انتخاب تاریخ:   /  /   
اپلیکیشن بخار
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
تحلیل سعید معیدفر، جامعه‌شناس از اعتراضات اخیر
اصــلاحِ اصلاح‌طلبان
واکنش دو چهره سیاسی به هجمه علیه روحانی
مردم کلانشهرها در محاصره آلاینده های کُشنده
پنـج علت اصلی افزایش قیمت بنزین
اعتراض به افزایش قیمت بنزین
واکنش‌ها به قطع اینترنت
بازخوانی سه رویداد تلخ در نیم‌قرن گذشته
عدم اجرای «قوانین هوای پاک»، نفس مردم را نشانه گرفته است
عقب‌نشینی نمایندگان از لغو سهمیه‌بندی بنزین
آسیب شناسی اعتراضات به روایت یک جامعه‌شناس
استیضاح وزیر کشاورزی به دلیل دریافت چهار کارت زرد است
پایبندی به قانون اجرا برای همه
قتل عمد را قبول ندارم
مجلس و دولت قوی، زمینه‌ساز ازبین‌رفتن فساد
آقای رئیس‌جمهور به‌جای بی‌اطلاعی از افزایش قیمت بنزین ؛ علت‌ها و موانع را بگویید و عذرخواهی کنید
چهار پیشنهاد برای کاهش نارضایتی شهروندان
اعتـراض حق مردم اسـت
انتخابات مجلس یازدهم کلید خورد
استیضاح بیژن نامدار زنگنه سیاسی یا عملکردی است؟
اهرم امور ملت در دستان مجلس شجاع
هشدار رئیس شورای شهر تهران نسبت به اوضاع حمل و نقل عمومی
شورش حاشیه بر متن
تیغ اسـتیضاح بر سرکابینه
سهمیه‌بندی به‌جای پول نقد
جزئیات تازه از حوادث اخیر
سه ایستگاه مترو تا پایان سال جاری افتتاح خواهد شد
شور انتخاباتی با تایید شایستگان توسط شورای نگهبان
نقص کارشناسی در نظام تصمیم‌گیری‌ها
هزینه سنگین مالی و جانی آلودگی هوا
نام‌نویسی بیش از 13هزار داوطلب برای انتخابات خوشحال‌کننده است
مجلس خبرگان نمی تواند قانون‌گذاری کند
۹806 نفر داوطلب نمایندگی برای مجلس یازدهم
امتیاز و تبعیض برای اقلیت
تعداد داوطلبان نمایندگی مجلس یازدهم از مرز 13 هزار نفر گذشت
دو روزنامه‌نگار باسابقه خراسانی داوطلب نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه مشهد شدند
ازدواج برای گرفتن وام!
بیشتر
کد خبر: 71166 | تاریخ : ۱۳۹۸/۹/۸ - 23:40
عدم اجرای «قوانین هوای پاک»، نفس مردم را نشانه گرفته است
ستاره صبح بررسی می‌کند

عدم اجرای «قوانین هوای پاک»، نفس مردم را نشانه گرفته است

اشاره:کلان‌شهرها در سال 97 و 98به دلیل تولید بنزین یورو 4 و 5 اغلب روزها را با هوای پاک و سالم سپری کرده‌اند. موضوعی که ساکنان این شهرها را به داشتن هوای پاک و سالم امیدوار کرده بود، اما ایستایی و وارونگی هوا بار دیگر ریه‌های شهروندان پایتخت، اصفهان، اراک، اهواز، سنندج، تبریز، مشهد و ... را هدف قرارداد. شاخص آلودگی هوا در روزهای پنج‌شنبه و جمعه در تهران به 175 رسید که برای همه ساکنان آن خطرناک بود. همین وضع در بیشتر شهرهای بزرگ نیز وجود داشت به‌گونه‌ای که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در اصفهان تعطیل شد و همه مراکز آموزشی تهران امروز تعطیل شد. بسیاری از شهروندان در شهرهای آلوده به دلیل آلودگی هوا به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. شهروندان تهرانی از ابتدای امسال 46 روز در هوای ناسالم نفس کشیدند. هرسال با سرد شدن هوا، کلان‌شهرهای صنعتی به‌خصوص پایتخت‌نشینان مجبورند در آلودگی هوا، ذرات سمی و کشنده تنفس کنند. به گفته رئیس پلیس راهور ناجا حدود 8 میلیون وسیله حمل‌ونقل خصوصی (خودرو و موتورسیکلت شخصی) فرسوده در شهرها وجود دارد که باید اسقاط شده و از سیستم حمل‌ونقل خارج شوند، ولی به دلیل عدم اجرای قانون همچنان خودروهای فرسوده در حال تردد هستند و آلودگی هوا را بیشتر می‌کنند. نکته مهم‌تر اینکه به گفته رئیس شورای شهر تهران از 6 سال گذشته تاکنون یک اتوبوس تازه به سیستم حمل‌ونقل عمومی تهران اضافه نشده و 70 درصد اتوبوس‌ها فرسوده و از رده خارج هستند. البته به دلیل تحریم‌ها و نبود بودجه، شهرداری قادر به خرید اتوبوس نو و واگن مترو نیست. متأسفانه همچنان مسئولان به‌جای توسعه حمل‌ونقل عمومی و واردات خودروهای ایمن و برقی همچنان اجازه فروش خودروهای ناامن، غیراستاندارد و آلاینده را به خودروسازان می‌دهند. در ادامه به بررسی قوانین مصوب درباره کاهش آلودگی هوا ‌پرداخته می‌شود که اجرا نمی‌شوند.

