انتخاب تاریخ:   /  /   
اپلیکیشن بخار
کد خبر: 71314 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱۰/۱ - 02:22

ستاره صبح-

آمارهای جهانی حاکی از آن است که آلودگی هوا سالانه ۲۲۵ میلیارد دلار از اقتصاد جهان را از بین می‌برد. بانک جهانی سه سال قبل، در سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بود هرسال ۲.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران به خاطر آلودگی هوا از بین می‌رود و ۲۱ هزار نفر به خاطر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. وحید حسینی، مدیرعامل وقت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در آبان سال 96 گفته بود: «هزینه اقتصادی آلودگی هوای تهران بین ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان است و می‌توان گفت پایتخت معادل بودجه شهرداری هزینه اقتصادی آلودگی هوا را می‌دهد.» اخیراً مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اعلام کرد که گزارش‌ها حاکی از خسارت سالانه معادل ۲.۶ میلیارد دلار به شهروندان تهرانی است که با احتساب جمعیت ۸.۷ میلیونی تهران، سهم هر نفر در زیان متأثر از آلودگی هوا، برابر ۳۰۰ دلار در سال است.

خسارت آلودگی هوا معادل یارانه معیشتی
با توجه به دلار حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومانی، معادل ریالی خسارت آلودگی هوا در تهران، ۳۳ هزار و ۲۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. این یعنی با احتساب جمعیت ۸.۷ میلیونی تهران، سهم هر نفر در زیان متأثر از آلودگی هوا، برابر ۳ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان در سال است.
آمار خسارت ۳۳ هزار و ۲۰ میلیارد تومانی آلودگی هوا در تهران در حالی است که این عدد تقریباً عددی معادل یارانه معیشتی و کمی کمتر از رقم یک‌ساله پرداخت یارانه نقدی به خانوارهای ایرانی است. در حال حاضر دولت ماهانه تقریباً رقمی حدود ۳.۵ هزار میلیارد تومان بابت یارانه نقدی به‌حساب خانوار واریز می‌کند که در سال، رقمی در حدود ۴۲ هزار و ۵۸۸ میلیارد تومان می‌شود.
برای سال ۱۳۹۹ نیز بنا به گفته رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و بررسی مواد و جداول بودجه، دولت ۴۳ هزار میلیارد تومان برای هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی به حدود ۷۸ میلیون ایرانی کنار گذاشته است.
همچنین دولت برای سال آینده رقمی در حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه معیشتی به حدود ۶۰ میلیون نفر ایرانی پیش‌بینی کرده است.

علت اصلی آلودگی هوا چیست؟
در حال حاضر خودروهای سواری و کیفیت سوخت مصرفی، دو متهم آلودگی هوا هستند که هرکدام دیگری را مقصر می‌داند. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به‌تازگی مرتبط دانستن آلودگی هوا با بنزین را به‌طور کامل رد و اعلام کرد که سوخت توزیعی اعم از بنزین و گازوییل در کلان‌شهر تهران از کیفیت بالایی برخوردار است. بر اساس گزارش نفتی‌ها، طبق گزارش منتشرشده توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، منشأ بیش از ۸۰ درصد از آلودگی وسایل نقلیه شهر تهران مربوط به کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها گزارش‌شده که ازقضا سوخت مصرفی هیچ‌کدام از آن‌ها بنزین نیست، بنابراین مرتبط دانستن آلودگی هوا با بنزین به‌طور کامل رد می‌شود.
همچنین بر اساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ‌ترکیبات آروماتیک که سرطان‌زا شناخته می‌شوند، به‌طور کامل از تمامی بنزین تولید کشور از یورو ۲ گرفته تا یورو ۵ حذف‌شده و به استاندارد یورو ۵ رسیده است.

موتورسیکلت‌های غیراستانداردی
وزیر نفت به‌تازگی درباره اثر بنزین روی آلودگی هوا اعلام کرد: سازمان محیط‌زیست قبل هم اعلام کرده که تأثیر کیفیت بنزین بر آلودگی هوا بسیار ناچیز است. از طرف دیگر نیز نوع بنزین مسئله نیست، بلکه مسئله موتورسیکلت‌های غیراستانداردی هستند که آلودگی ایجاد می‌کنند و آن‌طور که عنوان می‌شود، هر موتورسیکلت غیراستاندارد به‌اندازه ۷ خودرو آلودگی ایجاد می‌کند و متأسفانه تعداد زیادی موتورسیکلت داریم که استاندارد نیستند. به گفته بیژن نامدار زنگنه، در شهرهای بزرگ بنزین و گازوییل یورو توزیع می‌شود، اما فعلاً مشکل این نیست.

مافیای خودروسازی
عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست اخیراً انگشت اتهام را به سمت خودروسازی‌ها برده است. وی با اشاره به آلودگی تهران و احتمال تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در هفته آینده، عنوان کرد: «مافیای خودروسازی آن‌قدر توان مالی دارند که تصمیم گیران را خریداری کنند. پس قطعاً با چنین شرایط جوی و ایستایی هوا مواجه می‌شویم.»

سوخت یورو 7 نداریم
احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران اعتقاد دارد: سوخت خودروهای وارداتی یورو ۷ است، درحالی‌که این نوع سوخت در کشور وجود ندارد و زمانی که این نوع خودروها از سوخت یورو ۴ استفاده می‌کنند، موتور آن‌ها آسیب می‌بیند و درنتیجه آلایندگی آن‌ها از خودروهای یورو ۴ هم بیشتر می‌شود.او بابیان اینکه در شرایط کنونی برای کاهش آلایندگی خودروها محدودیت داریم، تصریح کرد: اگر بخواهیم به استاندارد یورو ۵ دست‌یابیم، باید سوخت آن را فراهم کنیم، درحالی‌که اکنون سوخت یورو ۵ در سراسر کشور توزیع نمی‌شود. اگر سوخت یورو ۵ در تمام کشور توزیع شود، باید سنسورها و ایسیو این خودروها هم تأمین شود که اکنون ارتباط ما با قطعه سازان خارج از کشور قطع است و امکان اینکه این کار را انجام دهیم، وجود ندارد.

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.