انتخاب تاریخ:   /  /   
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
راهبردهای مقابله با تحریم‌ها
سخنان بی‌پرده شهردار تهران درباره مشکلات پایتخت در روزهای کرونایی
ایران خواهان عراقِ عزتمند و مستقل است
آقای روحانی آیا حفظ جان مردم مهم است یا برگزاری کنکور و مراسم عزاداری؟
چین ایران را شریک راهبردی نمی‌داند
توافق پیشنهادی چین و ایران خبر بد برای اسرائیل
آیا گشایش درراه است؟
نادیده گرفتن افکار عمومی در سیاست چرخش بیشتر به شرق، چرا؟
کوه دماوند و جنگل‌های هیرکانی جزء «انفال» است و قابل‌وقف یا واگذاری نیست
هاشمی رفسنجانی نتوانست دانشگاه آزاد را وقف کند، جنگل‌های هیرکانی چطور وقف شدند؟
صنایع فولاد و پتروشیمی، خط مقدم جنگ اقتصادی
حیف‌ومیل ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو
سیاست واشنگتن تهدید است
ورود قضایی به تخلفات لواسانات
تداوم صادرات نفت از ایران به چین
نظر آیت‌الله صانعی درباره نذر و عزاداری محرم
تورم، اغنیا و فقرا را نگران و امنیت ملی و سرمایه اجتماعی را به‌خطر می‌اندازد
سرعت انتشار کرونا در اجتماعات بالا است
دست بالای چین در تجارت با ایران به دلیل عدم تصویب لوایح FATF
الیوت آبرامز افراطی که جایگزین برایان هوک شد، کیست؟
امنیت ملی و سرمایه اجتماعی
تأثیر سیاست از «درون» و «برون» بر اقتصاد و زندگی مردم
پیش نویس قطعنامه آمریکا، توافق هسته‌ای را به خطر می‌اندازد
جایگزین تفاهم نامه ایران و چین چیست؟
عدم برگزاری مراسم حج در مکه و برگزاری محرم در ایران
اختلاف‌نظر کارشناسی درباره گشایش اقتصادی وجود دارد
خشونت و نابرابری ساختاری در آمریکا
فتوای مهم آیت‌الله سیستانی درباره کرونا
واکنش‌ها به سخنان رئیس بنیاد مستضعفان
اسرائیل با سلاح جدید خود بیروت را ویران کرد
حق اعتراض، «خودی» و «غیرخودی» ندارد
تهدید هواپیمای مسافربری ماهان
آقای فتاح اول شفافیت، بعد بازپس‌گیری اموال بنیاد که در دست افراد حقیقی یا حقوقی هستند
خریداران دوره جدید املاک طاغوطیان چه کسانی هستند؟
نامگذاری یک خیابان به نام «مهندس مهدی بازرگـان» در تهـران
چرا سه محکوم اعتراضات آبان98 نباید اعدام شوند؟
تاثیر تنفس عمیق بر درمان بیماران مبتلابه کروناویروس
واکنش ترکان و مطهری به سخنان امام‌جمعه پردیسان قم
گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور
اهداف سفر نخست‌وزیر جدید عراق به ایران
اهداف سفر الکاظمی به تهران، ریاض و واشنگتن چیست؟
واکنش ها به # اعدام_ نکنید
بین اعتراض و اغتشاش تفاوت وجود دارد، صدای اعتراض باید شنیده شود
دلایل پیدا و پنهان سفر ظریف به بغداد، سفر الکاظمی به ریاض، تهران و واشنگتن
قانون باید به نفع فقرا و غیر قدرتمندان تفسیر شود
برای دفع فساد و ایجاد امنیت به‌جای حدود می‌توان از مجازات جایگزین تعزیری استفاده کرد
پشت صحنه روند شتابان افزایش نرخ ارز در بازارهای ایران چیست؟
اگر شیوع کرونا افزایش یابد، زیرساخت‌های درمانی پاسخگو نخواهد بود
اختصاص کارت خـرید به سه دهک‌ پائین جامعه
چرا دستگاه دیپلماسی، فرصت‌ها را از دست داده و می‌دهد؟
بیشتر
کد خبر: 71252 | تاریخ : ۱۳۹۸/۹/۲۱ - 00:02
حذف اخذ مجوز برای برگزاری تظاهرات و تجمعات
جزئیات لایحه دوفوریتی «تضمین آزادی اجتماعات و راهپیمایی‌ها»

