انتخاب تاریخ:   /  /   
اپلیکیشن بخار
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
چه کسی ویروس کرونا را ساخته است؟ آمریکا، اسرائیل یا خود چین؟
شورای امنیت تحریم‌های آمریکا علیه ایران را لغو کند
آغاز شبه قرنطینه در کشور
دیپلماسی کرونایی با هدف کاهش تنش میان ایران و آمریکا
تازه‌ترین اخبار از مقامات درگذشته و مبتلابه ویروس کرونا
چرا ویروس کرونا در ایران شیوع بی‌رویه پیدا کرد؟
متن نامه وزیر بهداشت به رهبـر انقـلاب و پاسخ ایشان
آقای ظریف به خاطر جان مردم در دو سو مذاکره کنید
آزادراه همت به جاده چالوس رسید
ایران درگیر تحریم‌ها، کروناویروس و سقوط قیمت نفت
حمله پنتاگون به پایگاه‌های حشدالشعبی در عراق
جنگ نفتی عربستان و روسیه بر سر قیمت نفت
تأثیر بیماری کرونا بر اقتصاد ایران
قطع زنجیره کرونا با انجام ضدعفونی
اعطای مرخصی به ۸۳ هزار زندانی در کشور
ضرورت لغو تحریم‌های ایران برای کمک به مهار کروناویروس
نیروهای مسلح در میدان مبارزه با ویروس کرونا
مقابله با کرونا مستلزم اقدامات هماهنگ و مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی است
چرا شهر قم را قرنطینه نکردید؟
ویروس همه‌گیر کرونا و ناسیونالیست
استفاده از هوش مصنوعی برای مبارزه با ویروس کرونا در چین
فشار چندگانه کرونا ویروس بر بازار نفت
دو هفته در خانه بمانید
بگذارید متخصصان حرف اول و آخر را در مقابله با کرونا بزنند
فتوای آیت‌الله صانعی در خصوص گرفتن روزه درشرایط شیوع کرونا
نتیجه سیاست «شل کن سفت کن» در مبارزه با کرونا
چرا وضعیت ابرقدرتی ایالات‌متحده به مخاطره افتاده است؟
آخرین دستورات رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت در مقابله با کرونا
چگونه در این روزهای دشوار کرونایی تاب آوری داشته باشیم؟
چگونه می‌توان از بحران کرونا برای کاهش تحریم‌های امریکا علیه ایران استفاده کرد؟
تداوم سردرگمی در مبارزه با ویروس کرونا
ما در ساختار مدیریتی مشکلات ساختاری داریم
بی‌سابقه بودن از دست رفتن مشاغل از زمان رکود بزرگ
درس‌های اقتصادی که می‌توان از کرونا آموخت
جزییات تازه بسته‌های حمایتی برای مردم
جذب کمک های بین المللی برای کرونا، نه دفع آن
نفع مردم ایران در دیپلماسی هوشمند و پرهیز از تنش با آمریکا است
بیشتر
کد خبر: 71438 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱۰/۲۱ - 23:32

ستاره صبح-کسی نمی‌گوید که هیچ هواپیمایی نباید سقوط کند و کسی هم نمی‌گوید که مسافرت با هواپیما به جهت ضریب بالای امنیتی، نباید همراه با حادثه باشد. به‌واقع سقوط هواپیما و سوانح هوایی با توجه به توسعه و گسترش صنعت حمل نقل هوایی، فرسوده‌شدن ناوگان هواپیمایی، خطای خدمه و نقص فنی و سرانجام سایر عوامل نظیر شرایط جنگی در برخی مناطق و آسمان‌های خاص، امر اجتناب‌ناپذیر سفر هوایی است. داستان سوانح هوایی و سقوط هواپیماها در طول تاریخ صنعت هواپیمایی معلول همه عوامل گفته‌شده است؛ اما سانحه هوایی و داستان سقوط در شرایطی تبدیل به مشکل و مسئله