انتخاب تاریخ:   /  /   
اپلیکیشن بخار
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
بیشتر
کد خبر: 71674 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - 09:23
توانایی برابر زنان و مردان در حوزه رسانه
در نشست «زنان خبرنگار، افق‌های پیشرو» مطرح شد

توانایی برابر زنان و مردان در حوزه رسانه

ستاره صبح-

نشست «زنان خبرنگار، افق‌های پیشرو» دیروز با حضور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانوان فعال در حوزه رسانه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد و از جمعی از بانوان خبرنگار تقدیر به عمل آمد. رسانه‌هایی که از خبرنگار آنها در این نشست تقدیر شد شامل: روزنامه ایران، فارس، مهر، تسنیم، تابناک، جماران، ایسنا، نسیم، تقریب، پانا، ایرنا، جام جم، روزنامه‌های اطلاعات، دنیای اقتصاد، خراسان، عصر اقتصاد، مردم‌سالاری، روزنامه گل، حمایت، ستاره صبح، عصر توسعه، قدس، آرمان امروز، کار و کارگر، شهروند و جوان.

رقابت بهترین خبرنگاران
در این مراسم خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با آرزوی اینکه هر بهانه‌ای را فرصتی برای باهم بودن بدانیم، گفت: میلاد حضرت صدیقه طاهره (س)، مناسبت باشکوهی است که حال و هوای دیگری را در همه خانه‌ها رقم می‌زند و امکانی را فراهم می‌کند که به ماهیت مادر و نقش آن و ماهیت خودمان برگردیم.
وی همه توانایی فرزند از ثروت، شهرت و... را از مادر دانست و افزود: سیره حضرت زهرا (س) را در زندگی، تکلیف خود بدانیم و این سیره چیزی نیست بیشتر از دوست داشتن یک انسان یعنی مادر چون مادر انسان را متولد می‌کند که باید این ارزش را پاس بداریم و می‌توان با ارج نهادن این ارزش، ثانیه زندگی را به برکت تبدیل کرد. مادر خیابان یک‌طرفه محبت و گذشت است و فداکاری را معنا بخشیده است و واژه فدا شدن در همه ابعاد زندگی‌اش نمود پیدا می‌کند بنابراین صفات مادر نیاز امروز جامعه ماست که معنای مادر بودن را در محاسبات اجتماعی‌مان در نظر بگیریم بدین معنا که هر شخصی در هر مسئولیتی نسبت به زیرمجموعه‌اش نگاه مادرانه داشته باشد و اگر کسی می‌خواهد عاقبت‌به‌خیر شود نسبت به محیط اطرافش نگاه مادرانه کند.معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود به توانایی برابر زنان و مردان در حوزه خبر اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون بهترین خبرنگاران ما از میان زنان و مردان باهم برابری می‌کنند و در همه صحنه‌های سخت مانند روزهای مذاکره هسته‌ای این نقش را به منصه ظهور گذاشتند که در پذیرش سختی‌ها و... باهم برابرند و از پس‌کار برمی‌آیند.

از مخاطب به محتوا برسیم
وی ادامه داد: امروز باید از چهار واژه به نحو دیگری استفاده کنیم: یک، از پوشش اخبار بیرون آمده و وارد سوژه شویم، دو، اولویت در سوژه‌ها را دغدغه رسانه قرار دهیم، سه، مخاطب و چهار محتوا را مدنظر قرار دهیم و سعی کنیم از مخاطب به محتوا برسیم و مخاطب شناسی را از اولویت‌هایمان قرار دهیم و تیتر یکمان را مخاطب برایمان تعیین کند یعنی به سفارش مردم رسانه را اداره و اخبار را تولید کنیم.خدادی با اشاره به توانمندی‌ها، حرفه‌ای گری‌ها، نظام‌مندی‌های زنان در حوزه خبر، به تقدیر از همسران خبرنگاران پرداخت و گفت: نمی‌توان خبرنگار بود و مانند بقیه‌ها برای بچه‌ها وقت گذاشت، نمی‌توان خبرنگار بود و به همه مسائل زندگی رسیدگی کرد و در ساعت‌هایی که همه‌وقت استراحتشان است، خبرنگار باید سرکار برود.وی داشتن خبرنگار زیاد و رسانه‌های بسیار را افتخار ندانست و افزود: محتوا مهم است نه تعداد، در حوزه خبر هم تعداد اخبار مهم نیست بلکه محتوای اخبار تعیین‌کننده است.

حضور زنان در رسانه‌های خارجی
در بخش دیگری از این مراسم، دکتر مهری رفعتی از اساتید روزنامه‌نگاری، با اشاره به مخاطرات حوزه خبرنگاری گفت: در این کار عشق به حرفه لازم استوکسی که در این شغل کار می‌کند باید ویژگی‌هایی ازجمله پتانسیل در فعالیت‌های سخت را داشته باشد و با داشتن قلمی توانا بتواند رخدادها و واقعیت‌ها را درست منتشر کند که این ویژگی‌ها ربطی به زن و مرد ندارد. اما اینجا بحث بر سر چالش‌های روزنامه‌نگاری برای زنان است. در بررسی‌هایی که در سال 2019 صورت گرفته نشان داده‌شده که نیویورک‌تایمز در بخش مجازی‌اش 33 درصد زن، واشنگتن‌پست 35 درصد زن و... و این نشان می‌دهد که خانم‌های به کار گرفته بسیار پایین است و بیانگر این موضوع است که این تفاوت کمّی مختص ایران نیست و در همه کشورها عیان است و در کشور ما روزبه‌روز این نگاه جنسیتی تغییر کرده و رو به بهبود گذاشته و از دهه 70 به بعد فراوانی دانشجوهای دختر روزنامه‌نگاری بالاتر از پسران است.

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.