حذف اخذ مجوز برای برگزاری تظاهرات و تجمعات

اشاره: اعتراضات آبان 98 خسارت میلیاردی به کشور وارد کرد درحالی‌که اگر با رعایت اصل 27 قانون اساسی مکان یا مکان هایی برای اعتراضات و اجتماعات مردمی منظور می‌شد، جان معترضان حفظ می‌شد و کشور هزینه هنگفت مالی و جانی را متحمل نمی‌شد. علی گرجی، معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری جزئیات لایحه دوفوریتی «تضمین آزادی اجتماعات و راهپیمایی‌ها» را تشریح کرد و درباره تدابیر دولت برای اجرای اصل 27 قانون اساسی به ایلنا گفت: «پیش‌بینی کردن مکان‌های خاص برای آزادی‌های گروهی ازجمله آزادی تجمعات و راهپیمایی‌ها به معنای تضمین قسمتی از آزادی‌های افراد است.»

ستاره صبح-

ایرادات دیوان عدالت اداری
گرجی با اشاره به ایرادات دیوان عدالت اداری به لایحه دولت در خصوص تعیین مکان‌هایی برای اعتراضات گفت: «دیوان عدالت اداری بر این نظر بود که لایحه دولت که در آن مکان‌هایی برای آزادی تجمعات مشخص‌شده است، محدودکننده آزادی شهروندان است. شهروندان باید آزاد باشند که در هرزمانی که اراده کردند در هرکجا تظاهرات خود را انجام دهند و تجمعات داشته باشند. نظام حقوقی فعلی هرگونه تجمع و تظاهراتی مستلزم گرفتن مجوز از وزارت کشور و کمیسیون ماده 10 احزاب است، یعنی عملاً در حال حاضر هیچ مجوزی برای اعمال آزادی‌های گروهی صادر نمی‌شود، درحالی‌که مصوبه دولت با حسن نیت به دنبال این بود که زمینه صدور مجوز برای آزادی‌های گروهی را فراهم کند.»

حسن نیت دولت درک نشد
گرجی تصریح کرد: حسن نیت دولت در این مصوبه به‌درستی درک نشد و در نتیجه مصوبه ابطال شد. برخلاف رأی دیوان عدالت اداری نمی‌توان پیش‌بینی کرد، این مکا‌ن‌ها و محل‌های خاص به معنای محدود کردن حقوق و آزادی‌های گروهی است.وی با اشاره به لایحه دوفوریتی آزادی اجتماعات و راهپیمایی‌ها خاطرنشان کرد: ما در معاونت اجرای قانون اساسی به‌تازگی لایحه‌ای در راستای اجرای اصل 27 قانون اساسی تدوین و تقدیم دولت کرده‌ایم که در حال حاضر در هیئت دولت در حال بررسی است. آزادی‌های گروهی (آزادی اجتماعات و راهپیمایی‌ها) در زمره سازوکارهای تضمین‌کننده قانون اساسی و حقوق و آزادی‌های شهروندان و ابزار نظارت عمومی بر حکومت به شمار می‌روند. اصل ۲۷ قانون اساسی با همین چشم‌انداز به شناسایی آزادی اجتماعات و راهپیمایی‌‌ها پرداخته است.

