انتخاب تاریخ:   /  /   
اپلیکیشن بخار
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
هماهنگ‌کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای چه به ایران آمد؟
پرتاب ماهواره ظفر با عدم موفقیت روبرو شد
برای انجام اصلاحات یا باید راه ساخت یا باید راه یافت
مساوی بودن زن و مرد را باید در عمل دید نه در حرف
ایرانِ قوی با مجلسِ قوی
روزی برای انتخاب
جدال نماینده قم با وزارت بهداشت
هاشمی که جریان انحرافی احمدی‌نژاد را از پیش پای نظام برداشت تاوانش را داده و می‌دهد
ایجاد شکاف در اردوگاه‌های معترضان عراقی
تحلیل سخنان رئیس‌جمهوری در مراسم 22 بهمن
حجم تجارت،70 میلیارد دلار
روایت حسن روحانی از مجالس صدرمشروطه
صندوق رای، صدای مردم است
بدفهمی در منطق سیاسی و دیپلماسی
پیامدهای تقویت تندروها در پارلمان
تحریم‌های امریکا علیه ایران جنایت است
در دادگاه روح‌الله زَم مدیر سایت آمدنیوزچه گذشت؟
«معامله قرن» پوچ و پیش‌پاافتاده است
جذابیت ایران برای کشورهای آسیای میانه علی‌رغم تحریم‌ها مالی عربستان
راه‌اندازی خط لوله گاز 40 میلیارد دلاری تاناپ آن در نقش کریدور انرژی قفقاز جنوبی
نگرانی کنفرانس امنیتی مونیخ از ناامن شدن جهان
تحریم ایران به خاطر قرار گرفتن در فهرست سیاه FATF
خروج از فهرست سیاه FATF نیاز به تصمیم سیاسی دارد
آمار کشته‌شدگان حوادث آبان ماه اعلام می‌شود
نقش ترامپ در تقویت تندروها و تضعیف میانه‌روها
دیوار نکشید، پل ارتباطی بسازید
پیروز انتخابات مجلس یازدهم، بازنده اصلی انتخابات خواهد بود
پیامد پارلمان محافظه‌کاران برای روحانی
پایان ضرب العجل گروه اقدام ویژه مالی برای ایران
فراخوان انتخاباتی
نوسان قیمت ارز وطلا
ورود انقلاب به چهل و دومین سال 2+40
دلایل وقوع انقلاب چه بود؟
پیامدهای قرار گرفتن ایـران در فهرست سیاه گروه اقدام ویژه مالی
افتتاح آزادراه، پل‌ها و تونل‌هـای زیبـا
اسامی افرادی که تحریم‌ها را دور می‌زدند به یک افسر جاسوس می‌دادم
حضور تندروها در مجلس آینده به سیاست نرم منتهی نمی‌شود
ورود انقلاب به چهل و دومین سال 2+40
بازگشت دوباره ایران به فهرست سیاه FATF
تاثیراختلافات غرب بر ناامن شدن جهان
بیشتر
کد خبر: 71438 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱۰/۲۱ - 23:32

ستاره صبح-کسی نمی‌گوید که هیچ هواپیمایی نباید سقوط کند و کسی هم نمی‌گوید که مسافرت با هواپیما به جهت ضریب بالای امنیتی، نباید همراه با حادثه باشد. به‌واقع سقوط هواپیما و سوانح هوایی با توجه به توسعه و گسترش صنعت حمل نقل هوایی، فرسوده‌شدن ناوگان هواپیمایی، خطای خدمه و نقص فنی و سرانجام سایر عوامل نظیر شرایط جنگی در برخی مناطق و آسمان‌های خاص، امر اجتناب‌ناپذیر سفر هوایی است. داستان سوانح هوایی و سقوط هواپیماها در طول تاریخ صنعت هواپیمایی معلول همه عوامل گفته‌شده است؛ اما سانحه هوایی و داستان سقوط در شرایطی تبدیل به مشکل و مسئله می‌شود که مسئولان صنعت حمل‌ونقل