انتخاب تاریخ:   /  /   
اپلیکیشن بخار
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
بیشتر
کد خبر: 71579 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱۱/۱۲ - 23:36

ستاره صبح-

انتخابات می‌تواند به‌شرط رقابتی شدن و الگوبرداری از انتخابات مجلس اول همه جریان‌های سیاسی و ایرانیان را با گرایش‌های مختلف متحد کند. قابل‌انکار و کتمان نیست که برخی جریان‌های داخلی به‌موازات دیواری که ترامپ برای حصر و تبدیل ایران به یک جزیره معماری دنبال می‌کند را ادامه می دهند.

زمستان زدایی
تبعید به تعبیری که «ادوارد سعید» متفکر فلسطینی دوست داشت آن را توصیف کند یک‌جور «ذهن زمستان» است که در آن یاد و تأثر تابستان و پاییز به همان اندازه بالقوه بودن بهار نزدیک است، اما دسترس‌ناپذیر. تحریمی که ترامپ و همدستان ناآگاه او به دو طریق مختلف می‌خواهند بر ایران تحمیل، نهادینه و ابدی کنند از جنس تبعید به تعبیر «سعید» است، یعنی زمستانی شدن میهن و غیرقابل دستیابی کردن نوروز. بیانیه بنیادین رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی درون‌نگری و برونگرایی را توأمان دیده بود و تأکید دارد که باید مقاوم‌سازی داخلی را به‌پیش ببریم، اما این نباید بهانه‌ای برای از دست دادن برونگرایی شود و ایران و مردم ایران را در معرض زمستانی شدن قرار دهیم.

ایرانیان در معرض تحریم و تحدید
آیا مخالفان برجام آن‌هایی که ذوق می‌کردند فاتحه برجام خوانده شد شادی و برق چشمان نتانیاهو را ندیدند؟ هدیه بزرگ خواندن این خروج را نمی‌شنیدند؟ هرچه درباره اف‌ای‌تی‌اف نوشتیم که نباید ایرانیان را در معرض تحریم و تحدید بیشتر قرارداد، به‌هرحال فرآیندهای تصمیم‌گیری را به روال خود ادامه دادند، اما در این مقطع تاریخی فرصت بی‌نظیری برای زمستان زدایی در پیش روی ما قرار گرفت.

الگوبرداری از انتخابات مجلس اول
انتخابات می‌تواند به‌شرط رقابتی شدن و الگوبرداری از انتخابات مجلس اول در اسفند ۵۸ جریان‌های سیاسی و تنوع فرهنگی، قومیتی، زیست-مدرن و گرایش‌های ایرانیان را در اطراف خانه ملت متحد کند و در آستانه نوروز تبدیل به آستانه‌ای شود برای شکستن حصر ایران و گذار به عصر نوروزی ایرانیان. در قانون اساسی نام هیچ حزب و جناحی نیامده و بنابراین باید پرسید وقتی قبل از انتخابات و قبل از اینکه رأیی به صندوق ریخته شود نام یک جریان و جناح خاص سنگینی له کننده‌ای در لیست تأییدشدگان دارد؟ چگونه می‌توان این نامگزینی ماقبل انتخابات را بنام «مر قانون» عرضه کرد و این گزینش لاجرم را در جامه‌ای از «نظارت» پوشاند؟

نظارت ملت یا نظارت به ملت
از کدام «نظارت» سخن می‌گوییم؟ نظارت ملت یا نظارت به ملت؟ قانون اساسی از نظارت و از حاکمیت ملت بر امور خویش سخن می‌گوید و رئیس‌جمهوری را مجری انتخابات می‌داند و او را موظف به تأمین «مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش» کرده است. قانون اساسی به‌این‌ترتیب رشد و صلاحیت ملت برای تعیین سرنوشت خویش را به رسمیت شناخته و شکوفایی ملی را درگرو مشارکت «همه» مؤلفه‌های هویت ملی و «همه عناصر اجتماع» دانسته است. از قانون اساسی مستفاد می‌شود: «شکوفایی‌ استعدادها به‌منظور تجلی ابعاد خدا گونگی انسان فراهم آید (تخلقوا باخلاق الله) و این جز درگرو مشارکت فعال و گسترده تمامی عناصر اجتماع درروند تحول جامعه نمی‌تواند باشد.» این همان مشارکتی است که مکتب‌های تکفیری و پیش از آن مکتب‌های التقاطی، به کمک یک بازی واژگانی آن را از جنس «شرک» و منافی با «توحید» می‌دانند و به‌ همین لحاظ قانون اساسی کشورمان را باید بزرگ‌ترین سند تفکیک «جمهوری اسلامی» از آن چیزی نامید که جریان‌های خوارجی و تکفیری مدرن آن را تحت عنوان «حکومت اسلامی» و «خلافت اسلامی» عرضه می‌کنند.
نظارت فعال جامعه
این همان نقطه اتصال پدران قانون اساسی جمهوری اسلامی با پدران قانون اساسی مشروطه و مراجع پیشتاز آن عصر است که استبداد و نه دموکراسی و مشارکت دموکراتیک عامه مردم در تعیین سرنوشت خویش را بزرگ‌ترین شرک زمانه می‌دانستند. بنابراین اگر در قانون اساسی نام حزب و جناحی نیامده این را نباید به مجوزی برای شیوه‌ای از یک رفتار دانست که لاجرم به انتخاب یک جریان خاص می‌انجامد، بلکه باید به جنبه ایجابی این بی‌طرفی توجه کرد که خداباوری را «درگرو مشارکت فعال و گسترده تمامی عناصر اجتماع» و نه‌فقط یک گروه از جامعه می‌داند. «مشارکت فعال و گسترده تمامی عناصر اجتماع» در تعیین دموکراتیک سرنوشت خود که مر قانون اساسی است، نمی‌تواند بدون نظارت فعال همان جامعه عملیاتی شود و توسط مجری قانون اساسی صورت اجرایی به خود بگیرد. این یعنی آنکه نظارت، همچون حاکمیت، اولاً و با لذات از آن خود ملت است و هر نظارت دیگر باید در طول نظارت ملی قرار گیرد. قانون اساسی زمینه چنین مشارکتی را در تمام‌ مراحل تصمیم‌گیری‌های سیاسی و سرنوشت‌ساز برای همه افراد اجتماع فراهم می‌سازد تا در مسیر تکامل انسان هر فردی خود دست‌اندرکار و مسئول رشد و ارتقا و رهبری گردد.
راه نوروزی
مر حقیقی قانون اساسی به این اعتبار سند خروج شهروندان از صغارتی است که رژیم دیکتاتوری شاه بر این ملت تحمیل کرده بود و به نام وحدانیتی شاهانه «خدا، شاه، میهن» می‌گفت و از یکتایی خدا پلی می‌زد به یکتایی حزب واحد و فعال‌سازی شاه. روح انقلاب اسلامی، دیدگاه‌های رهبری انقلاب و قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز پل عبور از الهیات به استبداد را برای همیشه بسته است. با برگشت به سیره امام خمینی و پدران قانون اساسی و تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر حضور مردم درصحنه برای قوی شدن کشور و گزاره‌هایی همچون «میزان رأی ملت است» هنوز هم دیر نیست این راه نوروزی را برای رفع زمستان و تحریم و آوردن مردم به عرصه مقاومت بزرگ اجتماعی بپیماییم.
برگرفته از ایرنا 
، 

 

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.