انتخاب تاریخ:   /  /   
اپلیکیشن بخار
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
چند نکته درباره مالیات بر دارایی
صفر شدن بدهی دولت به بیمه سلامت
چرایی تشکیل «برنامه و بودجه» ، توسعه کشور ، تاسیس شعبه دانشگاه هاروارد در تهران ...
قرار گرفتن دوباره نام ایران در فهرست سیاه FATF !
نرخ تورم دی‌ ماه ۳۸.۶ درصد
هزینه سنگین عدم تصویب لوایح FATF بر اقتصاد و زندگی مردم
آغاز ورود داروهای حساس به ایران از طریق سوئیس
دلیل افزایش سوانح هوایی چیست؟
افتتاح سه بزرگراه در تهران تا آخر سال
یارانه ۷۲ هزارتومانی به سود یا به ضرر مردم؟
قیمت نفت تحت تاثیر ویروس کرونا
اقتصاد ایران از دوران رکود خارج می‌شود
سیاست افزایش تولید و صرفه جویی
عملکرد درخشان فولاد خوزستان در زمینه رکورد تولید وصادرات فولاد
ارتباط با دنیا در علم اقتصاد یک اصل است
هشدار معاون حقوقی رئیس‌جمهور در خصوص FATF
فراخوان عمومی برای توسعه صنعت نفت
نقش «رمز ارزها» در کاهش اثر تحریم ها
روایت مدیرعامل منطقه آزاد قشم از واگذاری غار نمکی به افراد
رابطه گسترش ویروس کرونا با رکود اقتصادی جهان
درآمد نفت 6 میلیارد دلار افزایش می‌یابد
افت شدید، قیمت نفت
ضرورت احیا تعاون در اقتصاد ایران
سازمان محیط‌زیست به وزیر نفت به دلیل تولید بنزین استاندارد لوح تقدیر داد
چرائی تشکیل «برنامه و بودجه» ، توسعه کشور ، تاسیس شعبه دانشگاه هاروارد در تهران و از به حساب آوردن عشایر و ...
جریان کار وزندگی باید در کشور زنده و فعال باشد
چین به انتشار واقعیت‌های ویروس مرگبار کرونا تن داد
بازار نفت تحت تاثیر ویروس کرونا
رونمایی از دکل حفاری نفت ۷۲ فتح
بیشتر
کد خبر: 71557 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱۱/۷ - 23:29
دلیل افزایش سوانح هوایی چیست؟
گزارش

دلیل افزایش سوانح هوایی چیست؟

اشاره: خط تولید هواپیماهایی که این روزها به دلیل نقص فنی دچار سانحه شده‌اند مدت‌هاست که متوقف شده و از سوی دیگر گران تمام‌شدن هزینه تعمیر و نگهداری هواپیماها، چالش تازه‌ای را برای ایمنی پروازها ایجاد کرده است. روز گذشته خبر نقص فنی هواپیما «یک فروند بوئینگ ام دی ۸۳ متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین پس از فرود در فرودگاه ماهشهر از انتهای باند خارج شد و پس از برخورد به فنس‌های پایانی فرودگاه وارد اتوبان ماهشهر ـ اهواز شد» و اخباری در روزهای گذشته منتشر شد که شامل «هواپیمای آر.جی گرگان ـ تهران متعلق به قشم‌ایر به علت بروز نقص فنی در موتور هواپیما روی باند متوقف شد» و«پرواز ایران ایرتور از مبداً تهران به استانبول به دلیل نقص فنی مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه مهرآباد تهران شد» بوده است.

