انتخاب تاریخ:   /  /   
اپلیکیشن بخار
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
پس لرزه‌های ترور سردار ملی
سنگ تمام خوزستانی‌ها و خراسانی‌ها برای سردار
پیامد مصوبه پارلمان عراق در زمینه خروج نظامیان خارجی برای منطقه چیست؟
وداع میلیونی تهـران با سـردار ایـران
این‌سو و آن‌سوی شهادت سردار
داغ سقـوط تازه شد
بازتـاب تـرور فرمانـده
باخت قمارباز آمریکائی در خاورمیانه
علت‌یابی یک سقوط: از پنهان‌کاری تا شفافیت دیرهنگام
مسئول اعلام آمار کشته‌شدگان آبان ماه مشخص شد
آیا سفر روحانی به توکیو دستاورد داشت؟
واکنش‌ها به گزارش خبرگزاری رویترز درباره کشته‌شدگان آبان ماه
تهدیـد آمریـکا؛ پاسـخ ایـران
سید حسن نصرالله انتقام پدرم را می‌گیرد
پیامدهای احتمالی حمله آمریکا به مواضع حزب‌الله عراق برای ایران
نامه نمایندگان به رهبر انقلاب درباره FATF می‌تواند گره‌گشا باشد
افزایش قیمت نفت، طلا و سقوط بورس پس از ترور سردار سلیمانی توسط بالگردهای آمریکائی
نبودگفتمان مشترک، عقب‌ماندگی ، بین‌المللی نبودن ، دانش، تحریم ...
در حال نوشتن نامه به رهبر انقلاب در خصوص تبعات نپیوستن ایران به FATF هستیم
حکمرانی خوب برای استانداردهای نظامی
پیامدهای حقوقی سانحه سقوط هواپیمای اوکراین برای ایران
چگونه اعتراض از حالت نرم و شعار به حالت خشن در می آید؟
پیامدهای عدم تصویب (FATF) برای ایران
رئیس‌جمهور سکوت را شکست
از مذاکره و توافق روی‌گردان نیستیم
پیامد ترور سردار سلیمانی برای ایالات‌متحده
با ایران مذاکره کنید؛ پنجره دیپلماسی روبه پایان است
روزنامـه‌هـا صدای مردم و حلقه واسط میـان آن‌ها و حاکمیـت
ائتلاف دریایـی دربرابرائتلاف دریایـی
بهترین پیشنهاد آبه شینزو به روحانی
عراق در لبه پرتگاه، بعد چه اتفاقی خواهد افتاد؟
رویدادهای مهم خاورمیانه در سال 2019 و غافلگیری‌های ترامپ
ایران نباید وارد جنگ با ایالات متحده شود
نقش تحریم‌ها بر کوچک شدن اقتصاد ایران
رویارویی ایران و آمریکا به کجا می‌انجامد؟
اینترنت شاهراه ورود تروریست‌ها بود و باید بسته می‌شد
پس لرزه‌های یک سقوط غیرعمد
واکنش سه کشور اروپایی به آغاز گام پنج هسته‌ای ایران
مسدود شدن نورد استریم 2 روسیه توسط واشنگتن
انسداد یا گشایش اقتصادی؟
تلاش برای شکستن تحریم‌ها
مانور مشترک چین روسیه و ایران در دریای عمان
خروج از سلطه دلار با ارزهای رمز پایه
ارسال 100 پیامک تهدید‌آمیز
ایجاد« بزرگ‌ترین ترک‌ »در اتحاد غرب به دلیل تنش میان ایران و آمریکا
مکانیسم ماشه کشور را ناگهان در یک بن‌بست قرار نمی‌دهد
ماجراجویی یا محاسبه اشتباه؟
موضع مجلس آینده ایران در قبال واشنگتن
سخنی با مخالفان تصویب لوایحFATF
آیا برداشتن گام پنجم هسته‌ای، پل‌ها را پشت سر ایران خراب می‌کند؟
بیشتر
کد خبر: 71252 | تاریخ : ۱۳۹۸/۹/۲۱ - 00:02
حذف اخذ مجوز برای برگزاری تظاهرات و تجمعات
جزئیات لایحه دوفوریتی «تضمین آزادی اجتماعات و راهپیمایی‌ها»

حذف اخذ مجوز برای برگزاری تظاهرات و تجمعات

اشاره: اعتراضات آبان 98 خسارت میلیاردی به کشور وارد کرد درحالی‌که اگر با رعایت اصل 27 قانون اساسی مکان یا مکان هایی برای اعتراضات و اجتماعات مردمی منظور می‌شد، جان معترضان حفظ می‌شد و کشور هزینه هنگفت مالی و جانی را متحمل نمی‌شد. علی گرجی، معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری جزئیات لایحه دوفوریتی «تضمین آزادی اجتماعات و راهپیمایی‌ها» را تشریح کرد و درباره تدابیر دولت برای اجرای اصل 27 قانون اساسی به ایلنا گفت: «پیش‌بینی کردن مکان‌های خاص برای آزادی‌های گروهی ازجمله آزادی تجمعات و راهپیمایی‌ها به معنای تضمین قسمتی از آزادی‌های افراد است.»

ستاره صبح-

ایرادات دیوان عدالت اداری
گرجی با اشاره به ایرادات دیوان عدالت اداری به لایحه دولت در خصوص تعیین مکان‌هایی برای اعتراضات گفت: «دیوان عدالت اداری بر این نظر بود که لایحه دولت که در آن مکان‌هایی برای آزادی تجمعات مشخص‌شده است، محدودکننده آزادی شهروندان است. شهروندان باید آزاد باشند که در هرزمانی که اراده کردند در هرکجا تظاهرات خود را انجام دهند و تجمعات داشته باشند. نظام حقوقی فعلی هرگونه تجمع و تظاهراتی مستلزم گرفتن مجوز از وزارت کشور و کمیسیون ماده 10 احزاب است، یعنی عملاً در حال حاضر هیچ مجوزی برای اعمال آزادی‌های گروهی صادر نمی‌شود، درحالی‌که مصوبه دولت با حسن نیت به دنبال این بود که زمینه صدور مجوز برای آزادی‌های گروهی را فراهم کند.»

