انتخاب تاریخ:   /  /   
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
قاضی منصوری از دادسرای فرهنگ و رسانه تا سنگ‌فرش‌های بخارست!
پاسخ به منتقدان دولت به روایت آمارها
پیامدهای پرهزینه ارجاع دوباره پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت
آیا گزارش آژانس علیه ایران، پرونده هسته‌ای را به شورای امنیت خواهد برد یا خیر؟
پرد‌ه برد‌اری از رشوه 200 میلیارد‌ تومانی
عدم همکاری با بازرسان
جزییات تازه درباره متهمان فراری پرونده اکبر طبری
آیا برای ایران، رئیس‌جمهور دموکرات یا جمهوری‌خواه فرق دارد؟
چه باید کرد تا پرونده ایران به شورای امنیت نرود؟
نتیجه «مذاکره» در روابط خارجی، بهتر از تهدید است
مرگ مشکوک غلامرضا منصوری قاضی فراری در بخارست
ارتش باید هوشیار و بدون هیاهو باشد
تأثیر کووید -19 برافزایش خطر جنگ بین کشورها
دور تازه رویارویی
چرا قضاتی مثل منصوری و قاسم‌زاده‌، «قانون‌گریز» و «قانون‌ستیز» شدند؟
دستگاه دیپلماسی نباید نسبت به پیشنهاد تازه مذاکره ترامپ بی‌تفاوت باشد
استفاده از ماسک در مناطق قرمز اجباری می شود
یک هفته برای لغو خرید خودرو خارجـی مهلت اصـلاح داریـد
ادامه اما و اگرها درباره مرگ قاضی منصوری در بخارست
برجـام، قربانـی زیاده‌خواهی دوسویه شد!
شفافیت، زمینه‌های فساد را از بین می‌برد
افزایش فـشاردیپلماتیک
عده‌ای با پشتیبانی صوری از ولایت‌فقیه بارشان را بستند
غلامرضا منصوری : برای محاکمه به ایران بازمی‌گردم. روح‌الله زم در آخرین جلسه دادگاه اتهامات را قبول دارم
پرونده‌های بزرگ و کوچک فساد چندعاملی هستند، نه تک‌عاملی
تاثیر اعتراضات آمریکا بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری
نظام سیاسی آمریکا نیاز به اصلاح ساختار دارد
مبارزه با فساد بدون ملاحظه ادامـه یابد
تلاش ایران برای گسترش نفوذ در اقیانوس هند
دستورات مهم رئیس جمهور در خصوص کنترل ارز، مسکن و کرونا
راه‌حل عبور از بحران‌ها و تحریم‌ها، سیاسی است یا اقتصادی؟
مذاکره با ایران؛ برگ برنده و حلقه نجات ترامپ
روسای کمیسیون‌های مجلس شمشیر علیه دولت را از رو بسته‌اند
حرکت پمپئو در سازمان ملل متحد علیه ایران ناکام می‌ماند
ایالات‌متحده و ایران و بازخوانی دو پرونده قتل عام در هوا
مهمانی‌ها، عروسی‌ها و تجمعات منشا گرفتاری ابتلا به کروناست
در جنگ احتمالی سوم لبنان، اسرائیل با موشک‌های مرگبار حزب‌الله روبرو می‌شود
احتمال حذف قاضی منصوری توسط یک باند مخوف در قوه قضائیه
جزییات تازه از سقوط هواپیمای اوکراینی
هزینه نافرمانی در اجرای پروتکل‌های درمانی کرونا، جبران‌ناپذیر است
آیا اعضای دائم شورای امنیت از قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ایران حمایت خواهند کرد یا خیر؟
تهاتر ملک ؛ پرداخت رشوه
نباید به روسیه و چین و نتیجه انتخابات آمریکا دل بست
واکنش‌ها به حادثه سایت اتمی نطنز
ایران هنوز فرصت‌های زیادی برای مذاکره دارد
پول‌شویی میلیاردی؛ جعل اسناد
اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 1400 حضور به هم نرسانند، حذف خواهند ‌شد
روحانـی و ظریـف زیر تیـغ مجلـس
استعفای عارف کار درستی بود
هزینه رفتار مخالفان دیپلمات برجسته ایرانی برای حاکمیت
بیشتر
کد خبر: 71463 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱۰/۲۴ - 09:43