می‌شود که مسئولان صنعت حمل‌ونقل هوایی بخواهند با انکار واقعیت و پنهان‌کاری علت را به عوامل بعید و غیرواقعی نسبت دهند. دراین‌ارتباط، علت‌یابی سقوط و سرنگونی بوئینگ 737 خط هوایی اوکراین در تهران آن‌هم در گرماگرم انتقام تهران از آمریکا، مشمول این قاعده شده، اغلب مسئولان مثل علی عابد زاده رئیس سازمان هواپیمایی کشور، علی ربیعی سخنگوی دولت و ... با فرافکنی، علت این سقوط را به‌نوعی به خطای خدمه و نقص فنی هواپیما نسبت داده و از بیان علت اصلی حادثه یعنی خطای انسانی و اشتباه محاسباتی در شلیک موشک پدافند سپاه، خودداری کرده‌اند. حتی این مسئولان چنین حادثه‌ای را به خطای انسانی خلاصه نکرده و در اظهار و نظرهای هماهنگ و همگن، علت‌یابی و اظهار و نظرهای کارشناسانه برخی مسئولان صنعت هوایی در اوکراین و کانادا را تلاشی برای فضاسازی رسانه‌ای و عملیات روانی دشمن علیه نظام دانسته‌اند. حال و در شرایطی علت اصلی و قریب حادثه معلوم شده است، این کنش غیرواقعی مسئولان، موجب عصبانیت و اعتراض افکار عمومی و حتی ایجاد رخنه در حصار ایمان‌ها و باورها شده است که انعکاس آن را می‌توان در فضای مجازی مشاهده و به خوانش گرفت. در شرایط حاضر و آن‌گونه که پیداست، این عصبانیت و اعتراض افکار عمومی نه به جهت خطای انسانی پدافند سپاه، بلکه بیشتر به علت‌یابی پارادوکسی کال، پنهان‌کاری و درنهایت شفافیت دیرهنگام از علت‌یابی قریب حادثه است. البته همین افکار عمومی در کنار شفافیت و رمزگشایی دیرهنگام از سطح حادثه، بر مسئله غامض دیگری نیز اشاره و تأکید کرده‌اند که: چرا با توجه به اقدام سپاه پاسداران در انجام مأموریت بزرگی چون حمله به پایگاه نظامی الا سد آمریکا در عراق، آسمان کشور برای ساعاتی از پروازهای داخلی و خارجی خالی نشد و سرانجام آنکه چرا برای تعطیلی و تأخیر پروازها در هنگام اجرای انتقام، اقدامی صورت نگرفت؟ در همین راستا، برخی از اقدامات هیجانی و غیرمنتظره مسئولان مانند اعلام مواضع در عدم تحویل جعبه سیاه به بوئینگ و اوکراین و همچنین پاک‌سازی محل حادثه از بقایای هواپیما به عصبانیت و اعتراض افکار عمومی افزوده است. حال و با توجه رفتار غیرحرفه‌ای و نامطمئنی که از سوی مسئولان در علت‌یابی حادثه صورت گرفته، به نظر نمی‌رسد که عذرخواهی مسئولان از امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه گرفته تا پیام تسلیت و همدردی حسن روحانی و سایر مسئولان بتواند مرهمی بر زخم و آلام بازماندگان این حوادث باشد. شاید مردم خطای انسانی و شخص شلیک‌کننده موشک به هواپیما را ببخشند اما رفتار پارادوکسی کال، پنهان‌کاری، فرافکنی و سلب مسئولیت مسئولان را نمی‌بخشند. این‌گونه رفتارها موجب سلب اعتماد افکار عمومی در قبال اطلاع‌رسانی مسئولان در حوادث این‌چنینی می‌شود و این حدس و گمان را تقویت می‌کند که آیا علت‌یابی حوادثی چون: سانحه سانچی و سقوط پرواز تهران - یاسوج مشمول همین داستان بوده یا خیر؟

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.