انتخاب تاریخ:   /  /   
اپلیکیشن بخار
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
بیشتر
کد خبر: 71609 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱۱/۱۶ - 00:07

ستاره صبح- این‌که طرح موضوع جمهوریت چه دلیلی دارد باید از آقای روحانی پرسید. اما در مورد جمهوریت و رفراندوم موضوع برمی‌گردد به مسئله‌ی رد صلاحیت‌ها که نصف شرکت‌کنندگان در مجلس رد صلاحیت شدند  درمیان رد شده‌ها افراد شاخص و صاحب نفوذ بین مردم وجود داشت و در این‌باره از طرفی محمود صادقی اعلام کرد بعضی افراد برای تائید صلاحیت وجوهاتی دریافت می‌کنند. بنده در یادداشتی نوشتم که در حدود 200 کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس اصلاً نیازی به انتخابات ندارد. زیرا با این چینش صورت گرفته افرادِ به تعبیر شورای نگهبان  مومن و انقلابی به‌راحتی وارد مجلس یازدهم خواهند شد و چون چنین چینشی صورت گرفته آقای روحانی معتقدند جمهوریت زیر سؤال رفته، چراکه جمهوریت یعنی اینکه کشور با تکیه‌بر آرای عمومی اداره شود نه آرای یک جناح خاص. وقتی پیش انتخابات داشته باشیم و افراد هم موظف باشند به فهرست گزینشی رأی دهند جمهوریت زیر سوال می‌رود. اما بحث رفراندوم به نظر من بحث بی‌حاصلی است زیرا رفراندوم با تکیه‌بر اصل ۵۹ قانون اساسی موضوعیت پیدا می‌کند اما این رفراندوم در شرایط فعلی امکان عملی ندارد زیراکه برای برگزاری رفراندوم حداقل باید دوسوم نمایندگان مجلس به موضوع رفراندوم رأی بدهند که در چنین شرایطی این اتفاق رخ نمی‌دهد. و تصویب رفراندوم در مجلس ممکن نیست لذا سخن گفتن از رفراندوم خوب است اما عملی نیست. اما نویسنده نظری در مورد رفراندوم دارد که  نظری عمومی است و ممکن است غلط باشد. ما دو نوع رفراندوم داریم دو نوع فرمان رفراندوم داریم. نخست مطابق اصل ۵۹ قانون اساسی است که باید دوسوم نمایندگان مجلس موضوع رفراندوم را تصویب کنند، اما نوع دوم فرمان برگزاری رفراندوم در بند ۳ اصل ۱۱۰ قانون اساسی است که در حیطه‌ی وظایف و اختیارات رهبری است. یعنی فرمان همه‌پرسی  جز وظایف و اختیارات رهبری است. روزنامه‌ی کیهان روز گذشته ملاک دفاع از جمهوریت را حل مشکلات مردم دانست.اکنون پرسش  این است که آیا این تفسیر از جمهوریت صحیح است؟  پاسخ این است که نه. به‌هیچ‌وجه. این تلقی از جمهوریت  درست نیست. آنچه به‌عنوان تأمین حوایج زندگی مردم مطرح می‌شود انجام‌وظیفه است. اگر فردی به‌عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شود جزء وظایف این فرد است که به تأمین نیازهای مردم بپردازد.ما جمهوریت تعریف ساده‌تر و مهم‌تری دارد. جمهوریت یعنی دخالت همه‌ی احاد مردم در تعیین سرنوشت خودشان.  تفاوتی که حکومت‌های  غیر‌دموکراتیک با جمهوری دارند این است در حکومت‌های غیر دموکراتیک همه‌ی مردم در تعیین سرنوشتشان مشارکت ندارند. حالا چون همه‌ی مردم نمی‌توانند بروند در مجلس حضور پیدا کنند نماینده‌شان را به آنجا می‌فرستند. همچنین همه‌ مردم  نمی‌توانند در جایگاه رهبری قرار گیرند بنابراین خبرگان  را انتخاب می‌کنند و خبرگان رهبر را تعیین می‌کنند. پس جمهوریت یعنی تعیین تکلیف و اداره‌ی کشور با تکیه‌بر آرای عمومی و انتخاب افراد شایسته و کاردان و امین برای اداره‌ کشور. به همین دلیل است  اصل جمهوریت در قانون اساسی آمده است.  مجلس شورای اسلامی یعنی کلیه‌ قوانین مالی اداری فرهنگی سیاسی مدنی نظامی و غیره باید بر اساس موازین اسلامی باشد که تطبیق این موارد با موازین اسلامی بر عهده‌ی شورای نگهبان است و قید جمهوری به معنی رجوع به رأی عمومی است و قید اسلامی به معنی تشخیص اسلامی بودن مصوبات ‌که بر عهده‌ی فقهای شورای نگهبان است ،اما جمهوری رجوع به رأی مردم است نه این‌که کیهان می‌نویسد: جمهوری یعنی حل مشکلات اقتصادی مردم که آدرس غلط دادن  است.    

 

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.