انتخاب تاریخ:   /  /   
کد خبر: 71298 | تاریخ : ۱۳۹۸/۹/۲۷ - 09:35
شهرها همچنان شناور در دود
خبریک

شهرها همچنان شناور در دود

اشاره: هرسال آلودگی هوا در فصل پاییز و آغاز فصل زمستان نفس شهروندان را در کلان‌شهرها به شماره می‌اندازد و روند زندگی در شهر را مختل و مردم را نگران می‌کند. این اتفاق در هفته گذشته و هفته جاری در تهران، کرج، قزوین، اصفهان، اراک، اهواز، سنندج و ... افتاد. مردم در شهرهای محاصره‌شده از آلاینده‌ها در شوک به سر می‌برند. کارشناسان بارها پیشنهاد داده‌اند که هفته آخر پاییز یا هفته اول زمستان را «تعطیلات زمستانی» اعلام کنند تا مردم کلان‌شهرها شهر را تخلیه کرده و به تفریحات زمستانی بپردازند. عرفی که در بسیاری از کشورها برقرار است. همچنین در 55 کشور دنیا در هر هفته دو روز تعطیل رسمی وجود دارد و پیشنهاد می‌کنند در ایران روز پنج‌شنبه یا شنبه تعطیل رسمی باشد تا افراد از آن استفاده کرده و به سفر بروند تا شهرها نفسی تازه کنند. البته این طرح مورد تائید اتاق بازرگانی ایران قرارگرفته و کلیات آن دریکی از گروه‌های مجلس تصویب‌شده، اما نمایندگان به دلیل بی‌تفاوتی نسبت به محیط‌زیست و گردشگری پیگیر تصویب تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نیستند. وجود تعطیلات پراکنده و مناسبتی در ایران همچنان جریان دارد. هرسال پیشنهاد داده می‌شود که از نیمه شهریور آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها فعالیت خود را آغاز کنند و به ازای آن تعطیلات زمستانی داشته باشند، اما این طرح‌ها عملیاتی و اجرایی نمی‌شود. قوانین و اقدامات بسیاری برای مقابله با آلودگی هوا وجود دارد، اما تاکنون بازدهی نداشته است تا آنجا که شامگاه سه‌شنبه شاخص آلودگی هوا از مرز هشدار گذشت و به مرحله خطرناک رسید. شاخص آلودگی هوا در منطقه پیروزی و منطقه 21 از مرز 200 عبور کرد و در محدوده بنفش قرار گرفت که در صورت تداوم باید ساکنان این مناطق تخلیه می‌شدند. شهردار تهران دراین‌باره گفته در شرایط خطرناک باید شهر تعطیل و تخلیه شود، اما پرسش این است که شهر چگونه می‌تواند بدون برنامه از پیش تعیین‌شده تخلیه شود؟ از سوی دیگر رئیس شورای شهر تهران معتقد است که آلودگی هوا یک مسئله حاکمیتی است، حال که کشور در تنگنای تحریم قرار دارد و نمی‌تواند خودرو استاندارد و حمل‌ونقل عمومی پاک را تولید یا خریداری کند، آیا بهتر نیست که با یک راهکار ساده با تصویب قانون تعطیلات زمستانی تا حدی مشکل آلودگی هوا حل و از مرگ شهروندان به دلیل آلودگی هوا جلوگیری شود؟ نکته قابل‌تأمل این است که اپیدمی آلودگی هوا بخش‌هایی از کشور را فراگرفته که این پیام را دارد که باید مثل کشورهای پیشرفته به‌جای استفاده از گاز در ایجاد گرمایش به سمت برق برویم و اتوبوس و تاکسی و خودرو برقی بسازیم، اما کشور ما در حال صادرات برق به کشورهای همسایه است. شواهد نشان می‌دهد که سپهر ایران به دلیل وجود 22 میلیون خودرو که 4 میلیون آن در تهران است در معرض آلودگی و نابودی زیست‌محیطی قرارگرفته است. بر اساس آمار در حال حاضر 80 درصد از محصولات در کشور توسط کامیون‌ها و تریلرهای گازوییلی و دیزلی جابه‌جا می‌شود که این خودروها دود و آلودگی را به محیط‌زیست پمپاژ می‌کنند.

