انتخاب تاریخ:   /  /   
اپلیکیشن بخار
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
بیشتر
کد خبر: 71498 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - 10:02
چرا روز ملی هوای پاک در ایران معنا ندارد؟
گزارش

چرا روز ملی هوای پاک در ایران معنا ندارد؟

اشاره: دیروز روز ملی «هوای پاک» بود. موضوعی که در روزهای پاییزی و زمستانی حکم کیمیا دارد. البته دیروز به دلیل بارش برف هوا پاک و دلپذیر شده بود. هر سال پایتخت و کلان‌شهرها در انتهای فصل پاییز و ابتدای فصل زمستان در محاصره آلاینده ها قرار می گیرند. علت این امر این است که کلانشهرها به انباشت خودرو مثل اتوبوس، مینی بوس، موتور سیکلت و کامیون ها تبدیل شده است. کامیون های دیزلی در شب ها به فضای شهرها دود پمپاز می کنند. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره روز ملی هوای پاک می گوید: «برای دستیابی به هوای پاک باید هزینه کرد تا خودروهای فرسوده اسقاط و حمل‌ونقل عمومی نوسازی و اسقاطی ها را ازسیستم حمل و نقل حذف کرد و به جای آنها از خودرو های نو و کم آلاینده استفاده کرد.» رییس سازمان محافظت محیط زیست هشدار داد و گفت: «اگر تلاش‌های وزارت نفت در زمینه تولید بنزین یورو 4 و 5 نبود، امروز شهرها غیرقابل‌سکونت بودند.» گزیده ای از اظهارات بی پرده وی را درباره اینکه چرا در ایران روز هوای پاک وجود ندارد می‌خوانید.

ستاره صبح-

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دیروز در نشست رونمایی سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوای کلان‌شهرهای کشور که در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد، گفت: با افزایش جمعیت و افزایش مصرف سوخت فسیلی کار به‌جایی رسیده که هوای پاک در مقاطعی از سال نیز به یک آرزو بدل شده است. هوای پاک ازجمله حقوق‌ شهروندی است و هوای ناسالم به‌مراتب خطرناک‌تر از آب و غذای ناسالم است.

هجوم خودرو و آلودگی
کلانتری بابیان اینکه درگذشته جمعیت ما کمتر بود و به‌تبع آن مصرف انرژی نیز کمتر بود، تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به ۸۳ میلیون نفر روزانه ۱۴۰ میلیون لیتر سوخت فسیلی مصرف می‌کنند و به همین دلیل متأسفانه هوای پاک در مقاطعی از سال به یک آرزو برای شهروندان تبدیل‌شده است.به گفته کلانتری ما سالانه بیش از ۱.۵ میلیون خودرو به سیستم‌های شهری اضافه می‌کنیم بدون اینکه تعداد خودروها را کاهش دهیم و در بهترین حالت کمتر از ۵ درصد خودروهایی که به چرخه تولید اضافه می‌شوند از چرخه حذف می‌شوند.

اسقاطی‌هایی که اسقاط نمی‌شوند
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه بابیان اینکه در حال حاضر ۸۷ درصد مینی‌بوس‌های کشور و ۸۱ درصد موتورسیکلت‌های کشور اسقاطی هستند، گفت: ازاین‌بین ۷۳ درصد اتوبوس‌ها و ۶۱ درصد کامیون‌های ما نیز اسقاطی هستند.وی با اشاره به خودروهای فرسوده گفت: درحالی‌که ما کشور اسقاطی‌ها شده‌ایم انتظار هوای پاک داریم. اگر تلاش‌های وزارت نفت طی سال‌های اخیر نبود و کیفیت سوخت‌های ما مانند پنج سال پیش بود، امروز کشور غیرقابل اِسکان می‌شد.کلانتری گفت: درگذشته برای هوای پاک هزینه‌ای نمی‌کردیم. در حال حاضر حدود ۹.۶ میلیون از ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور اسقاطی هستند، اما می‌گویند که این‌ها ابزار رزق و روزی مردم هستند و باید حرکت کنند و هوای آلوده تولید کنند.کلانتری بابیان اینکه هر موتورسیکلت اسقاطی ۷ تا ۸ برابر یک خودرو آلودگی تولید می‌کند، گفت: نزدیک به ۵۶۰ هزار کامیون اسقاطی در کشور در حال تردد هستند و در فصل سرما ۶۱ درصد آلودگی‌ هوا را خودروهای دیزلی ایجاد می‌کنند.

هزینه هوای پاک
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: ما هزینه‌ای نکرده‌ایم که انتظار داشته باشیم روز ناسالم نداشته باشیم. از سوی دیگر تحریم‌ها سبب شده است که وزارت نفت نتواند مازوت تولیدی خود را صادر کند. هنگامی‌که جلوی مصرف مازوت در نیروگاه‌ها را گرفتیم، پالایشگاه‌ها پر از مازوت شدند بنابراین به‌ناچار نیروگاه‌ها دوباره به مازوت سوزاندن روی آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم. دچار سیکل بسته‌ای شده‌ایم که نمی‌دانیم در این شرایط، چطور از آن بیرون بیاییم؟ هوای پاک هزینه می‌خواهد. اگر دولت‌ها می‌خواهند برای مردم هوای پاک ایجاد کنند باید سرمایه‌گذاری کنند. در غیر این صورت تعطیل کردن مدارس و دانشگاه‌ها مشکل‌گشا نیست.به گفته کلانتری ‌۸۳ درصد منبع آلودگی گازی کشور خودروها و ۶۱ درصد منبع آلودگی ذرات معلق کمتر ۱۰ میکرون، خودروهای دیزلی هستند. بر اساس گزارش نیروی انتظامی، شش خودروهای سواری و کل خودروهای دیزلی ما اسقاطی هستند.رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: ما ناچار شدیم که در تولید سواری از بسیاری استانداردها چشم‌پوشی کنیم و اگر بخواهیم این استانداردها را اعمال کنیم کل خودروسازی کشور باید تعطیل شود. توان اصلاح به‌طور کامل به‌ویژه در شرایط تحریم وجود ندارد و اگر تلاش‌های وزارت نفت نبود اوضاع به‌مراتب بدتر از این می‌شد. دو سال پیش در مشهد گازوییل با ۱۲ هزار پی پی ام سولفور تولید می‌شد که باورکردنی نیست والان این رقم به زیر ۱۵۰ و ۱۶۰ پی پی ام رسیده است. ما اگر سرمایه‌گذاری در حوزه آلودگی هوا نکنیم نمی‌توانیم امیدوار باشیم هوایی بهتر از این داشته باشیم.

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.