انتخاب تاریخ:   /  /   
اپلیکیشن بخار
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
بیشتر
کد خبر: 71590 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱۱/۱۳ - 22:53
چاره‌ای جز بازی متفاوت نداشتیم
باران کوثری و هوتن شکیبا، بازیگران فیلم «عامه‌پسند» در پاسخ به خبرنگار ستاره صبح:

چاره‌ای جز بازی متفاوت نداشتیم

اشاره: پرونده روز نخست جشنواره فجر سی و هشتم در پردیس ملت (سالن اهالی رسانه و منتقدان) با نمایش سه فیلم بسته شد؛ «سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور، «قصیده گاو سفید» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها و بالاخره «عامه‌پسند» به کارگردانی سهیل بیرقی. همان‌گونه که از پیش انتظار می‌رفت، مهم‌ترین و شاید بحث‌برانگیزترین فیلم روز نخست، «عامه‌پسند» بود که سومین ساخته سهیل بیرقی در مقام کارگردان به شمار می‌رود. بیرقی در این فیلم داستان زندگی زنی میان‌سال (با بازی فاطمه معتمدآریا) را روایت می‌کند که از همسرش جداشده و درعین‌حال از تهران به زادگاهش شهرضا برگشته تا شغلی برای خود دست‌وپا کند؛ اما در این مسیر با مشکلاتی مواجه می‌شود که عمدتاً به «حرف مردم» برمی‌گردد. موضوعی متفاوت که خود کارگردان هم در نشست خبری بعد از پایان فیلم به آن اشاره کرد و گفت قصدش از ساخت این فیلم، شکستن کلیشه‌هایی بوده که ممکن است همه ما در ذهنمان از یک زن میان‌سال داشته باشیم. گفتنی است در این نشست که سهیل بیرقی (نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان)، هوتن شکیبا و باران کوثری (بازیگران)، حسین جعفریان (مدیر فیلمبرداری)، کریستف رضاعی (آهنگساز) و آنتونیا شرکا (منتقد) حضور داشتند، باران کوثری و هوتن شکیبا که هر یک در این فیلم نقشی بسیار متفاوت‌تر از آثار قبلی خود ایفا کرده بودند، درباره همکاری در این فیلم به پرسش مصطفا صباغ، روزنامه‌نگار پاسخ دادند که در گزارش پیش رو آن را می‌خوانید.

ستاره صبح-

«عامه‌پسند» سومین ساخته سهیل بیرقی از سه‌گانه زنانه‌اش، شنبه ۱۲ بهمن در اولین روز جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت برای اهالی رسانه به نمایش درآمد و نظرات مخالف و موافق متعددی را به‌ویژه در مقایسه با فیلم‌های قبلی‌اش یعنی «من» و «عرق سرد» به دست آورد.

توضیحات کارگردان فیلم
بیرقی در نشست خبری این فیلم که با نقدهای موافق آنتونیا شرکا نیز همراه بود، درباره برداشت‌های زنانه و ضد زنانه‌ای که از فیلمش شد، توضیح داد: «من هیچ‌وقت تصمیم نمی‌گیرم برای زنان یا ضد زنان فیلم بسازم و سعی می‌کنم متعهد به مکتب یا ایسم خاصی نباشم. هیچ‌وقت نه برای زنان و نه بر ضد زنان فیلم نساخته‌ام. من زمانه خودم را می‌سازم که اتفاقاتش تبدیل به سوژه می‌شوند و فقط سعی کرده‌ام راوی سالم و وفاداری باشم از زنی که می‌شناختم.» به گزارش ایسنا، او افزود: «شرایط به‌گونه‌ای است که اگر عامه‌پسند نباشی جامعه تو را حذف می‌کند و فیلم این پرسش را مطرح می‌کند که اگر در سن ۶۰ سالگی تصمیم به کاری جدید بگیری که عرف جامعه نباشد، باید حذف شوی؟» بیرقی که در فیلمش زنی میان‌سال را روایت می‌کند که پس از طلاق به دنبال زندگی و کار تازه‌ای است، درباره انتخاب زنی میان‌سال به‌عنوان کاراکتر اصلی فیلمش هم گفت: «نقش اصلی از زنی در دهه چهارم زندگی‌اش انتخاب شد چون کمترین توجه ما به مادران ماست. ما به طرز وحشتناکی نمی‌توانیم به آنان حق مستقل‌شدن بدهیم.»