ستاره صبح-  شاخص هوا بین صفر تا 50 پاک  بین 50 تا 100 سالم
 100 تا 150 برای گروه حساس ناسالم  150 تا 200 برای همه افراد ساکن در تهران یا شهرهای دیگر ناسالم
  200 به بالا خطرناک برای سلامت افراد در شهرهاست

5 شهر آلوده
بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی، سازمان هواشناسی تهران اعلام کرد: «از روز چهارشنبه (۲۷ آذر) تا یکشنبه روند افزایش پایداری جو و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی انتظار می‌رود. امشب کاهش ۳ تا ۵ درجه‌ای دما را خواهیم داشت.» رئیس گروه پایش آلودگی هوا و صدا محیط سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: «هوای شهرهای بندرعباس با شاخص ۱۰۲ و همدان ۱۱۲ ناسالم برای گروه‌های حساس و هوای تهران با شاخص ۱۵۱، کرج ۱۶۱ و پل‌دختر ۱۷۴ ناسالم برای همه گروه‌ها است.» گفتنی است که روز سه‌شنبه هوای شهرهای تبریز با شاخص ۱۰۲، یزد ۱۱۰، اراک ۱۱۸، قزوین ۱۱۹، همدان ۱۲۳، مشهد ۱۳۰، بندرعباس ۱۳۶، اهواز ۱۳۸ و تهران ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و ساوجبلاغ با شاخص ۱۵۶ و پل‌دختر ۱۷۰ ناسالم برای تمام گروه‌ها قرار داشتند.

آلودگی هوای تهران خطرناک شد
پیروز حناچی، شهردار تهران معتقد است تمرکزگرایی در تهران به حدی است که آلودگی هوا در این شهر به نقطه خطرناکی رسیده و شامگاه سه‌شنبه آلودگی هوا از عدد خطرناک ۲۰۰ پی پی‌ام عبور کرد. در چنین شرایطی باید شهر تخلیه شود.شهردار تهران در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: « افزایش جمعیت در شهرهای اطراف تهران بالاتر از محدوده داخل پایتخت است و همین موضوع حمل‌ونقل را در تهران به‌ یک معضل و چالش جدی درآورده است. گفتنی است که شاخص هوا بین صفر تا 50 پاک - بین 50 تا 100 سالم- 100 تا 150 برای گروه حساس ناسالم- 150 تا 200 برای همه افراد ساکن در تهران یا شهرهای دیگر ناسالم و از 200 به بالا خطرناک برای سلامت افراد است.

افزایش بار حمل‌ونقل عمومی در مترو
حناچی گفت: «چالش‌هایی که تا قبل از این وجود داشت پس از افزایش قیمت بنزین شدیدتر شد. در هفته‌های که از افزایش قیمت بنزین گذشته بین ۱۲ تا ۱۳ درصد به بار حمل‌ونقل عمومی در مترو اضافه‌شده است. هرچند ما در خطوط ۶ و ۷ مترو افتتاح‌های داشتیم و تلاشمان این است که در هر یک یا ۲ ماه یک ایستگاه جدید به مترو تهران اضافه شود، اما فشارها بر این حوزه بالاست.
کمبود 2000 واگن 
به گفته حناچی یکی از دلایل مشکلات مترو کمبود حدود ۲۰۰۰ واگن است. هرچند بخش قابل‌توجهی از این واگن‌ها در داخل ایران تولیدشده، اما مشکلاتی مانند تأمین نشدن منابع مالی این شرکت‌ها را در تولید واگن‌های جدید با مشکل مواجهه کرده است.