ستاره صبح-

60 قانونی که اجرا نمی‌شود
بررسی میزان اجرایی شدن قوانین و مصوبات در حوزه آلودگی هوا نشان می‌دهد از سال ۷۴ تا امروز حدود ۶۰ ماده از قوانین مرتبط، مصوبات هیئت‌وزیران، تصمیمات شورای هماهنگی ترافیک و شورای شهر تهران در این حوزه هنوز اجرایی نشده است؛ به‌عنوان‌مثال برخلاف ماده 10 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب سوم اردیبهشت‌ماه سال ۷۴ که بر عدم شماره‌گذاری وسایل نقلیه موتوری آلاینده تأکید داشته؛ همچنان این وسایل آلاینده پس از گذشت ۲۴ سال از تصویب قانون، شماره‌گذاری می‌شوند یا در مورد مصوبه هیئت‌وزیران به الزام دستگاه‌های اجرایی برای مقابله مؤثر با آلودگی هوا که اردیبهشت‌ماه ۵ سال پیش تصویب شد و وزارت کشور را ملزم به ارائه برنامه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی فرسوده می‌کرد و در ادامه وزرت صنعت، معدن و تجارت را مکلف کرده بود تا خودرو و موتورهای برقی و هیبریدی را طی یک برنامه، تولید کند اما هیچ‌یک از این موارد انجام نشد. بررسی قوانین و مصوبات اجرانشده در حوزه آلودگی هوا نشان می‌دهد که سه ماده از قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه مصوبه سال ۹۶، شش ماده از قانون هوای پاک مصوب تیرماه ۹۶، دو ماده از قانون توسعه حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت مصوب آذرماه سال ۹۶، یک ماده از قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر مصوب اردیبهشت سال ۹۴ و یک ماده از قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب سال ۹۴ از قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی اجرایی نشده باقی‌مانده است.

مصوبات عقیم هیئت‌وزیران
به گزارش ایسنا، تعداد قابل‌توجهی از مصوبات هیئت‌وزیران نیز فراتر ازآنچه بروی کاغذ آمده، نرفته است و در مصوبات هیئت‌وزیران در این حوزه از سال ۹۳ تاکنون موارد قابل‌توجهی وجود دارد که اجرایی شدنشان قطعاً می‌توانست وضعیت هوای پایتخت را بهبود ببخشد به‌عنوان‌مثال بر اساس مصوبه چهار مهرماه سال ۹۷، هیئت‌وزیران قرار بود یک و نیم میلیارد دلار برای تأمین تجهیزات خرید واگن متروکه سهم تهران ۶۳۰ دستگاه واگن بوده اختصاص یابد که متأسفانه این امر هنوز در پیچ‌وخم بروکراسی اداری گرفتارشده و عملیاتی نشده است. اما این تنها مصوبه عقیم هیئت‌وزیران در حوزه آلودگی هوا نبوده به‌عنوان‌مثال در دوم تیرماه سال ۹۵، به دنبال تصویب‌نامه در خصوص تشکیل کارگروهی برای اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها، مقررشده بود برنامه یک‌ساله‌ای برای جایگزینی خودروهای فرسوده حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهرها با تخصیص ۲۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ۲۰ درصد اجرایی شود که متأسفانه این مصوبه نیز به مرحله اجرا نرسید.حتی بر اساس مصوبات اردیبهشت‌ماه امسال و مهرماه سال گذشته مقررشده بود شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های انژکتوری منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری شود و پلیس راهنمایی و رانندگی نیز موظف شده بود برای تردد موتورسیکلت‌های فرسوده محدودیت‌های قانونی اعمال کند؛ همچنین قرار بود موتورسیکلت‌های دستگاه‌های دولتی و کل ناوگان موتورسیکلت‌های شرکت‌های حمل‌ونقل پیک موتوری برقی شود که متأسفانه این مصوبات نیز همچنان عقیم مانده است.

قوانین معطل
به گزارش ایسنا، همچنین طی ۵ سال گذشته هفت مورد از مصوبات شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور اجرایی نشده است به‌عنوان‌مثال در صد و بیستمین جلسه شورای عالی هماهنگی در آخرین روز مرداد ۹۴، مصوب شد که طرح LEZ به‌صورت تدریجی اجرایی شود و تردد کلیه وسایل آلاینده همچون موتورسیکلت‌های فاقد معاینه فنی و آلاینده ممنوع شود یا حتی مصوبه اردیبهشت‌ماه ۹۳ نیز که بر اساس آن موتورسیکلت‌های بنزینی از ورود به منطقه ۱۲ تهران ممنوع شده بودند که اجرای این طرح نیز به‌صورت نیم‌بند عملیاتی شد و علاوه بر آن به دولت پیشنهاد داده‌شده بود که تسهیلات نوسازی تاکسی و اتوبوس فرسوده را تأمین کند، همچنان بلاتکلیف رهاشده است.
آلودگی هوا، هرساله باعث مرگ تعدادی از همشهریان ما می‌شود و دستگاه‌های مسئول باید پاسخگوی تعلل، بی‌تدبیری و حتی اهمال خود در انجام وظایفشان باشند و جا دارد که دستگاه‌های نظارتی برای احقاق حقوق شهروندان وارد میدان شوند تا حداقل قانون اجرا شود.

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.