پاسخ کوثری و شکیبا به سؤالات
در ابتدای این نشست خبری، باران کوثری بازیگر فیلم که با لهجه شهرضایی به ایفای نقش پرداخته، در پاسخ به پرسش مصطفا صباغ، خبرنگار ستاره صبح، همکاری با سهیل بیرقی را لذت‌بخش دانست و گفت: «خوشحالم دو فیلم پشت سرهم با سهیل کار کردم. شیوه بازی گرفتن و مسیری که او پیش پای بازیگر می‌گذارد، چاره‌ای جز بازی متفاوت برای بازیگر باقی نمی‌گذارد.» کوثری با بیان این‌که بیرقی وسواس‌های خیلی زیادی دارد، اما درعین‌حال دست بازیگران را باز می‌گذارد، افزود: «من این شانس را داشتم که خیلی زود در جریان متن فیلم قرار گرفتم و برای درآوردن این نقش متفاوت نسبت به عرق سرد تمرین‌های خیلی طولانی داشتم. از سهیل ممنونم که دومین نقش متفاوت را به من سپرد.» کوثری همچنین درباره همکاری مشترک خود با هوتن شکیبا افزود: «من و هوتن قبلاً تجربه همکاری در یک تئاتر و یک فیلم را داشتیم، اما هیچ‌کدام به این جدیت نبود. من مادربزرگم را وسط فیلم از دست دادم و اگر حمایت‌های هوتن و سیمین (معتمدآریا) نبود ممکن بود نتوانم ادامه دهم. به همین دلیل می‌توانم بگویم به لحاظ پارتنر شانس آوردم.» هوتن شکیبا هم که تنها بازیگر مرد کلیدی «عامه‌پسند» بود که تصویرش در فیلم دیده می‌شد، در ادامه سوال مصطفا صباغ، خطاب به محمود گبرلو مجری نشست گفت: «همه‌چیز در این فیلم خیلی به‌جا بود و پشت‌صحنه خوبی داشتیم.‌ من هم نگرانی جز درآوردن نقش نداشتم و امیدوارم بازهم بتوانم با سهیل بیرقی کار کنم.» شکیبا درباره دلیل انتخاب نقشی کوتاه پس از جایزه سیمرغ سال گذشته برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» افزود: «بعد از سیمرغ، پیشنهاد کم نداشتم ولی وسواس گرفته بودم و درعین‌حال دغدغه این فیلم را هم خیلی دوست داشتم. البته هیچ نقشی را وجبی نگاه نمی‌کنم ‌و آنچه در عامه‌پسند بازی کردم را خیلی سخت می‌دانستم. درباره جایزه هم باید بگویم پارسال هم‌ به سیمرغ فکر نمی‌کردم بلکه هر بار به چالشی جدید فکر می‌کنم.‌ معتقدم جایزه‌ها می‌آیند و می‌روند و من در تئاتر هم که بیشتر از سینما کارکرده‌ام، همین رویکرد را داشتم.‌»

یادداشت آنتونیا شرکا درباره فیلم
آنتونیا شرکا، منتقد شناخته‌شده فیلم در صفحه شخصی خود درباره فیلم نوشت: «عامه‌پسند» فیلم سوم از سه‌گانه سهیل بیرقی با محوریت زن است. اگر در «من» و «عرق سرد» با زنانی با خوی قهرمانی در سنین جوانی و آستانه میان‌سالی مواجه بودیم، در این فیلم «فهیمه» (با بازی سیمین معتمدآریا) یک زن معمولی 57 ساله است که در برهه‌ای تاریک از زندگی، تصمیم می‌گیرد آن‌گونه که می‌خواهد ادامه دهد. یک تغییر اساسی که جریان حاکم جامعه برنمی‌تابد و پس می‌زند. اما در پایان فهیمه سرخورده را در صلحی معقول با خود و جهان اطراف می‌بینیم. بیرقی به شخصیت‌های زن خود اجازه می‌دهد بال‌وپر بگیرند، برای ساختن زندگی خود، مطابق میلشان، و برای گستردن مرزهایشان آن‌قدر در فضای تنگ جامعه پروبال بزنند تا زخمی شوند ولی این جسارت را هم به آن‌ها می‌دهد که با خود تازه‌شان  «ولو زیر حد انتظار»مواجه شوند تا بتوانند جایگاه جدیدشان را در بستر واقعیت پیدا کنند. روابط نامتعارف، دوئل زن عصیانگر با یک زن نماینده طبقه یا فرهنگ حاکم؛ لبخند، نگاه یا جمله پایانی فیلم که بوی امید می‌دهد، از مؤلفه‌های آشنای فیلم‌های بیرقی هستند.

