انتخاب تاریخ:   /  /   
اپلیکیشن بخار
کد خبر: 71320 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱۰/۲ - 00:24

ستاره صبح-این روزها که آلودگی هوا گریبان ما را گرفته است، کلامم را با این شعر سعدی آغاز می‌کنم که می‌گوید: «سعدی به روزگاران مهری نشسته بر دل/ بیرون نمی‌توان کرد، الّا به روزگاران». وقتی در کشور سهل‌انگاری می‌شود و کسی به فکر آلودگی هوا نیست؛ اتومبیل‌های باکیفیت نازل و گران تولید می‌شوند، فضای سبز از بین می‌رود، خودروهای قدیمی و تک‌سرنشین به خیابان‌ها آورده می‌شوند، نمی‌توان یک‌شبه آلودگی هوا را کاهش داد. وقتی 30 درصد صنایع کشور در اطراف تهران قرارگرفته است، با تعطیل کردن چندروزه مدارس و دانشگاه‌های تهران مشکل آلودگی حل نمی‌شود. حتماً دیده‌اید که نیمه‌شب‌ها در همین شهر تهران، کامیون‌های حمل نخاله‌های ساختمانی که مسیر رودخانه‌ها را آلوده و مسیل‌ها را مسدود می‌کنند، چه دود سیاه و آلوده‌ای از اگزوزهایشان خارج می‌شود. حتی اتوبوس‌های شرکت واحد به همین اندازه دودزا هستند و گفته‌شده که 30 درصد آلودگی‌ها به دلیل تردد همین اتوبوس‌هاست. امروز در کشور 17 میلیون موتورسیکلت بنزینی وجود دارد که از این تعداد حدود 3ونیم میلیون آن در تهران تردد می‌کنند و هرکدام 8 برابر یک اتومبیل، آلودگی هوایی و صوتی دارد. وقتی چنین وسایلی روانه خیابان‌ها شده‌اند، نباید انتظار داشت که با دو یا سه روز تعطیلی یا اعلام طرح زوج و فرد مشکل حل شود. اصلاً پرسش این است که تاکنون برای رفع مشکل آلودگی هوا چه کرده‌ایم؟ نباید چنین انتظاری داشت که مشکل آلودگی هوا سریع حل شود. سال‌ها بی‌دقتی در شهر تهران که روزگاری اطراف آن را چنارستان‌های سبز و خرم در برگرفته بود، کاری کرده که امروز شهر در احاطه برج‌ها و ساختمان‌هاست. مسیر باد جنوب غربی به شمال شرقی تهران هم که آلودگی‌ها را تا حدی کاهش می‌داد، با ساخته‌شدن برج‌های مرتفع اطراف دریاچه چیتگر مسدود شد و مسیر تنفس تهران بسته شد. بنابراین با این وضعیت تهران به‌زودی غیرقابل‌سکونت می‌شود و باید به حال آن روز فکری کرد. اکنون‌که بسیاری از این موارد قابل‌برگشت نیست، آیا باقیمت زمین بالای 20 میلیون تومان، می‌توان در شهر تهران فضای سبز احداث کرد؟ آیا خودروسازها حاضرند خودروی باکیفیت تولید کنند؟ ایران‌خودرو که قرار بود بر اساس قانون هوای پاک مصوب سال 96، همراه با سایر خودروسازان، تولید خودروی یورو 4 را متوقف کند، چرا به‌تازگی خودروهای یورو 4 را پیش‌فروش کرد؟ کیفیت بنزین‌ها و کاربراتورهای خودروها هم تعریفی ندارد. آیا وزارت نفت حاضر است بنزین بدون گوگرد تولید کند؟ این شرکت‌ها برخلاف قانون رفتار می‌کنند و شکایت سازمان محیط‌زیست هم راه به‌جایی نمی‌برد. شهر تهران مرده است و حالا دیگر نمی‌توان آن را زنده کرد. لذا راهی وجود ندارد جز این‌که تهران تخلیه شود و ارزش املاک از بین برود تا بخش زیادی از جمعیت از این شهر بروند؛ در غیر این صورت تغییری در وضعیت هوای تهران رخ نخواهد داد.

 

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.