ستاره صبح-

نبود ایمنی در صنعت هوایی
افزایش سوانح هوایی در هفته‌های گذشته و فرودهای اضطراری پی در پی که دلیل آن نقص فنی در قطعات اصلی هواپیما مثل موتور اعلام شده است این سوال را باقی می‌گذارد که موضوع «ایمنی» در صنعت هوایی کشور از کدام ناحیه تهدید می‌شود؟

تحریم 
تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت هوایی منجر به افزایش میانگین سن ناوگان هوایی کشور شده است. موضوع مهم دیگر «تعمیر و نگهداری ناوگان هوایی» است که ارتباط مستقیمی با انجام پرواز ایمن دارد، می رسیم. وقتی یک شرکت هواپیمایی، تایید تاسیس خط هوایی را اخذ می‌کند و موفق به کسب مجوز پرواز از سازمان هواپیمایی میشود، پس از استخدام خلبان و ثبت هواپیما به نام ایرلاین، باید موضوع تعمیر و نگهداری ناوگان را پیگیری کند. در واقع هر هواپیمایی تا زمانی که عملیاتی است باید در دوره‌های زمانی خاص مورد بازرسی فنی قرار گیرد. این زمان‌ها با توجه به شرایط آب وهوایی منطقه، میزان سیکل پروازی (دوره زمانی)، تعداد تیک آف و لندینگ هواپیما (نشست و برخاست)، مدت زمان پرواز در هر عملیات پروازی، تعداد ساعات پروازی طی شده یک هواپیما(TC)، تعداد ساعات کل(TT)، شرایط ویژه پرواز و حوادث احتمالی پیش آمده متغیر است.

هواپیماهای فرسوده 
خط تولید هر سه هواپیمایی که در چند روز اخیر دچار نقص فنی شده اند، بسته شده است و قبل از تحریم‌ها، توقف تولید این هواپیماها در جهان دسترسی به قطعات نو و سالم را با مشکل مواجه می‌کند. برای مثال خط تولید بوئینگ ام.دی در سال ۱۹۹۹ متوقف شد و حتی در آمریکا استفاده از این هواپیما کنار گذاشته شده است. ساخت ایرباس سری ۳۰۰-۶۰۰ نیز در سال ۲۰۰۷ متوقف شد و هواپیمای کوتاه برد آر- جی نیز  از سال ۲۰۰۱ دیگر تولید نمی‌شود.علیرضا منظری، معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری روز گذشته به ایرنا گفت: «هزینه‌های نگهداری و تعمیر یک هواپیما در شرایط تحریم و عدم دسترسی به قطعات سالم و نو، گران تمام می‌شود و این موضوعی است که می‌تواند از احتمال انجام یک پرواز بدون خطر بکاهد. وضعیت ناوگان هوایی کشور خاص است، تحریم‌های صنعت هوایی در افزایش سوانح تاثیرگذار بوده است و قطعات و لوازمی که نیاز است به موقع برسد یا وارد ایران نمی‌شود یا با واسطه و با هزینه‌های گران به دست شرکت‌های هواپیمایی می‌رسد که مشکل دوم یعنی بحث‌های مالی را برای ایرلاین‌ها ایجاد می‌کند.به گفته این کارشناس صنعت هوایی اکنون هزینه نگهداری هواپیما به دلیل افزایش هزینه‌های ارزی و افزایش هزینه‌های دستمزد بالا رفته، در حالی که درآمد شرکت‌های هواپیمایی به دلیل نگه داشتن قیمت بلیت هواپیما در حداقل ممکن، کاهش یافته است.»نماینده ایران در ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) ادامه داد: «شرایط نگهداری هواپیماهای نو ساده‌تر است ضمن اینکه بازرسی های دوره‌ای این هواپیماها ارزان‌تر تمام می‌شود، اما هر چه سن ناوگان افزایش می‌یابد به دلیل اینکه با قطعات مستهلک بیشتری مواجه هستیم هم شرایط نگهداری سخت تر می‌شود و هم برنامه نگهداری هواپیماها تغییر می‌کند.

معدل سن ناوگان عمومی؛ 24 سال 
به گفته منظری در این شرایط هواپیماها به زمان بیشتری برای بازرسی و نگهداری نیازمند هستند.معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشور گفت: از ابتدای امسال هیچ هواپیمای نو یا حداقل جوانی، وارد ناوگان هوایی کشور نشده و همچنان معدل سن ناوگان ۲۴ سال است. نسبت به سال‌های گذشته تحریم صنعت هوایی فشار بیشتری را بر وضعیت مالی شرکت‌های هواپیمایی وارد کرده است.

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.