هوایی بخواهند با انکار واقعیت و پنهان‌کاری علت را به عوامل بعید و غیرواقعی نسبت دهند. دراین‌ارتباط، علت‌یابی سقوط و سرنگونی بوئینگ 737 خط هوایی اوکراین در تهران آن‌هم در گرماگرم انتقام تهران از آمریکا، مشمول این قاعده شده، اغلب مسئولان مثل علی عابد زاده رئیس سازمان هواپیمایی کشور، علی ربیعی سخنگوی دولت و ... با فرافکنی، علت این سقوط را به‌نوعی به خطای خدمه و نقص فنی هواپیما نسبت داده و از بیان علت اصلی حادثه یعنی خطای انسانی و اشتباه محاسباتی در شلیک موشک پدافند سپاه، خودداری کرده‌اند. حتی این مسئولان چنین حادثه‌ای را به خطای انسانی خلاصه نکرده و در اظهار و نظرهای هماهنگ و همگن، علت‌یابی و اظهار و نظرهای کارشناسانه برخی مسئولان صنعت هوایی در اوکراین و کانادا را تلاشی برای فضاسازی رسانه‌ای و عملیات روانی دشمن علیه نظام دانسته‌اند. حال و در شرایطی علت اصلی و قریب حادثه معلوم شده است، این کنش غیرواقعی مسئولان، موجب عصبانیت و اعتراض افکار عمومی و حتی ایجاد رخنه در حصار ایمان‌ها و باورها شده است که انعکاس آن را می‌توان در فضای مجازی مشاهده و به خوانش گرفت. در شرایط حاضر و آن‌گونه که پیداست، این عصبانیت و اعتراض افکار عمومی نه به جهت خطای انسانی پدافند سپاه، بلکه بیشتر به علت‌یابی پارادوکسی کال، پنهان‌کاری و درنهایت شفافیت دیرهنگام از علت‌یابی قریب حادثه است. البته همین افکار عمومی در کنار شفافیت و رمزگشایی دیرهنگام از سطح حادثه، بر مسئله غامض دیگری نیز اشاره و تأکید کرده‌اند که: چرا با توجه به اقدام سپاه پاسداران در انجام مأموریت بزرگی چون حمله به پایگاه نظامی الا سد آمریکا در عراق، آسمان کشور برای ساعاتی از پروازهای داخلی و خارجی خالی نشد و سرانجام آنکه چرا برای تعطیلی و تأخیر پروازها در هنگام اجرای انتقام، اقدامی صورت نگرفت؟ در همین راستا، برخی از اقدامات هیجانی و غیرمنتظره مسئولان مانند اعلام مواضع در عدم تحویل جعبه سیاه به بوئینگ و اوکراین و همچنین پاک‌سازی محل حادثه از بقایای هواپیما به عصبانیت و اعتراض افکار عمومی افزوده است. حال و با توجه رفتار غیرحرفه‌ای و نامطمئنی که از سوی مسئولان در علت‌یابی حادثه صورت گرفته، به نظر نمی‌رسد که عذرخواهی مسئولان از امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه گرفته تا پیام تسلیت و همدردی حسن روحانی و سایر مسئولان بتواند مرهمی بر زخم و آلام بازماندگان این حوادث باشد. شاید مردم خطای انسانی و شخص شلیک‌کننده موشک به هواپیما را ببخشند اما رفتار پارادوکسی کال، پنهان‌کاری، فرافکنی و سلب مسئولیت مسئولان را نمی‌بخشند. این‌گونه رفتارها موجب سلب اعتماد افکار عمومی در قبال اطلاع‌رسانی مسئولان در حوادث این‌چنینی می‌شود و این حدس و گمان را تقویت می‌کند که آیا علت‌یابی حوادثی چون: سانحه سانچی و سقوط پرواز تهران - یاسوج مشمول همین داستان بوده یا خیر؟

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.