انتخاب تاریخ:   /  /   
اپلیکیشن بخار
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
هماهنگ‌کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای چه به ایران آمد؟
پرتاب ماهواره ظفر با عدم موفقیت روبرو شد
برای انجام اصلاحات یا باید راه ساخت یا باید راه یافت
مساوی بودن زن و مرد را باید در عمل دید نه در حرف
ایرانِ قوی با مجلسِ قوی
روزی برای انتخاب
جدال نماینده قم با وزارت بهداشت
هاشمی که جریان انحرافی احمدی‌نژاد را از پیش پای نظام برداشت تاوانش را داده و می‌دهد
ایجاد شکاف در اردوگاه‌های معترضان عراقی
تحلیل سخنان رئیس‌جمهوری در مراسم 22 بهمن
حجم تجارت،70 میلیارد دلار
روایت حسن روحانی از مجالس صدرمشروطه
صندوق رای، صدای مردم است
بدفهمی در منطق سیاسی و دیپلماسی
پیامدهای تقویت تندروها در پارلمان
تحریم‌های امریکا علیه ایران جنایت است
در دادگاه روح‌الله زَم مدیر سایت آمدنیوزچه گذشت؟
«معامله قرن» پوچ و پیش‌پاافتاده است
جذابیت ایران برای کشورهای آسیای میانه علی‌رغم تحریم‌ها مالی عربستان
راه‌اندازی خط لوله گاز 40 میلیارد دلاری تاناپ آن در نقش کریدور انرژی قفقاز جنوبی
نگرانی کنفرانس امنیتی مونیخ از ناامن شدن جهان
تحریم ایران به خاطر قرار گرفتن در فهرست سیاه FATF
خروج از فهرست سیاه FATF نیاز به تصمیم سیاسی دارد
آمار کشته‌شدگان حوادث آبان ماه اعلام می‌شود
نقش ترامپ در تقویت تندروها و تضعیف میانه‌روها
دیوار نکشید، پل ارتباطی بسازید
پیروز انتخابات مجلس یازدهم، بازنده اصلی انتخابات خواهد بود
پیامد پارلمان محافظه‌کاران برای روحانی
پایان ضرب العجل گروه اقدام ویژه مالی برای ایران
فراخوان انتخاباتی
نوسان قیمت ارز وطلا
ورود انقلاب به چهل و دومین سال 2+40
دلایل وقوع انقلاب چه بود؟
پیامدهای قرار گرفتن ایـران در فهرست سیاه گروه اقدام ویژه مالی
افتتاح آزادراه، پل‌ها و تونل‌هـای زیبـا
اسامی افرادی که تحریم‌ها را دور می‌زدند به یک افسر جاسوس می‌دادم
حضور تندروها در مجلس آینده به سیاست نرم منتهی نمی‌شود
ورود انقلاب به چهل و دومین سال 2+40
بازگشت دوباره ایران به فهرست سیاه FATF
تاثیراختلافات غرب بر ناامن شدن جهان
بیشتر
کد خبر: 71244 | تاریخ : ۱۳۹۸/۹/۲۰ - 00:25
ماندلا، انقلابـی
 اهل مدارا و انصاف
در همایش «شب نلسون ماندلا و ایران» عنوان شد

ماندلا، انقلابـی اهل مدارا و انصاف

اشاره: همایش «شب نلسون ماندلا و ایران» با حضور مصطفی معین وزیر علوم دوران اصلاحات، هادی خانیکی مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، محمدجواد کاشی استاد علوم سیاسی، جاوید قربان اوغلی سفیر اسبق ایران در آفریقای جنوبی، کاظم موسوی بجنوردی بنیان‌گذار مرکز دایره الم عارف بزرگ، سید علی محمودی پژوهشگر علوم سیاسی و جمعی از علاقه‌مندان رهبر فقید و خالق صلح در آفریقای جنوبی با رونمایی از کتاب «با ماندلا در کشور رنگین‌کمان» دیروز برگزار شد. در این همایش بر موضوعات جالبی همچون چگونگی شکل‌گیری «منشور آزادی» به دست مردم آفریقا و کنشگری آرام همراه با مدارا در جامعه و ... تأکید شد. گزارش پیشرو گزیده‌ای از راهبردهای اندیشمندان برای گذر از فضای سیاسی پرآشوب امروز تحقق توسعه سیاسی است.

