، آن زمان اولین موضوع قطعاً پیوستن به FATF خواهد بود.وی راه‌حل کنونی را تلاش برای اصلاح نظام پولی عنوان کرد و گفت: در این شرایط نباید با بهانه قرار گرفتن در لیست سیاه FATF  خودمان را متوقف کنیم، بلکه با تمام توان متمرکز باشیم بر اینکه نظام بانکی و پولی خود را از وضعیت عدم شفافیت و خطاها نجات دهیم و سعی کنیم تا جای ممکن از این وضعیت خارج شویم.

موانع کم نداشتیم، لیست سیاه 
هم اضافه شد
«احمد صادقیان» عضو دیگر اتاق بازرگانی تهران نیز در این زمینه به ایرنا گفت: وقتی روابط عادی بانکی و مبادلات با سایر کشورها نداشته باشیم مشخص است به مشکلاتمان اضافه می‌شود. با این اتفاق روابط بانکی که پیشتر به دلیل تحریم‌ها محدود بود، محدودتر و همه مسائلی که ارتباط با تجارت و تولید دارد دچار مشکل می‌شود، چراکه حتی معدود نقل و انتقالات سابق به‌راحتی نمی‌تواند انجام شود.
وی با اعتقاد به اینکه بازگشت به لیست سیاه در کوتاه‌مدت اثر خود را نشان می‌دهد، افزود: شاید عموم مردم در بلندمدت متوجه تبعات منفی آن شوند اما فعالان اقتصادی که تجارت در رأس امور آنان قرار دارد به‌وضوح آن را لمس خواهند کرد.صادقیان بابیان اینکه باید مشکل‌هایمان را با دنیا حل کنیم، گفت: روابط با دنیا باید عادی‌تر شود چراکه عدم ارتباط باعث بروز مشکلات متعدد بخصوص برای تجارت می‌شود.

ایران و کره شمالی در فهرست سیاه 
یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با نپذیرفتن پالرمو و CFT و قرار گرفتن در لیست کشورهایی که اقدامات مقابله‌ای برای آن‌ها فعال می‌شود عملاً دست به خود تحریمی زدیم.حسن بهشتی پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به‌قرار گرفتن نام ایران در لیست اقدامات مقابله‌ای FATF بابیان اینکه اکنون نام ایران و کره شمالی تنها در این لیست است، گفت: قطعاً این مسئله برای ایران تبعاتی در جنبه‌های مختلف خواهد داشت و این تبعات را نمی‌توان انکار کرد یا از سطح و کیفیت آن کاست.وی با اشاره به اینکه بهترین راه این بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبه مجلس شورای اسلامی را با همان حفظ‌هایی که درباره پالرمو و CFT در نظر گرفته بود، تصویب می‌کرد، افزود: اینکه ما این قوانین و معاهدات را با شرط بپذیریم مثل بسیاری از معاهدات و توافقنامه‌های بین‌المللی دیگر کاملاً طبیعی و مسبوق به سابقه است و از سویی بهانه به دست دشمنان نمی‌دادیم. 199 کشور تاکنون پالرمو و 180 کشور CFT را پذیرفته‌اند و درعین‌حال بر اساس قوانین داخلی خودشان آن را اجرا می‌کنند.
بهشتی پور ادامه داد: مصوبه مجلس یک راهکار میانه بود که می‌توانست اجرا شود. ما به‌راحتی می‌توانستیم بخش‌هایی که قبول نداریم را اجرا نکنیم به‌علاوه که اجرای این قوانین زمان‌بر است و این‌گونه نیست که مسئله‌ای فوری برای ایران مطرح شود درعین‌حال فشار را هم از کشور کم می‌کنیم اما با نپذیرفتن این قوانین عملاً دست به خود تحریمی زدیم.این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این‌که آیا دولت باید دست از تلاش برای تصویب این قوانین و پیوستن به FATF بردارد؟ اظهار کرد: دولت در مجامع بین‌المللی می‌تواند بگوید و اعلام کند که در تلاش است برای تصویب این معاهدات و سعی در اقناع مخالفان دارد. در حال حاضر 39 مورد از توصیه‌های موردنظر را ایران اجرا می‌کند و پذیرفته که این مسئله از سال 86 هم آغازشده است ازاین‌رو معتقدم نباید دست از تلاش برداشت.  ما 39  مورد از توصیه‌های FATF را اجرا کرده‌ایم و خطری هم تهدیدمان نکرده است بنابراین باید راهی برای سایر توصیه‌های باقی‌مانده یافت. ما باید جای خود را در نظام پولی و مالی بین‌المللی محکم کنیم و طبعی FATF و اجرای توصیه‌های آن‌یکی از مواردی است که این امکان را به ما می‌دهد.
دولت در جلسه روز چهارشنبه در خصوص تصمیم کارگروه اقدام مالی (FATF) در مورد کشورمان، بیانیه‌ای صادر کرد. متن این بیانیه به‌شرط زیر است:

1 - سیاست ضد تروریسم ایران، مبتنی بر ماهیت عدالت‌خواهانه و صلح‌طلبانِ نظام جمهوری اسلامی ایران است و در همه حوزه‌ها، ازجمله مقابله با تأمین مالی تروریسم، به‌طورجدی اعمال می‌شود و انگیزه ما در پیگیری همه اقدامات علیه پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم، خواست مردم ما و قوانین و مقررات داخلی ماست که در ادوار مختلف مجلس و دولت تصویب شده است.

2 - از همکاری با کشورهای دیگر در این زمینه استقبال کرده‌ایم و با اجرای مقررات مورد قبول کشورهای جهان و استانداردهای بین‌المللی که در راستای قوانین و مقررات داخلی ما و به‌مصلحت کشور بوده است، موافقت کرده‌ایم.

3 -  بی‌تردید، قراردادن نام ایران در گروه کشورهای غیر همکار (فهرست سیاه)، چه در دوره دولت دهم و چه در این دولت، با تحریکات و انگیزه‌های سیاسی برخی بدخواهان ایران بوده است؛ لیکن برخورد فنی و کارشناسی ایران در دولت یازدهم که به تأیید برنامه اقدام ایران انجامید، این تحریکات را در آن مرحله، بی‌اثر نمود.

4 - ازآنجاکه ایران همواره به مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم معتقد بوده است، از زمان دولت دهم، با پیگیری شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور اقتصادی و دارایی، جهت‌گیری همکاری با FATF و توافق برای اجرای برنامه کاری به تأیید رسیده و در دستور کار دولت قرارگرفته بود.

5 - با تغییر دولت و فعال شدن دیپلماسی خروج از تحریم‌ها، دولت در این مرجع بین‌المللی هم فعالانه حضور پیدا کرد و اقدامات خود را در مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم ارائه کرد که به تغییر وضعیت ایران و کسب یک فرصت دوساله برای تعامل بین‌المللی منجر شد. 

6 - در این فاصله، دولت، آنچه از برنامه اقدام که در حیطه اختیار قوه مجریه بود، در مسیر اجرا قرارداد و چهار لایحه قانونی را نیز که از موارد مهم «برنامه اقدام» بود، تهیه و تصویب و به مجلس شورای اسلامی تقدیم نمود. مجلس هم، این لوایح را با اصلاحاتی به تصویب رساند. شورای نگهبان، یکی از این لوایح، یعنی لایحه مربوط به مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) را با طرح ایراداتی، به مجلس بازگرداند و نهایتاً به سبب قانع نشدن مجلس نسبت به توقف این لایحه مهم، موضوع به مجمع تشخیص مصلحت، ارجاع شد و در آنجا باگذشت یک سال از طرح موضوع، به دلیل عدم تصمیم‌گیری توسط مجمع، این امر مهم، مسکوت گذاشته شد.

7 - متأسفانه لایحه مهم دیگر، یعنی لایحه الحاق به معاهده مبارزه با پول‌شویی نیز که با رفع ایرادات شورای نگهبان از سوی مجلس شورای اسلامی، عملاً نهایی شده بود، بدون وجود اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان، در دستور کار مجمع قرار گرفت و این لایحه هم، باگذشت یک سال، بدون تصمیم‌گیری، مسکوت ماند.

8 - دولت بر این اعتقاد بوده و هست که در شرایطی که بدخواهان ایران و در رأس آن‌ها دولت آمریکا، نقشه یارگیری برای تشکیل مجدد جبهه ضد ایران را دارد، ما باید تلاش مضاعف برای نشان دادن چهره قانون‌گرا، منضبط و ضد تروریسم ایران داشته باشیم و دادن هرگونه بهانه نادرست به دست دشمنان ایران، کمک به نقشه‌های ضد ایرانی آن‌هاست.

9 - دولت، قویاً بر این باور است که باید موانع موجود بر سر راه تصویب این دو لایحه رفع گردد و بهانه از دست بدخواهان ایران گرفته شود. ما اقدامات خود در این زمینه را دنبال خواهیم کرد و تمام توان خود را برای حل موضوع، بهبود شرایط و پیشگیری از ورود خسارت بیشتر به منافع ملی و تشدید هزینه‌های تحریم بر زندگی مردم به کارخواهیم بست.

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.