سهم خودروها در آلودگی 
حناچی گفت: «در حوزه آلودگی هوا  ۱۴ دستگاه سهم دارند، از سازمان ملی استاندارد و وزارت نفت گرفته تا محیط‌زیست و صنایع و معادن جزو آن هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که ۱۰ درصد آلودگی تهران مستقیماً به موتورهای کاربراتوری و ۴۰ درصد مستقیماً به خودروهای تک‌سرنشین مربوط است، البته برخی اتوبوس‌های واحد که دودزایی می‌کنند نیز در این حوزه سهم دارند.وی به طرح استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی در حمل‌ونقل عمومی تهران اشاره کرد و گفت: با توجه به بالا رفتن میزان آلودگی قطعاً باید از تمام گزینه‌ها برای کاهش آلودگی استفاده کرد. حتی بحث‌هایی مانند ورود اسکوترها و دوچرخه‌های برقی به شهر تهران نیز مطرح است که باید دید در گام‌های بعدی چه خواهد شد.شهردار تهران ادامه داد: دوچرخه‌های طرح بدود فعال نیستند زیرا پیمانکار این طرح اعتقاد داشت که شهرداری باید به آنها کمک بیشتری می‌کرد. البته باید برخی مسائل در این دوچرخه‌ها نیز حل می‌شد که امیدواریم با پیگیری‌های لازم بار دیگر فعالیت آنها از سر گرفته شود.

ارتباط بوی بد با وارونگی هوا
حناچی درباره منشان بوی بد به وجود آمده در تهران نیز اعلام کرد: « بو بد ارتباط مستقیمی با وارونگی هوا دارد، چراکه در این زمان در هوای تهران so2   بالا می‌رود و این بوی بد با توجه به پدیده وارونگی هوا تشدید می‌شود. البته مطالعات درباره این اتفاق آغازشده و تا زمان تکمیل نشدن آن نمی‌توان دراین‌باره اظهارنظر دقیقی داشت.»

آلودگی هوای تهران افتضاح است
رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که وضعیت هوای تهران افتضاح است. محسن هاشمی دیروز پس از ترک جلسه علنی شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران درباره آلودگی هوا گفت: «منشان آلودگی هوا متفاوت است و می‌توان گفت مصرف بالا و نوع سوخت در تولید آلودگی مؤثر است و این در حالی است که پدیده گرمایش دستگاه‌های حرارتی را نیز باید به فعالیت خودروها اضافه کرد. حل معضل آلودگی هوا یک مسئله‌ی حاکمیتی و فراخشی است. در خیلی از کشورها از برق به‌عنوان وسیله گرمایشی استفاده می‌کنند و اجازه تولید خودروهای نامرغوب را نمی‌دهند و از حمل‌ونقل عمومی نیز حمایت می‌کنند که همه این مسائل حاکمیتی است و دستگاه‌های مختلفی در این امر دخیل هستند.»رئیس شورای شهر تهران بابیان این‌که ما از خدایمان است که ۹۰۰۰ اتوبوس و ۳۰۰۰ واگن مترو داشته باشیم، ادامه داد: «اما از زمان گران شدن بنزین حتی یک ریال هم به توسعه حمل‌ونقل ندادند و می‌بینیم که الآن آلودگی هوا وضعیت افتضاحی دارد.

تلاش برای کاهش آلودگی هوا
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه «راهکارهای خوبی برای کاهش آلودگی هوا اتخاذشده»، تأثیر این اقدامات را کند توصیف کرد و درعین‌حال گفت: اگرچه تعداد روزهای آلاینده نسبت به گذشته کمتر شده ولی هنوز وضعیت مطلوب نیست زیرا زنجیره اقدامات کامل نشده است.
مسدود شدن کانال انتقال باد 
در کلانشهرها
محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: راهکارهای بسیار خوبی برای مقابله با آلودگی هوا اتخاذشده ولی این مسئله بطئی و کند است. ما کلان‌شهرهایی را ساخته‌ایم که معماری آن منطبق با استانداردهای فنی نیست. مثلاً کانال باد تهران که از سمت شهریار می‌آید، به دلیل ساخت‌وسازها مسدود شده است، صنایع آلاینده در شهر مستقرشده و حالا کم‌کم و به‌مرور به خارج از شهر منتقل می‌شود. بنزین و گازوئیل قبلا استاندارد نبوده اما در حال حاضر بنزین خصوصاً در کلان‌شهرها بر اساس استاندارد یورو 5 است. پیش‌فروش اخیر ایران‌خودرو که خودورهایی با استاندارد یورو ۴ در آن عرضه شدند خلاف قانون است. فقط سوخت ما نسبت به گذشته استانداردشده است. وضعیت  هوا مطلوب نیست زیرا زنجیره اقدامات کامل نشده است.