ستاره صبح-

محبوبیت اسطوره‌های صلح و دوستی
هادی خانیکی مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی عصر دوشنبه در همایش «شب نلسون ماندلا و ایران» گفت: «ماندلا در همه دوران مبارزه و حتی در اوج قدرت در جستجوی مبارزه آشتی جویانه بود و از نفرت پراکنی پرهیز می‌کرد، چراکه نتیجه انباشت نفرت چیزی جز آشوب یا استبداد نیست.»
خانیکی با تأکید بر این موضوع که محبوبیت اسطوره‌های صلح و دوستی در جهان ازجمله ایران رو به رشد است، اضافه کرد: «حتی در جامعه ایران، عقل عمومی بر پرهیز از خشونت تأکید دارد. ماندلا می‌دانست که شکاف اجتماعی چه عوارض خطرناکی می‌تواند داشته باشد. مطالعه گفتمان ماندلا می‌تواند گفتمان‌های انقلابی دنیا را به هم نزدیک کند.»
خانیکی، آشتی‌جویی در کنار تسلیم نشدن را خصلت اساسی مبارزه ماندلا علیه آپارتاید ارزیابی کرد و گفت: «یادداشت‌های ماندلا در کتاب «راه دشوار آزادی» داستان زندگی واقعی وی است. زندگی ماندلا سرشار از انقلابی گری همراه با مدارا بود. ماندلا، راه دشوار آزادی را باهم وزن کردن این دو مفهوم و در پایان هم با مهربانی آن را تمام کرد و عشق را جایگزین نفرت کرد.این استاد ارتباطات، بخشش را گمشده انقلاب‌ها دانست و گفت: «ماندلا در کناره‌گیری از قدرت هم امتحان خوبی پس داد و مثل رابرت موگابه رهبر زیمباوه در قدرت نماند و پس از یک دوره ریاست جمهوری، کناره‌گیری کرد. شاید این مشی ماندلا را نتوان در سپهر سیاسی  تئوریزه کرد اما جایگاه مقبولی پیدا کرد به‌طوری‌که شایسته دریافت دکترای افتخاری شد.»وی، شاهکار ماندلا را زندگی عملی وی و مهم‌ترین نظریه او را زندگی اخلاقی بدون خشونت دانست و گفت: «مبارزات ماندلا نوع متفاوتی از کنش گری سیاسی بود.» وی به اعطای دکترای افتخاری دانشگاه تهران به ماندلا در دوران دولت اول سازندگی و استقبال گسترده دانشجویان ایرانی از وی اشاره کرد و گفت: «محبوبیت ماندلا ناشی از این موضوع بود که الگوی او گذشت بود و کسی بود که بعد از آزادی از زندان، سفیدپوستان و حتی زندانبان خود را بخشید تا همه باهم کشور را بسازند. ماندلا در دوران انقلابی گری و در اوج قدرت و در دوران کناره‌گیری، دنبال صلح بود ولی دنبال توسل به خشونت نبود و درعین‌حال، از آرمان‌ها هم کوتاه نیامد. آشتی‌جویی، یک باور و فضیلتی نهادینه‌شده در وجود ماندلا است. ماندلا، خشونت گریزی را به یک راهبرد تبدیل کرد و دنبال مبارزه صلح‌آمیز بود.»او بابیان این موضوع که اگر به دنبال کاهش مشکلات جامعه هستیم باید آشتی‌جویی را به راهبرد جامعه تبدیل کنیم، گفت: «چیزی در وجود لایه‌های پنهان جامعه به نام صلح وجود دارد و چون ماندلا یک نماد راستین برای آن است، مردم او را دوست دارند.»
پیروزی با رقیب
خانیکی با تأکید بر این موضوع که محبوبیت اسطوره‌های صلح و دوستی در جهان ازجمله ایران رو به رشد است، اضافه کرد: «حتی در جامعه ایران، عقل عمومی بر پرهیز از خشونت تأکید دارد. ماندلا مبارزه به‌دوراز خشونت را ترجیح داد چراکه اثرات آن پایدارتر است و با آرمان‌های بشری و با شرایط جوامع درحال‌توسعه سازگارتر است. صلح‌طلبی ماندلا آنجا ارزشمندتر می‌شود که طرف مقابل را هم به آشتی‌جویی ترغیب می‌کند. گفتمان ماندلا مبتنی بر پیروزی با رقیب است و نه پیروزی بر رقیب. توجه به امید و ترسیم آینده بهتر برای جامعه به‌جای استفاده از خشونت عریان برای برقراری امنیت بعد از پیروزی انقلاب ضد آپارتاید از دیگر شاخصه‌های مبارزات ماندلا بوده است.»