ستاره صبح-تعداد داوطلبان ثبت‌نام کننده متقاضی برای شرکت در انتخابات مجلس یازدهم ۱۵ هزار و ۶۱۸ نفر بود. این ثبت‌نام کنندگان را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد؛ دسته نخست آنان که در مجالس پیشین در شورای نگهبان پرونده داشتند و نگارنده به عنوان یک حقوقدان بر سر اصل 99 قانون اساسی که نظارت را وظیفه شورای نگهبان می‌داند، نه دخالت در انتخابات، با این شورا اختلاف دارد؛ همچنین مطابق اصل 37 قانون اساسی، اصل بر برائت است، نه عدم صلاحیت و بر این اساس، وقتی هیئت‌های اجرایی کاندیداها را تأیید صلاحیت کرده‌اند، رد صلاحیت‌ها توسط هیئت‌های نظارت شورای نگهبان قانونی نیست. چنانچه افرادی توسط همین شورای نگهبان احراز صلاحیت شده‌اند، دیگر نیاز به احراز صلاحیت مجدد آن‌ها نیست؛ مگر آن‌که این افراد از زمان احراز صلاحیت قبلی دارای پرونده‌ای شده باشند که محرومیت از حقوق اجتماعی برایشان در پی داشته است. یعنی احراز صلاحیت افراد یک نوبت صورت گرفته و نیاز به احراز مجدد نیست. البته افرادی که بر اساس قانون محکومیت‌هایی داشته باشند، کاری نداریم. اما دسته دوم کسانی اند که یک دوره احراز صلاحیت شده‌اند  یا نماینده بوده‌اند و هیچ محکومیتی ندارند و درنتیجه هیچ منطق حقوقی‌ای، حقوق مکتسبه به‌وسیله شورای نگهبان را از آنان سلب نمی‌کند. در این شرایط موضوع تکلیف مجلس دهم مطرح می‌شود. مجلس دهم تا خردادماه 1399 ادامه دارد و افرادی که هم‌اینک نماینده مجلس‌اند و بعضاً مانند علی مطهری، محمود صادقی، و... نمایندگانی شجاع هستند، تکلیفشان در مجلس دهم چیست؟ شنیده‌شده تعداد 90 تا 97 نفر از نمایندگان فعلی رد صلاحیت شده‌اند و نمی‌شود گفت این افراد برای مجلس یازدهم صلاحیت ندارند، اما می‌توانند باقی مجلس دهم را حضورداشته باشند. مسئله نگاه واقعی و حقوقی به موضوع است؛ اگر این افراد که یک‌بار تأیید صلاحیت شده‌اند، و اکنون برای انتخابات پیش رو رد صلاحیت شده‌اند، پس صلاحیت حضور در ماه‌های باقی‌مانده مجلس دهم و رأی دادن برای قوانین و مصوبات را ندارند. بر این اساس مجلس در آستانه شکنندگی آرا قرار می‌گیرد. زیرا از جمع مجلس دهم 90 نفر رد صلاحیت شده‌اند و مجلس با دوسوم آرای نمایندگان رسمیت می‌یابد. اگر این 90 نفر را از تعداد کل نمایندگان مجلس کسر کنیم، می‌توان گفت که مجلس در آستانه شکنندگی آرا قرار می‌گیرد و صلاحیت کل آن زیر سؤال می‌رود. آیا ممکن است یک نماینده برای چهار سال صلاحیت حضور در مجلس را نداشته باشد، اما در چند ماه باقی‌مانده صلاحیت طرح سؤال، تصویب قانون، سؤال از وزرا و رئیس‌جمهور، و... داشته باشد؟ این‌یک پارادوکس است که شورای نگهبان باید آن را حل کند. بنابراین به اعتبار قانونی، آرای این افراد از روز رد صلاحیت (21 دی) اعتبار ندارد و لذا مجلس دهم در مرز شکنندگی قرار می‌گیرد. اگر شورای نگهبان معتقد است این‌ها در ادامه مجلس صلاحیت‌دارند، باید مشخص کنند به چه دلیلی رد صلاحیت شده‌اند و به چه دلیلی می‌توانند در ماه‌های باقی‌مانده در قانون‌گذاری مشارکت داشته باشند. بنابراین هر طرح یا لایحه‌ای در مجلس اعم از بودجه و... تصویب شود، اعتبار قانونی نخواهد داشت.

 

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.