حواشی نشست‌های خبری
سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر به‌طور رسمی در سالن رسانه‌ها آغاز به کار کرد که البته خیلی هم کم‌حاشیه نبود. در این دوره از جشنواره فیلم فجر، سالن نشست‌های رسانه‌ای جشنواره با تغییراتی مواجه شده که مورد انتقاد بخش عمده‌ای از خبرنگاران و عکاسان قرار گرفته است. به گزارش ایلنا، خبرنگاران در این دوره حتی برای ورود به سالن نشست‌های رسانه‌ای نیز با مشکل مواجه هستند. وضعیت در روز اول به‌گونه‌ای بود که قبل از آغاز هر نشست شاهد انتظار فوجی از خبرنگاران پشت گیت ورود به سالن نشست هستیم. همچنین امسال برای برگزاری نشست‌ها حفاظی در نظر گرفته شده که بر اساس آن عکاس‌ها نمی‌توانند در ردیف ابتدایی نشست باشند و باید در ردیف‌های آخر قرار گیرند. با توجه به تعداد عکاسان راه یافته به کاخ جشنواره، این سالن نمی‌تواند همه آن‌ها را در خود جای دهد. همچنین تکان خوردن افراد در هرلحظه‌ای از نشست‌های رسانه‌ای با اعتراض شدید عکاسانی همراه می‌شود که عکس‌شان در آن لحظه خراب شده است. همین موضوع سبب ایجاد تنش بین خبرنگاران و عکاسان در سالن نشست‌های خبری کاخ جشنواره شده است. علاوه بر این امسال سالن نشست‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده که عوامل فیلم‌ها از پشت حصاری روی استند نشست بیایند و بعد از نشست نیز به‌سرعت بیرون بروند. به‌این‌ترتیب امکان گفتگوی خبرنگاران حاضر در کاخ جشنواره با عوامل فیلم‌ها از بین رفته که با اعتراض اکثر خبرنگاران همراه بوده است.

خوانده نشدن پرسش خبرنگاران
یکی از موضوعاتی که روز نخست نشست‌ها مورد انتقاد تعدادی از حاضران در نشست قرار گرفت، خوانده نشدن یا ناقص خواندن سؤال برخی از خبرنگاران بود. محمود گبرلو که اجرای روز اول نشست‌های خبری روز اول جشنواره را برعهده داشت، در جواب این اعتراض‌ها رو به حاضران گفت که همه سؤالات را خوانده و سؤال دیگری به دستش نرسیده است. در ادامه نشست‌های رسانه‌ای مشخص شد که سؤال خبرنگاران ابتدا توسط مسئولان برگزاری نشست خوانده شده و سپس به دست مجری مراسم می‌رسد.

چای دوازده هزار تومانی!
جشنواره‌ی فیلم فجر امسال، در شرایطی محقرتر و کم‌تاثیر و نفوذتر از همیشه برگزاری می‌شود و در نخستین روز خبر رسیده که یک لیوان چایی در سالن رسانه‌ها، دوازده‌ هزار تومان عرضه می‌شود. به نوشته کافه سینما، بعضی اهالی رسانه، با اشاره به حمایت هشت میلیاردی شهرداری تهران از این جشنواره، به‌این شرایط اعتراض دارند. ظاهرا روزانه یک کارت چهل هزار تومانی برای خورد و خوراک درنظر گرفته شده است. همچنین دیروز در خبرها آمده بود که مراسم فوتوکال هم از جشنواره‌ی امسال حذف شده است.

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.