تقویت مشارکت مردم در اداره کشور
محمدجواد کاشی، استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست، وجه متمایز ماندلا با چهره‌های سیاسی دیگر را توسعه مشارکت سیاسی آحاد مردم در حکومت ارزیابی کرد و گفت: «ماندلا فهمیده بود در جامعه‌ای که مشارکت مردم در سیاست معنا نداشته باشد، نمی‌شود مبارزه مسلحانه را با صلح و دوستی جمع کرد. هنر سیاستمداری عاشقی مثل ماندلا این است که در فضایی پر از شرارت، گروهی را برای توسعه و تولید صلح در جامعه بسیج می‌کند که ناممکن را خلق می‌کند و در فضایی شرورانه، مودت ایجاد می‌کند. تولید مداوم شرارت درنتیجه جنگ قدرت در جوامع ایجاد می‌شود. هنر سیاستمداری مثل ماندلا تولید همیشگی مودت و صلح در جامعه است تا شرارت کنترل و محدود شود. ماندلا فاشیستی نبود که برای قدرت گرفتن سیاهان می‌جنگید، بلکه عاشقی بود که بهبود زندگی انسان‌ها برایش مهم بود. آنچه از گفتمان ماندلا برای جامعه ایرانی می‌تواند درس‌آموز باشد تقویت عرصه عمومی و مشارکت مردمی در اداره کشور است.»

توسعه کشورها با همدلی و اتحاد مردم
کاظم موسوی بجنوردی بنیان‌گذار مرکز دایره الم عارف بزرگ نیز در این نشست با پرسیدن این سؤال که چرا ماندلا به‌عنوان منادی آزادی شناخته شد، گفت: «دفاعیه ماندلا در دفاع از خود آن‌قدر قوی و مستدل بود که وجدان قاضی سفیدپوست را بیدار کرد و وی از اعدام نجات یافت. دوران حضور ماندلا در زندان، دوران خودسازی بود. ماندلا چنان در زندان تزکیه شد که وقتی آزاد شد و قدرت را در دست گرفت، همه را بخشید. پیام ماندلا اتحاد و همدلی برای جوامع است. گفتمان ماندلا این پیام را دارد که توسعه کشورها با همدلی و اتحاد مردم امکان‌پذیر است.

تهیه منشور آزادی  
سید علی محمودی پژوهشگر علوم سیاسی نیز در این نشست با تشریح منشور آزادی که در سال 1955 توسط کنگره مردم آفریقای جنوبی تصویب شد، این منشور را مبتنی بر نظرسنجی گسترده از مردم این کشور و باهدف تأمین نیازهای آنان ارزیابی کرد. وی، منشور آزادی آفریقای جنوبی را بازتاب صدای مردم این کشور دانست و گفت: «این منشور بر تأمین نظر و نیاز همه مردم آفریقا حتی چپ‌های این کشور نیز تأکید کرد.»محمودی از تأکید منشور آزادی آفریقای جنوبی بر حقوق بشر و برابری افراد در برابر قانون و در برابر یکدیگر خبر داد و اضافه کرد: «بر اساس منشور آزادی آفریقای جنوبی، کشور ملک مردم است و باید بر اساس خواست مردم و از روش‌های مردم‌سالارانه اداره شود. این منشور بر آموزش جوانان برای عشق‌ورزی به یکدیگر تأکید کرده و روابط بین‌الملل را مبتنی بر مذاکره با دیگر کشورها برای رسیدن به صلح با آنان و حل منازعات تبیین کرده است.»وی، ماندلا را مرد زمان خویش ارزیابی کرد که جهان امروز را می‌شناخت و معتقد بود باید جهان را شناخت و جهانی فکر کرد.جاوید قربان اوغلی سفیر اسبق ایران در آفریقای جنوبی و نویسنده کتاب «با ماندلا در کشور رنگین‌کمان» که در این نشست رونمایی شد هم با تشریح بخش‌های مختلف این کتاب گفت: به‌عنوان کسی که زندگی ماندلا را مطالعه کرده و درباره آن کتاب نوشته‌ام باید بگویم که بخشش نسبت به کسانی که به وی ظلم کرده بودند، بزرگ‌ترین درس ماندلا به ماست.وی، توسعه فرهنگ مدارا در جامعه امروز ایران را بر اساس گفتمان ماندلا که مبتنی بر مبارزه‌ آشتی‌جویانه بود را ضرورت جامعه امروز دانست و گفت: «جامعه امروز ما نیازمند مداراست.» 

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.