حسن نیت دولت درک نشد
گرجی تصریح کرد: حسن نیت دولت در این مصوبه به‌درستی درک نشد و در نتیجه مصوبه ابطال شد. برخلاف رأی دیوان عدالت اداری نمی‌توان پیش‌بینی کرد، این مکا‌ن‌ها و محل‌های خاص به معنای محدود کردن حقوق و آزادی‌های گروهی است.وی با اشاره به لایحه دوفوریتی آزادی اجتماعات و راهپیمایی‌ها خاطرنشان کرد: ما در معاونت اجرای قانون اساسی به‌تازگی لایحه‌ای در راستای اجرای اصل 27 قانون اساسی تدوین و تقدیم دولت کرده‌ایم که در حال حاضر در هیئت دولت در حال بررسی است. آزادی‌های گروهی (آزادی اجتماعات و راهپیمایی‌ها) در زمره سازوکارهای تضمین‌کننده قانون اساسی و حقوق و آزادی‌های شهروندان و ابزار نظارت عمومی بر حکومت به شمار می‌روند. اصل ۲۷ قانون اساسی با همین چشم‌انداز به شناسایی آزادی اجتماعات و راهپیمایی‌‌ها پرداخته است.

مکانی برای بیان اندیشه‌ها
گرجی خاطرنشان کرد: «حقّ بیان جمعی اندیشه‌ها و اعتقادات می‌تواند، از طریق گردهمایی‌ها، راهپیمایی‌ها و تشکل‌ها اعمال شود. بسترسازی برای اعمال این حقوق‌ به معنای آماده کردن محیط مناسب برای مشارکت مردم در امور عمومی و اجتماعی است و بدون چنین مشارکتی، ملتی نمی‌تواند به قله‌های پیشرفت و توسعه برسد.گرجی با اشاره به متن لایحه دوفوریتی تصریح کرد: این لایحه دارای ۸ ماده است و در ماده ۴ این لایحه دوفوریتی به پیش‌بینی مکان‌های ترجیحی توسط وزارت کشور، فرمانداری‌ها، استانداری‌ها اشاره‌شده و آنها را موظف کرده است، در هر شهری مکانی را برای بیان جمعی اندیشه‌ها مشخص کنند و به گمانم این امر چون به‌صورت غیر حذفی است، آزادی مردم برای اعتراض در مکان‌‌های دیگر از آنها سلب نشده است و به نظر می‌رسد، یک تدبیر هوشمندانه‌ای برای تمرین آزادی‌های گروهی و آزادی اعتراض است.

 دلایل امنیتی
گرجی با اشاره به ماده دیگری از این لایحه گفت: «همچنین یکی از علل شکل‌ نگرفتن و روان نبودن آزادی‌های گروهی در کشور ما دلایل امنیتی بوده است، یعنی وزارت کشور و نهادهای انتظامی و امنیتی در اغلب موارد به‌اصطلاح مدعی بوده‌اند که قادر به صیانت از امنیت تجمعات و اعتراضات نیستند و بنابراین مجوز لازم را برای این قضیه صادر نمی‌کردند، درحالی‌که اگر این اتفاق بیفتد، یعنی در هر شهری و در هر استانی محل مشخصی برای تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز پیش‌بینی شود، چون فضا محدود است؛ نیروهای انتظامی و امنیتی قطعاً مکلف خواهند بود و توانایی خواهند داشت که امنیت آن مکان را برگزار کنند.گرجی یادآور شد: به نظرم این طرحی که در معاونت پیگیری قانون اجرای اساسی دنبال می‌کنیم، یک طرح کاملاً آزادی‌خواهانه است، اما معطوف به واقعیت نیز است. امیدوارم لایحه دوفوریتی آزادی اجتماعات و راهپیمایی‌ها که در این معاونت طراحی کرده‌ایم و تقدیم هیئت دولت شده، به‌زودی تصویب و به مجلس ارسال شود.

حذف سیستم مجوز دهی برای برگزاری تجمعات
گرجی ادامه داد: همان‌طور که گفتم در ماده 4 این لایحه آمده است مراجع رسمی یعنی وزارت کشور و شوراهای تأمین و فرمانداری‌ها مکلف‌اند، اماکن یا خیابان‌های ویژه‌ای برای برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌ها مشخص کنند و به اطلاع عموم برسانند، اما برگزاری گردهمایی در این محل‌ها جنبه ترجیحی دارد و الزام محدودکننده‌ای برای شهروندان ایجاد نمی‌کند. فرمانداری‌ها و شوراهای تأمین ملزم هستند تا مکانی را مشخص کرده و مردم را آهسته‌آهسته سوق دهند، تا در این مکان‌ها تجمعات خود را برگزار کنند. الآن نیز عصر رسانه است و صدا به صدا می‌رسد و این‌گونه نیست که اگر به‌طور مثال یک‌میلیون نفر دریکی از پارک‌ها تجمع کنند، کسی صدای آنها را نشوند. این پیشنهاد عمل‌گرایانه‌ای است. همچنین ما در این لایحه گفته‌ایم، سیستم مجوز دهی برای برگزاری تظاهرات و تجمعات حذف شود. اگر این لایحه توسط مجلس تصویب شود یک گام بزرگ درراه خدمت به مردم و آزادی‌ها برداشته‌ایم.

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.