مکانی برای بیان اندیشه‌ها
گرجی خاطرنشان کرد: «حقّ بیان جمعی اندیشه‌ها و اعتقادات می‌تواند، از طریق گردهمایی‌ها، راهپیمایی‌ها و تشکل‌ها اعمال شود. بسترسازی برای اعمال این حقوق‌ به معنای آماده کردن محیط مناسب برای مشارکت مردم در امور عمومی و اجتماعی است و بدون چنین مشارکتی، ملتی نمی‌تواند به قله‌های پیشرفت و توسعه برسد.گرجی با اشاره به متن لایحه دوفوریتی تصریح کرد: این لایحه دارای ۸ ماده است و در ماده ۴ این لایحه دوفوریتی به پیش‌بینی مکان‌های ترجیحی توسط وزارت کشور، فرمانداری‌ها، استانداری‌ها اشاره‌شده و آنها را موظف کرده است، در هر شهری مکانی را برای بیان جمعی اندیشه‌ها مشخص کنند و به گمانم این امر چون به‌صورت غیر حذفی است، آزادی مردم برای اعتراض در مکان‌‌های دیگر از آنها سلب نشده است و به نظر می‌رسد، یک تدبیر هوشمندانه‌ای برای تمرین آزادی‌های گروهی و آزادی اعتراض است.

 دلایل امنیتی
گرجی با اشاره به ماده دیگری از این لایحه گفت: «همچنین یکی از علل شکل‌ نگرفتن و روان نبودن آزادی‌های گروهی در کشور ما دلایل امنیتی بوده است، یعنی وزارت کشور و نهادهای انتظامی و امنیتی در اغلب موارد به‌اصطلاح مدعی بوده‌اند که قادر به صیانت از امنیت تجمعات و اعتراضات نیستند و بنابراین مجوز لازم را برای این قضیه صادر نمی‌کردند، درحالی‌که اگر این اتفاق بیفتد، یعنی در هر شهری و در هر استانی محل مشخصی برای تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز پیش‌بینی شود، چون فضا محدود است؛ نیروهای انتظامی و امنیتی قطعاً مکلف خواهند بود و توانایی خواهند داشت که امنیت آن مکان را برگزار کنند.گرجی یادآور شد: به نظرم این طرحی که در معاونت پیگیری قانون اجرای اساسی دنبال می‌کنیم، یک طرح کاملاً آزادی‌خواهانه است، اما معطوف به واقعیت نیز است. امیدوارم لایحه دوفوریتی آزادی اجتماعات و راهپیمایی‌ها که در این معاونت طراحی کرده‌ایم و تقدیم هیئت دولت شده، به‌زودی تصویب و به مجلس ارسال شود.

حذف سیستم مجوز دهی برای برگزاری تجمعات
گرجی ادامه داد: همان‌طور که گفتم در ماده 4 این لایحه آمده است مراجع رسمی یعنی وزارت کشور و شوراهای تأمین و فرمانداری‌ها مکلف‌اند، اماکن یا خیابان‌های ویژه‌ای برای برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌ها مشخص کنند و به اطلاع عموم برسانند، اما برگزاری گردهمایی در این محل‌ها جنبه ترجیحی دارد و الزام محدودکننده‌ای برای شهروندان ایجاد نمی‌کند. فرمانداری‌ها و شوراهای تأمین ملزم هستند تا مکانی را مشخص کرده و مردم را آهسته‌آهسته سوق دهند، تا در این مکان‌ها تجمعات خود را برگزار کنند. الآن نیز عصر رسانه است و صدا به صدا می‌رسد و این‌گونه نیست که اگر به‌طور مثال یک‌میلیون نفر دریکی از پارک‌ها تجمع کنند، کسی صدای آنها را نشوند. این پیشنهاد عمل‌گرایانه‌ای است. همچنین ما در این لایحه گفته‌ایم، سیستم مجوز دهی برای برگزاری تظاهرات و تجمعات حذف شود. اگر این لایحه توسط مجلس تصویب شود یک گام بزرگ درراه خدمت به مردم و آزادی‌ها برداشته‌ایم.

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.