تحریم 
این نماینده عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با اشاره به تحریم‌ها علیه ایران گفت: با تنگنای تحریم مواجه شدیم درنتیجه صادرات‌ کاهش یافت و حالا مشکلاتی درزمینه تأمین قطعات خودرو و استانداردسازی خودروداریم. حتی بعضی روزها بنزین سوپر هم نداریم. تحریم‌ها همچنین باعث شد توسعه قطارها و متروها هم به تأخیر بیفتد. باید بتوانیم خودروهای فرسوده که عامل مهمی در آلایندگی هستند را از رده خارج کنیم. در حال حاضر این توان اقتصادی وجود ندارد.محمدرضاتابش یادآور شد: ما باید در شهرهای آینده به معماری و شهرسازی توجه کنیم تا پدیده اینورژن (وارونگی هوا) کمترین اثر و آلایندگی را روی سلامت مردم داشته باشد.

سیاست‌های متناقض
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس با انتقاد از افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی نیز گفت: ازجمله دلایل آلودگی همین ایرادات اداری و ساختاری است. این‌ها مجموعه سیاست‌های متناقضی است که وجود دارد. در چنین شرایطی تعرفه خودروهای هیبریدی باید کاهش پیدا کند تا این خودروها بتوانند در یک حد معقول و معمول وارد کشور شوند.

منشا بوی بد تهران صنایع 
گوگردی است
رئیس اداره سلامت هوا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: منشا بوی بد تهران دفن زباله در کهریزک نیست بلکه صنایع گوگردی است که در زمان پایداری هوا میزان آلایندگی آنها تشدید می‌شود. عباس شاهسونی به ایرنا گفت: «بوی بدی که در روزهای گذشته در تهران احساس شد، گازی با منشا ترکیبات گوگردی است که می تواند دی اکسید گوگرد یا ترکیبات دیگری از گوگرد باشد و نمی تواند به دفن زباله ارتباط داشته باشد. با توجه به اینکه بوی بد تهران منشا گوگردی دارد و یک پدیده جدید است باید به دنبال منبع آن در جای دیگری باشیم. البته هنوز به طور دقیق منشا این بو مشخص نشده و مسئولان سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران در کنار دستگاه های دیگر مشغول بررسی موضوع هستند و تا پایان این هفته نتیجه این بررسی ها  اعلام می شود. با توجه به نوع بوی بدی که در هوای تهران احساس شده، مشخص شده که جهت آن از جنوب به شمال است. این بو به صنایعی که گازهای گوگردی منتشر می کنند مرتبط باشد و احتمال نشت گاز از برخی صنایع جنوب تهران مثلا پالایشگاه وجود دارد به خصوص اینکه بویی شبیه آن در یکی دو سال گذشته در یکی از شهرهای خوزستان که پالایشگاه دارد نیز منتشر شده بود. گر چه بارندگی شب گذشته تا حدی شاخص آلودگی را پایین آورد و اکنون به شاخص زیر ۱5۰ یعنی ناسالم برای گروه های حساس رسیده ایم اما پیش بینی سازمان هواشناسی نشان می دهد که طی هفته آینده بارندگی نخواهیم داشت و احتمال افزایش دوباره آلودگی هوا با توجه به ادامه پایداری هوا زیاد است.»

مهمترین عامل آلودگی هوای تهران
شاهسونی تصریح کرد: «مهمترین عامل آلودگی هوای تهران تردد خودروها، کامیون ها و موتورسیکلت های فرسوده و غیر استاندارد است و در کامل ناباوری شاهد ادامه تولید این خودروها و افزایش ورود خودروها و موتورسیکلت های آلوده با استاندارد غیر قابل قبول یورو ۴ هستیم. مهمترین آلاینده هوای تهران در این روزهای ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون است که موجب افزایش سکته ها و افزایش حملات قلبی و تنفسی بیماران مزمن می شود که سالانه عامل مرگ بیش از ۳۰ هزار نفر در کشور است و البته در روزهایی که آلودگی هوا بیشتر است، با رشد ۵ تا ۱۰ درصدی مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در مقایسه با روزهای دیگر مواجه می شویم.»

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.